روايات

رواية احببت عمياء الفصل الأول 1 بقلم نورهان العطار

رواية احببت عمياء الفصل الأول 1 بقلم نورهان العطار

رواية احببت عمياء البارت الأول

رواية احببت عمياء الجزء الأول

رواية احببت عمياء الحلقة الأولى

يا حمدان مينفعش الي انت بتعملة دا حرام عليك دي بنت اخوك هترميها الرمية دي
حمدان بغل: هو انا رميتها يا ولية انتي دنا هجوزها جوازة متحلمش بيها وبعدين انا مش هصرف عليها تاني كفاية من ساعت الحادثة وانا متكفل بيها روحي بلغيها ولا ابلغها انا
سمية مرات حمدان بحزن: لالا هبلغها انا حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا شيخ
حمدان بزعيق: انتي يتحسبني عليا يا بنت**** وانهال عليها بالض*رب والسب ثم القاها خارج الغرفة واغلق الباب ومازال يسب وينعل فيهم جميعا
قامت سمية وهي تمسح دموعها وجدت ابنتها حياة وهي تجري عليها
حياة: مالك يا ماما في اي بابا بيزعق لي واي وقعك كدة
سمية: مفيش يا حبيبتي ادخلي اوضتك علشان انا هدخل لملاك اتكلم معاها شويه
حياة باحترام: حاضر يا ماما
دخلت حياة الغرفة واطلقت سمية تنهيدة قوية ولا تقوي علي قول هذا الكلام لملاك ولاكن تجمعت شجاعتها وهي تذهب الي ملاك
في غرفة صغيرة تجلس ملاك وهي فعلا ملاك ببجامتها الرقيقة وشعرها المنسدل الذهبي الحرير كانت تجلس امام الشرفة والهواء يطير لها شعرها
سمية بابتسامة: القمر سرحان في اي بقالي ساعة بخبط عليكي ومش بتردي فدخلت
ملاك بابتسامة: طنط سمية انا اسفة مش سمعتك من صوت الهواء

 

سمية بعتاب: لي فتحة الشباك كدة الدنيا برد وانتي لابسة خفيف
ملاك بحزن: بحب الهواء منتي عارفة من ساعت الحادثة وفقد بصري وانا مبعملش اي حاجه غير اني اقعد قصاد الشباك
سمية بحزن اخفتة عنها وقالت بابتسامة: يختي يعني الي بيشوفة اخدة اي والنبي انا بشوف ولسة وقعة وقعة اسالي حياة كانت بتضحك عليا
ضحكت ملاك علي كلام مرات عمها فهي حنونة عليها وكمان حياة ابنتها تحبها بشدة
سمية بابتسامة: اي الضحكة القمر دي ثم تحدثت بتوتر عاوزة اتكلم معاكي في موضوع
ملاك بانتباة: اتفضلي يا طنط سمية
كادت سمية ان تتحدث ولاكن دخل حمدان افزع كل من ملاك وسمية
حمدان بصوت خشن: اجهزي علشان فرحك بكرة هجوزك لواحد متريش هيدفع فيكي كتير بدل منتي عامية وملكيش لازمة كدة
سمية بعتاب: براحه شوية يا حمدان بصي يا ملاك انتي هتتحوزي واحد محترم
ملاك بحزن: محترم اي انا لسة صغيرة وبعدين مين هيقبل بيا كدة
حمدان بزعيق: صغيرة اي انتي مش تميتي ١٨ سنة الاسبوع الي فات وبعدين اة متقبلك وانتي عامية كدة ومش عاوز مشاكل بكرة اجهزي
ملاك بدموع: حرام عليك يا عمو انا مستعدة اكون خدامة تحت رجليك بس بلاش الرمية السوداء دي انت اي معندكش رحمة
حمدان بغل: بقا معنديش رحمة وانهال عليها بض*رب والسب وسمية كانت تحوش عنها وملاك تصرخ بال*م وتبكي وتركها واخذتها سمية في احضانها وهي تحاول تهدئتها من فزعها وروعتها

