Uncategorized

رواية لقاء الحلقة الرابعة 4 بقلم دعاء عرقوب

رواية لقاء الحلقة الرابعة 4 بقلم دعاء عرقوب 

رواية لقاء الحلقة الرابعة 4 بقلم دعاء عرقوب 

رواية لقاء الحلقة الرابعة 4 بقلم دعاء عرقوب 

في المستشفى 

سماح بعياط :بالله عليك ي دكتور طمني ابني كويس 

الدكتور: هيبقى كويس إن شاء الله بس محتاجين نقل دم ليه فوراا وللاسف فصيله دمه مش متوافر لها دم في المستشفى

نوال:نرمين نفس فصيله دم آسر تقدر تاخد منها 

نرمين بصوت واطي:ماما انتي بتقولي ايه أنا عارفه انك الي ورا الي حصله دلوقتي عرفت انتي ليه مسمحتليا ش اخرج معاه ودلوقتي عوزاني اتبرعله بدم أنا معدتش فهماكي 

نوال:اخرسي ايه الي انتي بتقوليه دا وهو أنا هأذيه ليه 

نرمين:ع اساس اني صدقتك كدا 

نوال: أنا مش هفضل اعيد كلامي أنا مليش علاقه بالي حصله وبعدين اتعلمي تستغلي الفرصه هو محتاج لنقل دم ولما تتبرعي ليه دا هيخليه هو وامه يشيلك الجميل ودا هينفعك بعدين 

نرمين : أنا معدتش فاهمه حاجه من كل الي بيحصل 

الدكتور:لو سمحتي خدي الآنسه اعمليلها تحليل واسحبي منها الدم 

الممرضه: حاضر ي دكتور 

الدكتور لسماح:أنا عارف ان الوقت مش مناسب بس اذاي ابنك يكون مهمل للدرجادي إذا كان مش خايف ع حياته ع الاقل يخاف ع الناس الي كان ممكن تتأذي بسببه 

سماح:أنا مش فاهمه حضرتك تقصد ايه 

الدكتور:ابن حضرتك لاقينا في دمه كميه مخدر كبيره جدا ودا الي خلاه يعمل حادثه لان ببساطه نام وه و بيسوق والمفروض في الحاله دي يتقدم بلاغ ضده حياه الناس مش لعبه ربنا سترها المرادي 

سماح:ايه الي بتقوله دا آسر مستحيل يعمل كدا وهو……وهو طالع من البيت كويس اهاا كان كويس خالص ومكنش دايخ ولا حاجه 

الدكتور:كلها ساعه ويفوق وساعتها وتقدري حضرتك تسأليه ….عن إذنك 

نوال بمكر :اذاي آسر يعمل كدا ويكون مهمل للدرجادي مكنتش متوقعه التصرفات دي تحصل منه 

سماح :أنا عارفه ابني كويس وانه مستحيل يعمل كدا بس ولاد الحرام كتير ومش بيحبوا يشوفوا حد مبسوط 

نوال:طبعا ي حبيبتي آسر ابننا متربي احسن تربيه واكيد مش هيعمل كدا …..انا هنزل الكافتيريا تحت شويه لحد لما آسر يفوق 

في القصر

لقاء:يارب نجيه من الحادثه يارب جيب العواقب سليمه هو اكيد هيكون بخير تلاقيها خبطه بسيطه وهيكون كويس إن شاء الله ،مش كنت روحت معاهم بدل ماانا قاعده هموت من القلق كدا ايه الهبل دا هما هيخدوني معاهم ليه هو أنا من بقيت العيله وبعدين انا خايفه كدا دا لما امي كانت في المستشفى مكنتش خايفه وقلقانه كدا يمكن بس علشان هو طيب ومحترم يعني اهاا اكيد 

