روايات

رواية قائد الغرام الفصل الرابع عشر 14 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل الرابع عشر 14 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت الرابع عشر

رواية قائد الغرام الجزء الرابع عشر

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة الرابعة عشر

غرام بغضب وصوت عالي ….
اااه لا دا عندها يا بابا وشوفي بقا اما اقولك انا كنت بحترمك بس علشان انتي امي صاحبتي انما توصل انك تقوليلي ملكيش دعوه بيها لا دا انا اوريكي بقا الجزء الناقص في التربيه عندي
نوال بقرف ….
انا قولت من الاول انكم ناس بيئه محدش صدقني بصي يا بتاعه انتي من هنا ورايح مشوفكيش معا بنتي تاني فاهمه
واغلقت الباب في وجهها
غرام بحده ….
عليا النعمه لنا موريكي بس اخلص من المشوار دا بس وبعدها هرولك
ثم نزلت الي الاسفل وركبت تاكسي وذهبت الي المدرسه
*************
وصلت غرام الي هناك وجدت الفريق في الداخل
فقتربت منهم وهي تسلم علي الجميع ماعدا حسام الذي نظرت اليه بغرور وتركته وتحركت الي المدرسه
حسام …..
هههههه والله انا قلت مجنونه
سامر من الخلف ….
لايقه علي حضرت الرائد وشغلت تفكيره
ثم ابتسم اليه وتركه وتحرك الي المدرسه
اخذ حسام نفسه واكمل دخوله الي المدرسه
اما عن احمد فدخل الي هناك وهو ينظر في كل اتجاه عليها لكنه لم يجدها ابدا ظل يبحث في كل مكان الي ان انصدم بشخص امامه
مها مدرسه ….

 

 

ااه سوري يا حضرت الظابط مخدتش بالي
احمد …
لا انا اللي كنت ماشي بدهري انا اللي متاسف
مها ببتسامه ….
لا عادي ولا يهمك بس واضح انك بتدور علي حد
احمد بهدو …
لا ابد عادي
مها وهي تمد يدها اليه وتقول ببتسامه …
تمام نسيت اعرفك بنفسي انا مها بدرس انجلش هنا
اابتسم احمد اليها ومد يدها وقال …
وانا احمد
مها بسعاده ….
اتشرفت بعرفتك يا احمد ولا اقول يا حضرت الظابط
احمد ببتسامه ….
لا طبعا قولي احمد عادي انا بحب اسمي علي فكره وخصوصا لو كانت قمر اللي بتقوله
مها ببتسامه خجوله ….
هههههه مرسي اووي يا احمد
ابتسم احمد عليها ثم رفع نظره الي الجهه الاخر وجد من تنظر اليهم بقرف
نظر احمد اليها انها هي نفس الفتاه لكنها ابعدت نظرها وكملت دخولها الي المدرسه
مها بعد ما لاحظت نظراته ….
انت اللي لاحقت زمزم امبارح مش كده
نظر احمد واليها وهي تدخل وقال ببتسامه ….
زمزم كنت متاكد انها انتي
مها بستغراب ….
بتقول حاجه
احمد بسرعه ….
هااا لا ابدا طيب عن اذنك علشان في حاجه كده لازم اعملها
مها …
اه اتفضل
ثم تحرك بسرعه وذهب خلفها لكنه لم يجدها ظل يركض وهو يبحث عنها لكنه ايضا لم يجدها
فوقف وهو مازال ينظر حوله الي ان ناد عليه احد فاخذ نفسه بضيق وذهب اليهم
كانت زمزم تختبي خلف الجدار ثم نظرت وجدته غادر فاخذت نفسها برتياح ثم قالت بحزن ….
رجعت متاخر اوي يا حضرت الظابط اوي
**************

 

 

