روايات

رواية حكاية حب الفصل الثامن 8 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب الفصل الثامن 8 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب البارت الثامن

رواية حكاية حب الجزء الثامن

حكاية حب

رواية حكاية حب الحلقة الثامنة

_هتفضل حابس نفسك في أوضتك كدة كتير
_عايزني اعمل اية يا جدو
_عايزك تنزل شغلك وتشوف حياتك……….مش هتوقف حياتك علشانها يا اياد
_مش قادر يا جدو……..مش قادر انسي اللي عملته هي وخالد فيا……..لحد دلوقتي مش مصدق ان نور وخالد يعملوا معايا كدة ……..ازاي قدروا يخونوا حبي وثقتي فيهم……..انا كُنت بحاول اعمل اي حاجة علشان افرحهم ……..انا عمري ما اعتبرت خالد صاحبي دول عمري شايفه اخويا عمري ما حسيت انه صاحب عادي معقول قدر يعمل فيا كدة وياخد مني نور ويخون ثقتي فيه………ونور اللي كانت دايما بتقول انها بتحبني و متقدرش تعيش من غيري ازاي قدرت تعمل كدة فيا انا كُنت فاكر انها بتحبني وعمرها ما تأذيني ابدا ازاي جالها قلب تعمل معايا كدة
قربت منه وقعدت جمبه……..طبطبت علي كتفه وبدات اتكلم بهدوء
_لو فاكر ان دي اول ولا اخر صدمة خدتها او هتاخدها في حياتك تبقي غلطان……..انت كل يوم هتتصدم في الناس اللي حواليك واللي بتحبهم……بس لو كل صدمة انت هتتعرض ليها حبست نفسك وقعدت تعيط يبقي عُمرك ما هتعيش حياتك

 

وتتخطي حُزنك دا……..انا مش بقولك متزعلش بالعكس ازعل وطلع كل اللي في قلبك و اكتئب بس بلاش تطول في حُزنك دا اخرك يومين ورجع احسن من الاول………مش انت اللي خسرت يا اياد هما اللي خسروك و خسرو حُبك ليهم اللي عُمرهم ما هيلاقوا زيه بعد كدة………لو حد المفروض يكون في حالتك دي يبقي هما مش انت……….قوم اغسل وشك وجهز نفسك علشان تروح المستشفى……..في ناس حياتها بين ايديك وانت اللي هتنقذهم ……..اكيد مش هتسيب حياتهم تروح علشان زعلك واكتئابك دا
هز راسه ب حاضر وابتسم…….مسح دموعه
_شكرا يا جدو……..شكرا علشان دايما واقف جمبي وبتساعدني في كل مشكلة بقع فيها…….انا بحبك يا جدو
_لازم اقف جمبك في كل مصيبة تعملها……..م انت قدري والامانة اللي ابوك سبها ليا قبل ما يموت………غصب عني هقف جمبك
ضحكنا…….اخدته في حضنه طبطبت عليه وانا مبتسم
كُنا بنجري في المستشفى انا وهي واحنا قلقانين عليه……..شوفناها قاعدة بعيد…….قربنا منها بسرعه اول ما شافتنا قامت وقفت
_اياد حصله ايه يا رنا ………هو كويس صح
_كويس الحمد لله يا جدو ………شوية كسور بسيطة وبس الحمد لله

 

_طب هو فين دلوقتي
_في الاوضة دي…….انا اديته ابرة بينج وهو دلوقتي نايم لو عايزين تدخلوا تطمنوا عليه اتفضلوا
جريت علي الاوضة علشان تطمن عليه…….كُنت رايح ناحية الاوضة بس شوفتها جاية من بعيد…….فضلت باصص ناحيتها كلمتها وانا باصص عليها
_نور جاية علشان تطمن عليه……..انا عارف انك مبقتيش عايزة تكوني معاه بس انا مش طالب منك غير انك تقفي جمبي علشان نبعدها المرة دي عنه وبس……..وبعدها اعملي اللي انتي عايزاه يا رنا
_انا المفروض اني امشي ومهتمش بيه اصلا يا جدو……..بس المشكله انه رجعني ليه امبارح وانا دلوقتي لسة علي ذمته ولازم ابقي جمبه واكيد لازم ابعدها عنه
وقفت قدامنا
_اياد فين…….هو كويس يا جدو صح
_خايفه عليه اوي كدة يا نور
_اكيد طبعا يا جدو …….اياد حبيبي ولازم اخاف عليه
_اياد كويس……..بس للاسف مش هتقدري تشوفيه لانه محتاج يرتاح
_ومين حضرتك علشان تقوليلي اقدر اشوفه ولا مقدرش

