روايات

رواية احببت عمياء الفصل السادس 6 بقلم نورهان العطار

رواية احببت عمياء الفصل السادس 6 بقلم نورهان العطار

رواية احببت عمياء البارت السادس

رواية احببت عمياء الجزء السادس

رواية احببت عمياء الحلقة السادسة

في الخارج
صافي ببكاء: ابنك فين يا طنط جهاد ابنك دمرني خلاص
جهاد: في اي بس يا حبيبتي عمل اي
صافي ببكاء: انا حامل من سيف ابنك
امام بغضب من خلفها: صاااافييي
صافي بخوف: با بابا انا والله
امام بغضب: عيدي الي كنتي بتقولية تاني كدة انتي اي
صافي بدموع: انا عارفه اني غلط والله بس سيف ضحك عليا وانا مش عارفه اعمل ايه انا اسفه يا بابا
صفعة قوية نزلت علي خد سيف من ابوة
محمد بغضب: انا عارف انك وسخ بس مكنتش اتوقع توصل بيك لحد كدة بنت عمك يا كلب يا وسخ
امام بصدمة وهو يمسك ابنتة من شعرها: يا فجرة يالي سلمتي نفسك يا واطية يا خسارة تربيتي فيكي اهي تربية كريمة بانت وظهرت
سيف ببرود: انا معملتش حاجة شوف بنتك حامل من مين يا عمي
محمد بغضب وشر: اخررررررس يا حقير فرحك علي بنت عمك بكرة ومفيش نقاش خد مراتك واطلع فوق

 

نظر سيف الي ملاك الواقفة ترتجف وتبكي مما سمعتة ايعقل ان سيف يفعل هذا ببنت عمة ايعقل ان يتزوج عليها
ملاك في نفسها: وانا مالي ميتجوز ولا يتزفت انا هعيش هنا لحد مطلق واغور زي مهو قال
فاقت من نفسها علي حمل سيف لها ويصعد الدرج دون كلام
محمد بزعل: حقك عليا يا خويا انا مش عارف حصل ازاي والله معارف بس اطمن كل حاجه هتكون بخير
امام بغضب وهو يجر ابنتة خلفة التي تقفز فرحا من الداخل وركب السيارة وانطلق الي البيت
محمد بغضب: عجبك كدة يا هانم شايفة دلعك وتربيتك السوداء عملت اي
جهاد بزعيق: وانا مالي هو انا كنت معاهم اللة دي حاجه تقرف
صعدت غرفتها ومحمد دخل مكتبة وطلب فنجان قهوة حتي يفكر في هذة المصيبة التي اوقعة بيها ابنة الغبي
……………
علي السيوفي بصدمة: بتقولي اي اتجوز
(ملحوظة: السيوفي دا اسم العيلة لاكن الشخص دا ابنة اسمة علي وهو دا الي قصدي علية في القصة)
نيفين بغيظ: اة اتجوز اخلص بقا انا لازم اخد حقي وبسرعة انا مش قادرة اشوفة ماشي علي الارض بعد كل الي عملة فيا
علي بخبث: متقلقيش كل حاجه في وقتها احلي
نفين وهي تسحب شنطتها: مليش دعوه اتصرف انا عاوزة اخلص من الموضوع دا في اقرب وقت سلام

 

