روايات

رواية مجنونة في فرنسا الفصل الثالث 3 بقلم ريتاج محمد

رواية مجنونة في فرنسا الفصل الثالث 3 بقلم ريتاج محمد

رواية مجنونة في فرنسا الجزء الثالث

رواية مجنونة في فرنسا البارت الثالث

رواية مجنونة في فرنسا الحلقة الثالثة

بعد تلت شهور كمان قدرت ليلي تجمع فلوس وتفهم اللغة وقررت ان هي هتنزل مصر وترجع تاني
وفعلا ركبت الطيارة وراحت مصر
في مطار مصر الجوي
ليلي وهي بتجري وبهبل:يام الدنيا انا جيتلك تحيا بلادي الحرة بلادى واخدت نفس كبير :يااااااااة على هوا مصر مليااان بكتريا وفيروسات ياااة غير هوا فرنسا
واتمشت شوية ووقفت تاكسي:ياحاج يابا يااسطا حد يرد عالي خلفوني
بتاع التاكس:نعم نعم نعم خرمتي وداني
ليلي بهبل:معلش امسحها فقفايا
يلا وديني المكان دا (********)
وادتة العنوان
وصلت عند حارة صغيرة كدة
واول ما دخلت سمعت صوت ست بتقول
:إلحقوا البت ليلي جت
ليلي:ازيك يام فتحي عاملة اي
ام فتحي:احسن منك ياختي وبعدين كنتي فين يبت ست شهور بحالهم
ليلي :كنت ففرنسا
ام فتحي بغباء:دي بلاد برة دي صح
ليلي :اة ووسعي كدة عشان انا لسة جاية وعلى اخري وعايزة انام
ام فتحي بعد ما ليلي مشيت :امم مش مشكلة حوار برة دة اهم حاجة ان هي جت اما اجوزها لفتحي ابني
ليلي وهي داخلة وبصوت عالى:مش هيحصل صدقيني لما تبقى تشوفي افاكي ابقى اتجوزة
راحت ليلي ودخلت غيرت هدومها واتمشت في الحارة شوية ووقفت عند عربية فول:ونبي ياعم منعم لفلي سنوتشين لحسن بطني بتهوهو
عم منعم:ليلي عاملة اي ياكلبة فينك يابنتي كل دة
ليلي بمزاح:في فرنسا
منعم:لي يابنتي ٠هو مصر وحشة
ليلي:ونبي ياعم فتحي انجز واللة هبقى احكيلك كدة كدة انا راجعة تاني
عم فتحي :براحتك يابنتي واخدت السندوتشات
واتمشت شوية و:إلحقو الحقو ليلي جت من السفي دا الشايع نوي
(ليلي جت من السفر دا الشارع نور )
وراحت بيتها اكلت ونامت
وصحيت بليل تروق الشقة واكلت ونامت
تاني يوم
صحيت على صوت خبط جامد عالباب قامت وقالت :حاضر حاضر واللة مههرب ياولاد التيت حاضر وفتحت لقد ادامها ابن عمها ومعاة رجلين
قالت بغيظ:ينعم
عصام ببرود :طب مش هتسلمي طب دنتي حتى لسة جاية من فرنسا
ليلي بغيظ:وانت مال الي جابوك يعني .عايز اي انجز
عصام باستفزاز :جدي قال كفاية كدة صياعةو بدل منتي في كل بلد كدة هترجعي بيت العيلة وبعدين انتي جبتي فلوس سفر منين
ليلي ببرود:سؤال هل انا سفرت من جيب الي خلفوك لا صح يبقى عايز مني اي
عصام :هتيجي معايا بزوق ولا من غير زوق
ليلي : لا من غير زوق و اطلع برة ياقرع يابن القرعة
انت جاي تقولي تعالي معايا لا وقال اي جدك جد مين يلا احنا هنستظرف
عصام بغيظ دفين:انتي كدة بدأتي تقلي أدبك ولما أقل منك متزعليش بقى
امسكوها يارجالة
لي وهي بتزعق:رجالة مين يالا بكرشهم الي عامل زي الستات الحوامل دول بقولوا اي انتوا لو ممشتوش هطلع عفريتي عليكوا
شاور عصام للرجالة انهم يمسكوها وهو ساكت مسكوها
ليلي بزعيق وهي بتفرفص :سيبوني سيبوني يولاد القرعة
واللة لو مسبتوني لنف على ايد الراجل المعفن الي شبة الجثة المتحنطة دة
عصام :اسكتي بقي متطرنيش اتعامل معاكي بلعنف
ليلي بصراخ:يام فتحي الحقيني يام ايمن يا عم منعم
ام فتحي وهي بتخبط على صدرها:هيئ مين دول ومسكينك كدة لية ياليلي
ليلي وهي باصرخ:انتي لسى هتستفسري خليهم يسبوني واللة لو سبوني لعملك مسقعة من الي بتحبيها
عضام اخر لما زهق ربط بوقها
ليلي:امممممم امم امممم اممم اممم
واخر لما تعبت سكتت
وركبها العربية واتحركوا
بعد وقت وصلو الصعيد ودخل بيها وحطها في اوضة وقفل عليها كويس
تحت عند الجد : عفارم عليك يا عصام جبتها
عصام بفخر :عيب عيب عليك ياجدي ياجدي
وقعدوا يتكلمو
وشوية وسمعوا صوت تكسير جامد فوق
……..
عند ليلي بعد ما عصام حطها في الاوضة وقفل الباب
ليلي قعدت تفكر لحد ما:بأس لقتها بقى مهو مش هفضل هنا منا يامشي يامشي
وقامت وقالت :عليا وعلا أعدائي لهرب يولاد القرعة انتوا وهتشوفوا بس قبل مهرب لازم اسيب حاجة مني ليكو يااورع يامكرشين
قعدت الاول تدور على شباك تهرب منوا لحد ما لقت شباك صغير يجيب نصها قالت :هييح هحاول وأمري للة
قعدت تدور لحد اما لقد قطر :ايدا دا كانوا بيعملوا بية ايدا يلا وانا مالي
وبدأت تفك بية المسامير. وبعدها مسكت الشيش قطعتة و:واللة لدغدغلكوا العفش الي جايبينوا اقساط دة وبعديها مسكت اي حاجة في الاوضة كسرتها وهي بتقول بعصبية مضحكة:بقى انا اتجر زي العجول الهربانة طب اهو وتكسر : ما مسيرها تجيييب اخرهااا اهووو وتكسر :يلا مش خسارة فيكوا
ولما حست ان حد جاي حاولت تطلع من الشباك بس انحشرت نصها برة ونصها جوة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية مجنونة في فرنسا)

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!