روايات

رواية أبناء الدمنهوري (أحببتها ولكن 3) الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم بيسو وليد

رواية أبناء الدمنهوري (أحببتها ولكن 3) الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم بيسو وليد

رواية أبناء الدمنهوري (أحببتها ولكن 3) البارت الثاني والعشرون

رواية أبناء الدمنهوري (أحببتها ولكن 3) الجزء الثاني والعشرون

أبناء الدمنهوري
أبناء الدمنهوري

رواية أبناء الدمنهوري (أحببتها ولكن 3) الحلقة الثانية والعشرون

فى قصر ليل
كانت روز تجلس وتحاول مهاتفه بيسان التى كانت لا تجيب مما جعلها تشعر بالخوف عليها
جاءت رضوى وجلست معها وقالت:مالك يا عمتو؟
روز بقلق:بيسان مبتردش عليا وقلقانه عليها
رضوى:ممكن تكون مش سامعاه يا عمتو
روز بقلق:تفتكرى؟
رضوى:أكيد
روز بخوف:مش عارفه…جوايا خوف مش طبيعى
ربتت رضوى على كتفها بمواساه وقالت:متخافيش يا عمتو خير أن شاء الله
فى المستشفى
ذهب قاسم الى شقيقته وعندما دلف وجد شقيقته فاقده للوعى طلب الطبيبه مى التى جاءت إليه مُسرعه وقالت:فى ايه يا قاسم طالبنى بسرعه كدا ليه
قاسم بقلق:بيسان أختى جايه بالمنظر دا ومعرفش فيها ايه
مى:دى أختك الصغيره؟
قاسم:أيوه
مى بتهدئه:متقلقش هكشف عليها دلوقتى وهشوف مالها

 

 

قاسم بقلق:ياريت تطمنينى عليها يا مى فى أسرع وقت مش هستنى كتير
مى بهدوء:حاضر أهدى ومتوترش نفسك كتير بسيطه أن شاء الله
خرج قاسم وترك مى مع بيسان وهو خائف عليها كثيراً ولا يعلم ماذا عليه أن يفعل
فى قصر ليل
ذهبت كارما الى روز التى كانت جالسه وتشعر بالخوف وأحبت مدايقتها جلست وقالت:مالك يا ماما؟
زفرت روز وقالت بتوتر:مفيش
كارما بغمزه ومرح:يا روزى مش عليا الباشا زعلك ولا ايه
روز بضيق:لا يا كارما لا مزعلنيش
كارما:طيب مالك
روز بضيق:بيسان أختك مبتردش عليا
كارما بذكاء:ما هى فى درس هترد عليكى أزاى؟ بالعقل
نظرت لها روز وقالت بغضب مكتوم:أصطبحى على الصبح انا روحى فى مناخيرى
كارما بأستفزاز:روحك فى مناخيرك أزاى مش فاهمه
روز بغضب:قسماً بالله لو ما قومتى من هنا بالشبشب وعلى دماغك
كارما بضحك:ايه يا ماما مالك يا حبيبتى فى ايه أهدى حجوج محتاجك لسه يا جميل
غضبت روز أكثر وقالت وهى تبحث عنه نهضت كارما عندما وجدت روز تُمسك به وركضت أختبأت خلف ليل وهى تضحك
روز بغضب:أستغفر الله العظيم
ليل بتساؤل:ايه فى ايه مالكوا؟
كارما بخبث:كل دا عشان بفرفشها شويه يا حجوج يرضيك
ألقت عليها روز الوساده وهى تقول بغضب:شوف البت
أختبأت كارما خلف ليل وقالت:شوفت يا بابا عصبيه أوى أزاى
روز بغضب:شوف البت انا بردوا
ليل بحده:بس انتِ وهى خلاص هتتخانقوا
أسندت روز رأسها بيدها وهى تقول بقله حيله:أستغفر الله العظيم
نظر ليل لكارما وقال بخفوت:يرضيكى كدا
كارما بمرح:ما البركه فيك بقى يا حجوج تصالحها انتَ
ليل بغمزه:أفضلى ولعيها من هنا ومن هنا وليل اللى بيشلها فى الأخر
كارما:طب ايه رأيك بقى أن انا كنت كسبانه فيك ثواب لما أتعصبت وكدا ثبتها وقولتلها أن حجوج محتاجك لسه وكدا
ليل بغيظ:طياره على أوضتك ومشوفكيش غير بعد ما تتجوزى المحروس
كارما بذهول:ايه دا ليه كدا بس يا حجوج
ليل بجديه مصطنعه:على فوق
زفرت كارما وقالت:ماشى يا حجوج انتَ اللى جبته لنفسك بقى
نظرت لروز وقالت:على فكره بقى يا ماما حجوج بيخونك وشوفت دا كمان بعينى
نظرت لهُ روز بشراسه وغضب ونظر هو لكارما وهو لا يصدق ما يسمعه
روز بحده:الكلام دا صح يا ليل
نظر لها ليل وقال:لا
كارما بخبث:بأماره كمان مسميه نفسها أميره الأحلام وكانت بتعاكس فى بابا وعاوزه تتجوزه عشان هو أمور وأى واحده تتمنى تكون مراته
وضع ليل يديه على وجهه ونظرت لهُ روز بغضب شديد رفع رأسه ونظر لها وهو يقول:لو حلفتلك بالله دلوقتى إنه محصلش أكيد هتصدقينى صح؟