ذهبت نفين وجلس علي وهو يبتسم بخبث ثم تحول ملامحة الي الغضب
علي بغضب: والله لندمك علي كل حاجه عملتها معايا يا صاحب عمري
…………..
كان حسام يتمشي بسيارتة وهو يفكر في ذالك البنت التي سلبت عقلة وقلبة ولا يستطيع نسيانها
حسام: خلاص بقا اخرجي من عقلي انا تعبت من كتر التفكير اوووف
ثم هبط من السيارة ووقف امام الكرنيش ودموعة تهبط بحزن: كفايه قلبي الي كل ميحب حد يمشي ويسيبة ويتكسر كل مرة كسر اكبر من الي قبلها انا خدت قرار مستحيل احب ولا اتحب تاني
حسام بقوة: حسام فوق لنفسك وانساها وانسي انك شوفتها في يوم
دخل سيارتة ورجع الي البيت لكي ينام فهو هكذا يمشي يومة يذهب للعمل ثم يتجول بسيارتة ثم الي البيت حتي ينام ولا يترك نفسة للتفكير
…………….
في جناح سيف
كان يمشي يمينا ويسارا بغضب
سيف بغضب: انا بابا يضربني علشان دي والله لوريها
ملاك بخوف: هو انت فعلا عملت كدة
سيف بغضب: اخرسي انتي خالص يا وش الفقر من ساعت مجيتي وانا عايش في جحيم ياريت تغور بقا واخلص منك
ملاك بدموع: حاضر انا اصلا كدة كدة همشي بس كان قصدي
سيف بمقاطعة: اخرسي واتخمدي يالاااااا

 

نامت ملاك علي الاريكة وهي تتالم من رجلها فرد سيف الاريكة الي سرير ووضع عليها الغطاء
سيف بغضب: لو سمعت نفسك هقتلك سااامعة
هزت ملاك راسها بخوف وهي تضع يديها علي فمها ونامت بعمق من شدة التعب
سيف بحزن: انا عارف انتي ملكيش ذنب يا ملاك بس قدرك تقعي في واحد زي
ذهب سيف لينام حتي ياتي بكرة بابشع الاحداث فهو لا يطيق ابنت عمة من الاساس
سيف بغضب: والله لوريكي يا صافي واخليكي تتمني الموت ومش هطولية علي الحركة دي
ثم نام بجانب ملاك لا يعرف لماذا ولاكن اراد النوم بجانبها فهي غيرهم هي طيبة القلب لا تعرف الخبث واللقم فهي نقية وجميلة نام سيف بعمق من التفكير
………………
امام بغضب: اي رايك يا كريمة هانم بنتك حامل انتي فاهمه الكلمة بنتك بنت البنوت حامل ومن مين من ابن اخويا انا هقتلها واشرب من دمها
كريمة بخوف مزيف: خلاص والنبي يا امام اطلعي يا صافي اوضتك بسرعة
صعدت صافي بخوف الي الغرفة فهي تخاف من ابوها
كريمة بحزن مصطنع: هنعمل اي يا امام الي حصل حصل البنت هتتفضح
امام بتعب وهو يجلس: سيف هيكتب كتابة عليها بكرة

 

كريمة بفرحة داخلية فانها تنول مرادها: الحمدلله خلاص بقا يا امام اتحلت والبنت غلطت وهو برضو غلط والموضوع بكرة هينتهي
نظر لها امام بقرف ثم صعد الي الغرفة
كريمة بابتسامة: غور في داهيه اطلع فوق هي نافصة قرف اخيرا وقعت يا سيف ومحدش سمي عليك بكرة بس وبعد كده هيكون العز دا كلو بتاعنا
ثم صعدت خلفة لكي تجهز لبكرة فهي سعيدة لتحقيق احلامها وطموحتها
…………….
في غرفة صافي
صافي بفرحة: خلاص بكرة وهيكون سيف دا بتاعي انا وهخلية يطلق الجربوعة دي ويكون ليا لوحدي هو وفلوسة
جلست تضحك من الفرحة حتي نامت ولاكن لاتعرف ما ينتظرها في الغد
……………..
حمدان: عم عبدو هو اي الزعيق الي جوة دا
(اةنسيت اعرفكم حمدان حارس الرئيس للبيت الهلالي)
عبدو: اسكت انا سمعت كلام كدة الله واعلم ان سيف باشا هيتجوز بنت عمة
حمدان: لي يعني مهو متجوز

 

