روايات

رواية لوجينا الفصل الثاني 2 بقلم سولييه نصار

رواية لوجينا الفصل الثاني 2 بقلم سولييه نصار

رواية لوجينا البارت الثاني

رواية لوجينا الجزء الثاني

رواية لوجينا الحلقة الثانية

-أنتي اتجـ ننتي ؟!!!
صرخت فيها فبصتلي ورفعت راسها وقالت:
-أطلع برا يا مخـ تل أنت أنا مستحيل أوافق عليك …يالا برا …برا …
جات امي وامها فقالت طنط شهد :
-ايه مالك يا لوجينا ايه اللي حصل وازاي تعملي كده؟!
كانت لوجينا بتبصلي بكره وقالت:
-عارفة لو المخـ تل ده آخر واحد في العالم مش هتجوزه ..ده غير متز ن نفسيا وأنا مستحيل أقبل بيه …
-ايه اللي حصل يا مؤيد …
قالتها أمي. هي بتبصلي …بس كان باين من نظراتها انها عارفة أنا عملت ايه …بلعت ريقي وقولت:
-مفيش حاجة يا أمي ..أنا بتكلم معاها عادي وبقولها شروطي هي قلت أدبها عليا ..كان ممكن ترفض بكل أدب …بس ازاي لازم تقل ادبها عشان تبقى روشة وكده…
-مؤيد احترم نفسك ..
صرخت أمي فيا …كان باين انها متعصبة فقالت لوجينا بهدوء:
-ابنك المحترم يا طنط عايزني اسيب الكلية واقعد في البيت ولا يكون ليا فيس ولا واتس ومطلعش الا معاه ….ببساطة ابنك عايز واحدة يستـ عبدها …عايزني مكملش تعليمي !!!…
حطت امي ايديها على وشها فقالت طنط شهد:
-رويدا احنا هنفضل دايما أصحاب وحبايب بس اعذريني مقدرش اجوز بنتي لإبنك أنا مش لقياها في الشارع وابنك شكله معقد …,فبلاها الجوازة دي …أنا بنتي في كلية صيدلة…كلية حلمت بيها وتعبت عشان تدخلها وصرفنا كتير عليها مش يجي ابنك على آخر الزمان يقولها سيبي حلمك واقعدي في البيت ان شالله عنها ما أتجوزت خليها جمبي احسن …
كنت ببص لطنط شهد وانا متضايق بس مقدرتش اتكلم …اتكلمت لوجينا وهي بتبصلي وقالت:
-اسفة يا دكتور طلبك مرفوض مش أنت الاب اللي عايزاه لأولادي …أنا لو جبت بنات ممكن تحر.مهم من حقهم في التعليم وانا مستحيل أظـ.لم بناتي بالشكل ده …انت انسان مو سوس فاكر البنات كلهم زي اللي شوفتهم فاكر يعني لما تتجوز اللي هتقعد في البيت أربعة وعشرين ساعة مش هتخو نك ..اللي عايز يعمل الغلط يا أستاذ هيعمله مهما حصل…وحتى لو كان مقفول عليه ميت باب …اللي بيخلينا منعملش الغلط ديننا وتربيتنا والحمدلله أنا واثقة في ديني وتربيتي ومش هتجوز واحد بيشكـ ك فيا ..مع السلامة…
ضميت كفي وانا متعصب منها …فجأة مسكت كف أمي وخرجت من بيتهم والشياطين بتلعب بعقلي ….
…..
في البيت ..
كان جحـ يم من نوع تاني …
أمي خر بت الدنيا عليا ……فضلت تتخانق معايا …
-خلاص يا امي كفاية .مش كفاية اتها نت هناك !!!
صرخت بعصبية فقالت هي :
-تستاهل …تستاهل …عشان أنت انسان مش متز.ن نفسياً….عايز تحـ بس بنات الناس …عايز تد.مر مستقبل البنت …هو ده الجواز بالنسبالك. ..
-هو ده الصح. ..البنت اللي تدخل كلية تبقى شما.ل من الآخر …..
-مؤيد اخرس …
-لا مش هخر س يا امي هي دي الحقيقي البنت المحترمة واللي عارفة ربها تبقى في البيت وتخد.م اسرتها… وأختي مش هتدخل كلية ده قراري النهائي ..
-لا مش هخليك تد مر حياة بنتي ..اطلع من بيتي يا مؤيد…روح عيش مع ابوك ..
…………..
بعد ساعة …
كنت قدام بيت ابويا وأنا ماسك شنطتي …كنت حزين عشان بعدت عن أمي بس هي مش قادرة تفهمني …..
…..
دخلت بيت أبويا
-أخيراً عرفت ان العيشة مع امك تقـ صر العمر …
قال ابويا الكلمة دي وهو بياكل…
فاتنهدت وقولت :
-انا عايز أتجوز واحدة بمعاييري أنا هو ممنوع يا بابا يعني …
-لا يا حبيبي مش ممنوع بالعكس أنت صح يا مؤيد البنات المتعلمة هتقر فك في حياتك وتقول حقوقها ومش حقوقها ومش هتقدر تشكمها لكن اللي متعلمتش هتبقى تحت رجليك ومهما عملت فيها مش هتقول كلمة …وأنا يا سيدي عندي العروسة اللي هتبقى تحت رجليك …بس أنت قول أمين ..
-أنا موافق بس الحقني بيها .
ابتسم ابويا وقال:
-على بركة الله يا حبيبي …هجوزك بس بشرط ..
-ايه هو ؟!
-أمك متحضرش الفرح !!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لوجينا)

اترك رد

error: Content is protected !!