 

حمدان بعصبية: بكرة تكوني جاهزة هقتلك لو عملتي اي حاجه هبعتك ليهم سامعة
ذهبت وتركها تبكي في احضان زوجة عمها التي كانت تقبل راسها وتبكي علي حالها
سمية: يالا يالا كفاية حزن بقا وبعدين اتجوزي تترحمي من عمك وقرفة انا هنزل اجبلك هدوم حلوة علشان تتجوزي بيها يارب عمك يديني اي فلوس
ذهبت الي حمظان وتركت ملاك تبكي علي حظها فكانت وسط عائلتها تلعب وتضحك وتلهو ولاكن هذا الحادث الليل حرمها من عائلتها يا ليتها ماتت قبل هذا اليوم قامت واتوضت وادت فرضها وهي تدعوا اللة في سرها ان يصلح حالها وثم نامت من كثرة البكاء
في قصر الهلالي
الهلالي بغضب: اسمعي يا جهاد ابنك هيتجوزها يعني هيتجوزها
جهاد بتكبر: انت عاوز ابني انا يتجوز صلونات
الهلالي بغضب: صلونات حمامات اوض ابنك هيتجوزها يعني هيتجوزها ابنك بقا مشكلة كل يوم والتاني الجرايد تكتب عنة انة بتاع نسوان وكل يوم في ملهي ليلي شكل انا خلاص تعبت منة ولازم يتجوز ويتحمل المسؤلية وبعدين انا اتفقت علي كل حاجة مع الناس وكتب الكتاب بكرة
في هذة اللحظة دخل سيف الهلالي وهو يترنح في مشية وفي يدية فتاة لا ترتدي شئ وتوضع مكياج صارخ
الهلالي بغضب: هي حصلت تجبهم لحد هنا انت اتجننت يا سيف انا شكلي غلط لما دلعتك زيادة عن اللزوم
الهلالي بغضب: توفيق يا توفيق
توفيق: امرك يا هلالي بية
الهلالي بغضب: خد الزبالة دي برة ونديلي علي حمدان خلية يجيلي المكتب وانت يا خيبة املي تعال ورايا المكتب
جهاد: براحه علي الولد في اي سيف حبيبي انت كويس

 

سيف بزهق: ماما انا مش صغير انا رايح لبابا اشوفة عاوز اي
ذهب سيف الي غرفة المكتب وهو بارد الوجهة وجد حمدان يجلس مع ابوة
سيف ببرود: هااا في اي
الهلالي: انت كتب كتابك بكرة علي بنت اخوة لحمدان
سيف بغضب: انا اتجوز بنت البواب انا سيف الهلالي اتجوز بنت اخوة دا
حمدان بحزن مصطنع: لالا يا هلالي بية احنا فقرا اة بس عندنا كرامة وانا بنت اخويا مش هرميها ابدا
الهلالي بغضب: حمدان كتب الكتاب بكرة ودا شيك بنص المبلغ علشان لو العروسة عاوزة حاجة وكدة والباقي هتخدة لما نكتب الكتاب
ذهب حمدان بفرحة وهو يقبل هذا الشيك ولا يهمة امر تلك المسكينة ملاك
الهلالي بغضب: انت لازم تتجوز وتتعلم المسؤلية وانا شايف ان دي المناسبة ليك وكتب كتابك بكرة زي مقولت اجهز يا عريس قال اخر كلمة بسخرية
صعد سيف بغضب الي غرفتة وهو يحطم كل شئ امامة ثم جلس علي السرير بتعب وغضب
سيف بخبث: ومالو منجرب البضاعة المتباعة يمكن طعمها احلي
في غرفة حمدان
سمية بزعيق: يعني اي مش هتديني فلوس اجبلها حاجه
حمدان: تاخد اي فستان من حياة مفيش فلوس يعني مفيش فلوس
سمية في سرها: ربنا ينتقم منك انا لازم اتصرف

