روايات

رواية قمر مشوه الفصل العشرون 20 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه الفصل العشرون 20 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه البارت العشرون

رواية قمر مشوه الجزء العشرون

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة العشرون

تكمله الفلاش باااااااااااااك
قمر/عاااااااااااااااااااااااااااا ليه كدا يا ماما حرام عليكي انتي كدا هضيعي مستقبلي
عفاف/انا كدا يحافظ علي مستقبلك
قمر /انتي كدا بضيعيني ليه بتعملي فيا كدا
عفاف/علشان خايفه عليكي
قمر /طب بصي يا ماما انا هتنقب ايه رايك
عفاف/نقاب مينفعش
قمر /ليه
عفاف/لأن وارد اي حد يشوفك من غيره و ساعتها هيعرفو انك لبسه النقاب علشان حلوة
قمر /مش هخلي اي حد يشوفلي مش هخرج من البيت
عفاف/قولت لا يعني لا قومي يلا علشان نرجع
قامت قمر و هي تبكي بشده كيف لها بين يوم و ليله أن تنقلب حياتها رأسا علي عقب
و ظلت تبكي علي حالها و ظلت هكذا بعض أيام حتي تعودت علي هذا الوضع
باااااااااااااك
قمر/الله يرحمك يا ماما مش عارفه انتي كنتي صح و لا كنتي غلط
و اخذت تدعي لها بالرحمه
و تذكر شهد و هي تتحدث مع مالك فقامت لكي تجلب هاتفها حتي تعلم ما بينهم و من اين لهم معرفه بعضهم
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اما في منزل شهد ظلت كما هي في غرفتها من وقت ما عادت من الجامعه
ظلت تفكر كيف تخرج من تلك المشكله و كيف تحلها
قررت بان تقص علي صديقتها ما حدث
أمسكت هاتفها و ضغطت علي زر الاتصال بقمر
شهد/قمر انتي نمتي
قمر /لا صاحيه
شهد/طب في حاجه عايزه اقولك عليها
قمر /انا اللي كنت لسه هكلمك عايزه اعرف انتي تعرفي مالك منين
شهد/ما هو دا الموضوع اللي عايزاكي فيه
قمر /في ايه
شهد /فاكره لما كنا في اسكندريه و انتي كنت معانا لما حصلت المشكله و قوليلي انك شوفتي مالك علي الشط
قمر /ايوه
شهد/بعد ما مشيتي انتي مع بابا هو مشي وراكم
خرجت شهقه من فم قمر
قمر /اوعي تقولي هو عرف انا مين
شهد/لا هو لسه معرفش
قمر /امال ايه و بعدين بردو هو عرفك منين
شهد/ما انا جيالك في الكلام اهو
قمر /قولي
شهد/فضل مستني تحت البيت لحد الصبح علي أساس أنه يشوفك و انتي نزله الشط تاني بس بقه بابا نازل بالشنط و مشي و رنا لحد القاهره و عرف عنوان بيتنا و سال علينا و جالنا البيت
قمر /ايه جالكم و انتي مقولتش ليا ليه أن مالك جالكم
شهد/ما انا مكنتش اعرف ان دا مالك انا افتكرت واحد شافك و عجبتيه و سأل عليكي
قمر/و لو مقولتليش ليه بردو
شهد/علشان بابا طفشه و أنا مردتش اقولك علشان متزعليش
قمر /عادي و زمانه قالو الكلام اللي سمعهولي لما كنا في اسكندريه
فلاش باااااااااااااااالك
بعد ما اخذ ابو شهد قمر و رجعم المنزل
في المنزل
اسماعيل/عجبك اللي حصل دا
قمر / و الله يا عمي انا ما عملت حاجه
اسماعيل /امال الخناقه قامت من الباب للطاق
قمر /و الله هما اللي وقفو في طريقي و حاولت ابعد بس هما اتلمو حوليا
اسماعيل/ما اكيد انتي اغرتيهم علشان يتلمو حواليكي
شهد/بابا مينفعش كدا و بعدين حضرتك عارف قمر كويس جدا
اسماعيل /بلا عارف بلا نيله و بعدين دي واحده امها غيرت لها شكلها علشان المشاكل تقوم هي ترجع لشكلها الحقيقي علشان تجيب لنا احنا المشاكل
قمر /انا اسفه يا عمي لو كنت ضايقت حضرتك و حضرتك مش هتشوفني تاني من غير الماسك
اسماعيل/انا لا عايز اشوفك بالماسك و لا متغيره انتي في حالك و احنا في حالنا
ام شهد/مش للدرجه دي يا اسماعيل و خلاص اللي حصل حصل
اسماعيل/احنا مالنا و مالها من بكرا الصبح هنرجع علي القاهره و من وقت ما نرجع مش عايز المحك تاني و ربنا يسهلك بعيد عنا
باااااااك
شهد/خالينا في المهم
قمر /………..