 

 

نهضت روز بغضب ووقفت أمامه وقالت بغضب:مين أميره الأحلام دى يا ليل اللى بتخونى معاها
ليل:روز أبوس إيدك مش ناقص
روز بغضب:مين أميره الأحلام دى بقول
كتمت كارما ضحكتها ونظر لها ليل وتصنعت الجدية وضربها ليل بالوساده وهو يقول:ولعتيها يا حريقه
روز بغضب ودموع:رد عليا وملكش دعوه بيها مين دى
زفر ليل بهدوء وقال:يعنى بذمتك هخونك دلوقتى بردوا
روز بغضب:ومين عارف
ليل:اه كدا ضمناها خناقه وبعدها هتطور وتوصل للطلاق وبعدها نتمرمط فى محاكم الأسره بقى
روز بغضب وحده:رد عليا ومتتوهش فى الموضوع بقولك
ليل:بالعقل لو عاوز أخونك مش هخونك دلوقتى كنت خنتك زمان وبعدين البت دى كدابه
روز بإحتجاج:يا سلام وانا أضمن منين أن كلامك صح…قسماً بالله يا ليل لو دا صح
أمسكته من ياقه قميصه وجزت على أسنانها وقالت بتوعد:لاكون دبحاك وبايعه الكيلو منك بمية جنيه
وضعت كارما يدها على فمها وكتمت ضحكتها بصعوبه ونظر هو لها بصدمه وقال:على أخر الزمن تدبحينى وتبيعى منى الكيلو انتِ قولتى بكام؟
روز بشراسه:بمية جنيه
ليل:مية جنيه يا قادره
تحدثت كارما بخبث وهى تحاول الا تضحك:قليل يا ماما مشيها مية وخمسين
ليل بإنفعال مضحك:انتِ تسكتى خالص انتِ وسط المصايب دى كلها بقى دى أخرتها؟
كارما بأبتسامه:دى محبه يا حجوج والله
جز ليل على أسنانه بغيظ فنظر لروز وقال بهدوء وحنان:بذمتك يا شيخه فى حد عاقل فى الدنيا يخون القمر دا
نظرت لهُ روز ولم تتحدث فأكمل هو وقال:دا انا معايا قمر معقوله هبص بره يعنى ما انتَ عارف معزتك عندى يا جميل
أشارت لها كارما من خلفه علامه لا فنظرت هى لها وتحولت فجأه فكانت مخدره بسبب كلماته التى لامست قلبها ولكن أفاقت فجأه وعادت لما كانت عليه وجذبته من ياقه قميصه بخفه وقالت بحده:وانتَ فاكر نفسك هتضحك عليا بكلمتين
أشارت لها كارما من خلفه وهى سعيده بعلامه نعم وقال هو:روز هو انتِ مجنونه!
روز بزمجره:مجاوبتش على سؤالى يا ليل
ليل بنفاذ صبر:لا اله الا الله ولا حول ولا قوه الا بالله
روز:انتَ لو متصلتش بيها حالاً وسمعتنى صوتها انا هكون داخله فيك السجن وحالاً
ليل بتعجب وعدم فهم:صوت مين وأتصل بمين يا قاسم تعالى شوف أمك
تركته روز وكأنها جُنت وقالت وهى تبحث عن هاتفه:هو فين
ليل بتساؤل:هو ايه؟
سمعت كارما تقول لها وهى تمد لها يدها به وتقول:أهو يا ماما
أخذته منها روز ونظر لها ليل بغيظ وفجأه جذبها من شعرها وتألمت هى وضحكت بقوه وهى تقول:جرا ايه يا حاج فى ايه مالك بس
بحثت روز فى هاتفه كالمجنونه وهى تتوعد لهُ بينما نظر لها ليل وقال:وحياه أمك لربيكى حاضر
ضحكت كارما أكثر وقالت بصوتٍ عالِ:يا قاسم…يا باسم حد يلحقنى…بابا انتَ عامل ايه انا بقيت شبه البطيخه وهى متشاله راسى يا حجوج
لم يجيبها ليل ولكن سمع روز تقول كمن كانت بتحث عن شئ قديم ضاع منها لسنوات ووجدته أخيراً
روز بصراخ:أهو رقمها أهو يا أستاذ…وكمان مكلمها واتس وانا أقول بينام وهو مخبى الفون ليه
ليل بعدم فهم:هو ايه؟
وضعت روز الهاتف أمام عينيه وقالت بسخريه:أهو مش دى محادثتك معاها…وقال ايه حد يكون معاه القمر دا ويخونه
دلفت على المحادثه وقرأتها بصوتٍ عالِ تحت صدمته وهو لا يصدق ما يسمعه فهو لا يعرف أحد بهذا الأسم

