روايات

رواية بنت أكابر الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت السابع عشر

رواية بنت أكابر الجزء السابع عشر

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة السابعة عشر

👑اللّهُـمَّ إِنِّـي أَمسيتُ أُشْـهِدُك ، وَأُشْـهِدُ حَمَلَـةَ عَـرْشِـك ، وَمَلَائِكَتَكَ ، وَجَمـيعَ خَلْـقِك ، أَنَّـكَ أَنْـتَ اللهُ لا إلهَ إلاّ أَنْـتَ وَحْـدَكَ لا شَريكَ لَـك ، وَأَنَّ ُ مُحَمّـداً عَبْـدُكَ وَرَسـولُـك. 👑
💣أن اضطرت للقتال ستجدني بقوه الف محارب 💣
كان الوضع كارثي في قبيله السلماني فقد قتلو شيخ القبيله وزوجته وفجرو البيت.
وبعثو بالمسلحين الي قبيله الراجي ليقتلو شيخ القبيله ويحضرو زوجات شبل ويونس حتي يلقنوهم درس ..
علمت ماسه بما حدث لامها وابيها لتشعر بحزن وقهر شديد كانت تبكي هي ودهب وامها .
لياتي رجل من رجال القبيله يحذرهم ان هناك مجموعه من الرجال اتين لاخذهم .
. وقفت ماسه بقوه وهي تنظر لدهب وان دهب : هقتلهم
الشيخ الراجي كان مع الرجال في الخارج يتصدون لمواجهه المسلحين. فلن يتركهم ياخذون شرفه
اخذت ماسه السلاح بعدما ارتدت ملابسها .. ودهب ايضا ليتحمو خلف المقعد استعدادا لدخول اي شخص .
……
في قبيله السلماني ..
كان شبل ويونس وسيف يقتلون و يصطادون الارهابين واحد تلو الاخر. علي حسب خطه ياسين.
يقتلون شخص ويقومون بجره لمكان. بعيد عن الناس .
وهكذا .. كان يشعر ان دمائهم كانت مسكن لجروح قلبه.
فهم قتلو اهله بطريقه بشعه . ليس وقت للانكسار عليه ان يكون شجاع
……….
اخيرا قضو علي الجميع وامسكو بقائد المجموعه الارهابيه.
شبل : هقتل
ياسين: كفايه كده. انا محتاجه صاحي. لسه في معلومات عايزنها
شبل : لا هقتله زيهم
ضحك الرجل : طيب مش تلحق تشوف مراتك واختك. قبل ما رجالتي يخلصو عليهم هما كمان
يونس: كداب . م
الرجل : هتشوف بعينك. انا باعت ليهم مجموعه مميزه ومش بعيد يخلصو علي اهلك هناك
نظر شبل ليونس برعب . ليركضو معا الي قبيله الراجي
لكمه سيف بقوه ليفقد الرجل وعيه
ياسين : سلمه للكتيبه . وتعال نلحق يونس وشبل .
سيف : تمام
اخذه الجيش . وذهب سيف وياسين وراء شبل ويونس
كانو علي وشك الانهيار فكل ما حدث صعب ان يتحملوه.
كانت ماسه تضرب عليهم النار . عندما دخلو الي البيت
ودهب ايضا. .. اصابو الشيخ الراجي في يده بطلق ناري

 

 

 

