روايات

رواية لعبة الغدر 2 الفصل الثاني 2 بقلم محمد منصور

رواية لعبة الغدر 2 الفصل الثاني 2 بقلم محمد منصور

رواية لعبة الغدر 2 البارت الثاني

رواية لعبة الغدر 2 الجزء الثاني

لعبة الغدر 2
لعبة الغدر 2

رواية لعبة الغدر 2 الحلقة الثانية

وبعدها بكام دقيقة يقف عزت بعربيتة وينزل من العربية بسرعه ويرفع عنها الغطاء ويحط الغطاء في كابوت العربية وينطلق مسرعا، ،،،،،،،،
وبعد مرور كام ساعة يوصل عجمي لمكان الحادثة علشان يلاقي جثة رشدي وسط الطريق وعليها كام ورقة جرونال والدم يحيط بة من كل مكان فيرفع اوراق الجرونال عن جثة رشدي ويبص لرشدي بحسرة شديدة ويرفع وشة للواقفين ويقول
مين فيكم شاف العربية اللي خبطت رشدي
فيخرج رجل في الخمسينات من عمرة وهو جار رشدي ويقول
انا كنت واقف في البالكونة ولقيت عربية متغطية وبتجري ناحية رشدي بسرعة جدا. وهو ما قدرش يهرب منها لدرجة ان العربية خبطتة ورجعت تاني وداست علية
عجمي
يعني أية. ما تقدرش توصف لي اي حاجة مميزة في العربية
الرجل
الغطاء كان مداري العربية كلها
عجمي
دة مين اللي مغلول من رشدي للدرجة دي علشان يقتلة بالطريقة البشعة دي، ،،،،،،،،،
وفي نفس الوقت ومن جوة شقة جابر يقف عزت قدام جابر وجابر يقول
برضو عملتها وقتلتة
عزت
قدامك حل تاني
جابر
انا بقيت بخاف منك.
عزت
ماتخفش طول ما انت حبيبي. هاتفضل عايش. فين البت
جابر
تعبت من كتر العياط ونامت في اوضي
فيقوم عزت ويروح ناحية الاوضة ويفتح الباب ويبص علي جميلة اللي كانت ملامحها نفس ملامح جيهان بالظبط فاقترب منها وفضل يبص لها وبدأ شيطانة يزينها لي ومد ايدة علي شعرها. وقلبة بيدق وقرب بوقة من خدها وباسها بوسة مخيفة فدخل علية جابر واستغرب من اللي شافة وقال

 

 

 

انت بتعمل اية يا مجنون انت
فيرجع عزت لعقلة ويبص لجابر ويقول
مافيش.
وقام عزت بارتباك شديد وبدأ يمسح العرق بتاعه وجابر يقول
انت بقيت مجنون رسمي.
عزت
ماحصلش حاجة لدة كلة
جابر
اللي انت عملتة دة. يخليني اخاف علي البت دي. تفضل هنا
عزت بعصبية
ماتكبرش الموضوع. انا بس، ،،،،،
جابر مقاطعة له
انت بس شوفت جيهان فيها. صح
عزت وهو يخرج من الاوضة وجابر وراء منه. وبيقول
اية انت مسحور
عزت
خلاص خلصنا وقصر بقي
ويخرج عزت من شقة جابر كلها وهو بمنتهي العصبية،،،،،،،
وتمر الليلة. وجيهان كانت قاعده في الصالة جنب التيلفون مستنية مكالمه من عزت. لكنها تلاقي باب الشقة المكسور يفتح وعزت يدخل الي الشقة فاول ما تشوفة جيهان تجري ناحيتة وتقول بلهفة
عزت فين بنتي
عزت
في شقتنا اللي هانكمل فيها اللي فاضل من عمرنا
جيهان
انا موافقة اعمل لك كل حاجة. بس تخرج شناوي وترجع لي بنتي
عزت
والفلوس
جيهان
الفلوس ماحدش يقدرا يسحبها من الخزنة الا شناوي او جميلة
عزت بعصبية
وبعدين بقي.
جيهان
والله هي دي الحقيقة. حتي مفتاح الخزنة مش معايا
عزت
اومال مع مين
جيهان
مع واحد من اهل البلد.
عزت