عبدو: استغفر الله العظيم غلط معاها فمطر بتجوزها
ذهب عبدو وجلس حمدان يفكرة في امر ابنت اخوة
حمدان بخبث: لازم اكون العم الحنون الي يحتوي بنت اخوة
……………..
في الصباح
استيقظت ملاك باكرا فيتعودت علي هذا ولاكن وجدت احد بجانبها مشت يديها علية ليقبل سيف يديها
ملاك بفزع: سيف هو انت انت اي نيمك هنا
سيف بحنية: متزعليش مني امبارح اتعصبت عليكي كنت بس مدايق شويه وبعدين اي نيمني هنا اصل بخاف انام لوحدي
ضحكت ملاك بقوة شدبدة وسرح هو في ضحكتها الجميلة
قامت ملاك من مكانها ليساعدها هو في الوقوف فقد تحسنت قليلا
سيف: انتي رايحة فين
ملاك بابتسامة: الشباك بحب اصحي اقف في الهواء
سيف وهو يجلسها في البلكونة الخاصة بالجناح
سيف: احكيلي كنتي بتعملي اي يعني بما انك عامية
ملاك: بصحي بدري اقف في الهواء واسمع صوت العصافير
سيف وهو يقوم: انا هقوم بقا يا عصفورتي علشان اجهز
ملاك بحزن: انت برضو هتتجوز

 

تركها سيف ولم يرد عليها ليجهز نفسة وياخذ دش ويرتدي بدلتة السوداء ويصفف شعرة ويوضع برفانة
سيف باستغراب: انتي بتعملي اي يا ملاك
ملاك: هلبس علشان انزل معاك احضر الحفلة
ارتدت ملاك ملابسها المكونة من فستان ابيض وطرحة بيضاء وكوتش ابيض طبعا فردة واحده علشان التانية مكسورة
سيف بغيظ: هتنزلي كدة ازاي رجلك هتوجعك
ملاك بابتسامة: لا انا كويسه
انزلها سيف الي الاسفل حتي وجد صافي وعمة امام وكريمة مرات عمة وامة والابتسامة تشق وجهها
سيف: متتحركيش من جمبي عاوز اشوفك قدامي علي طول سامعة
ملاك: حاضر
جلس سيف ووضع يدية في يد عمة وهو يردد ورا المازون والابتسامة تشق وجة صافي وكريمة
في خارج القصر
يا باشا متقلقش هجبها بهدوء الكل مشغول ومحدش هيحس
دخل الرجال يتسحبة من باب الخلفي وجد الكل منشغل تمام
الرجل ١:خلي بالك لو حد حس هنموت هنا
الرجل ٢:هات انت بس المخدر
وجاء من خلف ملاك التي كانت تجلس بعيد عنهم حتي لا تسمع فرحتهم وهي فرحتها مكسورة فجاة وجدت منديل يوضع علي انفها حاولت الصرراخ ولاكن لم تقدر اغشي عليها ليسحبها الي الخارج بسرعة حتي لا يلاحظ احد اي شئ
المازون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير
اطلق الظغاريط والفرحة من صافي وكريمة وكذالك جهاد التي تتباهي بزوجة ابنها صافي فهي جميلة ومن مستواة
نظر سيف علي ملاك ولاكن لم يجدها
سيف: بابا مشوفتش ملاك

 

صافي بابتسامة: مبروك يا حبيبي
سيف بغضب: نزلي ايدك اوعي من وشي ملاااااك يا ملاك فينك
صافي بغضب: شايفة يا انطي سابني ومشي ازاي
جهاد: معلش با حبيبتي وبعدين خدي بين قلبك وخلية يتعود عليكي هو انا الي هقولك
صافي بغضب: حاضر يا انطي
سيف في الخارج: مشوفتوش الهانم خرجت كدة ولا كدة
حمدان بخبث: لالا خالص محدش خرج هي فين ملاك يا سيف بية
وصلت رسالة لسيف مضمونها صادم لسيف……؟؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببت عمياء)

اترك رد

error: Content is protected !!