Uncategorized

رواية حلاوة روح الفصل الخامس 5 والأخير بقلم ياسمين الشريف

 رواية حلاوة روح الفصل الخامس 5 والأخير بقلم ياسمين الشريف

رواية حلاوة روح الفصل الخامس 5 والأخير بقلم ياسمين الشريف

رواية حلاوة روح الفصل الخامس 5 والأخير بقلم ياسمين الشريف

سبته ومشيت روحت البيت
واول ما دخلت البيت
لقيت فيه واحد قاعد عندنا ف الشقه مع بابا واخويا
قولتلهم السلام عليكم
ردو عليا السلام ودخلت اوضتي قفلت على نفسي ونمت
ولما صحيت لقيت ماما بتقولي اي رأيك يا حبيبتي ف الولد اللي كان عندنا دا
روح:ماله يا ماما
مامتها:اي رأيك فيه يعني
روح :كويس يا ماما
مامتها :طالب ايدك يا بنتي
روح:انا مش موافقه يا ماما
مامتها:ليه يا بنتي كدا دا تاني حد يتقدملك وانتي مترضيش
قوليلي بس سبب مقنع يخليكي ترفضي يا بنتي
ضحكت وقلتلها تصدقي اول مره احس اني بنتك
مامتها:………..
انا بتكلم بجد والله كنتو دايما تتريقوا عليا وعلى مناخيري
وعلى شكلي وعلى شكل جسمي
مفكرتوش ف مره انا بحس ب اي ولا مره خطر على بالك
الكلام دا بيزعلني ولا لا
انتو اهلي وبتعملو معايا كدا اومال الغريب يعمل اي يا ماما
عارفه برغم كل دا انا مش زعلانه انتو عندكم حق
انا وحشه فعلا
مامتها:يا حبيبتي انتي ست البنات والله انا اسفه يا بنتي سامحيني
وخدتني ف حضنها وبدأت تعيط معايا وانا بعيط
مامتها:كملي يا بنتي قولي اللي ف قلبك سمعاكي
قلبي واجعني اووي يا ماما من كل اللي حصلي
حتى اللي كانو بيقربو مني بيقربوا علشان بطلع الأولى
عل؛ ان اذاكرلهم يا ماما
قلبي بجد واجعني جدا
وبتسألي انا برفض ليه العريس
خايفه
خايفه يا ماما لما يتجوزني يعايرني بشكلي وجسمي
وبمناخيري خايفه يا ماما يجرحني بالكلام
ساعتها انا مش هستحمل
صدقيني ممكن يحصلي حاجه يا ماما
انا تعبت اووي ف حياتي
مش ذنبي ان ربنا خلقني كدا والله ماذنبي
وفضلت اعيط ف حضنها لحد مانمت
نيمتني ماما وخرجت
وصحيت على الفجر قومت
اتوضيت وصليت وفضلت ادعي ربنا كتير انه يخفف عني
وجع قلبي وقهرتي على نفسي
وبدأت اذاكر شويه قبل ما اروح الكليه بتاعتي
جات الساعه على معاد ما بصحي قومت لبست ونزلت الكليه
خدت المحاضره الأولى
ونزلت ف الاستراحه اللي بين المحاضرتين للكافيتريا
ولقيته كالعاده قاعد مستنيني
مترددتش لحظه وروحت قعدت مكاني
ع الطرابيزه المفضله ليا
قعدت براجع ف المحاضره اللي انا كتبتها
لقيته جه وقعد قدامي
وسألني تاني انتي بتهربي مني ليه
انا مبهربش يا اسامه سيبني ف حالي بقا
اسامه :لا بتهربي يا روح بتهربي
انا زعقت فيه وانا بعيط وقولت
اه بهرب يا اسامه ابعد عني بقا انا تعبت
كنت قولي من الاول انك عايز اذاكرلك بدال ما انت بتمثل عليا الحب
والله كنت هوافق
ليه كذبت عليا يا اسامه
اسامه :اهدي طيب الناس بتبص علينا
صح الناس الناس دي اكتر حاجه اذتني ف حياتي
كلهم كذابين كلهم بتوع مظاهر كل اللي قاعد مع وحده دلوقتي قاعد معاها علشان شكلها وجسمها وطريقه لبسها
كلهم بتوع مظاهر
إنما اللي زيك بيقعد مع اللي زيي علشان مصلحته
اسمامه:روح ممكم تسمعيني
مش عايزه اسمع حاجه يا اسامه سيبني بقا انا تعبت وقلبي تعب منكم
وقومت من مكاني لقيت كل البنات اللي قاعده قامت وسابت الشباب اللي قاعدين معاهم وسابوهم ومشيو
تقريبا كدا كلامي فوقهم
وانا بلم ف حاجتي محستش بحاجه
فوقت على مايه بتترش على وشي وانا حاسه اني قلبي واجعني اووي
ببص حواليا لقيت اسامه ومجموعه بنات من الكليه بيفوقو فيا
اي اللي حصلي
اسامه:فجأه كدا وقعتي انتي كويسه نوديكي المستشفى
شكرا انا كويسه انا هروح قبل ما المحاضره التانيه تبدأ
وقومت روحت للمحاضرة بتاعتي
وخلصت المحاضره وروحت البيت
دخلت اوضتي وغيرت هدومي ونمت علي سريري بفتكر كل حاجه حصلتلي
وقد اي انا استحملت وبدأت عنيا تدمع
وبدأت اعيط على نفسي واسألها تاني انا ليه بيحصلي كدا
