روايات

رواية ريم ويونس الفصل الرابع 4 بقلم حنين محمد

رواية ريم ويونس الفصل الرابع 4 بقلم حنين محمد

رواية ريم ويونس البارت الرابع

رواية ريم ويونس الجزء الرابع

رواية ريم ويونس الحلقة الرابعة

طلقه نار ف الهوا الكل يجري بسببها ……
علاء بيجري علي يونس وبيسنده
ريم بتعيط ومريم بتهديها
بيروحوا كلهم المستشفي عشان يونس
ريم بعياط انا السبب انا السبب
مريم : انتي معملتيش حاجه لا
علاء: هيبقي كويس ان شاء الله انا هجيب اللي عمل كده …
يونس بيفوق
ريم : حمدالله على السلامه
يونس : الله يسلمك هو اي اللي حصل انا اي اللي جابني هنا
مريم كاتمه ضحكها وقالت: ده انت اتاكلت علقه يلهواااي
ريم ضربتها براحه وهمست ليها وقالت : اهدي شويه عشان مزعلكيش
فصلوا يتكلموا وضحكوا شويه ريم ومريم روحوا
_______________

 

ماما ريم كنتي فين يا هانم
ريم : مشوار مع مريم ما اخر بوم امتحانات
ماما ريم : طيب ادخلي غيري عشان ننزل بليل
ريم : هنروح فين
ماما ريم : نتفسح شويه
ريم : اخيرا
ماما ريم: هنزل السوق اجيب حاجات
ريم : ماشي يا ماما
_________________
ريم فتحت تليفونها وكانت متردده بعدين اتصلت علي يونس اول ما مامتها نزلت
ريم : الو
يونس بتعب: مين معايا
ريم : مش عارف صوتي والله
يونس : ريم ! جبتي الرقم منين
ريم بضحك: انا مش قليله يا ابني اي كويس
يونس : اكيد من علاء انا الحمدلله
ريم : حصل يارب دايما انا اسفه علي اللي حصل
يونس : لا انتي معملتيش حاجه ولا يهمك فداكي دراعي اللي اتكسر
ريم بصدمه : نعممم دراعك ماله

 

يونس : اتكسرر
ريم : احيه بجد انا اسفه اوي
يونس : معملتيش حاجه بس انا معرفتش مين ده
ريم بحزن : معاذ
يونس : لا حول ولا قوه الا بالله مين بردوا
ريم : ابن عمتي
يونس : اهه وعايز اي منك
ريم : قصه طويله يعني متشغلش بالك
يونس : نتقابل
ريم : هحاول بس مقولتليش كنت هتقولي اي قبل ما يظهر معاذ
يونس : محتاجه اني اشوفك تاني
ريم : طيب هحاول والله
يونس: تمام
ريم : يلا باي
يونس : باي
_______________
نروح لصبرين الحربايه وابنها معاذ
معاذ : انا لسه مخدتش حقي كفايه انا مش هخليها تتهني معاه علي اللي عملوه فيكي زمان
صبرين : حقك هيجي تالت ومتلت اصبر انت بس بعدين متنساش ان احنا لسه ف بدايه الانتقام
معاذ : هقعد اراقب فيها كتير ؟!

 

صبرين : مش كتير هندمرها وندمر معاها اي حد بتحبه متنساش عملوا فينا اي ضربوني واهانوني واخدوا فلوسي يا ابني وانت مصعبتش عليهم انك صغير حته ويوم ما طلبت بحقي الحج اللي مفروض اخويا مستحملش ومات فيها وجابوها فيا متنساش
و(بهنا نعرف ان صبرين ضاحكه علي معاذ اصلا )
معاذ : مش ناسي وهجيب حقك هقعد اقنعها اني بحبها واني مليش دعوه بكل المشاكل ولما توافق هتبقي تحت ايديك زي اللعبه تحركيها زي ما انتي عايزه
ضحكات شريره منهم هما الاتنين وجهزوا خطه الانتقام ….
___________________
فون ريم بيرن
ريم : الو
مريم : اي ي بت هتنزلوا امته
ريم : ننزل امته فينن
مريم : انتي وطنط حبيبه قلبي
ريم : مين قالك يا بومه
مريم : طنط وقالت اجيب امي ننزل كلنا سوا
ريم : احنا لبسنا نازلين
مريم : حلو هننزل اهو
ريم : طيب يختي سلام
مريم: سلام
________

 