 

 

 

خلاص روحي وخدي منه المفتاح وفي البنك انا هاتصرف وهاخليهم يسلموكي الفلوس
جيهان
مش هانلاقي دة سافر امبارح ومعه المفتاح. وموصي ناس تبعة لما شناوي يخرج يعرفو. وهو هايوصل له المفتاح او اما المفتاح هايكون مع جميلة لما تكبر. خرج شناوي من السجن ورجع له بنتة وانا هاكون ليك
عزت
انا عايزك. وعايز الفلوس كمان
جيهان
مش هاتقدر توصل للفلوس الا بالطريقة دي. صدقني
عزت
يبقي خلاص. اخد منك اللي انا عايزة. وبرضو هاتوصليني للفلوس
جيهان
انت لية مش عايز تصدقني
عزت بعصبية وهو يضربها بالقلم ويمسكها من الحجاب ويسحبه
علشان انتي كدابة والحوار العبيط اللي بتحكي دة.
ما يخشش علي عيل صغير. فين الفلوس يا جيهان
جيهان وهي تحاول الخلاص منه ويتخلع حجابها ليطير شعرها الناعم علي وشها وهي بتقول بعصبية
الفلوس مش هاتكون. الا ملك شناوي او جميلة ودة اخر كلام عندي
فيبص عزت لشعرها وسحرها اللي مخلي مش قادر وقال بحب شديد
طيب خلاص. اهدئي
ويقرب منها فتلاحظ جيهان نظرات الديب السعران اللي في عيونة فغطت شعرها بالحجاب وقالت
مش هاكون ليك الا لما تنفذ الا اطلبة منك
عزت بلين شديد
انا بحبك وعمري ما حبيت غيرك
جيهان وهي تمسك حجابها بايدها وتقول
طلع شناوي من السجن اللي انت دخلتهوه. له ظلم ورجع لي بنتي وانا هاكون ليك
عزت
عايزاني اخرج شناوي.
جيهان
اة
عزت
تروحي وتطلبي منه الطلاق وبعد العدة تكوني مراتي واخرج لك شناوي
جيهان بحزن شديد
موافقة، ،،،،،،،
وتاني يوم ومن جوة السجن وقدام شناوي تقف جيهان ودموعها علي خدها وتقول له
زي ما سمعت طلقني
شناوي بتهتهة
أ. طل. طلقك. ل. لية
جيهان
هو كدة تطلقني وخلاص
شناوي باكبا
واهون عليكي. ولا خلاص مابقيتش تحبيني
جيهان بصعوبة
ماعنديش كلام تاني اقول ل،،،،،،
وتمسك جيهان قلبها اللي ماستحملش مايقال ووقعت علي الارض فبص لها شناوي وقال
جيهان. جيهان
فيروح ناحيتها احدي العساكر ويجس نبضها ثم يقول

 

 

 

دي باين عليها ماتت.
فيصرخ شناوي بحرقة شديدة وهو هاين علية يكسر الحديد اللي بينه وبينها.،،،،،،،،،،،،
وبعدها بيوم ومن جوة شقة عزت يقعد عزت قدام التيلفون وبيحط السماعة وهو عصبي جدا فيبص له جابر ويقول
اية برضو ما بتردش
عزت
ما بتردش ومن ساعة ماراحت زيارة لشناوي ما رجعتش البيت. تفتكر اية اللي بيحصل
جابر
أكيد بتحضر لملعوب تخلص بي عليك
عزت بارتباك
تقصد انها ممكن تكون اتصلت بعجمي وحكيت له
جابر
ولية لا.
عزت
ازاي تعمل كدة وبنتها تحت ايدينا.
ثم بهدي قليلا ويقول
لا لا. مافتكرش والا لو عجمي عرف باللي دار ما بينا في المكالمة مجاش لية قبض علية.
جابر
اومال هاتكون بس اختفت فين وهانت عليها بنتها كدة
متسالش فيها
عزت
انا هاروح لشناوي السجن واسئلة عليها
جابر باستنكار
انت مجنون يا عم انت.
عزت
قلقان عليها ليكون حصل لها حاجة
جابر باستغراب
اية.
عزت بارتباك
علشان الفلوس. ماهي الوحيدة اللي عارفة طريق فلوس شناوي
جابر بمكر
بس كدة.
عزت بعصبية
بقول لك اية. مش عايز اي كلام تاني في الموضوع دة. واللي في دماغي هاعمله
جابر
ولما شناوي يشك في سؤالك عن مراتة
عزت

