روايات

رواية نور العمر الفصل السابع 7 بقلم حبيبة محمد

رواية نور العمر الفصل السابع 7 بقلم حبيبة محمد

رواية نور العمر البارت السابع

رواية نور العمر الجزء السابع

رواية نور العمر الحلقة السابعة

كان بيعيط بقهر وحزن وكل الي حاصل بيتعاد قدام عينه مكنش قادر يمسك دموعه وكأنو مغيب فعالم تاني هو بس الي فيه هو بس الي شايف اي بيحصل فيه وشايف منظر امو وهي روحها بتطلع علي رجليه كل السنين الي عدت اتعادت قدام عينو وانو عاش يتيم عاش نفسو فحنان امو من تاني عاش الباقي من عمره وهو بس بيتمني لو لحظه ترجع بس… بس خلاص الي بيروح مبيرجعش واننا مبنعرفش قيمه الحاجه بجد غير لما بتروح من ايدينا افتكر لحظه ما كان بيتخانق مع امو كان صغير مش عارف ان هيجي يوم ومش هيلاقيها مش عارف ان كلها فانيه وان كلنا هنم9ت ومحدش هيبقالو يعني انهارده بيتخانق معاها بكره مش هيلاقيها بكره هيندم وهيتمني بس ولو ثانيه يلمح طيفها حتي بيتمني بقلم حبيبه محمد يفضل فحضنها لغايت ميم9ت بيتمني يرجع الزمن عشان يقعد معاها لحظه واحده بس هي وحشتو اووي مكنش قادر يوقف دموعه مكنش قادر يوقف نزي”ف الجرح الي جواه وكأنو لقي الي هينجيه من كل ده لقي الي هينسيه شكل امو الي مبيفارقش خيالو ولا لحظه لقي الي هيعوضه عن حنان امو الي مشبعش منو الي مقدرش يقعد فحضنها كتير الي راحت في ثواني قبل ما يقولها…. قبل ميقولها انو بيحبها اووي وانو اسف لو فيوم فكر يتخانق معاها كان طايش مكنش فاهم بيعمل اي كان لسه صغير مكنش يعرف انها هتروح بسرعه دي مكنش يعرف انو هيبقي وحيد وانها هتسيبو مكنش يعرف ان الحياه وحشه اووي بعد ما الام بتموت مكنش مدرك وقتها ان انها انهارده معاه بكره مش هتبقي معاه المفروض يستغل كل ثانيه ولحظه انو يشبع منها ويشبع من حنانها وحبها ليه لانو ملقاش حد. يحبو بعدها بقلم حبيبه محمد ملقاش حنان وحب الام من بعدها ملقاش الي تسألو اذا اكل ولا لا ملقاش الي تخاف عليه من الهوا ملقاش الي تقوم تطمن عليه فنص الليل ليكون عطشان ولا بردان مكنش مدرك كل ده وقتها هو نفسو ترجع تاني نفسو الزمن يرجع بس… بس بعد اي فات الاوان والي بيروح عند ربنا مبيرجعش كان بيعيط كان جواه جرح مش مبطل نزي”ف جواه طفل نفسو امو ترجع عشان ينام علي رجلها بدل ما هي الي تنام علي رجليه وهي بتطلع في الروح عمر كان فعالم هو وامه بس الي فيه… بقلم حبيبه محمد
نور: كانت بتعيط معاه مش مصدقه انو حصلو كل ده مكنتش مستوعبه انو…. انو شاف امو وهي بتم9ت قدام عنيه مكنتش مستوعبه اي حاجه كان صعبان عليها وفنفس الوقت هي كمان اتجرحت عشانه مش عاوزه تشوفه كده هي بعد ما لقت حد. يهتم بيها ويخاف عليها ويبقي حمايتها يبقي مجروح بشكل ده مكنتش عاوزاه يتألم كان نفسها كل الي حصل يحصلها هي بس متشوفوش بشكل ده متشوفش دموعه بطريقه دي كانت تتمني لو الزمن يرجع ومتخليهوش يعيش الحياه دي ولا يشوف امو بمنظر بالوحشيه دي… حضنتو وسط عياطها جامد وهو كان محتاج حضنها كان محتاج حاجه تفوقه من عالم هو فيه لوحده عالم بس هو فيه هو وشكل امو وهي دم”ها سايح وشكلها لا حول له ولا قوه… عدي وقت وكانو زي ما هما وهو مش عارف يتخطي الجرح الي جواه اتفتح اكتر بعد. ما كان بيحاول يضمده فتح تاني بس المرادي بطريقه وحشه بطريقه هدته… بقلم حبيبه محمد
