Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة وائل

رعد :تعرفي اني اول مره اكول كده في حياتي اصلا
شروق :بهمس فالح بس تدوس عليا انا وامي واخويا
رعد:بتقولي حاجه يا شروق
شروق: لا بقول الف هنا
عصام :رعد 
رعد :عمي!!!! انت بتعمل اي هنا 
شروق باءندهاش :عمه، بابا؟
عصام :رجعت بقا كفايا غربه
رعد :طب الحمدلله انك رجعت ياعمي، اومال مين اللي مع حضرتك
عصام :دول أصدقائي من لندن، جوليانا وماركل
جوليانا وماركل 😕 How are you
رعد:iam fine, thank’s
عصام :جايين يتفسح ا في مصر كام يوم كده ومفيهاش حاجه لما نضيفهم
رعد :اكيد طبعا ياعمي، طب حضرتك هتروح على القصر والا اي
عصام :اه اصل احنا من الصبح بنلف
رعد :خلاص ماشي وانا هخلص شغل وهحصلك
عصام :ماشي ياحبيبي، الا صحيح مين الكتكوته اللي قاعده معاك دي، انت خطبت ياولا
رعد باءحراج :احم، لا دي السكرتيره بتاعتي
عصام :سكرتيره، غريبه اوي، بقا انت بتقعد مع سكرتيرات ههههه اه منك يانمس انت، اذيك يابنتي
شروق :..اا… ازاي حضرتك ياا.. يافندم
عصام :هي مالها بتقطع ليه انت قفلتها من الريموت والا  اي ههههههههه، يلا سلام بقا هقابلك في البيت
رعد:ماشي يا عمي
عصام :فرسه سعيده يا مزمازيل
شروق:انا اسعد
عصام :انتي هتحيرنا ليه يا بنتي انتي شروق والا اسعد ههههههه
شروق:ههههههههه
رعد:ههههههه بس بقا ياعم
عصام :معلش خلاص همشي اهو باي
رعد:معلش اصل عمي بيحب الهزار اوي
شروق:اه ربنا يخليهولك
رعد:يارب
شروق:اتفضل الاكل اهو
رعد:اه ماشي بس هو شكله عامل كده ليه
شروق :ازاي يعني
رعد:مش عارف، وليه الأطباق صغيره كده
شروق :معلش بكره تكبر اتفضل كول
رعد:ماشي 
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          على عربيه الفول
نورهان :هههههههه ده مره صحابي كانوا جاين الكليه وفطرانين فطوره زي دي وبصل يالهوي كل شويه اقوم في واحده والتانيه تنام ومااقولكش بقا بيناموا فاتحين بوقهم
حسام :ههههههههه ياساتر ده تلاقي كانت مدخنه بصل، بس في حد يروح الكليه وواكل بصل
نورهان :انا عارفه ده انا كنسلت الجامعه النهارده عشان الاكله دي
حسام :اااه ياني خلاص شبعت
نورهان :وانا كمان
حسام :طب روحي اركبي العربيه على ما اروح أحاسب
نورهان :حاضر
حسام :ها نروح والا تحبي تروحي في حته تاني
نورهان :استنا بس انت مش المفروض وراك شغل ورعد باين قالك تحصله
حسام :ياستي فداكي كل ده هو احنا يعني بنخرج كل يوم
نورهان :امممم
حسام :بس انبسطي مش كده
نورهان :اه كان نفسي اوي أقف اكول على عربيه بس ماما كانت تقولي ميصحش انتي بنت او لازم يكون معاكي راجل
حسام بحب:انا معاكي اهو اي مكان نفسك تروحي وتحققي انا راجل اهو وجنبك
نورهان :اممم نفسي اركب موتوسيكل
حسام وهو يعقد حاجبيهيه :نعم موتوسيكل اي بس هو انا اه احققلك اللي نفسك فيه بس انا مش علاء الدين ومعايا مصباح يعني
نورهان :الله بقا يا حسام هموت واركب موتوسيكل
حسام بلهفه:بعد الشر ماتقوليش موت دي تاني، طيب 
نورهان :انت بتعمل اي
حسام :استعنا على الشقا بالله هنركب الموتوسيكل