 

 

 

يشك اية بس. دة اهطل. وبعدين انا هاقول له روحت لجيهان البيت علشان اطمئن عليها وملقتاش،،،،،،،،
وبعدها بكام يوم. يقف عزت قدام شناوي في السجن في ميعاد الزيارة ويقول عزت بحزن شديد
ماتت. طيب ازاي
شناوي
كانت بتزروني ووقعت ميتة. والغريبة ان قرايبي روحو البيت عندي وملقوش بنتي
عزت
بنتك معايا.
شناوي بفرحة حزينة
طيب الحمد لله انت ماتعرفش انا كنت قلقان عليها قد اية. دة هي اللي فاضلة لي بعد موت امها
عزت
ما تخفش علي بنتك.
شناوي
هاتعبك معايا يا عزت. ممكن تؤدي بنتي لخالتها وهي تربيها
عزت
لا. انا هاربيها
شناوي
بس، ،،
عزت مقاطعة له
مافيش بس. بنتك ماحدش هايربيها غيري. لغير ما تخرج بالسلامة
شناوي
انا مش عايز اتعبك.
عزت في سرة
مافيش تعب. دي جميلة هي اللي فاضلة لي من ريحة جيهان. حبيبتي
ويدي عزت ظهرة لشناوي ولاول مرة تنزل دموع عزت لاول مرة تنزل دموع الشيطان
وبعدها بشوية كان جابر بيقول لعزت
انت بتقول اية.
عزت
هاربيها وهاتبقي بنتي وبعد ما تكمل 22 سنة هاخد الفلوس وارميها
جابر
هو انت فاكرني عبيط. بقي عزت هايربي بنت شناوي بس علشان الفلوس
فيبص له عزت ولا يرد فيكمل جابر. ويقول
طالما ساكت يبقي انت عارف هاتربيها لية. علشان تكبر قدام عينك وتزرع في قلبها حبك اللي ماعرفتش تزرعة في قلب جيهان. بس يا تري بقي لما البت دي تكبر هاتبقي بتحبها زي بنتك ولا هاتحبها زي ما بتحب جيهان
ويفضل عزت باصص لجابر وهو ساكت فيقول له جابر
رد علية. ولا مش لاقي حاجة تقولها
لكن عزت يقف ويروح ناحية الاوضة اللي كانت نايمة فيها جميلة ويشيل جميلة وجابر بيقول
برضو مصمم علي اللي في دماغك
عزت واللي الشيطان ظهر في ملامحه فقال
هاربيها علشان الفلوس وعلشان اتمتع بيها لما تكبر واللي هايفكر يمنعني هاخلي يحصل كل اللي ماتو.
ويشاور بصباعة ناحية جابر ويقول
حتي لو انت
جابر
انت مريض
فيبص له عزت ويسيبة ويمشي وهو معه جميلة، ،،،،،،،،

 

 

 