بعد ما اتقابلوا قعدوا ف مطعم وطلبوا اكل
مريم ف ودن ريم مين القمر اللي كان ف المستشفي
ريم بهمس وبتجز علي سنانها: يخربيتك مش هنا
ماما ريم : اي يا سوسه منك ليها
مريم : لا مفيش حاجه ي طنط
ماما مريم: هنفرح بيكي امته يا ريم
ريم : شرقت وهيا بتشرب
ماما ريم : يختي اصمله
ماما مريم: شكل كده ف حد يا نوال الشرقه دي وراها حاجه
ريم بهمس لمريم اللي كانت عماله تاكل : انتي قولتي حاجه لامك ولا اي
مريم : والله لا
ريم : شاكه فيكي
مريم : لسه مقولتيش لامك
ريم : هقول ف الوقت المناسب الواد دراعه اتكسر
ماما مريم : هتقعدوا تتكلموا براحه كتير كده
ريم : الموضوع ف غايه الخطوره يا طنط
ماما ريم: والله انتوا تافهين
بعد ضحك وهزار وكلام عن مستقبل بناتهم واتعشوا وروحوا وكانوا بيجهزوا لخروجه تانيه ومبسوطين……
________

 

وبعد ايام واحداث طبيعيه
ف بيت مريم….
ريم ف بيت مريم
ريم : مريم فوقييييي مريمممم مريمممم
مريم بخضه وقامت : اي اي ف اييي
ريم : نجحناااااااااا
مريم بفرحه : متهزرييييش هعيط والله
ريم : مش بهزر انتي جبتي ٩٨٪
مريم : احيه متهزريش انا كنت شايله انجليزي
ريم : يلا ي بت الدحيحه شايله انجليزي قال
مريم: طب انتي عملتي اي
ريم: ٩٨ و٨ من عشره يستي
مريم : ي بت الدحيحه ٨ من عشره كمانن
ريم : كليه طب بإذن الله هنوزع شربات يلاااا نجحنا كله يرقص
وقالت لمريم براحه هقابل يونس هه
مريم: يخربيت كده
ريم : يلا البسي
وبعد ساعات من الزغاريط من ماما ريم وماما مريم وتوزيع جاتوه وشربات بمناسبه النجاح ….
____________

 

ف مكان تاني ف كافيه مع يونس وعلاء وريم ومريم اتقابلوا
يونس خبط علاء ف رجله من تحت التربيزه
علاء بتوتر : مريم تعالي نشتري حاجه
مريم : ما تروح تجيب
علاء: تعالي بس
علاء شدها ومشيوا …
ريم بضحك: مش قديمه الحوارات دي ي ولا
يونس : انتي اخدتي بالك
ريم : طبعاً
يونس : المهم
ريم: ايوه احب اعرف المهم
يونس: انا
ريم : عرفت والله انت اي بقا متشلنييييش يا يونس
يونس غمض عينه : ريم انا بحبك
(يااه مكنتش اعرف ان اسمي حلو كده)
يونس فتح عينه وبصلها
ريم : اه كمل
يونس: اكمل اي انا بحبك
ريم بفرحه: ولو قولتلك وانا كمان
يونس : اتقدم طبعا علطول يا قره عيني عارفه اني مش من النوع اللي بتسلي …
___________

 

عند علاء ومريم
مريم : ايدي ي علاء انت شدتني وقولت هنشتري حاجه فين الحاجه
علاء بخجل وساب ايديها: يونس عايز يكلم ريم
مريم : كنت تقولي ي اخي تعاله ناكل
علاء: تاكلي اي
مريم : هاتلي اتنين برجر واتنين بطاطس ولو ينفع سندوتشات كبده وهاتلي حاجه ابلع بيها
علاء: اي ايييي كل ده عزمه حد ولا اي انا مش هاكل
مريم : مين قال اني هأكلك معايا اصلااا
علاء : كمان
مريم: يلا ي لولو روح هاتلي
علاء : بصلها وركز ف ملامحها وتاهه فيها
مريم: الو ي علااااء ولااااا
علاء ركز معاها واخد باله : ظابط ويتقاله ولا ولولو !!!
مريم : عيب ي باشا احنا صحاب يلا نجيب الحاجه ونرجع ليهم ……
بعد الخروجه وانبسطوا جدا وروحوا …
_____________
مريم : بت هو علاء مرتبط
ريم: لا حول ولا قوه الا بالله
مريم : هيييح حليوه اوي
ريم : يارب صبرني
مريم: اه صح يونس كان عايزك لي

