Uncategorized

رواية اتجار بالبشر الحلقة الخامسة 5 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الخامسة 5 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الخامسة 5 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الخامسة 5 بقلم آية عامر

يونس: طب انا بحبك.. 

نظرت له خلود بصدمه وحزن ومن ثم اردفت.. 

خلود: لو سمحت ي حضره الظابط سيب ايدي.. 

يونس:  خلود انا بحبك… بجد.. احيانا بحسك قريبه مني وبتبادليني الشعور.. واحياانا بحس ان انتي بعيده اووي.. 

سحبت خلود يدها بالقوه وخرجت بسرعه من السياااره… جرت بسرعه لتصعد الي شقتهااا.. 

دلفت لتلك الشقه الكئيبه والواسعه والتي تسكنها وحدهااا..وهي تبكي..لتنصدم من وجود احد في بيتهاااا..

خلود بغضب: انت بتعمل اي هنا ي حيوان انت…

سامح: جاااي اشوف مراات اخويا الراجل الشيخ المحترم..وهي جايا مع واحد غريب..

خلود: اولا كده دي شقتي وانت ملكش اي حق انك تدخلها في غياابي..ثانيا بقي اخوك مات وانت ملكش حكم عليااا…

اقترب منها ليمسكهااا من شعرهااا…وينظر لها بخبث..

سامح: هيبقا ليااا ي اموره..بس كله بالحلاال…

تركهااا لتقع علي الأرض وخرج من بيتهااا..وقفت مسرعه واغلقت الباب وهي تتسأل كيف دلف لبيتهااا..

جلست تبكي بشده وهي تندب حظهااا…نظرت حولهااا فلم تطق ان تجلس في بيتهااا..ف مسحت دموعها وخرجت من شقتهاا..

كانت بتتمشي في الشارع وهي سرحاانه لقت مقعد قعدت عليه..وهي سرحانه في العربياات اللي ماشيه علي الطريق..مسكت تليفونها واتصلت بحد…

انتهت تلك المكالمه لتزيد من حزنهاا اكثر..

نظرت لأحد السياراات القادمه…وقفت وذهبت اليهااا لترمي نفسهااا امام تلك السياااره..لتسقط غارقه في دماءهااا..

….

علي جهه اخري..

انهي الاثنان طعامهااا وعادا الي غرفتهمااا مره اخري..

خالد: انتي ناامي هناا وانا هنام علي الكنبه دي..

مريم: لا لا مش عايزه اضايقك انا ممكن اناام علي الكنبه عااادي..

خالد: لا معلشي نامي انتي علي السرير..واعملي حسابك هتصحي الساعه خمسه تبدأي مذاكره..

مريم بصدمه: نعااااام..طب رااعي اني كنت مخطوفه ومش نايمه كويس..

خالد: اممم خلاص يبقي الساعه سته..

مريم:  ااه لا كده كتر خيرك ي حبيبي.. 

خالد:  ي اي!!! 

مريم:  زله لساان متمسكش في الكلمه..

خالد:  انخمدي ي مريم مش عايز اسمع صوتك.. 

مريم: طب ممكن اطلب منك طلب.. 

خالد: قولي.. م انا مش ورايا حاجه غيرك النهارده.. 

مريم: متخليش مامتك تناام وهي زعلانه منك.. 

خالد بإبتسامه:  حاضر.. 

مريم:  طب قوم يلا… 

خالد:  طيب قااايم.. اصبري.. 

خرج خالد من غرفته ليدلف الي غرفه والدته لينصدم…. كانت والدته ملقاااه علي الأرض.. اقترب منها.. 

خالد بصدمه وصوت عاالي:  ماامااا… 

اتت مريم مسرعه علي صوته… 

مريم: في اي…. اي ده.. 

اقتربت منها مريم تتفحص نبضهااا..

مريم:  احناا لازم ناخدها المستشفى.. 

حمل خالد والدته وخرج سريعااا…. 

بعد القليل من الوقت وصل الي المستشفى.. اخذ الأطباء والدته ليفحصوهاا….

مريم: ان شاء الله هتكون كويسه.. 

خالد: ي رب..انا السبب..هي مكانتش عايزه غير مصلحتي وبس..كانت عايزه تفرح بيا زي اي ام..بس انا خليتها تتعب كده…

مريم: انت بتسااعد بنات متعرفهااش..بتساعد كام بيت علشاان خاطر ترجعلهم حياتهم..هي هتكون كويسه علشاان خاطر اللي انت عملته وهتعمله..ربنا كبير

خرج الدكتور في تلك اللحظه..

الدكتور: هي المريضه اتعرضت لنوع من انواع الصدمه..او في ضغط عصبي عليهاا هتكون تحت المراقبه علشان نتطمن عليهاا..وهتحتاج العلاج ده..

خالد بحزن : تمام ي دكتور..شكرا لحضرتك..

مريم: انا هدخلهاا..

خالد: وانا هروح اجيب العلاج..

ذهب خالد ليشتري العلاج..

خالد: مدام داليدا!!حضرتك بتعملي اي هناا..

داليدا ببكاء: خبطت بنت بالعربيه..

خالد: طيب اهدي حضرتك ان شاء الله خير..