شهد/قمر انتي معايا قمر
قمر/ايوة
شهد/روحتي فين
قمر /معاكي كملي
شهد/المهم بابا قالو منعرفش عنك حاجه و مشي و مشفتهوش تاني غير انهارده و اتفاجئت ان دا هو ابن الناس اللي بتشتغلي عندهم
قمر /طب و كان عايزك في ايه
شهد/بيسال عنك
قمر /نعم
شهد/بيسال عن البت اللي شافها مرتين
قمر /مرتين ….مرتين فين
شهد/فاكره اول مره خرجنا فيها انا و انتي من غير الماسك لما حصلت خناقه برده في المطعم
قمر/ايوة
شهد/ما هو مالك بردو اللي حل الموضوع يومها و عرض علينا يوصلنا و لما أصر اديناله عنوان غلط
قمر /احلفي كدا
شهد/اه و الله هو اللي قالي و لسه فاكرك من يومها و عمال يدور عليكي في كل حته و طبعا مش لقيكي علشان من يومها مشلتيش الماسك غير يوم اسكندريه و ليه بردو بيدور
قمر /تفتكري بيدور عليا ليه
شهد/نعم يا اختي انتي هتستهبلي مش عارفه ليه
قمر /تفتكري أنه……..
شهد/ايوة افتكر
قمر/مش عارفه
شهد/طب انتي ناويه علي ايه دلوقت
قمر /قررت ادور علي أهلي و تيجي زي ما تيجي
شهد/انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي و افرضي عاصم دا اذاكي
قمر /لا ما انا هوصل لجدي الاول
شهد/و افرضي جدك دا زي عاصم أو مصدقكيش
قمر /ساعتها بقه يحلها الحلال
شهد/اه و لما تقع الفاس في الرأس و متعرفيش تخلصي منهم
قمر /امال اعمل ايه
شهد/انتي بتقولي أن مالك كويس معاكي اصلا
قمر /ايوة
شهد/خلاص خاليه يسأل عن اهلك الاول و يعرف إذا كان جدك دا كويس و لا ظالم
قمر/نعم و دا تتعرف ازاي
شهد/سهله جدا يسأل عليه و اكيد الإنسان الكويس هتلاقي ناس كتير بتشكر فيه و مش هقولك كل الناس لأن مهما كان طيب ليلاقي حيوان يكره
قمر /عندك حق
شهد/طب دا موضوع و اتحل الموضوع التاني اعمل فيه ايه
قمر /موضوع ايه
شهد/مالك
قمر /لا استني شويه اعرف أهلي الاول
شهد/علي راحتك
قمر /خلاص يلا تصبحي علي خير
شهد/و انتي من أهله
و اغلقت شهد معها الهاتف و دعت لها ربنا يصلح حالها ثم غفت سريعا
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اما قمر بعد إنهاء المحادثه مع شهد ذهبت نحو الدولاب و أخرجت الصندوق منه و أخذت المفتاح الخاص به من اسفل ملابسها و ذهبت مره اخري نحو الفراش و جلست و وضعت الصندوق أمامها
وجدت به ظرف مغلق مكتوب عليه الي والدي العزيز يبدو أن هذا الظرف التي أخبرتها عنه و أداها في الجواب الذي كان معه المفتاح
ثم وجدت صوره ولدتها و هي صغيره و وجدت أيضا قسيمه زواج ولدتها و شهاده ميلادها و عقد كبير في غايه الجمال لا تعرف اهو اكسسوار ام حقيقي
و ورقه صغيره عندما فتحتها و جدت بها عنوان بالقاهره و اسم علي ما يبدو هذا اسم جدها فتاكدت من ذلك عندما قرأت اسم ولدتها الموجود بقسيمه الزواج
قرأت الاسم بصوت مسموع
قمر /كامل محمد سيف
قررت أن تلجئ إليهم في معرفه من يكونو أهلها
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
و في الصباح الباكر استيقظت قمر كا العاده قبل الجميع و قامت بتنظيف المكان بالاسفل و بعد الانتهاء ذهبت الي المطبخ لتحضير الافطار و بعد قليل استيقظت امينه