نور: مسحت دموعه وقالت وهي بتعيط اتمني كل الي حصل ده يحصلي انا بس متبقاش كده حقك عليا انا ولله حقك عليا من كل الدنيا من اي حاجه وجعاك ومامتك شهيده وفي الجنه كلنا هنروحلها ولله ربنا بيحبها اووي يعمر حَب ان الحاجه الحلوه دي تبقي عندو عشان متتأذيش او تبقي وحشه ربنا حب يخلصها من الي هي فيها ربنا بيحبها اووي وبيحبك ربنا لما بيحب حد يعمر بيبتليه وهو عارف انو قد الابتلاء ربنا بيبتلينا علي قد طاقتنا وفنهايه التعب والطريق في عوض جميل اووي مستنينا في النهايه في حاجه كده ربنا عاوز يريحنا بقي ف بيقولنا خلاص انتو طلعتو قد الابتلاء والامتحان الي اديتهلكم ربنا لما بيحب يبتلي الي بيحبه بيتبليه في اقرب الناس ليه عشان يشوف هل هو عنده ايمان وقوه وصبر ولا لا هل هو هينساه. هيفضل يقول لي يارب كده لي ويفضل يندب حظو ولا هيتحلي بالصبر والايمان ويقول انا راضي يارب انت اختبرتني فأقرب الناس ليا انا راضي بكل الي تجيبه وحش او حلو بس يارب انا من حقي اتعب وازعل انا زعلان اووي انك خدت مني حد بحبو وانك ابتلتني بكذا انا ولله مش معترض بقضائك انا بس ضعيف ونفسي تعوضني يارب نفسي تعوضني بعد كل التعب ده انا عارف انك كريم وجميل يارب وانا راضي بكل حاجه وعشان كده يعمر ربنا اختبرك بم9ت مامتك ربنا حب يريحها بدل ما كانت بتتضرب من باباك بدل ما كانت كل يوم تعيط ليه وتقول يارب انا تعبانه بدل ما كانت كل يوم تخاف عليك تبقي زي باباك كانت بتبقي خايفه عليك ربنا حب يريحها ويطمن خوفها عليك واخدها عندو وكان عاوز يشوف قوه ايمانك قد اي وهل هتستحمل الي ربنا بعتهولك ولا هتضعف يعمر ربنا لما بيحب بيبتلي بقلم حبيبه محمد طب عارف زماان كان في واحده ربنا مش مخليها محتاجه اي حاجه لا فلوس ولا عيله ولا اي حاجه نهائي ف الست دي سألت شيخ قالتلو يشيخ انا بقالي 30 سنه اتجوزت وخلفت وعايشه حياتي مبسوطه اخر حاجه لا عمري تعبت لا انا ولا عيالي ولا عمري اشتكيت من حاجه ولا عمري قولت لربنا اني عاوزه اي حاجه وكل حاجه متوفره عندي الشيخ قالها ربنا يخفف عنك قالتلو بس انا مش تعبانه وزي مقلتلك قالها ان كده ربنا غضبان عليها لان لما ربنا بيحب حد. بيبتليه وهي ربنا غصبان عليها مش عاوز يسمع صوتها مخليها مش محتاجه اي حاجه بقلم حبيبه محمد عشان مش عاوز يسمع صوتها مش عاوز بس يسمع كلمه يارب دي من بقلم حبيبه محمد لسانها ف اداها كل حاجه من غير متطلب الست دي فضلت تعيط ان ربنا مش غضبان عليها ف ربنا يعمر لما بيحب بيبتلي بيبقي عاوز يسمع صوتك وانت بتقول يارب انا محتاجك ربنا بيبقي صوتك واحشه انت واي حد. ربنا ابتلاه متزعلش يعمر ولله العظيم ربنا بيحبك وعارف ولله عارف ربنا كل يوم بيستنانا نيجي في اخر اليوم نشكيله ونتكلم معاه بيبقي مستني نصلي ونتكلم معاه بس في الي مبيخذلهوش وبيتكلم معاه وفي الي بيخذله ومبيتكلمش مع ربنا وربنا بيبقي سامعو ربنا سامع وشايف كل حاجه بس بيشوف رده فعلنا اي هي؟ حقك عليا انا يعمر متزعلش ولله ولله مامتك في مكان جميل اووي ده كفايا انها شهيده انا مش عاوزه اشوف فعينك ولو ذره حزن بس يعمر عشان خاطري… ومسحت دموعه و…

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نور العمر)

اترك رد

error: Content is protected !!