وعديت الايام وجه يوم محاكمه شناوي وكان عزت قاعد في المحكمة وشناوي جوة القفص. والقاضي بيقول
حكمت المحكمة حضريا. علي شناوي محمود الصاوي بالاعدام شنقا
فضحك شناوي ضحكة بطعم المر وقال بصعوبه
حكمته عليه بالاعدام ده حكمكم يا اهل الارض لكن ربنا مش هايسبني اموت ظلم
وبص شناوي لعزت وقال له
عزت خلي بالك من جميلة
عزت
جميله في عينيه يا شناوي
شناوي وهو بيبكي
قولها اهل الارض منعوني من اني احضر جنازه امها ومن اني اشوفها وهي بتكبر ومن اني اخدها في حضني وكمان حكموا عليه بالاعدام بس انا مش هاموت وربنا ها ينصري ولو بعد سنين. انا طالع وراجع ليكي يا جميله بابا
ويبكي ويصرخ من جوة القفص ويقول
يارب انا مش راضي بحكم اهل الارض انا هارضي بحكمك انت بس يارب انا المظلوم تحت سمائك انا العبيط اللي بتمني رضاك احمي بنتي لغايه ما اخرج لها من هنا واخدها تاني في حضني
ويبص شناوي لفوق ويقول باعلي صوت.
يارب
ويبص تاني لعزت ويقول والعسكري يسحبة
قول ل جميله. بابا بيحبك. يا جميله بابا. اوعي تنسي تقولها. بيحبك يا جميله بابا،،،،،،،
وبعدها بساعه ومن جوة مكتب عجمي يقف فرد من المباحث قدام عجمي واسمه منير وكان منير في أيدة ملف فييص له عجمي ويقول
اية يا منير في جديد
منير وهو بيقعد علي الكرسي له ويقول
الجثة اللي نبشت الكلاب مكان دفنها. طلعت تخص عوف امين الشرطة
عجمي باستغراب
عوف. علشان كدة كان مختفي الفترة اللي فاتت
منير
بالظبط ساعتك
عجمي
يعني عوف مات وياسر اللي شهد في القضية اختفي ومش بعيد يكون مات هو كمان. ورشدي مات. تفتكر واحد مسجون زي شناوي كل اللي لي علاقة بالقضية بتاعتة يموت لية
منير
ممكن يكون شناوي بيقتلهم بدافع الانتقام منهم
عجمي
لو قتل عوف وياسر بدافع الانتقام لية يقتل رشدي اللي ماكنش مصدق انه قاتل. وكان ببساعده يخرج من هنا
منير
انت تقصد ان شناوي في حد، ،،،،،
فيكمل عجمي قائلا

 

 

 

ملبسة القضية. ظلم
منير
غريبة دة ماكنش كلامك
عجمي
موت رشدي خلاني ادور كتير وافكر كتير لية رشدي يموت وهو كان بيدور علي براءة شناوي الا لو في حد مش عايزة يوصل. لدليل براءة شناوي. وكمان لما رجعت ملف الطب الشرعي. اتاكد ان شناوي مش هو اللي استخدم المشرط في تقطيع جثة سالم
منير
وازاي بقي عرفت الكلام دة
عجمي
اللي قطع في جثة سالم شخص بيستخدم ايدة اليمين بمنتهي الدقة. والاعاقة في ايد شناوي اليمين. كمان بصمات شناوي علي المشرط من جنب المشرط يعني كان المشرط محطوط قدامة في مكانة وهو مسكة بس.
و بايدة الشمال مش اليمين ودة باين من عدلة البصمات. ودليل تاني لو هو اللي قطع في جثة سالم كان المفروض بصمة صباع السبابة يكون من اعلي المشرط علشان يتحكم في ويقطع
منير
يااااااا. كل دة بان لما انت قررت انك تقف جنب الراجل دة. بس يا خسارة يا عجمي. انت فوقت متاخر اوي
عجمي
لية بتقول كدة
منير
لان شناوي اتحكم علية النهاردة بالاعدام.
فانصدم عجمي ،،،،،،،،،،،
ومن جوة عربية عزت كان عزت فرحان جدا وجابر بيبص له باستغراب وبيقول
انت مالك فرحان اوي كدة
عزت
الاهطل خد اعدام
جابر
هو انت روحت المحكمة النهاردة
عزت
وهو انا برضو افوت لحظة زي دي. دة انت ما تعرفش انا فرحان ازاي. وقال اية ربي جميلة لغاية ما طلع لها مش بقول لك اهطل واخد اعدام وبيقول هاطلع لها.
ويضحك بشدة فيقول جابر
يا ساتر يارب للدرجة دي بتكرة شناوي. حتي بعد موت مراتة اللي انت استكترتها علية
عزت
ومكرهوش لية دة الناس كلها بتحبة واتجوز القمر وبقي معه فلوس كتير. وانا فضلت ولا حاجة. وكل دة وهو عبيط وغبي وما يمتلكش نص عقلي وذكائي. لية عبيط زي دة يبقي عندة كل حاجة وانا ما عنديش حاجة. بس خلاص كلها كام يوم وسيرتة تختفي من الوجود
جابر
بس اسمة هايفضل ملازم اسم جميلة بنتة
عزت بعصبية شديدة
اخرس. جميلة ما بقتش بنت شناوي جميلة بقي اسمها جميلة عزت الحديدي. واياك تغلط تاني في اسم بنتي،،،،
ومن جوة مكتب المامور جلال. يقف عجمي ويقول
يا فندم الراجل دة مظلوم وحرام يتعدم.
جلال
اما امرك غريب يا عجمي بقي انت اللي بتقول كدة وانت اللي مقدم للمحكمة دليل ادانتة
عجمي
كنت غلطان وفوقت وجاي اصلح غلطتي

