Uncategorized

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثامن 8 بقلم آية أحمد

 رواية هل من القدر نصيب الفصل الثامن 8 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثامن 8 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثامن 8 بقلم آية أحمد

انت عايز مني اي مش كفايا لحد هنا كفااياااا…..
مدير الكافيه (مالك )  :اخرجي بررا حالاااا
 زين سابه يزعق وقعد على الكرسي وكان الكلام مش فارق معاه
مالك :هو انا مش قلتلك اخرجي بررا
سيلين بعصبيه بس بتحاول تهدي   :ما براحهه على نفسك شويه في اي انا معملتش حاجة هو الي غلطان
 مالك :الزبون دايما على حق والا رايك اي يا انسه  افتكر انك تمشي من هنا فورا 
زين أتدخل وعلى صوته في المكان :اسمها مدام… مدام زين الشامي  وشدة من ياقه القميص يعني تتعدل   وانت بتكلم معاها  يا روح امك  دي مش اي حد دي مراتي  وانا ساكتلك من الصبح 
مي همست في ودن سيلين :تعرفي انا  بحترمه اوي حاجة strong(قوي )  كده في نفسه ويخطف القلب   وسيلين وقفة متنحه ومصدومه من الي حصل سواء مالك  عايز يطردها أو  زين بيدافع عنها رغم أنه من أكبر أعدائها  ويكاد يكون عدوها الوحيد بس قالت: مش موقف إلى هيخليك جامد في عيني يعني  اكتر ما انت قمر  كده  اي إلى انا بقوله دا استغفر الله 
مي اتدخلت بسرعه لما حست أن سيلين ممكن تمشي من شغلها  :انا اسفه انا اسفه جدا انا هكمل كل دا ممكن تعد يا مستر زين وانا هكمل طلباتك 
زين برفع حاجب :سيلين هتعملها 
 مي :بس اصل حضرتك…!! 
أتدخل مالك :سيلين ملهاش شغل عندنا من النهارده… في الوقت دا مي بصت لمالك في نفسها  كأنها بتقوله انت اناني  لدرجه انك تهين صاحبتي ومش معترف بأي مسؤولية وبتجيب الحق عليها على اي كنت بحبك؟؟!….  بتهين موظفينك على حساب أن الزبون دايما على حق تصدق انا عاوزه اشتمك  سقعان وبارد ..!! 
زين حط رجل على رجل  :سيلين هاتيلي قهوة… 
سيلين :انت تخرس خالص وبصت  لمالك وقالت  :
 انا مش هينفع اسيب شغلي يا ريت تقدر لو سمحت ارجوك… 
مالك :انا اسف ولسه هيمسك ايديها عشان يخرجها كان زين مسك ايده   وعلا صوته جدا في الكافيه :انت  تبقى غلطان لو فكرت للحظه انك تلمسها  واقف ابصلك واسكت وأنهار عليه بلكمات في وشه دي عشان فكرت تبصلها ودي عشان  فكرت تمسك ايديها اصلا ودي عشان  هنتها وجيت على كرامتها في وجودي…. 
مالك كان واقع على الأرض وكل الدم حواليه ومش قادر يتحرك 
مي  في نفسها :تستاهل
بعد خمس ثواني  بس برده صعبان عليا 
ساعدته  ووقفت جمبه  سندته  على كرسي في الكافيه وضمدت جرحه وجابتله عصير وقالت : هتكون كويس بعد ازنك هسلم اليونيفورم (الملابس الرسمية للشغل )  بتاعي انا وسيلين ونمشي 
كل دا وسيلين ما زالت مصدومة بس وقفت بعيد عن الكل   
زين مسك ايد سيلين وشدها برا الكافية 
سيلين :حرام عليك بقااا انت عايز مني اي خلاص حققت كل الي انت عايزه تحدي جديد وفزت  انت من ساعه ما ظهرت في حياتي وانا كل حياتي مصايب شغلي وخسرته اهلي ومش عارفه اطمن عليهم دراستي وبقيت مش عاوزه اروح الجامعه بسببك  ابعد عني يا أخي دا انت لو خنفسه مش هتدخل في حياتي كده 
زين :مقدرش
سيلين :ياااخي معلش اقولك اي  تبااا لك يلا بقا 
 سيلين حاولت تمشي 
زين مسك ايدها وبصوت هادي :راحه فين
سيلين شدت ايدها  :دي حاجة متخصكش وسع كده بقاا عشان ثاني أكسيد الكربون غطى على المكان