…….صفيه….هو متعرفيش حاجه الي رديتي عليه مبلغكيش هو حالته ايه 

صفيه:من الخضه معرفتش اسمع حاجه غير انه عمل حادثه ونقلوه للمستشفى 

لقاء:ربنا يقومه منها بالسلامه 

صفيه:يارب ي لقاء البشمهندس آسر غير كل الي في البيت احنا الخدم بيعاملنا بكل احترام عمره ماغلط في حد فينا ولا قلل مننا ويوم مايتعصب وصوته يعلى ع حد فينا غصب عنه تلاقيه جاي يصالحه ويعتذرله دايما تلاقيه مبتسم كدا ذي البيه الكبير الله يرحمه حتي شوفي اهو انتي لسه عرفاه من قريب وقلقانه عليه اذاي 

لقاء:اكيد ربنا هيقومه بالسلامه لوالدته عمري ماشفت في طيبتهم 

صفيه: اهو هما الإتنين دول والله هما الي بيصبروني ع الي بشوفه في البيت دا مش هاين عليا اسيبهم ولا اسيب القصر مانا متربيه هنا ابويا كان شغال هو وامي هنا من زمان وانا اتولدت هنا أنا عارفه إني رغايه حبتين 

لقاء:لا والله دا بحب اتكلم معاكي كفايه طيبه قلبك يعني لو واحده تانيه كانت سبتني اغلط علشان هي تبقى الكل في الكل بس انتي كنتي بتقوليلي دي اتعامل معاها اذاي واعمل ايه ومعملش ايه 

صفيه:ربنا يعلم انا حبيتك ذي اختي بالظبط 

لقاء:ربنا يزيد المحبه يارب…هي نرمين تقرب ايه للبشمهندس …اصل..يعني ..شكلها واخده عليه اوي 

صفيه:انتي شكلك واخده بالك هههه 

لقاء:يبت دماغك متروحش بعيد دا مجرد سؤال بس 

صفيه:ههههه هحكيلك يستي اهو ننشغل بالكلام عن القلق الي احنا فيه لحد ما نعرف اي اخبار عن البشمهندس…الست نوال تبقى مرات عم البشمهندس آسر يعني نرمين تبقى بنت عمه واللهم بارك هما عندهم شركات واعمال كتير والمسئول عنها دلوقتي الست نوال وهي الي ممشيه الشغل بس ع الورق كل الاملاك دي مكتوبه باسم البشمهندس آسر لان ابوه هو الي تعب وعمل كل دا واخوه الي هو عم آسر الكل عارف انه كان مهمل ومش في دماغه شغل وكان كل الي بيعمله انه بياخد فلوس ويصرف ومازال يعني بعد موت اخوه لوما الست نوال كان كل تعب ابوا آسر راح ع الفاضي لان آسر كان صغير ساعتها ولوما الي حصل مع الست سماح والصدمات الي اتعرضتلها ورا بعضها كانت هي الي مسكت الشغل و ……..

قاطع حديثهم دخول آسر القصر ع كرسي متحرك وبجانبه سماح ونرمين تدعي بأنها متعبه لسحب الدم منها وامها تستندها 

لقاء:حمد الله ع السلامه ي بشمهندس حضرتك بخير

صفيه:حمد الله ع السلامه ي بشمهندس 

آسر بوجه خالي من اي تعابير: الله يسلمكوا ..ثم التفت الي متولي 

آسر:معلش عم متولي لو مافيهاش تعب اسندني اطلع الاوضه 

متولى: تعبك راح يبشمنهدس ألف حمدالله على سلامتك 

آسر:تسلم ي راجل ي طيب 

استلقي آسر ع سريره وبجانبه امه 

سماح: اهو بقينا لوحدنا ممكن اعرف بقى اذاي المخدرات دي وصلت لدمك 

آسر:الدكتور قال مخدر ي امي مش مخدرات 

سماح بزعيق:مفرقتش كتير المهم اذاي حصل كدا انت تعرف ايه الي كان ممكن يحصل النهارده انت كنت هتروح مني 

آسر:أنا الحمد لله قدامك اهو وصحتي كويسه وبعدين طول مادعواتك مرفقاني مش هيحصلي مكروه

سماح:ربنا سترها معانا المرادي بس افرض كان حصلك حاجه يبني أنا تعبت من الفقدان أنا معدش حيلتي غيرك تعرف كنت عامله اذاي لما قالولي انك عملت حادثه كل الي حصل مع ابوك كأنه شريط وانعاد قدامي ساعتها كنت خايفه تروح مني انت كمان 

آسر وهو يقبل يد امه انه يعرف شعورها ومدى خوفها عليه فما مرت بيه ليس بالهين ويعلم ايضا ان وجوده جنبها يهون عليها …….