وانا بعيط دخلت ماما عليا لقيتني بعيط
جات قعدت جمبي وخدتني ف حضنها وقالتلي بتعيطي ليه
يا حبيبتي حد زعلك
كلبشت ف حضن ماما اووي وقلتلها قلبي واجعني اووي يا ماما
قولت الجمله دي ومحستش بحاجه غير وماما بترش عليا مايه
وبتقولي قومي نروح المستشفى
ف انا رفضت
قولتلها هاتيلي بس حاجه أكلها
اكلت ونمت
نمت كتير اووي
صحيت ع الفجر واتوضيت وصليت
وقعدت اذاكر لحد ما معاد الكليه جه لبست ونزلت كالعاده
وحضرت محاضرتي
ونزلت ع الكافتيريا
قعدت ف مكاني وبعدها بشويه لقيت اسامه جع قعد معايا وبيقولي انتي كويسه
قلتو انا الحمد لله كويسه شكرا ع السؤال
وقومت من قدامه لقيته مسك ايدي وقالي اقعدي عايز اتكلم معاكي شويه
بصيت على ايده بمعنى انه يسيب ايدي
ساب ايدي وقالي انا اسف ممكن تقعدي
قعدت معاه
ولقيته بيقولي روح انا بحبك بجد يا روح
اسامه انت مش مضطر تضيع نفسك بسبب ضميرك
انا عارفه انك مبتحبنيش ف بلاش تظلم نفسك معايا
اكيد انت زي اي شخص نفسك ترتبط وتتجوز من بنت جميله
مش روح
اسامه:يا روح صدقيني انا بحبك بجد والله
فكر ف كلامك الأول يا اسامه
واول ما قومت من ع الكرسي محستش بحاجه
انا حاسه ب مايه بتترش عليا بس مش قادره اقوم
مش قادره افتح عيني
قلبي واجعني اووي
اخدوني ع المستشفى
واتصل اسامه ب اهلي وقالهم اني وقعت من طولي ف الكليه
وجات ماما وبابا واخويا
ماما بتقول ل اسامه ها يا ابني الدكتور قال اي
اسامه:لسه مخرجش من عندها يا طنط
وخرج الدكتور من الأوضة
وجريو عليه كلهم بيسألو عليا
الدكتور :للأسف يا جماعه ضربات القلب مش منتظمه
ف انا هعملها شويه تحاليل وإشاعة نتطمن عليها بيها
بعد ساعتين جه الدكتور وقال
انا عملت الاشاعه
ماما:ها يا دكتور طمنا
بابا :ها يا دكتور هي كويسه صح
الدكتور……..
اخويا؛ يا دكتور اتكلم
اسامه:يا دكتور خوفتنا فيه اي
الدكتور :
للأسف يا جماعه المريضه عايزه عمليه قلب مفتوح ضروري
وقع الخبر عليهم بالصدمه كبيره
وبدأو كلهم يعيطو حتى اسامه
بابا:طب يا دكتور مستني اي اعملها انا هروح ادفع المصاريف
الدكتور تمام يا فندم واحنا هنجز اوضه العمليات
وراح الاب يشوف الاجرأت
ودخلت ماما واسامه واخويا
قعدو معايا شويه وخرج اخويا يشوف بابا
ماما هو الدكتور قال اي
عيطت ماما ومرضيتش ترد
اسامه الدكتور قال اي
قالي مفيش يا روح عمليه بسيطه وان شاء الله هتقومي بالسلامه
عمليه اي دي يا ماما
ماما بتعيط ومش بترد
قالي اسامه قلب مفتوح يا روح وبدأ يعيط
انا بالنسبالي كنت عادي جدا
مكنتش حابه اعيش اصلا
بص اسامه عليا واستغرب اني مزعلتش
اسامه ببكاء:روح انتي كويسه
قولتله انا كويسه اووي اول مره احس اني كويسه كدا
وجه الدكتور والممرضين اخدوني على اوضه العمليات
ودخلت اوضه العليات
وهما مستنيين برا وقلقانين
الدكتور : مشرط
مقص
قطن
شفاط
ابعتو هاتو دم بنفس ذمرتها
الممرضه؛ حاضر يا دكتور
_^_^_^_^________________________________
الدكتور؛ بسرعه سخني الساعق الكهربي
وبدأ عملها ٣ مرات
خرج الدكتور
جري عليه اسامه وماما وبابا واخويا
ها يا دكتور هي عامله اي
الدكتور؛…………
يا دكتور طمنا عليها
الدكتور: البقاء لله يا جماعه
صرخت مامه روح وفضلت تعيط
واسامه فضل يلوم نفسه ع اللي حصل
وبابا اتصدم كانت عنيه بس اللي بتنزل دموع
خرجت روحي مني وطلعت ابص عليهم
وانا مبسوطه اووي
وفضلت افكر
هما ليه حبوني لما موت
ليه دايما مش بنحس ب قيمه اللي معانا غير لما يروح من بين ايدينا
ليه لما بنموت الكل فجأه بيحبنا
ماتت روح وخدت معاها كل حاجه وجعتها
متستبعدش ابدا اي مرض بسبب الزعل والقهر
الحزن والقهر بيموت
والتنمر كمان بيموت
انضفو بقا يا جماعه من جوه اجبرو بخاطر غيركم مش هتخسرو حاجه والله
تمت…
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية النصيب للكاتبة ياسمين الشريف

اترك رد

error: Content is protected !!