في الخارج كانت غرام تقف مع احد المدرسات وهي تضحك معهم الي ان وجدت ابرهيم ينادي عليهم
نظرت اليه غرام
ابرهيم بتوتر …
غرام كنت عايز اسالك بس هي مي عامله ايه
اخذت غرام نفسها بحزن وقالت ….
مش عارفه يا ابرهيم امبارح كلمتها كتير مش بترد وروحتلها البت مامتها قالت نايمه وبعدين روحتلها النهارده مامتها زعقتلي وقفلت الباب في وشي
اغمض ابرهيم عيونه بضيق وقال ….
زاي ما توقعت اكيد عملت حاجه
غرام بستغراب ….
ليه بتقول كده
ابرهيم …
مش مهم دلوقتي انا عايز اشوفها
غرام ….
مش عارفه هعرف ولا لا
ابرهيم ….
لما نخلص من اللي احنا فيه دا هقولك نعمل ايه ماشي
غرام …
تمام ربنا يستر بقا
قطع كلامهم وجد صوت خلفهم وهو يقول بحده ….
خير ايه الوقفه دا
نظرو اليهم فوقف ابرهيم بثبات بسرعه
غرام بهدو …
عادي وقفين هي الحكومه حرمت الوقفه ولا ايه
نظر لها حسام بغضب ثم قال الي ابرهيم ….
روح شوف الفريق يا ابرهيم
ابرهيم …
تمام يا فندم
ثم تركهم وغادر الي الفريق
نظر حسام اليها بحده ثم اقترب منها وقال بجانب اذنها …..
هو انا مش قلت مش عايز اشوفك واقفه مع حد
نظرت اليه غرام وقال بتوتر ….
ق قولت بس انا مش ملزمه اني انفذ اللي قولته
نظر لها حسام ثم ابتسم بخبث وقال ….
مش ملزمه امم تمام انتي يا غرام اعرفي انك اللي جبتيه لي نفسك
ثم تركها وغادر من امامها

 

 

غرام بخضه وكسوف شديد ….
بس بس اهدي كده هتفضحي نفسك يا موكوسه اهدي
ثم تحركت خلفه الي المكان التكريم وابتدات الحفله
************
كانت زمزم تقف بعيد عنهم جميعا وهي تنظر الي الفريق وهم يكرمونهم ويحتفلون معهم
انتظرت قليلا ثم بعدها حملت شنطتها وغادرت من البوابه فهي لا تريد ان تقف اكثر من ذلك
مشيت قليلا وهي تنظر الي الا شي فقط تمشي الي ان سمعت فجاه صوت دراجه ناريه خلفها لم تهتم واكملت طريقها ولكن فجاه وجدت هذه الدرجه تقف امامها وهناك شخص يرتدي الخوذه
نظرت زمزم اليه ببعض الخوف وهي ترجع الي الخلف لكن هذا الخوف تحول بسرعه الي صدمه وتوتر حينما نزع هذا الشخص الخوذه
نزل احمد وهو يضع الخوذه ثم تقدم منها وهو يبتسم
وقفت زمزم مكانها ولم تتحرك
وقف امامها وهو يبتسم ويقول ….
ايه معجبتكيش الحفله ولا ايه
نظرت اليه زمزم بصدمه فهي توقعت منه انه عرف من هي
نظرت اليه وقال بهدو ….
شي ميخصكش وبعدين انت ازاي تجي ورايا وتوقفني كده هااا
نظر لها احمد فلقد تغيرت كثيرا عن الماضي فزمزم القديمه كانت حتي لا تعرف ان تمشي الي نهايه الشارع بمفردها
لاحظت زمزم توهانه فقالت بحده ….
ممكن لو سمحت تتنح بعيد عني وتوسع علشان امشي
احمد ببتسامه ….
ماشي يا انسه زمزم
نظرت اليه زمزم بداهشه ماذا هل هو تذاكرها لان
فاكمل احمد ببتسامه هاديه ….
مش دا اسمك برضو اصل سمعت انسه مها هي اللي قالتي
نظرت اليه وقالت في نفسها ….
العب غيرها يا احمد انا متاكده انك افتكرتني بس مهما تعمل عمري ما هسمحك ابدا ولا عمرنا هنبقا زاي الاول
زمزم بضيق ….

