روايات

رواية بريئتي الفصل الخامس عشر 15 بقلم شهد غانم

رواية بريئتي الفصل الخامس عشر 15 بقلم شهد غانم

رواية بريئتي البارت الخامس عشر

رواية بريئتي الجزء الخامس عشر

بريئتي
بريئتي

رواية بريئتي الحلقة الخامسة عشر

طلع جاسر فوق ونزل بعد شويه وهو معاه شنطتين سفر كبار ومسك ايد روان وقال:- انا هريحكم خالص.. انا و روان هنسيب البيت.. عيشوا براحتكم بقااا
جاسر شد روان عشان يمشوا
سالي:- جاااسر استني متمشيش.. جااااااااسر
طلع جاسر هو و روان والكل واقف مصدوم
فريدة بـ ذهول:- شوفت يا رامي.. شوفت اخوك عمل ايه.. كل دا عشان خاطر اللي اسمها روان
رامي:- جاسر اتغير اوي
صابرين:- فعلا.. اتغير
سالي:- طب ليه يسيبني يا طنط فريدة.. هو انا غلطت في ايه.. دا احنا لسه يعتبر عرسان جُداد.. وبعدين هو عارف اني حامل فـ ازاي يسيبني كدا ويمشي

 

 

فريدة:- اهدي يا حبيبتي.. متقلقيش.. هيرجع
سالي:- انا وافقت اتجوزه مع انه متجوز.. وافقت اكون زوجه تانيه ولما قال انه هيكتفي بكتب الكتاب ومش هيعمل فرح برضو رضيت مع اني كان نفسي اعمل فرح وانبسط زي اي بنت وبعد كل دا يسيبني.. انا مش مجبره استحمل.. انا هرجع لبيتي هرجع لأهلي تاني وأربي ابني بنفسي
فريدة:- سالي استني.. اسمعي
طلعت سالي لمت هدومها ونزلت
صابرين:- سالي.. اهدي يا حبيبتي.. كلنا مقدرينك وعارفين انك مخنوقه من اللي حصل.. بس لازم تهدي ومتستعجليش
سالي:- لا.. جاسر غلطان كان لازم يعمل ليا قيمه حتي.. وانا مش هرجع هنا تاني
قالت كلامها ومشيت وسابت البيت
*************************************
عند جاسر و روان
جاسر خد روان لـ بيت علي البحر كان بيت خشبي وجميل جداا
جاسر شال الشنط ودخلها جوا
روان بهدوء وتوتر:- ج.. جاسر
جاسر بهدوء مرعب:- نعم
اتوترت روان من هدوءه
روان بخوف:- ل. لا ولا حاجه
جاسر:- روان متخافيش وقولي في ايه

 

 

روان:- هو انت سيبت البيت ليه
جاسر:- كنتي عايزه تفضلي هناك.. روان انا صبرت كتير واستحملت اكتر لكن خلاص.. مش هقدر اشوف الكل عمال يتكلم عليكي وانا ساكت.. انا فاض بيا خلاص..
روان:- أنا مش عايزه افرق بينك وبين عيلتك
جاسر:- لا من الناحيه دي متقلقيش..
روان بإبتسامه:- ربنا يحفظك ليا بجد
جاسر:- طب يلا.. ادخلي نامي عشان انتي تعبتي كتير النهارده
روان:- حاضر.. وعلي فكره البيت جميل جدا
جاسر بمرح:- عشام زوقي.. انا عارف
روان:-تبا لتواضعك
*************************************
في اليوم التالي
كان زين سايق عربيته بسرعه عشان عنده شعل ضروري و وهو سايق خبط حد
نزل زين من عربيته بسرعه
اسماء بعصبيه:- انت متخلف يا اخ انت.. انت ازاي تعمل كدا.. لما انت مبتعرفش تسوق راكب عربيه ليه.. عشان تدوس علي الخلق وخلاص
زين بضيق:- وانتي مالك؟! هو انتي اللي اتضربتي ولا هي
اسماء:- برضو دي صاحبتي وانت خبطتها وبدل ما تعتذر جاي تتخانق معايا
زين:- انتي اللي اتخانقتي معايا

 

 

اسماء:- والله؟!!!
مريم:- بس بقااااااا… خلاص
زين بجديه:- انا اسف يا انسه مكنتش اقصد اخبطك انا كنت ساسق بسرعه عشان عندي شغل مهم.. اسف جدا
مريم:- ولا يهمك.. حصل خير
زين:- اتفضلي اوصلك للمستشفي
مريم:- لا ملهوش داعي
اسماء يغيظ من زين:- يلا يا مريم
مريم:- يلا
سندت اسماء مريم ورجعتها للبيت
راح زين لشغله وبعدين راح لـ فارس المستشفي
فارس:- مالك؟! شكلك مخنوق
زين:- مخنوق بس.. دا انا مش طايق حد ولا حتي نفسي
فارس:- ليه كدا بس احكيلي ايه اللي حصل

 

 

حكي زين لـ فارس اللي حصل معاه ولما خبط مريم
زين:- ومش بس كدا.. لا.. لما روحت الشغل عرفت ان الراجل اللي كان هيوصلني لـ سامر ههرب
فارس:- قدر الله وما شاء فعل
*************************************
عند حور
حور:- ماما انا هنزل اتمشي شويه
ناديه:- ماشي.. بس متتأخريش
حور:- حاضر
نزلت حور تتمشي وفضلت واقفه شويه وبعدين لقت حد شدها ودخلها عربيه
حور:- انت مين؟! سيبني
….:- اهلا.. انتي بقا نقطة ضعف فارس الصاوي

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية بريئتي)

اترك رد

error: Content is protected !!