 

 

روز بترقب:حبيبى نمت ولا لسه…لا يا حبيبتى انا صاحى ايه اللى مصحيكى لحد دلوقتى…مش جايلى نوم وانتَ…كنت مستنيكى تكلمينى أصلك وحشتينى أوى
نظرت لهُ بنظرات تملئها الغضب والشراسه وهو يقف أمامها ينظر لها بصدمه وذهول مما يسمعه فأكملت روز وقالت:خلاص ايه رأيك نتكلم فون شويه عشان وحشنى صوتك
نظرت لهُ روز وقالت بردح:نعم ياخويا…وحش يلهفها ورب العزه لوريك انتَ وهى يا انا يا انتَ النهارده بقى
طلبتها وفتحت مكبر الصوت وأنتظرتها تجيب وليل لا يصدق حتى الأن وكارما تضحك بخفوت وهى تضع يدها على فمها
سمعت صوت أنوثى يجيبها قائله:لحقت أوحشك يا ليلو
روز بشراسه:وحش يلهفك يا بعيده انتِ مين يا حيوانه انتِ
_انتِ اللى مين يا ست انتِ..ناديلى سيدك يلا
روز بصراخ وغضب:سيد مين يا معفنه يا اللى متعرفيش يعنى ايه تربيه انتِ مين بقولك
فى غرفه قاسم
كان قاسم جالس ومعه باسم الذى يضحك بخفوت
ضربه قاسم على ذراعه وهو يشير لهُ بأن يصمت فقال بصوت أنوثى:انا مش هرد عليكى عارفه ليه
روز بغضب:ليه يا حلوه
قاسم بصوت أنوثى:عشان انا محترمه طبعاً هى محتاجه ذكاء؟
روز بتوعد:قسماً بالله لو ما قولتى انتِ مين لاكون مندماكى
قاسم:مندمانى؟
روز بغضب:اه
قاسم:لعلمك انا مش لوحدى اللى بكلمه
روز بترقب:يعنى ايه؟
قاسم بصوت أنوثى:سماح لبانه بتكلمه معايا أصل أحنا الأتنين لينا معزه خاصه عند ليلو فمبيحبش يزعلنا فبينفذلنا طلباتنا مش كدا يا بت يا سماح
باسم بصوت أنوثى:طبعاً وهو انا هكدبك يا حبيبتى
نظرت لهُ روز بصدمه وأغلقت الهاتف بوجههما ونظر قاسم لباسم وهو يضحك بقوه ومعه باسم
باسم بضحك:صدقت
قاسم بضحك:قوم خلينا نلحق بابا قبل ما تعمل فيه حاجه
نهضا وركضا للخارج كى ينقظانه منها
فى الحديقه
نظر ليل لها وهو مصدوم ولا يستطيع أن يصدق وفجأه وقفت أمامه روز وقالت بشراسه:ها مش سامعه صوتك ليه
كارما بخفوت:يارب يا قاسم انتَ وباسم تيجوا بسرعه قبل ما تدبحوا بجد
روز بحده:رد عليا ولا مش لاقى كلام تقوله
ليل:يا روز أفهمينى
روز بمقاطعه:لا مش هفهم هتقعد تدخلنى فى حوارات وأصلها بت غلبانه وانا اللى بطلع غلبانه فى الأخر
تقدم منهم كلاً من قاسم وباسم ركضاً وحاول قاسم إبعاد روز عن ليل وهو يقول بتهدئه:يا ماما أهدى مش كدا
روز بحده:أبعد عنى يا قاسم سبنى عليه
باسم بتهدئه:عشان خاطرى انا خلاص الراجل شويه وهيعيط