 زين في نفسه’ وحط ايده على شعره وحركة  :اخرتها أقع مع مس  كيميا يلا ربنا يقدرني على فعل الخير ويبعدني عن أذية الغير…. 
خرجت مي ورا صاحبتها وزين اخد رقم مي قالها عشان ابقى اطمن عليها  وتحت إصرار منه مي وافقت 
فلاااش بااك 
زين  لو مجبتيش الرقم   هدخل اكمل ضرب في إلى جوه دا    وفعلا حصل إلى فى دماغه ومي اديته الرقم
باااك 
 _____
سيلين لفت كتير علشان تلاقي شغل وفي كل مرة تروح اسف بس مفيش  مكان شاغر عندي انسحبت من المحاضرات عشان تدور على شغل ومع كده ملقيتش وفي النهاية  
_بصراحه شكلكوا  بنات  شغيله (فاهمين شغلهم صح ) بس اسف معنديش غير شغل لواحده بس 
سيلين بصت لمى :ادخلي مش هبقي انا وانتي يا مي متحسسنيش يا تناحه هانم اني السبب في انك تخسري شغلك والواد الجامد مالك
ردت مي بتلقائيه :يستحيل اسيبك يستحيل واعملي إلى انتي عايزاه بقا 
عدا يوم واتنين وتلاته وهما على الحال دا    وزين مش راضي يكلم  مي   كل ما يحاول يكلمها يفتكر قد اي سيلين  شايفه انه ضايقها وكبريائه مانعه من أنه يخاطر 
سيلين  :مي لو سمحتي اسمعيني 
مي :نعم يا سيلين ومتقوليش والا تفتحي الموضوع دا تاني عشان هعيط 
سيلين :انسه نكد معايا نقول الووو عندك حل تاني 
مي :هنشوف بس ارجوكي بلاااش… 
سيلين:  لما ارجع من القاهرة للمنصورة يا مي هشوف اهلي واطمن عليهم  وادور على شغل هناك قريب منهم هنا مفيش شغل 
مي :والدراسه نستيها
سيلين:هقدم طلب واجي على ايام الامتحانات 
مي بقهره :طب وانا هتنسيني 
سيلين:انتي الوحيده في الدنيا دي إلى مقدرش انساها مقدرش انسى تناحه هانم وقت خوفها ووقفتها جنبي وعشان كده انا كلمتلك مدير الكافيه الجديد  عشان تشتغلي فيه
مي بعياط :متسيبنيش وتمشي   يا سيلين انا مش بحب قدك والنبي
سيلين :سامحيني مفيش غير الحل دا هتودعيني والا هتقفي كده 
مي  :حضنتها كأنها بتقولها  معقول خلاص مش هشوفك تاااني انتي حاجه كسبتها من الدنيا يا ريت متمشيش
ركبت  سيلين التاكسي   وتوجهت للمنصورة…..
_______
زين مكالمه هاتفية مع مي
زين :الوو 
مي :نعم 
زين : سيلين فين انا عايزها فوراا
مي اتوترت  في نفسها  : معرفش
زين:نعم متعرفيش ازاي دا انا ادفنك مكانك
مي   في نفسها يمكن يكون الموضوع مهم : هي لسه ركبه  تاكسي  هترجع المنصورة في حاجة والا اي طمني    
زين :كل الي اعرفه انها في خلال 24ساعه لازم تكون قدامي اتصرفي… 
فلاااش بااك 
زين: Hi my Dad (اهلا ابي)
سالم الشامي : اي يا ابني دي امك إلى تكلمها كده  انا كلمني عربي  
 زين :فكرتك اتغيرت يا بابا مازلت متمسك باصلك 
سالم :  فعلا يا ابني…. المهم انت اتجوزت أمته ولي مقولتلناش  احنا جااين نشوفها اهَو  بص كنا ناوين نعملهالك مفأجأه بس انا مش بعرف  اسكت
ديما مرات سالم الشامي وسالم في وقت واحد :احنا جاااين مصر 
زين لما سمع صوتهم  : بحبكوووا  والله ما زلتوا كده في قلبي ….. نعمممم انتم   بتقووولووا  اي؟؟ 
سالم يبني احنا الي اخرنا  عليك  الشغل إلى هنا بس لازم نشوف مراتك يا دكتور قلنا حلوه هااا
ديما  :من عيلة مين… مش احلى مني يا استاذ سالم  اعترررض بقا هااا اعترض
سالم :انا اقدر 
زين :شكلك اتثبت يا سمسم اقفل يا سمسم عشان في مصايب هتحصل ومش عارف اعمل اي
سالم :مصايب اي 
زين :اقصد حاجات حلوه ما تقفل يا بابا بقا 
وقفل في وشه 
 باااااك 
مكالمة مع مي 
سيلين حاليا هتكون مراتي برضاها أو غصب عنها لازم تمضي عقد الجواز دااا …
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد

error: Content is protected !!