داليدا: انت بتعمل اي هنا…

خالد: والدتي تعبانه شويه…كنت رايح اجيبلها علاج

داليدا: الف سلامه عليها..طب روح انت ي خالد هات علاج والدتك..متقلقش عليا..

خالد: طيب جوز حضرتك فين..كلميه..

داليداا بحزن: كلمته بس مش بيرد عليااا..

خالد: طيب حضرتك..انا هروح اجيب العلاج لوالدتي وهرجع تااني..

عاد خالد بعد قليل الي والدته…دلف ليجد الأطباء حولها..ومريم في طرف الغرفه تبكي..

خالد: في اي ي دكتور..

الدكتور: والدتك حالتها بتسوء..للاسف لو مفاقتش بعد اربعه وعشرين سااعه هتدخل في غيبوبه…الأحسن دلوقتي انكم تسيبوهاا ترتاح..بعد اذنكم..

خالد بغضب: انتي قولتليها اي 

مريم بخوف: مقولتش حاجه والله..انا بس قعدت هنا جمبهاا..

خالد بغضب: اطلعي بره.. بره.

خرجت مريم في خوف..جلست في استقبال المستشفي وهي تبكي..

اقترب خالد من والدته وقبل يديهاا 

خالد: حقك عليا ي أمي انا السبب..حقك علياا..

هدأ خالد قليلاا..ليتذكر مريم..ليندم علي تصرفه معهاا..

خرج من عند والدته ولم يجدهاا بحث عنهاا..واخيراا وجدهاا تجلس في استقبال المستشفى وهي تبكي..

خالد: انا اسف..انا مكانش قصدي 

مريم ببكاء: حصل خير..

خالد: طيب ممكن متعيطيش..

مريم ببكاء: انا والله مقولتلهااش اي حاجه…وانت اتعصبت عليا..

خالد: لا خلاص مش هتعصب عليكي تااني..

مريم: هي ان شاء الله هتبقي كويسه..

خالد: ان شاء الله..

مريم: طيب قوم نروحلها يلا..

خالد بتذكر: داليدااا  !!!

عند  داليداا..

خرج الدكتور من عند خلود ليردف..

الدكتور: عندها كسر في دراعها الشماال..ولكن حالتها مش خطيره..هتكون كويسه..

داليدا: الحمد لله ي رب الحمد..طب اقدر اشوفها ي دكتور..

الدكتور: اتفضلي..

دلفت داليدا عند خلود جلس بجانبهاا وهي تنظر لهاا

داليدا: ي تري اي اللي خلاكي ترمي نفسك قدام عربيتي..

ثواني ودلفت الممرضه..

الممرضه: الموبايل ده كان مع المريضه..

داليدا: تمام..

امسكت داليدا الهاتف وحاولت فتحه ولكن كان بكلمه سر..

داليدا: طيب هي مكانش معاها بطاقه او كارنيه او اي حاجه..

الممرضه: لا..

خرجت الممرضه لتسمع داليدا خلود وهي تهمس ب إسم احد..

خلود بهمس : يونس..

داليدا: يونس!!! ممكن يكون جوزها ولا حاجه..

ثواني ونظرت للهاتف..واخذت تفكر..

داليدا: مش مشكله اجرب..

كتبت اسم يونس لينفتح هاتف خلود لتبتسم داليداا..وسريعاا بحثت عن اسم يونس واتصلت به..

يونس نظر لهاتفه ف يجد اسم خلود..لينظر لهاتفه ب إستغرااب..ليرد عليها

يونس: نعم..

داليدا: استاذ يونس..

يونس بإستغراب: انتي مين..

داليدا: المدام بتاعت حضرتك عملت حادثه..وهي دلوقتي في المستشفي..

يونس بخوف: اي في مستشفي بسرعه..

داليدا: مستشفي ****..ومتقلقش حضرتك هي حالتها مش خطر…

اغلق يونس هاتفه…وخرج سريعااا من منزله في طريقه للمستشفي..

كان يونس في طريقه للمستشفي..حتي تلقي مكالمه علي هاتفه..كان رقماا غريبا تجاهله يونس..واكمل طريقه..

الا ان الرقم لم يتوقف عن الإتصااال…

يونس بغضب: نعم..مين!!

………….  : خمسه مليون..وتقفل قضيه البناات وتبطل اللي بتعمله انت وصاحبك..وإلا..

يونس بغضب: وإلا اي…انا مبتهددش ي روح امك مبتهددش..

اغلق يونس هاتفهه بغضب…واكمل طريقه..

ـــــــــــــــــــــــــــ

احمد بخوف: داليداا انتي كويسه..

نظرت داليدا بسرعه الي من دلف للغرفه لتجده زوجها السابق لتردف بغضب..

داليدا بغضب: انت اي اللي جابك هنا..

احمد: انتي عارفه ان اهل البنت ممكن يعملو فيكي محضر..ساعتها مش هتقوليلي اي اللي جابك هنا…

داليدا: والله انا ادخل السجن ولا اقبل المساعده منك..

احمد بحزن: هتفضلي طول عمرك كرهاااني كده؟!

داليداا: مكرهكش ازااي؟؟ انت واحد قااتل؟.

يتبع..
لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ابن عمي للكاتبة نور عصام.

اترك رد

error: Content is protected !!