 

 

ميخصكش برضو اسمي ايه
ثم دافشته بيدها وغادرت من امامه
احمد ببتسامه ….
مهما تغير من نفسك هتفضلي برضو زمزم اللي اعرفها
*************
انتهاء حفل التكريم والاستاذه تسلم عليها
كان حسام يقف بملل فهو لا يحب مثل هذه الاجواء رفع راسه الي الاعلي ثم نظر الي البوابه فلاحظ وجد شخصين يقفون امام المدرسه و اول ما نظر اليهم غادرو بسرعه فغادر حسام خلفهم بسرعه
لاحظت غرام ذلك فقالت بستغراب ….
الله هو رايح فين
فذهبت خلفه هي الاخر
تحرك حسام خلفهم لكنهم ركضو بسرعه فركض حسام خلفهم الي ان وصلو الي شارع سد
فوقفو وحسام امامهم
حسام بهدو ….
ايه هي الرجاله خلصت عند الرئيس ولا ايه مش باعت غيركم
اخرج رجل السكين التي كانت معه وااقترب من حسام لكن حسام تفادها بمهاره ورم السكين منه وضربه بقوه فاخرج الاخر المسدس وهو يضرب عليه لكن حسام وضع الرجل الاخر امامه فنضربت الرصاصه عليه ثم اقترب منه بسرعه وضربه بقوه ثم امسكت المسدس الذي سقط منه وقف امام الشاب
لكن فجاه سمع صوت ينادي عليه ….
حسام
نظر حسام وجد غرام تقف امامه بخضه فاستغل الشخص هذا ثم امسك السكين بسرعه التي كانت علي الارض وضرب بيها حسام علي بطنه

 

 

ووقف بسرعه وهو يركض اغمض حسام عيونه بوجع كبير لكن حسام بسرعه وجهه المسدس ناحيه وضربه بالنار فوقع علي الارض ثم القي المسدس علي الارض بتعب وهو يستند علي الحائط
ضرخت غرام بخضه وهي تجد الرجل يسقط امامها ثم نظرت الي حسام وجدت يقف وهو مغمض عيونه ويبدو علي وجهه التعب
فركضت اليه بسرعه ثم وقفت امامه وقالت بخضه ….
حسام انت كويس حصلك حاجه
حسام بهدو وهو يحاول الوقف بثبات ….
مفيش حاجه انا كويس انتي ايه اللي جابك هنا
غرام بخوف عليه ….
لقيتك بتجري خوفت ليكون فيه حاجه
اذداد الوجع علي حسام لكنه تحمل وقال ….
ماشي ياله بينا
وتحركو هو الاثنين بعد ان اتصل حسام بي اللؤاء واخبره بما حصل وان ياتي بالشرطه الي المكان
وصلو الي المدرسه وجدو الجميع قد غادرو
حسام ببعض التعب ….
تعالي اما اوصلك
كانت غرام سوف ترفض لكنها احست بتعبه فقررت ان تبقا معه لكي تطمن عليه
وفعلا ركبو السياره وتحركو
كان حسام قد فقد دم كثير لكن الجاكت الذي اغلقه بعد ما حدث لا يظهر شي
تعب بشده وكان بيته قريب من المدرسه فوقف امام العماره
حسام وهو يحاول ان لا يظهر تعبه …
انا هطلع اجيب حاجه وجاي

 

 