واخذو ماسه. ودهب معاهم. رغم مقاومتهم.
الا ان يونس وشبل لحقو بهم واوقفوالسياره في الطريق.
وحدث تبادل بطلق ناري . اصيب شبل ويونس .
لتصرخ ماسه ودهب.
ولكنهم اكملو وقضو علي الرجال وقتلوهم.
ليقع الاثنان علي الارض غارقين بدمائهم.
فهما كانو مصابين من قبل ولكن اكملو لياخذو بتارهم منهم ..
. امسكت دهب براس شبل وهي تبكي
شبل بالم : كيفك
دهب ببكاء: بموت . قوم
شبل : متبكيش يا دهب. خلي بالك ع حالك يا حبيبتي
دهب بدموع: لا … متقفلش عينك يا شبل. قووووم
…..
يونس كانت حالته صعبه مثل شبل فهما مصابين باكثر من مكان.
.
ماسه : يونس انت قولت هترجعلي
يونس: رجعت و هموت بين ايديكي.
ماسه ببكاء: لا هتعيش. وتربي ابنك.
اغمض عينه بتعب . صوت الصراخ كان عالي ونحيبهم اللذي ملء المكان
.
ياسين : سيف بسرعه ساعدني ننقلهم المستشفي
نظرت ماسه اليه لتجد رجل في عمر ٥٠ او اكثر ومعه شاب ومن لبسهم علمت انهم من الجيش.
ساعدت سيف في نقل يونس الي السياره.
ودهب ساعدت ياسين وانطلق سيف بهم الي المشفي
..
كانت المشفي في حاله انقلاب بسبب الاصابات الكثيره من الجيش ورجال القبائل.
دخل يونس وشبل الي العمليات فورا لان حالتهم لن تسمح بالتاجيل
. ليجلس ياسين بتعب مع سيف. .
وماسه ودهب يبكون علي حاله اخوهم وزوجهم م
،…
تحدث ياسين مع قيادات الجيش واطمان ان كل شئ يسير علي ما يرام .
سيف: بابا انت محتاج راحه .
ياسين: انا كويس . انت خد مفتاح البيت وارتاح قبل ما ترجع مصر
سيف: ارتاح ازاي وانت هنا كده .
ياسين: الطايره في مقر الجيش. انا بس هطمن عليهم وارجع البيت
……
دهب كانت تبكي مع ماسه وهم يتذكرون كل ما حدث
كيف كان يونس وشبل يدافعون عنهم .
ماسه تتذاكر المواقف التي مرت بها مع يونس
دهب كانت تري امام عينها شبل . لقد اتي اخر مره ليودعها .
ماسه تفكر ماذا لو فقدت يونس لتبكي بحرقه وهي تدعو الله ان ينجيه ويحفظه. ايضا اخيها شبل بالداخل.
وفقدت اليوم امها وابيها. في يوم واحد انقلبت حياتها
. برغم قوتها الا انها من الداخل كانت تحترق من الحزن
. دهب تدعي لشبل زوجها ويونس اخيها فهما اغلي اثنان الي قلبها.
ياسين يشعر بالحزن عليهم. فهما ما زالو صغيرات علي ما حدث لهم .
ياسين: متخفوش . ان شاء الله هيقومو بالسلام
ليسمع همسهم وهم يقولون ان شاء الله
٤ ساعات مرت ببطاء كانهم اعوام عليهم
. ليخرج الطبيب يبشرهم ان العمليه نجحت ولكن لسؤ حالتهم هيفضلو في العنايه ٤٨ساعه
سيف: اظن كده تقدر ترجع
ياسين: اه. بس البنات دول

 

 

نظر له سيف بعدم فهم .
اقترب ياسين من دهب وماسه : انا قد والدكم . . تعالو معايا ارتاحو انهارده. الوقت اتاخر وارجعو المستشفي بكره
. ماسه: شكرا لحضرتك. بس مش هنقدر نتحرك من هنا
.ياسين: هما في العنايه وانتم شكلكم تعبان . وبيتي قريب من هنا.
دهب: حضرتك مينفعش
ياسين : ليه انتم زي بناتي. انا كمان بناتي اكبر منكم . تعالو معايا ارتاحو وبكره ارجعو تاني لان القبيله بعيد عن المستشفي والوقت اتاخر هتمشو لوحدكم
سيف: ده غير ان المستشفي بسبب الزحمه. مش هتسمح بوجود ناس فيها ..
دهب: هنقعد بره المستشفي
ياسين: وده اسمه كلام . قوظي يا بنتي انتي وهي وتعالو معايا . متخفوش
بعد اقناع من ياسين وافقت ماسه ودهب ان يذهبو معا ليقضو الليل وفي الصباح يعودون الي المستشفي
وصلو للبيت . كانت فيلا مكونه من طابقين وفي الخارج يوجد الكثير من عساكر الجيش لتامين البيت
ياسين اخذهم الي غرفه بها حمام خاص
ياسين : اتفضلو ارتاحو .
دهب : شكرا لحضرتك
ماسه : كتر خيرك ..
ياسين: مفيش شكر علي واجب انتم زي بناتي . هطلب العشا . وافتحو الدولاب هتلاقو هدوم للبنات. اقفلو ع نفسكم بالمفتاح ومحدش هيضيقكم ..
تركهم ياسين . و ذهب لسيف الذي كان ينظر له بابتسامه فخر.
سيف : انا هقوم اخد شاور وانام
ياسين: لا خد شاور وهتتعشا . انت معايا من الصبح ومكلتش
سيف: النوم اهم عندي
ياسين: اسمع الكلام.
سيف: حاضر
……..
في الغرفه كانت دهب وماسه يجلسون بتعب. نزعو النقاب عن وجههم وهم يبكون
دهب امسكت بطنها فاليوم كان شاق جدا . لتسمع بكاء ماسه ..
ضمتها : البقاء لله .. وبعدين دول ماتو شهدا.
ماسه’ ونعم بالله . انا بقيت وحيده خلاص
دهب: واحنا فينا يا ماسه. وربنا يبارك في عمر شبل. وانا اختك. ويشهد ربنا اني بحبك. وكمان امي بتحبك والشيخ الراجي كمان. وكل كوم يونس كوم تاني.
ماسه: ربنا يشفيه هو وشبل ويقوم بالسلامه
دهب: اللهم امين. تعالي ننام ساعتين ونرجع المستشفي
ماسه: ماشي
سمعو طرق علي الباب
ياسين من الخارج : العشا قدام الباب. افتحو خدوه وكلو.
. سمعو خطوات قدمه يبتعد. .
. ماسه: راجل امير وطيب
دهب: ربنا يجعله في ميزان حسناته ..
….