 

 

 

جلال
وتفتكر انك هاتقدر تصلح الغلط دة. بعد ماصدر حكم المحكمة وكلها كام يوم ويتنفذ حكم الاعدام
عجمي
هاصلحة باذن الله بس انت ساعدني يا فندم وخلي المحاكمة بتاعت شناوي تتعاد تاني
جلال
معاك اي دليل جديد يخرجة براءة
عجمي
اللي تحت ايدي دلوقتي يلغي بس حكم الاعدام انما ما يجبش لي براءة
جلال
خلاص انا هاتصرف ويارب الوقت يكون في صالحنا ونلحق نحرك اوراق فتح القضية تاني واعادة محاكمة شناوي، ،،،،،،،
وتمر الايام سريعة. ومن جوة زنزانه يقعد شناوي وهو لابس البدله الحمراء وكان بيقرا القران فدخل عليه اثنان من العساكر ومعهم ظابط وخدو وراحو بي لاوضة الاعدام ومن جوة اوضة الاعدام قال الظابط
نفسك في حاجه قبل ماتموت
فبص له شناوي وقال
ومين قال بس أني هاموت
الظابط
يعني ايه
شناوي
ربنا وعد كل مظلوم بانه يجيب له حقه ولو بعد حين وانا لسه حقي ماجاش وظني في ربنا انه مش هايسيني اموت ظلم
الظابط
انت غريب اوي. جايب الثقة دي منين وانت بينك وبين الموت ثواني
شناوي
ربنا قال انا عند حسن ظن عبدي بي. وانا مش هاموت مظلوم. لسة شوية علي نهايتي
فيبص الظابط للشيخ ويقول له.
اتفضل يا سيدنا الشيخ. لقنة الشهادة. بلاش نضيع وقتنا معه
فيبدا الشيخ يقول كلمات قصيرة عن الموت ويلقن شناوي الشهادة. فيبص الظابط لعشماوي ويقول
نفذ حكم الاعدام
ويقف شناوي تحت حبل المشنقه ويلبسه عشماوي غطاء الراس ويمسك اليد الخاصه بالمشنقه ويستني الاشاره من الظابط ويدي له الظابط الاشاره ويسحب عشماوي اليد
فيفتح باب المشنقة ويتعلق شناوي من رقبته زي اللي شافه في الحلم بس المرة دي ماكنش حلم وبدأ جسم شناوي ينتفض والموت بيقرب منه بسرعه. وهنا عجمي دخل اوضة الاعدام وهو بينهج وبيمسك جسم شناوي المتعلق في الهواء ويقول عجمي للظابط بسرعه
وقف تنفيذ حكم الاعدام بامر من النائب العام
ويخرج عجمي من جيبه ورقه بها امر من النائب العام بايقاف تنفيذ حكم الاعدام لاعاده التحقيق في القضية
ومحاكمة شناوي من جديد فيبص الظابط الي الورقة ويبص لعشماوي ويامره بايقاف تنفيذ حكم الاعدام فيوقف عشماوي تنفيذ الحكم ويقفل باب المشنقة ويرجع تاني شناوي يقف علي الارض برجله علشان يبقي للحكاية. احداث جديدة خالص ، ،،،،،،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعبة الغدر 2)

اترك رد

error: Content is protected !!