روايات

رواية اولاد الانصاري الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية اولاد الانصاري الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية اولاد الانصاري البارت الأول

رواية اولاد الانصاري الجزء الأول

رواية اولاد الانصاري الحلقة الأولى

في قصر الانصاري.
في جناح مكون من ست غرف .
في غرفه مالك …
كان يفتح عيناه تتدريجيا بانزعاج من صوت التليفون ليرد بضيق .
/افندم .
اللواء محمد بغضب /صباحيه مباركه ي عريس تحب اجبلك الاداره لحد عندك انت لسه في البيت ي مالك وقعتك معايا سوده عشر دقائق وتكون عندي سلام .
مالك بغيظ شديد/اوووف علي الصبح ده انا مالك الانصاري اقوم اخد شور .
مالك بيشتغل ظابط شخصيه عصبيه جدا لكنه حنون اووي .
**********************.
في غرفه زين ..
كان قاعد علي الكمبيوتر بتعب شديد فهو يعمل مهندس الكترونيات في شركه الانصاري .
/اووووف اخيرا خلصت الشغل ده ضهري اتقطم اروح انزل افطر معاهم .
ليخرج مالك وزين بغضب من ذلك الصوت المألوف بالنسبه لهم.
**********
في ممر الغرف ..
كان ماسك معتز أخته شمس بيضربها كالعاده .
معتز بغضب شديد/أنا لحد كده وخلاص مش هسكت علي فجرك اكتر من كده ي اسماء .
اسماء بدموع وصراخ /ي شيخ ارحمني بقا مش هتجوز صاحبك ده ي معتز لو موتني .
اميره بحده /انت ايه ي اخي فاكر أن محدش هيقف قصادك .
مالك بغضب جحيمي/ايه الي عمله ده ي معتز انت اتجننت .
زين بحده /ده باين عليه خلاص اتجنن .
حازم بحده/اعقل وسيبها ي معتز .
معتز بحده /بقولكم ايه دي اختي وانا حر فيها وخليكم في حالكم .
مالك بغضب شديد/لا مش حر احنا كلنا ولاد عم ومحدش بيتصرف في حاجه لوحده واسماء مش هتتجوز عمار مهما حصل ده بنادم مستحيل استامنه عليها ابدا .
معتز بحده /طبعا مانت مش خسران حاجه عايزها كده تفضل تحب فيك وانت تذل فيها مش كده .
اسماء بدموع وصراخ/كفااايه ي معتز .
معتز بغضب /ايه المشكله في عمار مش فاهم .
اميره بحده /لا بجد مش فاهم ده متعصب ومجنون وفاهم الدين غلط.
معتز بحده /طبعا علشان بيقول الحجاب والنقاب يبقا متخلف ومجنون مانتوا مفيش رجاله تحكمكم .
مالك وهو ينقض عليه ليشبكه بعنف وصراخ للفتيات ومحاوله زين وحازم للفض بينهم ليطرق عصايته أرضا ليهم للهدؤء المكان .
جدهم سعد بغضب جحيمي/حلو اوي ده الي بيحصل بتتخانقوا وانا عايش امال لما اموت هتعملوا ايه.
مالك باحترام وغيظ من معتز /بعد الشر عليك ي جدي مفيش حاجه مشكله عاديه .
اسماء وهي تقبل يدها بدموع /ابوس ايدك ي جدي ارحمني من معتز .
معتز بغيظ/لا الله الا الله كل ده علشان عايز استرها .
سعد بغضب /ستره لما تشيلك ده انا اجوزها سيد سيده النطع ده وقسما بالله ي معتز لو فتحت اي كلام في الموضوع ده هتشوف أنا هتصرف ازي اتفضلوا ي بهوات علي الفطار .
رحمه وهي تتضع يدها في جيب بنطللها /هو فيه ايه الي بيحصل .
حازم بسخريه /اهلا ي خليفه صباح الخير.
رحمه بغيظ شديد/قولتلك مليون مره بطل الاسم ده ررخم .
**********************.
في الحاره….
في أحدا الشقق البسيطه .
كانت قاعده فرح بدموع وحرقه قربت منها أختها مها بغضب شديد.