نورهان:ههههههههههههههه
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        في مديريه الأمن
اللواء رضوان :انتي بتقولي اي ياساره
ساره :انا اللي هكون العنصر النسائي ده يا فندم
الظابط ميرفت:مينفعش يا ساره ده هيبقا خطر على حياتك
ساره:انا اول مره اشترك في مهمه لوسمحت يا فندم اديني المهمه دي
اللواء رضوان :انا خايف عليكي يا ساره يابنتي مش مستعد انك تروحي مني
ساره :لو حضرتك بتتكلم على انك والدي ماتقلقش يابابا بنتك قدها وانت عارف كده كويس، إنما لو بتتكلم على أن حضرتك اللواء رضوان وانا ظابط فمتخافش عليا انا مستنيه الفرصه دي من زمان
معاذ:على فكره احنا مش راحين نلعب كولور فيستفال دي مهمه فيها حياه او موت
أدارت ساره رأسها بهدوء وقالت :والله حضرتك محدش قالك اني منظمه حفالات انا ظابط شرطه ودي مهنتي ولو على الموت فااحنا روحنا كل يوم باءيد ربنا فهمت يا سياده المقدم
، وغادرت ساره المكان
اللواء رضوان بحزن:انت طبعا مش هتسبها صح يا معاذ انت اللي هتكون معاها، انا ماليش غيرها يامعاذ
معاذ :ماتقلقش يا فندم ساره في حمايتي عن اءذنك
معاذ :ساره
التفتت ساره له وقالت :نعم حضرتك محتاج حاجه
معاذ :انتي ليه عاوزه تخاطري بحياتك كده
ساره بغيظ:ملكش دعوه، اه بالمناسبه احنا كده خالصين
رعد :اي بنت المجنونه دي
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في قصر العرباوي 
فاطمه :بت يا سميره
سميره :ايوا يا ستي
فاطمه :لسه ماتعرفيش بردو هما نقلوا راحوا فين
سميره :والله ياستي لسه معرفش بس انا كل يوم بسأل نسوان الحته عليهم اللي قالي راحت الشارع اللي جنبنا واللي هجت من الحته هي وعيالها يومها، وفي اللي قالي انه انبوبه الغاز ولعة فيهم وماتوا
فاطمه :يالهوي، لا يابت بقولك اي اتأكدي سامعه، خدي دول وكل ما تجبلي خبر هديكي قدهم مرتين
سميره:ربنا يخليكي ياستي
تن تن
فاطمه :يلا روحي افتحي الباب
سميره :حاضر ياستي، عصام يا بيه يا مرحب يامرحب منور والله
عصام :اذيك ياسميره عامله اي
سميره :اذيك يابيه عيشنا وشوفناك يابيه والله
فاطمه :عصام منور مصر والله
عصام :هو مفيش حد والا في البيت يا سميره
سميره :مفيش الا ست فاطمه بس
فاطمه :انت مابتردش عليا ليه يا عصام
عصام :ياريت يافاطمه تخليكي في حالك وملكش دعوه بيا
فاطمه :انا عارفه اني غلطت زمان يا عصام بس انا بصلح غلطتي والله
عصام :انتي لو كان عندك دم بس ولو نقطه بسيطه مكنتيش قولتله كنتي افتكرتي فعلا اني اخوكي زي ماكنتي بتقولي وان سعادتي هتبقا موجوده حتى لو مع خدامه زي ماانتوا بتقولوا بس للاسف كنتي مليانه غل وحقد
جوليانا :عصام هل يوجد مشكله؟
عصام :لا لايوجد شئ انها ترحب بينا
ماركل :اهلا بيكي سيادتي
عصام :بيقولك اهلا بيكي
فاطمه :اهلا وسهلا منورين، ياعصام اسمعني بس
عصام :مش وقته
فاطمه :طيب اتفضلوا ارتاحوا
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
             في منزل حور
هبطت من السياره وظلت تلتفت يمينا ويسارا
عبد الرحمن :يلا يابنتي ادخلي قولي لوالدتك اننا برا
