Uncategorized

رواية الميكانيكي الفصل الخامس 5 بقلم روفيده هاني

 رواية الميكانيكي الفصل الخامس 5 بقلم روفيده هاني

رواية الميكانيكي الفصل الخامس 5 بقلم روفيده هاني

رواية الميكانيكي الفصل الخامس 5 بقلم روفيده هاني

مازن قاعد في الورشه سرح في الماضي 
كان وهما عندهم ١٥ سنين هو واحمد 
كانت دعاء عندها ١٣وياسمين ١٢ 
هما صحاب جدا وليهم يوم في الأسبوع بيتجمعوا مع بعض بس لما كبرو كل واحد انشغل في حياته 
احمد خدي يادودو الكوره اهي دخلي الجون 
مازن: انت معانا ولا معاهم 
كانو بيلعبو فريق بنات وفريق ولاد 
ياسمين: انت مش هتديني الكوره زيه كده 
مازن: المره الجايه 
ياسمين: تعرف اني بحبك
مازن: اه عارف مش احنا اخوات 
ياسمين: سكتت وقالت اه بس مش اخوات احنا مامتك مش امي ولا ابوك ابويا 
مازن: روحي العبي يلا 
ياسمين: مش لاعبه ومشيت 
فاق مازن من الماضي علي رنه تليفون 
ايوه يااسيل حاضر جي اهو 
مازن: قفل الورشه وراح لأسيل عشان يشتروا الاجهزه وتشتري فستانها 
وصل مازن واسيل 
اسيل: انا عايزه غساله الأطباق والميكرويف اهم حاجه 
مازن: مش لازم غساله الاطباق ابقي اغسلي انتي المواعين والميكرويف كده كده في فرن وفري الفلوس لأي حاجه تانيه 
اسيل: الميكرويف غير الفرن وبعدين مش بعرف اغسل المواعين الداده هيا اللي بتغسل 
مازن: يوه يا اسيل خليها تعلمك انتي مش شايفه دي بكام دي ٨٥٠٠ خليها مره تانيه يكون معايا فلوس بزياده 
اسيل: خلاص هخلي بابي يحبهالي 
مازن: لا يا اسيل مش ابوكي اللي يجيب اجهزه بيتي وانا مش هجيبها وسابها وراح يدفع حساب الاجهزه التانيه واتفق ان هيا هتوصلو بكره 
وراح الاتيليه 
اسيل: واو الفستان ده حلو اوي 
مازن: انتي مش شايفه هو عامل ازاي هتلبسيه ده قميص نوم 
اسيل: يوه يامازن انت معقد ليه خليك فري 
مازن: انا مش فري يا اسيل ومش هبقي فري عجبك عجبك مش عجبك امشي ونفضها سيره 
كان الفستان ضيق خالص وفي ديل طويل من وره ومفتوح من الضهر كله 
مازن : شاور علي فستان 
اسيل: ده مقفل اوي ويخنق كان فستان روعه جدا منفوش من الوسط شبه فستان الاميرات
مازن: ده مقفل مفيش حاجه هتتلبس غيره بقي يااسيل 
اسيل: اوف يامازن ماشي واشترته 
مازن روح البيت 
امه: مالك يابني
مازن: مش عارف ياأمي متلغبط حاسس اني اخترت غلط
امه: مش انت بتحبها يابني
مازن: سكت ومردش 
امه: ربنا يقدملك اللي فيه الخير يابني لو فيها شر ربنا يبعدها عنك ويسعدك يابن بطني 
مازن: ربنا يخليكي ياست الكل متحرمش من دعواتك باس راسها 
وامه خرجت وهو نام 
تاني يوم صحي يفطر وينزل الورشه 
لقي الورشه مفتوحه
مازن: اي يابني اللي نزلك مش قولتلك اسبوعين وابقي انزل 
احمد: انت عارف مش بعرف اقعد في البيت واديني اهو منزلتش ٣ ايام كفايه كده 
المهم انت عامل ايه 
مازن: الحمد لله ماشي الحال
احمد: مالك حسك تايهه كده
مازن: حكاله اللي حصل 
وكان لسه احمد هيرد جاله واحد شغال معاه قاله ان اجهزه وصلت والحجه بتقولك تعالي 
مازن: تمام خلي بالك من الورشه لحد مانزل احمد وانت كمان روح يلا 
احمد لاء انا جي معاك 
وراح مازن واحمد واتصدم مازن من اللي موجود 
لقي الميكرويف وغساله الأطباق 
مازن: للي بينزل الاجهزه 
مين جاب الحاجه دي انا مش اشتريها
العامل: مش عارف والله يفندم 
مازن: تمام خلص انت 
احمد: تكون هيا اشترتهم يعني 
مازن: مش عارف خليك انت معاهم انا نازل 
وراح لأسيل 
مازن: اذيك يا عمي ممكن اقابل اسيل
خالد: هيا نايمه بس انا عارف انت جي ليه انا اللي اشتريت الغساله والميكرويف 
مازن: مكنش ليه لازمه يعمي يعني 
خالد: معلش بنتي مش اقل من حد ان يجيلها اللي هيا عايزاه 
مازن: وانا مفيش حاجه في نفسها ومجبتهاش 
بس غساله الاطباق ملهاش لازمه ومفيش حاجه لو هيا غسلتهم والميكرويف هو اي غير فرن وانا جايب بوتاجاز انا مش بخيل بس انا مش معايه يكمل اجيبهم 
خالد: وانا جبتهم هديه لبنتي 
مازن: معلش يا عمي وطلع مبلغ حق الغساله وقال ده حق الغساله وبكره ان شاء الله اجيب حق الميكرويف 
انا مش بحب حد يصرف علي بيتي 
خالد: خد الفلوس انا مش عايزها 
اسيل هنا نزلت 
اسيل: صباح الخير يابابي
خالد: صباح النور ياعروستي اقعدي مع مازن شويه لحد ما خلص شغل 
مازن : مضايق منها ان هيا مرعتش ظروفه 
وساب الفلوس ليها ومشي 
هيا طلعت لخالد
اسيل: بابي خالد ساب الفلوس دي وحطتها علي المكتب 
خالد: يابنتي ده مش من مستوانا 
اسيل: وانا عايزاه يابابا وهخلي يجي يشتغل معاك في الشركه بدل الورشه دي 
خالد: لما نشوف 
مازن: ماشي مضايق ومش عارف يعمل اي وقال يارب وريني الطريق الصح 
فجأه …………….
يتبع……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سيلا للكاتبة نجلاء ناجي

اترك رد

error: Content is protected !!