Uncategorized

رواية شمس الحلقة الثالثة 3 بقلم حمدي قدري

رواية شمس الحلقة الثالثة 3 بقلم حمدي قدري 

رواية شمس الحلقة الثالثة 3 بقلم حمدي قدري 

رواية شمس الحلقة الثالثة 3 بقلم حمدي قدري 

كلنا بنبقي محتاجين الشخص اللي نحس معاه بالأمان الشخص اللي لو الدنيا  كلها عليك هو الوحيد اللي بيبقي معاك ، الشخص اللي يقدر يفهمنا بطبيعتنا من غير ما نبرر كل موقف بنعمله، كلنا بنبقي محتاجين الأمان ،والأمان كان انت….

– ممكن نمشي علشان اتاخرت

– لا بس ممكن نروح الكافية ناخد فنجان قهوة مع كرواسون وصورة لطيفة 

– ممكن أسألك سؤال ؟ 

– اممم ممكن ! 

– هو انت ممكن تبعد في يوم ؟ 

– هو في حد يعرف يعيش من غير روحه ! 

– بس في غيري كتير !

– مشوفتش  غيرك ،

احنا كرجالة لما بنحب ، بنعشق من كل قلبنا ، بنقع في  الست اللي بنحبها ، في تفاصيلها وروحها الحلوة وعفويتها وطيبة قلبها ، مين قال إن الراجل معندوش قلب ، ومين قال إن الرجاله بتعرف تحب اتنين وتلاته … الراجل اللي بيحب ، بيحب بجد ، بتوصل معاه لدرجة العشق ، انا بتكلم عن الرجال مش أشباه الرجال علشان يبقي كلامي واضح ومفيش اي مقارنه

– وصلنا الكافية ، لقيت طرابيزة جاهزة لينا كان عليها ورد وشموع وجواب معاه وردة حمراء بيقول : 

“احمق من هذا الذي  لن يقع بيعينيك ، ولا يغرم بصوتك المنخفض الهادئ ، أخبريني الآن كيف لك أن تعبثين ، ألا تدركين بأنكِ حين تضحكين ؛ يضحك العالم ،نظرة وابتسامة منكِ ، تقلب موازين الكون ،  يجب أن تدركين شيئاً انا لن أتحمل أن ينظر لكِ أحدهم نظرة إعجاب ، لذا  لو أستطيع سأخفيكِ داخلي حتي تكونين لي وحدي وفي النهاية أحبك “

– ربنا بيحرمنا من حاجه معينه علشان يعوضنا بحاجه اجمل منها ، حاجه ممكن نفتكر انها الافضل ونحزن عليها أشد الحزن لمجرد أننا غير مدركين خفايا الأمور ، وربنا بيعوضنا باللي بيليق بقلوبنا بيعوضنا بالخير كلها والله ، بيجبر روحنا من كل كسر وكل حزن علي حاجه كنا مفكرينها خير لينا ، ربنا بينقذنا في كل مرة وزي كل مرة ، فاللهم لك الحمد ..

– اتأخرت عليك ؟ 

– …..

– بتفكري في ايه ؟ 

– ينفع اني …

– أنك ايه ؟

– اي…. ممتنه علي المفاجأت اللطيفة دي كلها ، وممتنه علي وجودك و….

– ممكن بوسة  تكفي بدل الكلام دا كله !  

-ضحكت ، وممكن برده نحترم نفسنا لأن الكلام دا كفاية 

– طب بقولك ايه …

– قاطعته احنا اتاخرنا ولازم أرجع البيت 

– تحت امرك يا ست شمس 

– رجعت البيت غيرت هدومي ورميت نفسي علي السرير  ، حبيته !؟ مش عارفه بس خايفة اعترف لنفسي اني حبيته ، خايفة اتوجع تاني  ، حسيت اني محتاجه اقوم امسك النوت واكتب ، للحظه اكتشفت اني نسيت الشنطه في العربية ، رنيت من فون البيت 

– الو

– كنت مستني اسمع صوتك , وحشتيني

– ….

– كل دقيقة بتمر وانت مش معايا بحسها سنين ، مش هتمني حاجه في الدنيا غير أني ابقي معاكي دايما ، اشوفك كل لحظه ، واسمع صوتك ، احس بنفسك حواليا ، مجرد التفكير في دا بيسعدني ما بالك لو بقي حقيقة ، مش محتاج غيرك ، لو تطلبي هسيب العالم علشانك…

– ” اخافك كثيرا واخاف العالم ، لو أن تأخذني داخلك” 

–  هستناكي بكرة بالفستان الاحمر  في الكافية الساعه 6 ، هستني اشوفك واقع فيكي زي كل مرة ، هستني اشوف غمازاتك اللي بتضحك لما بتضحكي ، وعيونك الحلوة اللي بتتكسف وتغمض واتنفس رحية البرفن بتاعتك ، هستناكي علشان اما اشوفك معرفش اقولك حاجه غير اني بحبك ، 

– تصبح علي خير !

– اتمني تكوني انتي ! 

– قفلت ومكنتش عاوزه اقفل ، كنت عاوزة افضل معاه ، اسمع نفسه ، وصوته ، كلمة بحبك وهو بيقولها ، لو تطلب هسيب العالم علشانك ….