حور:حاضر
معتز :طب هما ناس بسيطه اوي كده هي اي اللي شغلها في ديسكو زي ده
عبد الرحمن :بس يا حيوان انت كمان ليك عين تتكلم بعد عاملتك دي
معتز:يا جدو قولتلك اني مكنتش في وعي انا عمري ما اعمل كده في بنات الناس
عبد الرحمن :بس بقا يا اخي بس حطت وشي في الأرض بقت مش عارف إداري عليك من انهي ناحيه، والا ابوك اللي هيفضل يقولي هتجوزوا وهو لسه في الجامعه وقبل اخواته الكبار ده لسه موال ازرق
معتز:ما احنا ممكن يا جدو نتخطب لحد اما اخلص بس وبعدين لما اخلص واشتغل نتجوز
عبد الرحمن :بس يااخي  اسكت بقا لازم نداري على كل ده البت مش هتسكت، انت عرفت هي كام سنه
معتز:لا معرفتش اي حاجه بس هي شكلها صغير وبعدين يا جدو انا في اخر سنه خلاص في الكليه
عبد الرحمن :نشوف بس والدتها هتقول اي
معتز:ماشي
حور:اتفضلوا
عبد الرحمن :يزيد فضلك يا بنتي، السلام عليكم
ام حور:عليكم السلام والله حضرتكم منورنا والله طب كنتوا قولتولي كنت عملت حسابي وعملنا غدي نتغدى سوا كده ويبقا عيش وملح
عبد الرحمن :لا يا حاجه ربنا يخليكي ده من ذوقك والله
ام حور:الله يخليك اتفضلوا اتفضلوا
عبد الرحمن :يزيد فضلك يا حجه، بصي يا حجه احنا ناس مابنحبش ملف وندور وبنحب نيجي دوغري
ام حور:عين العقل حاجه كويسه خالص
عبد الرحمن :دلوقتي انا حفيدي معتز شاف بنتك عندي في الشغل واعجب بيها وطلب مني اني اجي اخدها ليه، ها قولتي اي يا حجه
ام حور:والله ده شرف لينا والله، بس زي ماانت شايف هي أكبر أخواتها، وإخواتها كلهم صغيرين وانا صاحبه مرض مين هيصرف علينا بس، انا مش ممانعه والله بس اخوها بس يشد حيله ويشتغل
عبد الرحمن :يا حجه اسمعني بس بنتك من النهارده مش هتشتغل، وطلما هي هتدخل عيله العرباوي يبقا عيلتها من عيلتنا يعني اللي يخصها يخصنا فمتقلقش من اي حاجه واصلا انتوا مينفعش تعيشوا هنا تاني بنتك هتبقا حرم معتز العرباوي يعني ليها مركز فهماني وشقتكم الجديده جاهزه
ام حور:والله ما عارفه اقولك اي يا بيه، بس احنا على قد حالنا اوي
عبد الرحمن :عارف كل ده بس زي ما قولتلك قولي موافقه بس ومن النهارده كل حاجه تخصكم انا مكلف بيها ها قولتي اي؟
تنظر لها حور بتوتر وكانت ستفقد الوعي من الخوف
ام حور:مش عارفه اقولك اي، مش هقف قدام حياه بنتي على خيره الله، بس خدوا رأيها هي
عبد الرحمن :لا من الناحيه دي اطمني حور مكسوفه وساكته، والسكوت علامه الرضا، مش كده يا حور
حور لنفسها:طبعا ضامنين موافقتي عشان مش هقدر اتكلم ابنكم عمل عملته وجاي يشترينا بفلوسه وانا عشان غلبانه مش هعرف اخذ حقي 
عبد الرحمن :يا حور يابنتي بنده عليكي 
حور:ها معلش يا عمي كنت سرحانه حضرتك كنت بتقول اي 
عبد الرحمن :كنت بقول ان سكوتك ده موافقه مش كده 
حور:اللي تشوفوا حضرتك 
عبد الرحمن :تمم على خيره الله بليل هيجيلكم معتز ياخدكم على الشقه الجديده وانا بكره هجلكم نتفق على كل حاجه بس لما اعرف باقي العيله تمم كده يا حجه
ام حور:اللي تشوفوا يابيه
عبد الرحمن :على خيره الله، يلا بينا يامعتز