نظرت اليه غرام بقلق وقالت ….
ماشي تمام
صعد حسام الي الاعلي وترك مفتاح السياره بيها وبقيت غرام في السياره وهي تنظر اليه وهو يصعد الي الاعلي
انتظرت لاكثر من نصف ساعه وهو لم ينزل فاخرجت هااتفها لترن عليه لكنها وجدته في السياره
غرام بقلق ….
لا انا حاسه ان في حاجه
ثم نزلت من السياره وسالت البواب عن رقم شقته اخبارها فصعدت الي الاعلي
وصلت الي باب شقته وجدته مفتوحه فخبطت عليه بهدو وهي تقول ….
يا حضرت الرائد يا حسام بيه
لكن لا يوجد رد فتحت الباب وجدت حسام جالس علي الارض وهو يستند براسه علي الحائط ومغمض عيونه بعد ان نزع الجاكت
ركضت اليه غرام وهي تجلس علي ركبتها امامه وتقول بخضه …
حسام انت كويس حسام
فتح حسام عيونه لكنه اغلقها مره اخري بتعب وهو يضع يده علي بطنه
فازحت غرام يده وجدت التيشرت مالي بدم ويده ايضا
صرخت غرام بفزع ….
يالهوي دا دم حسام فوق ونبي
ثم اخرجت هاتفها بسرعه لكي ترن علي احد لكنها وجدت من يمسك يدها وياخذ الهاتف ويفصله ثم وقف بتعب شديد وهو يستند علي الحائط
غرام بخوف كبير وهي تقف بجانبه ….
حسام انت بتعمل ايه انت مصاب جامد لازم اطلب الاسعاف دلوقتي
حسام بتعب …
انا كويس اطلبي اوبر وروحي انتي
كان سوف يقع فامسكت غرام يده بخضه وعيونه تدمع من قلقها عليه وهي تقول بحده ….
كويس انت مش شايف نفسك ط طيب سيبني بس اساعدك

 

 

 

كان حسام حقا متعب بشده حتي لا يستطيع ان يقف اكثر من ذلك فقال بتعب ….
قاعدني علي الكنبه
اخذت غرام نفسها برتياح لانه وافق ثم امسكت يده لتساعده علي الجلوس
حسام وهو مغمض عيونه من شده التعب ….
في شنطه اسعافات في الحمام هاتيها
غرام بسرعه ….
حاضر
ذهبت بسرعه وهي تنظر في كل اتجاه لكي تعرف مكان الحمام الي ان وصلت اليه دخلت وظلت تبحث في كل مكان الي ان وجدت الشنطه اخدتها بسرعه وركضت اليه مره اخري
وجدته مغمض عيونه ولا يصدر اي رد فعل فجلست امامه بخضه وهي تضع يدها علي خده تضربه بلطف …
حسام رد عليا حسام
فتح عيونه بتعب فاخذت غرام نفسها برتياح وهي تقول ….
الشنطه اهيه قوليلي اعمل ايه وانا هعمل
اعتدل حسام من جلسته بتعب شديد وجاء ليخلع التيشرت لكنه توقف وهو يتوجع بشده
توترت غرام كتير لكنها يجب ان تساعده فقالت برتباك وخجل ….
ط طيب ممكن اساعدك.
نظر اليها حسام ثم ترك التيشرات فامسكته هي وهي تنزعه عنه وهي تغمض عيونه لكي لا تنظر اليه
ارح حسام ظهره علي الكنبه وهو يغمض عيونه بوجع
نظرت غرام بتوتر الي جرحه فقالت بصدمه ….
يالهوووي الجرح خطير انت لازم تروح المستشفي
حسام بتعب وهو مازال علي نفس واضعه …..
هاتي بس المطهر الي عندك والقطن وانا هقولك هتعملي ايه
امسكت غرام بما قال بيه وفعلت ما قاله وهو خائف بشده فهي اول مره تفعل هذا
انتهت غرام ثم نظرت اليه وجدت مغمض عيونه ويبدو انه نائم
فوقفت ثم واضعت يدها علي كتفه بخجل وتوتر كبير وراحت ظهره علي الكنبه وذهبت بسرعه الي غرفه النوم واخذت بطانيه وغطته بيها
**********

 

 

بعد ساعتين
فتح حسام عيونه وهو يشعر ببعض الصداع في راسها ثم جلس وهو يضغط علي الجرح ثم سمع صوت ياتي من المطبخ
فتحرك وهو يشعر ببعض الوجع الي ان وصل الي المطبخ فوجد غرام تجلس علي ركبتها وهي تلعب مع كلبه الذي يبدو انه اندمج معها بسرعه وهي ايضا فكانت تضحك بسعاده وهي تجده يفعل ما تطلبه منه
كانت تعطي ظهرها الي الباب ولم تلاحظ بي وجود حسام خلفها الي ان سمعت من يقول …
واضح ان ماكس اخد عليكي بسرعه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك رد

error: Content is protected !!