امينه/صباح الخير يا قمر
قمر /صباح النور يا ابله امينه
امينه/نمتي كويس يا حبيبتي
قمر /اها الحمد لله احسن كتير
امينه/يارب دايما …يلا روحي تجهزي علشان تلحقي كليتك
قمر /لا مش هروح
امينه/ايه اللي انتي بتقوليه دا يا قمر
قمر /في حاجه لازم اخلصها و بعدين ابقي ارجع اروح
امينه/حاجه ايه
قمر /بعدين اقولك بس قوليلي هو انا لو طلبت من كارم بيه أو مصطفي بيه حاجه يعملوها لي
امينه/ايوه طبعا دول عمرهم ما اتاخر علي حد خالص
قمر /خلاص ماشي
امينه/طب انا هروح اجهز السفره
قمر /و انا خلصت اهو
امينه/ماشي
و ذهبت امينه و تركت قمر تفكر كيف تطلب منهم شيء
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
و هبطو الجميع إلي الأسفل و بداء الإفطار و بعد الانتهاء ذهبت نيلي الي قمر بداخل المطبخ
نيلي/يلا يا قمر
قمر /يلا فين
نيلي/علي الكليه
قمر /لا مش هروح
نيلي/نعم ليه إن شاء الله
قمر /يعني انا لسه تعبانه شويه وواحد ما الموضوع يتنسي
نيلي/متاكده
قمر /ايوة
نيلي/ماشي انا ماشيه انا
خرجت نيلي و تركت قمر تكمل عملها
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
و عند خروج نيلي وجدت مالك بانتظارهم بالخارج
مالك/امال فين قمر
نيلي/مجتش
مالك/ليه
نيلي/معرفش بس من الواضح أن اللي حصل امبارح مآثر فيها
مالك/معلش شويه و هتنسي و تكمل بس خاليكي معاها
نيلي/اكيد انا معاها انا اصلا بحبها جدا معرفش ازاي و امته بس اللي اعرفه اني مبقتش اقدر اشوفها زعلانه
انتبه مالك لحديثها
مالك/و دا معناه انك بتحبها
نيلي/مش عارفه
عم الصمت
و اخذ مالك يفكر في كلام نيلي هو أيضا حزين علي حزن قمر و قلبه تألم بشده أمس عندما راء الدماء تسيل من فمها و أنفها هل هذا يعني أنه يحبها لا لا لا لا
و نفض تلك الأفكار من رأسه و اكمل طريقه حتي الجامعه
و هبطت نيلي من السياره بعد توديع مالك و ذهبت نحو المحاضره الخاصه بها و لم تجد شهد حضرت تلك المحاضره بجسدها فقد و ليس بذهنها فذهنها كان مشغول بقمر و كيف لها أن تخرجها من تلك الحاله و كيف تساعدها لكي تعيش حياتها بشكل طبيعي ظلت تفكر الي أن انتهت المحاضره و قد أخذت القرار
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
عند شهد فهي قد استيقظت متاخره و لم تلحق المحاضره الأولي و لكنها لحقت المحاضره الثانيه و لم تجد نيلي فقد علمت من قمر بأنها لم تأتي و نيلي ذهبت الي الجامعه و لكنها لم تجدها فذهبت هيا باتجاه المحاضره و بعدها سوف تعلم من قمر اين هي فهي لم يكن معها رقم هاتفها
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في مكتب كارم بعد انتهاء الافطار
كارم/هتروح امتي
مصطفي/عندي شغل مهم دلوقت هخلصه و علي الضهر هروح
كارم/انا متفائل خير ان شاء الله
مصطفي/انا حاسس اني هرجع بيها
كارم/يا مسهل
مصطفي/انا ماشي بقه
كارم/مع السلامه