ام حور:على فين بس انتوا لسه جاين ونبي تقعدوا نتغدى سوا
عبد الرحمن :مالوش لزوم ياحجه ان شاء الله المقابلات اللي جايه كتير خطوبه بقا وكده ان شاء الله
ام حور:ان شاء الله، منورنا والله الحبه دول
عبد الرحمن :نورك ياست الكل، يلا مع السلامه
ام حور بفرح:بيضالك في القفص يابنت بطني ربنا هيعوضك ياقلبي
جور لنفسها :ههههه انتي مش عارفه حاجه دول جايين يعوضوكي عن شرف بنتك اللي خدوا غصب
ام حور:حور يا حور مالك يابنتي مش فرحانه والا اي
حور :لا ازاي فرحانه بس تعبانه اليومين دول كانوا ضغط شغل عاوزه انام
ام حور:ماشي ياقلب امك ادخلي ريحي شويه
حور :ماشي
دخلت حور الي غرفتها وظلت تبكي الي ان دق النوم جفون عيناها
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
     في معرض الموتسيكلات
كانت نورهان تتأمل المعرض بكل سعاده وسرور تنتظر حسام
حسام:لا هو انت عارف اني مش بحب الموتسيكلات اساسا بس هي طلبت كده
احمد:ايوا بقا، انت خطبتها والا لسه
حسام :لسه بس ان شاء الله قريب
احمد:ماشي يا حبيبي على خيره الله، قدامك المعرض اهو خليها تنقي اللي هي عاوزاه
حسام:حبيبي ياابو حميد، نورهان
نورهان :ها
حسام :ها اخترتي اي
نورهان بحيره :والله ماعارفه اصل كلهم يجننوا
حسام :ههههه انتي بتحبي الموتسيكلات اوي كده
نورهان بلهفه:بموت فيهم بس ماما.مش بترضي بتقولي لما تتجوزي خليه يبقا يركبك، مع اني بعرف اسوقهم كويس بس مش بترضي، عشان كده عاوزه اتجوز ويكون هو كمان بيحب الموتسيكلات
حسام بحب :ماتقلقيش هيكون بيحبها
نورهان بمزاح:اي ده انت جايبلي عريس والا اي 
حسام :ههههههههههه يلا بينا 
نورهان :يلا 
             بقلمي منه وائل 
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
              في الطريق 
رعد:اركبي العربيه 
شروق :لا عاوزه اتمشى 
رعد:طب والعربيه 
شروق :عادي ابقا خالي اي حد يجبها 
رعد:اممممم ماشي، انتي عندك اخوات يا شروق 
شروق بزهق:ايوا عندي 
رعد:اسمهم اي 
شروق بنفاذ صبر:عندي امير مفيش غيره 
رعد:ده في سنه كام ده 
شروق:في تالته ثانوي 
رعد:انتي والدك عايش يا شروق 
شروق :للأسف اه 
رعد:وليه للأسف انتي مش بتحبي باباكي 
شروق وهي تزفر بحزن:للأسف بردو بحبه انا يعتبر مش فاكره شكله اوي لانه سابنا من واحنا صغيرين، 
وأكملت وهي تنظر له بتحدي، والسبب ولاد الحرام 
رعد:مين ولاد الحرام دول السبب في كده 
شروق بسخريه:ماتشغلش بالك يا مستر رعد ده موضوع عبيط يلا. وصلنا الشركه 
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في مكتب وائل
وائل:يا انجي قولتلك ميت مره بلاش تعملي كده واحنا هنا ولادي موجودين في كل حته بقا
انجي بدلع :ماانت بتقولي مش هتيجي النهارده
وائل:اعمل اي فاطمه اتصلت بيا وقالت إن اخويا رجع من السفر يعني اسبهم واجي ازاي يعني
انجي وهي تقبله :ماليش فيه بقا قولهم اي حاجه بقا
وائل: يا انجي بقا انا……..
نادر :بابا انت….
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك رد

error: Content is protected !!