 

 

 

روز بغضب:أبوك اللى بتدافع عنه دا بيخونى…راجل ها واخد بالك معايا عاقل وفاهم أنه لسه صغير بيخونى مع واحده أسمها…أسمها ايه يا بت
نظرت لها كارما وليل مازال ممسك بها وقالت:أميره الأحلام يا ماما وصاحبتها أسمها سماح لبانه
روز:أيوه هى دى تخيل يا قاسم بتقولى روحى نادى على سيدك وقالت كلام حرقت دمى بيه
شهق قاسم بصدمه مصطنعه ونظر لليل وهو يقول:كدا يا بابا…بقى دى أخرتها تخون القمر دا مع واحده أسمها أميره الأحلام وسماح..أسمها ايه؟
باسم:سماح لبانه
قاسم بأشمئزاز مصطنع:ايه الأسم المعفن دا ليه تعمل فى نفسك كدا يا بابا عاوز تخونها قولى وهنقيلك واحده حلوه
ضربته روز وتألم هو ووضع يده على ذراعه وهو يتألم وهى تقول:شوف الواد وقله أدبه
باسم بشفقه:انتَ صعبان عليا والله
قاسم بألم:طب ايه رأيك بقى ان دا كان مقلب مننا
صمتت روز ونظرت لهُ وقالت بهدوء وعدم فهم:مقلب ايه
قاسم:بصراحه بقى دا كان مقلب واللى كانوا بيكلموكى دول أحنا وبابا ميعرفش حاجه أساساً
ليل بذهول:عوض عليا يارب فى عيالى…دا أكيد ذنب عملته وعشان كدا ربنا بيعاقبنى فيك…وانتَ يا باسم انتَ ايه بقى هو قاسم بهت عليك ولا ايه مش فاهم
باسم بضحك:ما انتَ مش راضى تجوزنى كارما يا عمى
ليل:اه قول كدا بقى

 

 

قاسم بضحكه مكتومه:وقعت يا أهطل…ألبس
باسم:وايه يعنى وبعدين انا مبعملش حاجه غلط انا بحبها وعاوز اتجوزها
كارما: بابا انا هنا لو نسيت يعنى
نظر لها ليل وقال وهو يشدد على رأسها:ما انا عارف مبحسش يعنى
كارما:طب ما تسبنى يا حاج
ليل ببرود:لا
باسم برجاء:عشان خاطرى يا عمى
ليل:بشرط
باسم:أشرط براحتك
ليل:تصلح اللى انتَ عملته انتَ والبأف دا
باسم بذهول:بس كدا؟ دقيقتين وتكون مرضيه يا سلام
ترك ليل كارما واعتدلت بوقفتها فنظرت لهُ بأبتسامه فقال وهو ينظر لها:بيحبك أوى على فكرة
أكتفت كارما بأبتسامه صغيرة فضمها ليل وهو يبتسم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبناء الدمنهوري)

اترك رد

error: Content is protected !!