 

_انا رنا الدكتورة بتاعته والاهم من اني الدكتورة بتاعته اني مراته
_لا انتي شكلك نسيتي حاجة مهمة اصل اياد قالي انه طلقك لو مش فاكرة يعني
_لا فاكرة بس هو رجعني تاني ليه يعني انا دلوقتي مراته ووجودك هنا مينفعش خالص لو سمحتي اتفضلي امشي من هنا لان زي ما قولتلك هو تعبان ومحتاج يرتاح وانا وجدو وتيتة ثريا معاه لو احتاج اي حاجة ف معتقدش ان وجودك ممكن يفيده ب اي حاجه
_انا مش همشي من هنا غير لما اشوف اياد واطمن عليه انتي فاهمة!
_خلاص براحتك خليكي قاعدة هنا للصبح
_بصراحة رنا الدكتورة بتاعت اياد والكلام اللي تقوله لازم هو اللي يحصل……..انا مقدرش اقول كلام غير اللي هي قالته بصراحة
_براحتها يا جدو……..تعمل اللي هي عايزه تعمله المهم انها مش هتدخل عند اياد…….يلا ندخل علشان نطمن عليه
مسكت في ايدي…….دخلنا الاوضة اللي فيها اياد…….قفلت الباب وهي واقفه قدام الباب و مقدرتش تتكلم او تدخل من الاوضة
“اياد”
بدات افتح عيني…….لقيتهم قاعدين حواليا…….بدات اتكلم بتعب
_انا فين
_حمدلله علي سلامتك يا حبيبي……..انت كويس

 

هزيت راسي ب اه بتعب
_عملت حادثة بسيطة والحمدلله انك كويس
_حمدلله علي سلامتك……..يلا بينا يا ثريا
_يلا بينا فين………انا مش همشي واسيبه هنا انا هفضل جمبه لحد ما يخرج من هنا
_رنا مراته معاه يا ثريا اكيد هتعمل اي حاجة هو هيحتاج ليها وبعدين رنا دكتورة وفاهمة اكتر مننا
_متقلقيش انا معاه ولو احتاج اي حاجه هساعده……..حضرتك لازم تروحي ترتاحي لان الوقت اتاخر
_طيب خلي بالك منه يا رنا……..انا هسيبه امانة عندك
_متقلقيش
كُنت باصص عليها وساكت……..مكنتش قادر اني اتكلم بس كُنت فرحان انها جمبي…….سمعت صوت الباب بيتقفل
_انا هقعد جمبك هنا لو احتاجت اي حاجه قولي
كانت هتمشي بس مسكت ايديها…….بصتلي وفضلت ساكتة……..اتكلمت بتعب
_شكرا علشان واقفه جمبي بعد كل اللي عملته معاكي
_دا واجبي اللي لازم اعمله……..اهلي علموني ان لما الاقي حد محتاج ليا بساعده علطول وانت جوزي اللي لازم اكون واقفة معاك يا اياد……..حتي لو كان بينا اية لازم نحط اي حاجة بينا علي جمب ساعة لما تكون محتاجلي………بس ان شاء الله اول ما تخرج من هنا هنتطلق وكل واحد فينا يشوف حياته

 

_لا يا رنا…….انا مش هطلقك…….لو مش علشانا احنا يبقي علشان ابننا
_بس انا مش ناوية اخلي ابننا دا يا اياد
_يعني اية يا رنا مش ناوية تخلي ابننا دا
_يعني انا لو قررت اني اجيبه للدنيا يبقي انا كدة بغلط في حقه وانا عارفة انه هيجي الدنيا يلاقي اب وام بيكرهوا بعض وحياتهم كلها خناق وكُره بينهم

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك رد

error: Content is protected !!