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بعد انتهاء الإفطار قامت قمر بأعداد القهوه إلي كارم كما اعتادت
طرقت الباب و عندما استمعت بإذن الدخول دخلت
قمر/القهوه يا كارم بيه
كارم/انتي مروحتيش الكليه ليه
قمر/يعني يومين كدا و اروح
كارم/اوعي حاجه تكسرك يا بنتي امشي دايما وراسك مرفوعه
قمر /إن شاء الله
كارم/و لو في اي حاجه انا موجود
قمر /ربنا يبارك في صحتك يارب
كارم/ادعي ربنا يريح قلبي و يطمني علي اللي غايب قبل ما اموت
قمر /الف بعد الشر عن حضرتك إن شاء الله يريح بالك و يارب يطمنك علي اللي غايب
كارم/ربنا يسمع منك يا بنتى
قمر /طب بعد اذن حضرتك ممكن طلب
كارم/انتي تؤمري
قمر /الامر لله
كارم/قولي عايزه ايه
قمر /في واحد انا معايا اسمه و عنوانه القديم عايز اعرف عنه كل حاجه
كارم/واحد مين دا تعرفيه
قمر/لا انا معرفهوش شخصيا و لا عمري شوفته و معرفتش عنه غير من من مده صغيره المفروض أنه يبقي ……..
كارم/يبقي ايه
قمر /يبقي …….جدي
كارم /ايه
و قام وقف أمامها أمام المكتب
كارم بتوتر وخوف/و اسمه ايه
أخرجت قمر الورقه المدون بها العنوان و الاسم وواعطتها له
قمر /اتفضل دا اسمه و عنوانه القديم
امسك منها كارم الورقه بيد ترتجف قليلا و قلب يدق بعنف لا يعلم لماذا هل لانه أيضا يبحث عن حفيدته أم أنه أعتقد أن هي تكون حفيدته
فتح الورقه ببطء كان بها شبح سيفتح به إذا فتحها سريعا
و عندما وقع عينه علي الاسم و العنوان رفع رأسه لها و عينه اغرفها الدموع و ترتسم ابتسامه واسعه علي وجهه و قبل أن يتحدث رفع يده لكي لمس بها وجهها كي ياكد أنها أمامه و هو لا يتوهم و لكن تغير مسار اتجاه يده نحو قلبه فقلبه لم يستطع تحمل تلك المفاجئه فسقط فاقد الوعي أمامها
صدمه حلت علي قمر لكن سرعان ما انتبهت و صرخت باعلي صوت لها
قمر /عااااااااا كاااااارم بييييبيبه
استمع الي صوتها وفاء لأنها كانت بالحديقة فذهبت إليها سريعا و من بعدها امينه
وفاء/عمي عمي عمي اطلبي الدكتور بسرعه يا امينه
ذهبت امينه لكي تخبر الطبيب يأتي سريعا
قمر /انا دي حد من الحرص يساعدنا مطلعه فوق
وفاء/بسرعه يا قمر
ذهبت سريعا و جاء اثنين خلفها و حملوه معا الي الاعلي حيث غرفته و من خلفهم صعدت وفاء و جاءت تتحرك قمر خلفهم و جدت الورقه التي أعطاها كارم في الارض انحنت تأخذها و وضعتها في جيبها كما كان و صعدت خلفهم
و في الاعلي بعد هبوط الحرص للاسفل أخرجت وفاء و قامت بالاتصال علي زوجها لكي تخبره
وفاء/ايوة يا مصطفي
مصطفي/ايوة يا وفاء في ايه
وفاء/تعالي حالا عمي تعب
مصطفي/تعب ازاي انا سيبه كويس
وفاء/مش وقته دلوقت
مصطفي/انا جي حالا
و اغلقت معه الخط وظلت تدعي الله بأن يشفيه و بعد قليل جاء الطبيب خرجت قمر و تبقت وفاء
لكي تساعد الطبيب
و جاء مصطفي و معه مالك أثناء خروج الطبيب
مالك/خير يا هيثم جدي ماله
هيثم/الحمد لله هو احسن دلوقت
مصطفي/هو ايه حصله انا كنت سيبه كويس
هيثم/………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك رد

error: Content is protected !!