 

ريم: ارتبطت
مريم بصدمه : نعممممم نعممممم
ريم: زي ما بقولك وهيتقري فتحتيي قريب ي ميمو
مريم بفرحه : متهزرييييش
ريم: مبهزرش والله
مريم حضنتها وقالت احلي عروسه منتظره بجدد
ريم : ربنا يخليكي ليا
مريم : ويخليكي ليا ي احلي اخت ربنا معوضني بيها
____________
و بعد ايام
نزلت ريم تشتري حاجات
ماما ريم : الحيوانه نسيت تاخد فلوس الصابون
تليفون ريم بيرن ….
كمان غبيه نسيت التليفون بتاعها جايه بتفتح
صوت ولد : وحشتيني ي روحي
قفلت السكه وفتحت فون ريم وشافت الشتات كلها ……
قعدت استنت ريم وهيا زعلانه اوي والف سؤال ف دماغها …
ريم ماما جبت اندومي هه .
ماما ريم : مش مخبيه عليا حاجه يا ريم ؟
ريم : حاجه اي يا امي
ماما ريم : اي حاجه عايزه تصرحيني بيها

 

ريم : اه انتي شوفتي الفون ده عايز يتقدملي يستي وف كليه طب وكان بيساعدني ف المذاكره وانا بحبه
ماما ريم : بجحه بتقوليها ف وشي كمان
ريم : اه ومعاذ كسرله دراعه قبل كده
ماما ريم : عارفه اني مش هعملك حاجه واني هنصحك صح
ريم: عارفه وانا اسفه اني مقولتش ف وقتها بس انا اول مره اعمل كده كنت هقولك والله
ماما ريم : الف مبروك المهم تكوني مبسوطه وانا مش هتكلم خالص………
__________
وبعد سنه مريم وريم وعلاء ويونس صحاب اوي وكانوا بيخرجوا سوا وعلاء بدأ يحب مريم ويغير عليها اوي بس مكنش بيبين ده ليها …..
____________
وف مكالمه بين يونس وريم
يونس : ريم عايز رقم والدتك
ريم : لي
يونس: بطلي غباء هيكون لي كفايه كده هيا مش ماما عرفت اننا بنتكلم
ريم : اه حكيت ليها من زمان
يونس : حلو اوي هاتي الرقم
ريم: اكتب عندك ……..٠١٢
________

 

ماما ريم : الو
يونس : ازيك ي حماتي يا ست الكل
ماما ريم : اي ي ولا عامل اي
يونس : الحمدلله يا ماما وحضرتك
ماما ريم: بخير
يونس: دايما كنت عايز اقولك حاجه كده
ماما ريم : قول يا ابني
يونس: انتي عارفه اني مش بتسلي وعايز اتقدم توافقي اتجوز ريم؟
ماما ريم بزغروطه : موافقه طبعاً تعالو بكره بليل
يونس : لي مش دلوقت طيب
ماما ريم : تعاله ي حبيبي تنورنا
_______________
ماما ريم وماما مريم بيجهزوا الشقه وبيرتبوا كل حاجه وبابا مريم هو اللي هيقعد مع العريس ريم بتحبه اوي وبتعتبره ابوها …..
______
علاء: اهدي يعم اي كميه التوتر دي
يونس : اي شكلي حلو
علاء : حلو يخويا اوي اروح البس انا البدله لغايه ما تخلص وهجيب العربيه وشوكلاته وورد واجيلك
يونس حضن علاء : انت مفيش زيك والله يخويا
علاء: قولتلك انا معاك دايما انا مطلعتش من الدنيا دي كلها الا بيك …..
__________

 

معاذ: عرفتي الاخبار وساكته ازاي انتي هتسبيه يتقدم ويتجوزا بالسهوله دي ؟؟
صبرين وهيا شايله قطه سوده وباصه بخبث: انت متعرفش اللي ف دماغي اي احنا سيبناهم كل ده بمزاجنا اتقل انت بس …
_________________
صبرين : بعتلك الصوره نفذ المهمه
شخص مجهول: اعتبريها اتنفذت بس الفلوس
صبرين : مش هبعت ولا جنيه غير لما تتنفذ
شخص مجهول: نصهم والنص اما تخلص
صبرين: اتفقنا
_________________
علاء ويونس جهزوا ركبوا العربيه وهما ف الطريق
يونس : علاااء حااااااسب …………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ريم ويونس)

اترك رد

error: Content is protected !!