– كنت محتاجه افضفض للورق فمسكت ورقه وبدأت ادندن مع فيروز وهي بتقول ” انا لحبيبي وحبيبي لإلي ”  ” ينفع أقولك إني بحبك ! لأول مرة احس اني مش خايفة وانا بقولها ، انا بحبك ، وقعت فيك من اول مرة بس كنت جبانه وخوفت ، بس دلوقتي غير ، دولوقتي انا محتاجلك انت وبس ، ينفع نفضل مع بعض دايما ، تمسك ايدي ومتسبهاش ، عارف عاوز اعترفلك بحاجه ، لما كنت ببقي معاك كنت بركز في عيونك اوي ، بحسها بتقولي كلام كتير ، كنت بحب اسمع صوتك فكنت بسجلك واحنا بنتكلم علشان اسمع تاني , عارف لو تطلب هسيب العالم علشانك ، بحبك …

                                              / شمس 

الساعه كانت 2 تقريبا قومت اخدت شاور ولبست البورنص الاحمر وفتحت الشباك علشان احس بلسعة اشمس ، خرجت الكورسي في البلكونه وبدأت افطر بهدوء ، وبعد كدا جبت المانيكير وحطيت وعلشان نكمل القاعده اللطيفه دي واليوم اللي بيجي كل أسبوع مرة كنت محضرة رواية لإحسان عبد القدوس 

وشغلت موسيقي وبدأت اندمج في عالم تاني ،

الساعه كانت وصلت 4 قومت لبست فستاني الاحمر ووقفت قدام المرايا ، بحس نفسي حلوة اوي لما بكون فرحانه ، خلصت وكنت مستنية فارس احلامي يوصل ، كنت حاسه اني عامله شبه العصفورة اللي طايرة في الهواء ..

احنا بنفرح اوي  لما حد يقولنا كلام حلو ، أو يغفلنا في صورة حلوة أو يجبلنا وردة حمراء مثلا مع جواب بيحاول يعبر فيه عن كم الحب اللي جواه ، احنا بنبقي في أقصي سعادتنا لما بنحس بالاهتمام حتي لو كان بسيط . 

خلصت ونزلت لقيته مستنيني قدام باب العمارة ، كان شكله حلو وضحكته احلي ، بحس أن الدنيا بتبقي احلي وهو موجود وبحس اني قلبي بيرقص من الفرحه وانا معاه وبحس اني بعرف اتنفس بسهولة وانا شايفة ضحتك ، نفسي اقولك اني بحبك !

– مش قولتلك هفضل اقع في غرامك كل مرة كأنها اول مرة 

– مساء الخير ” حاسه اني شبه عصفورة طايرة في الهواء ” 

– مسكت أيدها وفتحت باب العربية وقولت ؛ اتفضلي 

– ركبت وكنت مستنية أنه يجي جنبي كنت حاسة اني قلبي بيرقص من الفرحه ، ركب وشغل الست فقالت :

طول عمرى بأقول

لا أنا قد الشوق

و ليالي الشوق

و لا قلبي قد عذابه

و قابلتك انت

لقيتك بتغير كل حياتي

ما أعرفش إزاي  حبيتك

ما أعرفش إزاي ياحياتي

من همسة حب لقيتني بأحب

لقيتني بأحب و أدوب فى الحب “

فضل مركز معايا طول الطريق وساكت 

– ساكت ليه ؟! 

– الصمت في حرم الجمال جمال 

– ضحكت ..

– ضحكتك قادرة تخطف قلبي وتعيد النبض فيه 

– بتفكر في ايه ؟ 

– في عيونك ، هو انتي ازاي حلوة كدا؟ 

– ببقي حلوة في كل لحظه ببقي معاك فيها 

– …

– بحس اني قادرة اتنفس لما بشوفك 

-…

– متبعدش علشان مش هعرف اكمل من غيرك !

– هو في حد بيعرف يعيش من غير روحه ؟ ، وانا مش هعرف اعيش من غيرك !

– وصلنا كان مجهز مفاجأة لطيفة جدا ، مفيش ناس انا وهو بس ، طرابيزة عليها ورد وبلالين مع ضوء الشمع اللطيف ، كنت حاسة اني في رواية ، كنت حاسة اني شبه عصفورة طايرة في الهواء

قعدنا وبدأ يتكلم معايا مكنتش مركزة معاه اوي ، كنت مركزة في عيونه ، 

– قول !

– عرفتي منين اني عاوز اقول حاجه ؟ 

– عيونك بتقول كل حاجه بس عاوزه اسمعها منك 

– كل لحظة ببقي معاكي فيها مببقاش عاوزاها تخلص

، الحياة بيبقي ليها طعم مختلف وانتي موجوده ، انت حلوة ليه كدا النهاردة ؟ خلتيني مش عارف اتكلم 

–  خلاص هتكلم انا ” ينفع أقولك إني بحبك ! لأول مرة احس اني مش خايفة وانا بقولها ، انا بحبك ، وقعت فيك من اول مرة بس كنت جبانه وخوفت ، بس دلوقتي غير ، دلوقتي انا محتاجلك انت وبس ، ينفع نفضل مع دايما ، تمسك ايدي ومتسبهاش ، عارف عاوزه اعترفلك بحاجه ، لما كنت ببقي معاك كنت بركز في عيونك اوي ، بحسها بتقولي كلام كتير ، كنت بحب اسمع صوتك فكنت بسجلك واحنا بنتكلم علشان اسمع تاني , عارف لو تطلب هسيب العالم علشانك ..

– لأول مرة احس اني مش قادر اتكلم، واني الحروف كلها مبتسعفنيش علشان اقولك تتجوزيني ؟ 

– بحبك ! 

– تتجوزيني ؟ 

– بحبك !

-…..

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً اسكريبت حياة وفريد للكاتبة ميسون عبدالمجيد.

اترك رد

error: Content is protected !!