روايات

رواية لعنة قلبي الفصل الأول 1 بقلم إيمان أشرف

رواية لعنة قلبي الفصل الأول 1 بقلم إيمان أشرف

رواية لعنة قلبي البارت الأول

رواية لعنة قلبي الجزء الأول

لعنة قلبى
لعنة قلبى

رواية لعنة قلبي الحلقة الأولى

في جامعة القاهرة في كلية الاعلام كان الدكتور يشرح مادته بكل تركيز حتى وقع نظره على الفتاة المجنونة التي ستصيبه بجلطه في يوم كانت نائمة على الديسك وفمها مفتوح بطريقه مضحكه نعم فهذا المشهد ليس جديد ابدا فهو يتكرر يوميا
انتبهت ندى الى الدكتور الذي ينظر لصديقتها المجنونة فعلمت انه سوف يغضب ويبدأ المشهد اليومي الذي يستمتع به جميع الطلبة هنا
ندى بهمس وهى تحاول ان تيقظ صديقتها: بت بت جنان يابت
فتحت عينها المدعوة “جنان” بكسل وقالت: يووه اي يابت انتي بطلي غلاسة
ندى بهمس: دكتور سالم شايفك وهيتعصب
جنان بالامبالا: طب وفيها اي هى جديدة يعني نامي نامي
ندى بصدمة: انام…؟! انام اي يخربيتك ههههه هو احنا في بيت اللي خلفوكي
جنان بزعيق: عليا النعمه لو مسكتي لقوم اخلي وشك من غير ملامح روحي الله يقل راحتك
نظر لها الدكتور بحدة.. فأنتبهت له فابتسمت بغباء وقالت: ابو السوالم حبيبي والله تصدق كنت بحلم بيك
نظر لها بملل وقال: والحلم كان اي المرة دي وبعدين هو انتي كل يوم بتحلمي بيا

 

 

 

جنان بغباء: اعملك اي مانت اللي لزقه وسبحان الله ع طول بتطلع الشر. ير في الحلم بس النهردة كنت مسخرة كنت لابس شور….
حطت ندى ايدها على فم جنان بسرعه
الدكتور وجنان في وقت واحد: برررررررررررة
وطلعت جنان تجري وتضحك على المشهد اللي بيتكرر كل يوم وبينتهى بطردها…ذهبت جنان الى الكفاتريا لتفطر فهى عادة تنزل بدون فطار
قعدت على الطرابيزة وطلبت ساندوتشات
جاءت ندى بعد انتهاء المحاضرة وشهقت بصدمة: احيييه انتي بتاكلي من غيري
فزعت جنان من صوت ندى ونظرت لها والاكل في فمها وقالت: الله يا فواز كنت جعانه وانتي اتأخرتي مع ابو السوالم جوة
ضر. بتها ندى بحدة على رأسها: ماشي ياجنان ماشي
ضحكت جنان بصخب: خلاص يافواز خلي قلبك ابيض يلا كلي
بعد ماانتهو من جميع المحاضرات التي لن تتركها جنان بدون عمل مصيبه يوميا وذهبو الى منزل جنان معا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بقلم ايمان اشرف ♕♡
خبط قوى على باب الشقه وغناء ودوشه
….يوووه ايوة ايوة اي الدوشه دي هى الدنيا هتطير

 

 

 

دخلت جنان البيت ومعها : مامااااااعع قلبيييي اللي شركتيني الحبل السري اللي شلتني في بطنها 20 شهر اللي….
قاطعتها امها: بسس يابت بسسس وبعدين اي 20شهر ده هو انا بجرة يابت المجانين
جنان بتفكير: الاه هما كام شهر يابابا
ضحك الاب بشدة وقال: 9 شهور يختي
نظرت جنان لوالدتها بلوم: يااااه للدرجه دي انا كنت تقيلة عليكي مستحملتنيش جوة بطنك وخلتيني 9 شهور بس لالا اكيد انتي مش امي ثم مسكت قلبها بدراما: اهااا قلبي كنت حاسه انك مش بتحبيني اهئ اهئ عاااااا… لن تكمل كلامها بسبب خف والدتها التي اصدمت بوجهها
جريت جنان الى غرفتها بضحك وغيرت ملابسها ولبست بيجاما بها رسومات كرتون وعملت قرون قطه في شعرها وخرجت وجلست جنان مع والدتها ووالدها امام التلفاز
عزت والد جنان: جنان ياحبيبة بابا
جنان وهى تنظر للتفاز: عينيا هقوم اعمل شاي
عزت برفض: لا مش قصدي
جنان وهى لن ترفع عيناها من التلفاز وتأكل التسالي: يبقى قهوة حاضر هقوم
عزت برفض: يابت لا بردو
نظرت له جنان بأنتباه وقالت: اهو دي بقا لاا والله ماهقوم اكوي القميص ده بيطول ونشرة الاخبار قربت
عزت بعصبيه على غباء بنته: يازفته سيبي نشرة الزفت وركزي معايا
انتبهت له جنان ونظرت له بمعنى ماذا؟؛

 

 

 

عزت بأبتسامة: في عريس جايلك ياقلب بابا
جنان بفرحه: احلف وهيجيب معاه جاتوه بالشوكلاته وحلويا وشوكلاته وكدا يافرج الله يسلام عليا يسلام عليا
عزت بيأس: هو ده اللي هامك
جنان بتفهم: بابا اول مايجي خد منه الجاتوه واي حاجه معاه وقوله معندناش بنات للجواز
عزت بحزن: يبنتي عايز افرح بيكي قبل مااموت انتي بنتي الوحيدة
جنان بجدية: يبابا انا لازم اتجوز بعد قصه خياليه تبدأ بأكشن وق. تل وض. رب ويجي فارس احلامي يخدني في حضنه ويقولي بطلك انقذك يامزتي وياخدني ويطلع بيا على دريم بارك ونتمرجح وناكل ايس كريم سعتها هوافق عليه واتجوزه
عزت بقرف: هبلة هتعيشي هبلة وتموتي هبلة انا لازم اقت.لك قبل ان تتكا. ثري واخلي سلالت. ك دي تنقر. ض وقام وسابها

 

 

 

نظرت الى التلفاز تستمع لنشرة الاخبار اليومية
المذيعه: مجرم مقنع يلقب ب الشبح او ملاك الموت ظهر في مصر من اخط. ر رجال الماف. يا في العالم يطارده جميع القوات في البلاد يقوم بالق. تل بدم بارد لا يعرف الرحمة يتنطط في البلاد مثل النمر ويختفي مثل الشبح احذرو منه ومن يراه يبلغ الشرطه في اسرع وقت فهو خطي. ر حقا
نظرت جنان للتلفاز وفمها مفتوح ثم صرخت بصوت عالى: هو ده هو ده يبابااااا لقيته يبااابا
جاء عزت على صوت بنته: اي يامجنونة في اي
جنان بفرحه وهى تتنطط: لقيته يبابا لقيت فارس احلامي
عزت: فين ده
شاورت جنان على صورته في التلفاز وقالت: الشبح….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة قلبي)

اترك رد

error: Content is protected !!