سماح:أنا عارفه انك لايمكن تاخد اي حاجه من دي سوا مخدر بقا ولا مخدرات بس الي مستغرباه اذاي حصل كدا 

آسر:ودا الي هيجنني ي امي انا كنت كويس لحد ركبت العربيه وكنت راجع فجأة دماغي صدع ومعدتش شايف قدامي وخبط في حاجه 

سماح: lطب افتكر يبني كلت ولا شربت حاجه ع الطريق وانت رايح 

آسر: معقوله الاكل …بس اذاي ..هو مستحيل يعمل كدا 

سماح:بتفكر في ايه يبني 

آسر:هااا…..ولا …حاجه..بس الاكيد اني هعرف مين ورا الي حصل دا لان مقصوده ورحمه ابويا معدت هعمل حساب لقرابه لو طلع الي في دماغي صح 

سماح:هدي نفسك ي حبيبي المهم انك تريح جسمك دلوقتي 

لقاء:ممكن ادخل يست هانم

سماح:اتفضلي ي لقاء 

لقاء:جبت اكل للبشمهندس 

آسر:لا شكرا ي لقاء أنا واكل 

لقاء:أنا قولت لصفيه هيكسفني ومش هيرضي ياكل قالتلي دي شربت خضار وهتفيده علشان تعبان 

آسر:ههههه خلاص مش هكسفك هاتي شربه ال……..

ايه كل الاكل دا مش كانت شربه خضار 

لقاء:الاكل دا للست هانم اصلها مأكلتش لا وكمان مأخدتش الدواء وربنا يقدرنا ع فعل الخير 

سماح:هههههههه لا فعلا ربنا يقدرك ع فعل الخير …….

وانتي اكلتي ع كدا 

لقاء:…اها..طبعا 

سماح:كدابه …روحي هاتي طبق ليكي وتعالي يلا 

لقاء:انتي بتقولي ايه ي هانم ميصحش أنا خدامه هنا والعين متعلاش عن الحاجب

سماح:عين مين وحاجب مين روحي يبت هاتي طبق وتعالي خلصي علشان انا جعانه وعاوزه اكل يرضيكي أفضل كدا من غير اكل ماتقول حاجه ي آسر 

آسر: والله أنا هشرب شربه الخضار غصب عني علشان مكسفكيش فبقول يعني متسمعيش كلام امي وبكدا يكون عندي حجه اني مكلش اكل العيانين دا .

لقاء:متكلش ايه لا طبعا لازم تاكله وتخلصه كله كمان ثواني وهجيب طبق ليا 

سماح:قلبها طيب اوي دخلت قلبي من ساعه ما جت 

آسر:فعلا تحسيها قريبه من القلب كأن بينك وبينها عشره

عمر 

-:انتي بتزعقيلي ليه انا عملت الي عليا ونزلته من البيت وكمان حتطله المخدر في الاكل يعني عملت كل الي مطلوب مني مليش دعوه بقى نجي من الحادثه ولا لا دي حاجه مليش دعوه بيها 

نوال:وأهو ذي القرد ي تقدر تقولي عملت ايه غير انك هتخليه يشك وياخد حذره 

-:مش دي كانت خطتك وانا نفذتها بالحرف الواحد معنديش غلط 

نوال بعصبيه:طب اقفل ومتتصلش بيا الفتره دي نهائي فاهم ………

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية شمس للكاتب حمدي قدري.

اترك رد

error: Content is protected !!