 

ذهبت سمية الي ابنتها حياة
حياة: في حاجه يا ماما
سمية: اة انتي دلوقتي بتشتغلي انا عاوزاكي تديني الفين جنية انزل اجيب شوية حاجات لملاك اختك
( ملحوظة سمية بتعتبر ملاك زي بنتها ومش بتعمل فرق بنها وبين حياة بنتها)
حياة بسعادة: طبعا يا ماما وكمان عندي فستان حلو اووووي كنت جيباة لفرح سما صحبتي بس مش مهم ملاك اولي بية
سمية بابتسامة: ربنا يخليكم لبعض يا حبيبتي
اخذت سمية الفلوس من ابنتها وخرجت وهي تشتري ملابس لملاك كل شئ تحتاجة العروسة ولاكن المال ليس بكافي فاخذت ما اشترتة وهي تذهب الي المنزل
في الصباح
استيقظت ملاك وهي تحسس علي الفراس حتي وجدت المرحاض توضات وصلت فرضها وهي تدعوا الله ان يمر اليوم سريعا
حياة: حرما يا ست ملاك تعالي بقا اوريكي الفستان الجميل دا
ملاك بحزن: علي اساس اني هشوفة يعني
حياة: انا اسفة مش قصدي والله مش مهم هاتي ايدك
اخذت يد ملاك وهي تحسس علي الفستان فكان من الحرير ولونة دهبي مثل لون شعرها ومعة حجاب ابيض وجزمة بيضاء
ملاك بابتسامة حزينة: حلو اوووي شكرا يا حياة

 

حياة بضحك: لالا انا مش عاوزة شكر يالا خدي دوش علشان نلحق نجهز الناس علي وصول
ذهبت ملاك واخذت دوش وارتدت الفستان ولاكن لم تكن سعيدة مثل ما تمنت في هذا اليوم كانت تتمنا ان تكون امها بجانبها واخوها وابوها الذي يستقبل الضيوف وهو يضحك ولاكن الحال ليس الحال يجب ان تتاقلم علية
حياة بابتسامة: واووووو دنا اغير منك بقا اي الجمال دا بجد قمر دنا لسة مش حطيت حاجه غير مسكرا وروج بس وانتي قمر اوووي
ملاك بابتسامة: شكرا يا حياة انتي احلي يا قلبي
حياة وهي تحضتنها: انتي احلي اخت في الدنيا كلها
احتضنتها ملاك وهي تحمد ربها علي وجود حياة وزوجة عمها في حياتها
سمية وهي تدمع: اي القمر دا تعالي في حضني يا بنتي
احتضنت ملاك سمية بقوة وهي تبكي بين احضانها
حياة بدموع وضحك: حرام عليكم المسكراااااا باظت
سمية بضحك: مسكرا اي انا بناتي قمر من غير حاجه
احتضنت سمية حياة وملاك وهي تقبل راسهم بحب

 

حمدان ببرود: يالا وقعي هنا علشان نخلص
وقعت ملاك وهي حزينة من عمها
سيف بزهق: مش يالا ولا اي خلينا نخلص
حمدان: حاضر يا بية بس الفلوس
الهلالي: اهي الفلوس نادي العروسة
حمدان: ملاك تعالي يالا جوزك مستنيكي
خرجت ملاك من الغرفة وهي توضع راسها في الارض يا الهي سلبت قلب سيف وهي بهذا الجمال
سيف في سرة: اي الجمال دا طيب اكرها ازاي انا دلوقتي بس مش مهم دي وحدة رخيصة
مد سيف يدية وهو يسلم عليها ولم يجد اي ردت فعل منها
سيف بغضب: انتي عامية ولا اي مش شيفاني بسلم عليكي
ملاك بحزن: انا فعلا عامية

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببت عمياء)

اترك رد

error: Content is protected !!