روايات

رواية جيت يا رمضان الفصل العاشر 10 بقلم إسراء ابراهيم عبدالله

رواية جيت يا رمضان الفصل العاشر 10 بقلم إسراء ابراهيم عبدالله

رواية جيت يا رمضان البارت العاشر

رواية جيت يا رمضان الجزء العاشر

رواية جيت يا رمضان الحلقة العاشرة

فقالت: إيه هدفك من الجواز؟
أجاب: يكون عندي شريكة حياتي اللي تفهمني وتدعمني، وأكون أسرة وأبقى مسؤول عن كل صغيرة وكبيرة في حياتهم وأعلمهم أمور ديننا
نعف نفسنا طبعا، ونعمر الأرض، وبردوا هدفي العطاء مش الأخذ بس.
طب أنتِ إيه أكتر تلات صفات تكرهيها في شريك حياتك؟
فجر: الخيانة والكذب والمقارنة، وأنت؟
خالد: العناد والصوت العالي والكذب
فجر: الزواج بالنسبالك إيه؟
خالد: مع إنه مشابه لأول سؤال بس حاسس إنك عايزه توصلي لحاجة، الزواج بالنسالي زوجة صالحة تعنيني على أمور الدنيا، الحياة ما بينا تكون مشاركة مش أمر ونهي، وفي مودة ورحمة ونعين بعضنا ونساند بعضنا، يعني نتحمل المسؤولية سوا
الزواج بالنسبالي سكن للروح زي ما بندور على سكن للجسد، عشان احنا محتاجين لبعض ونشارك بعض
الزواج بالنسبة لي استقرار، وإننا نعيش مع بعض في المر والحلو في الصحة والمرض، ونخاف على بعض
الزواج بالنسبة لي اهتمام وحب ودفا وحنان وراحة

 

 

يبقى كدا الهدف من الجواز مشاركة الحياة والسكن للروح
فجر: يعني مش عشان تطبخله أو ظل رجل ولا ظل حيطة زي ما الناس بتقول
خالد: أكيد ولا عشان الخلفة بس
فجر: تعرف كتير من الناس بتتجوز كدا وخلاص، وهى ماتعرفش إيه الهدف من الجواز
فجر وقد ارتاحت له قليلًا، وبدات تكمل أسئلتها، لكي تفهم تفكيره أكثر، وهى متعمدة تسأله أسئلة يكون فيها نقاش وكلام أكثر لكي تفهمه ليس مجرد إجابة بنعم أو لأ
خالد: أكتر حاجة بتحبيها جواز الصالونات ولا عن حب؟
فجر: الصالونات
خالد: ليه؟
فجر: عشان بيكون الاختيار مبني عالعقل مابيكونش فيه دور للقلب وقتها، مفيش تنازلات عن حاجات مش هقدر أتعايش معها بعدين، فهبقى بختار بتأني وبفكر بعقلي
مابحبش أنا الجواز عن حب عشان الطرف اللي بيحب بيضطر يتنازل عن حاجات كتير وصعبة لمجرد إنه يحصل عن الشخص اللي حبه، العقل وقتها بيكون ملغي والقلب هو اللي بيفكر وقتها بيختار على أساس مشاعره وعواطفه وطبعا كل واحد وله وجهة نظر

 

 

خالد بإعجاب من تفكيرها قال: وجهة نظر تحترم وكويسة يا فجر، حقيقي رغم إننا قرايب لكن مانعرفش حاجة عن بعض، لكن من القعدة دي قدرت أفهم شخصيتك وتفكيرك بنسبة 90%
ابتسمت فجر بخجل ولم تجب عليه
انتهت الرؤية الشرعية، وعادوا للبيت
والدة خالد: ها يا بني؟
بقلم إسراء إبراهيم عبدالله
خالد: هنعمل خطوبة قريب إن شاء الله يا أم خالد
فرحت والدته وأخته بشدة فهم يحبون فجر جدًا
والدته: طب هكلم أختي بقى وأشوف رأي فجر
خالد: ماشي
راحت تكلم أختها وقد عرفت بقرار ابنتها بالموافقة على خالد باركوا لبعض وقرروا تكون قراءة الفاتحة غدًا والخطوبة ثاني أيام العيد
عند نيرة ومنى كانوا متعبين من الدروس، ووقفوا يستريحوا فقالت نيرة: أنا عندي هشاشة نفسية
منى باستغراب: إيه دا هى ماكانتش هشاشة في العظام
نيرة: أنا عندي هشاشة في النفس يا ستي اسكتي أنتِ مش فاهمة حاجة
منى: أنتِ أدرى بنفسك

 

 

نيرة: مش عارفه ليه بشوف بنات كدا بيبصولنا بحقد
أنا مش عارفه ليه الناس بتفضل تحقد عالناجحين أو أي حد كويس عمومًا؟
ليه مابيذلوش جهد ويبقوا زيه وأحسن منه كمان؟ ليه مايسبوش كل واحد في حاله ويتلهي في حاله؟
ويركز على حياته ويحط هدف وينشغل فيه بدل ما هو مشغول في حياة الناس التانية
منى: ربنا يهديهم يا بنتي، يلا بقى عشان ألحق أروح وأساعد ماما في تجهيز الإفطار
نيرة: ماشي يا حبيبتي في رعاية الله
عادت منى لبيتها ودخلت بدلت ملابسها لملابس بيتية عشان تساعد والدتها
والدتها: يا حبيبتي روحي اقعدي وأنا خلاص خلصت فاضل حاجات بسيطة انتِ بردوا جاية تعبانة من الدروس
منى: ماتخافيش أنا مش تعبانة أوي يعني، وبعدين أهو قولتي مفيش غير حاجات بسيطة زي تحمير اللحمة سيبها أنا هعملها واقعدي عالكرسي هناك اعملي السلطة
والدتها: ماشي يا حبيبتي، وراحت تعمل السلطة وهى بتدعي لعيالها
دخل علي وهو بيقول: ماما هندفع النت امتى عايز أسمع المسلسل اللي متابعه
قالت منى: رمضانك أحلى مع الصيام والقيام وقراءة القرآن

 

 

رمضانك أحلى مع الذكر والتهجد والتسبيح والتراويح
رمضانك أحلى مع الصدقات وبر الوالدين وزيارة الأهل والسعي في حاجة الناس والمحتاجين
رمضانك أحلى مع قيام ليلة القدر والدعاء والرجاء والبكاء من خشية الله والتضرع بين يديه سبحانه:
لنا رمضاننا كما يحبه الله لنا وكما أمرنا به وبإقامته ولكم رمضانكم وشهواتكم ونسأل الله الهداية والتوفيق لكل مسلم وعلى المسلم ان يتدبر هذه الآية العظيمة بتمعن تكفيه كموعظة في هذا الباب إن شاء الله وهي قوله تعالى:
(وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا [سورة النساء 27]
مش مسلسلات يا علي اللي نضيع الشهر دا عليها، وبعدين يا بني أنت لما تبص لبنت في مسلسل بشعرها ولا لبسها بتاخد ذنوب في رمضان أو غير رمضان
علي بسخرية: يعني انتِ بس اللي تسمعي مسلسلات طالما البنات بتبقى بشعرها وبتاع؟
منى: أنا مابسمعش مسلسلات أصلا!
نظر لها علي باحراج فقال: خلاص يا ستي هروح أسمع كرتون بتاع توم وجيري
ضحكت منى عليه هى ووالدتها
بعد الفطار اتصلت نيرة على منى وقالت: الحقيني يا منى متقدملي عريس
ياترى هتعمل إيه في حكاية العريس؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جيت يا رمضان)

اترك رد