/عيطي ي اختي اهو مات وفضيحتنا هتبقا بجلاجل مكنتيش قادره ي اختي تستني لما يتقفل عليكم باب واحد اهو دخل عليكي ومات ي اختي .
فرح بدموع وصراخ/حرام عليكي يا شيخه ارحميني انتي ايه مش كفايه الي أنا فيه حرام .
مها بغضب /طيب ي ست خضره الشريفه المهم متعمليليش فيها الحزينه وتبلطيلي احنا محتاجين فلوس ي اختي امنبارح جات البت صباح قالت إنها جبتلك شغلانه في شركه علوي بكره تروحي ي اختي .
******************.
في جناح الفتيات ..
كانوا قاعدين حوالين اسماء .
رحمه بغيظ شديد/اخوكي ده عامل زي الحمار بالظبط .
اميره بابتسامه /الملافظ سعد ي رحمه مش كده .
اسماء بدموع/هعمل ايه بس ي رحمه نصيب .
اميره بابتسامه خبيثه /بت ي اسماء قوليلي انتي مش راضيه بالموضوع ده علشان فعلا عمار مش عاجبك ولا الواد زين في دماغك .
اسماء بارتباك شديد/زززين ايه الكلام ده ي اميره زين ابن عمي وبس .
رحمه بغيظ شديد/ايوه ايوه المحن بقا ده انتي وهي هبل كل واحده فيكم مسلمه قلبها ل راجل وآخرتكم سوداء الواحده تعيش كده ملكه مع نفسها زي كده .
اسماء بضحك /ههههه انت محدش زيك كده ي خليفه .
اميره بضحك /هههههههه .
*************************.
في وزاره الداخليه…
في مكتب اللواء ..
مالك بجديه /خير سعادتك .
اللواء بحده /امسك ي مالك قضيه جديده بس صعبه شويه بنات بتتخطف فجاه ومحدش عارف ايه الي بيحصل .
مالك بحده/مفيش غير نتيجه واحده سعادتك انهم يكونوا بيشغلوهم في الدعاره والمخدرات .
اللواء بجديه /دي مهمتك ي مالك الدنيا مقلوبه .
مالك بغضب /اطمن سعادتك دي مهمتي أنا اوعدك اني هوصل للي عمل كده واشرب من دمه .
*********************.
امام الفيلا …
كانت واقفه رحمه فجاه لقت فستان شيك كده بعلبته علي عربيتها مسكته باستغراب .
حازم بابتسامه /ايه رايك حلو صح .
رحمه بغيظ شديد/لا طبعا مش حلو خالص ده لون مايع وانت عارف اني مش بلبس القرف ده .
حازم بغيظ شديد/امال لما نتجوز أن شاء الله هتلبسيلي ايه جلابيه وعمه .
رحمه بغيظ شديد/نعم ي اخويا جواز ايه أن شاء الله ده بعدك.
حازم بهمس شديد /وحياتك لنتجوز وهخليكي تلبسيلي قميص نوم احمر كمان وهتشوفي.
*******************.
في فيلا الشبح .
كان قاعد الشبح ببروده الطاغي وقفت امامه بنت يبان عليها التعب الشديد ليرمي أمامها الفلوس ببرود .
/خودي ي ساره الباشا انبسط منك اوي شكلك مطوله معانا هنا .
ساره بقهره ووجع/شكرا ي باشا بس أنا مش عايزه فلوس الي خسرته ميتقدرش بتمن .
*********************.
في شركه الانصاري…
كان داخل فرح مكتب زين بارتباك شديد.
فرح بارتباك شديد/حضرتك المهندس زين .
زين بابتسامه ساحره/فرح مش كده اهلا وسهلا .
*******************.
في فيلا الانصاري ..
في مكتب سعد كان قاعد بكل شموخ دخلت سعديه الي بيعتبرها سعد واحده من العائله لانها مربيه اللاحفاد .
سعديه بجديه /حضرتك طلبتني ي سعد باشا .
سعد بجديه /ايوه ي سعديه كنت عايز اخد رايك في حاجه انا قررت اجوز اسماء ل مالك .
سعديه بصدمه /بس سعادتك عارف ان اسماء.
سعد بجديه /بتحب زين مش كده بس أنا عارف الصح مالك هيتجوز اسماء وزين هيتجوز اميره .

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اولاد الانصاري)

اترك رد

error: Content is protected !!