 

 

 

فتحت دهب الباب واخذت الطعام وجلست مع ماسه ياكلون ..
ثم نامو من التعب.
…….
في الصباح استيقظ الجميع واولهم سيف الذي ودع ياسين ورجع للقاهره.
………..
ياسين كان يتناول الافطار بهدوء . ليسمع اصوات من الخارج.
خرج ينظر الي المكان باستغراب. ليندهش
ياسين: اميره
اسرعت اليه وضمتها : وحشتني يا سينو
بادلها الضمه: وانتي كمان يا اميرتي .
نور: بابي ( ضمته هي ايضا )
سما: بابي واحشنا
ضمهم اليه وهو ينظر بعينه ليري من احضرهم.
ليجد علي وجاسم
(علي ظابط في الجيش برتبه نقيب وكاتب كتاب سما )
جاسر نقيب في الجيش . كاتب كتاب نور)
ياسين بتوعد : بتعملو ايه هنا وايه اللي جابكم
علي: حبيبي يا باشا واحشتنا وجينا نطمن عليك
ياسين بغيظ : لا والله
جاسر بجديه : اخبارك ايه يا باشا
ياسين: ادخلولي جوه . وحسابي معاكم بعدين
دخل الجميع وكانت اميره تجلس بجانب ياسين بفرحه وهي تنظر اليه باشتياق
ياسين: في ايه يا اميرتي. انا غايب من سنين
اميره: انا سمعت بالعمليه الاخيره اللي عملتها وكان لازم اطمن عليك .
. ياسين: قولي كده بقي.
اميره: من حقي اطمن عليك. علشان عارفه لو فيك حاجه هتخبي عني
ياسين: حبيبتي انا بخير الحمد لله. اطمني.
وضعت راسها علي صدره ليضمها اليه بحنان
……………
علي: مش هنتجوز بقي
سما: احنا متجوزين
علي؛ قصدك مكتوب كتابنا. باباكي قال بعد الجامعه وانتي خلصتي الجامعه
سما : ابق كلمه. بس مش دلوقتي طبعا .
علي: حبيبتي يا نوري
ضحكت هي ليغمز لها : بموت فيك يا ابوغمازات
سما: بس بابي ياخد باله
علي: يارب ياخد باله علشان يجوزنا بقي
……

 

 

 

نور : جاسر سيب الموبيل
جاسر وهو ينظر للموبيل : عايزه ايه
نور : ماشي. براحتك
جاسر: زعلتي
نور لم تجيبه
جاسر: علشان تعرفي انها حاجه تزعل .
نور :؛ كنت بكلم صحابتي في حاجه مهمه
جاسر : انا اهم من كل حاجه
نور : اكيد اهم. بس دي دقيقه واحده
جاسر: ولو ثانيه واحده. برضو متنغليش عني
نور. تنهدت ..
جاسر : علي فكره انا بحب اما اكون جنبك تكوني مركزه معايا. ده لاني اكتر الوقت بكون مشغول وبعيد عنك
نور : صح. مش تزعل
جاسر: صلحيني
نور: اسفه
جاسر : لا مش بالطريقه دي
ضحكت بخجل : عيب بقي
جاسر ضحك : هو العيب لو متصلحتش
…..
ليقطع عليهم صوت صريخ من الداخل
وقف الجميع ونظرو لياسين .

يتبع…

‫5 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!