روايات

رواية انا والعملاق الفصل التاسع 9 بقلم فيروزة

رواية انا والعملاق الفصل التاسع 9 بقلم فيروزة

رواية انا والعملاق البارت التاسع

رواية انا والعملاق الجزء التاسع

رواية انا والعملاق الحلقة التاسعة

شمس بدموع وقفت عند الشباك وقررت تنهي كل شيء..
شمس فتحت الشباك وقربت منه اكتر …..وبصت لتحت
وحست ان المسافه كبيره …..بس خلاص هي خدت القرار….
شمس بترفع الفستان علشان تعرف تطلع علي الكرسي علشان تنط من الشباك …..
عايزه مساعده ولا هتعرفي تنطي لوحدك ….
شمس نزلت الفستان بسرعه ولفت للي بيتكلم ….
شمس بصدمه ….انت …..
ايوه ….هااا عايزه مساعده ولا هتنطي لوحدك ….
شمس بدموع…..لا هعرف لوحدي ….
اممم طيب يلا ….مستنيه ايه….
شمس بصدمه ….قصدك ايه ….
قصدي قصدي انك عايزه تموتي نفسك علشان ايه….ايه مستهل انك تضيعي عمرك علشانه ومستعده تخصري دنيتك واخرتك علشانه ….ردي عليه …..
شمس بدموع…..مش عايزه اتجوز …..وبابا مصمم ….

 

اتكلم بحزن شديد …..لدرجه دي مش عايزني ….
شمس بصدمه ….هو انت العريس ….
اتكلم بحزن ….كنت لكن لما عرفت موقفك ….الموضوع انتهاء …انا هخرج دلوقتي لعمي واقوله أن كل شيء اسمه ونصيب …..حصل خير …..
خرج من الباب والحزن طغي علي ملامحه……
.
.
.
..
.
يا عمي ….
ابو شمس بقلق…..مال وشك يا ابني ….هو حصل ايه جوه …
ولا حاجه بس مش حاببه تكون مغصوبه عليه لدرجه انه تموت نفسها ولا انها تكون معايا …..
ابو شمس بحزن …..بس انا موفق ….
اسف يا عمي ….كل شيء اسمه ونصيب…..
ابو شمس بحزن …. سند علشان خاطري كمل الجوزها شمس محتاجه حد في حياتها .. ….
سند بحزن …. انا

 

شمس بسرعه …انا موفقه يا بابا ….
سند باستغراب….بتقولي ايه ….
شمس وقفت جنب ابوها …..انا موفقه …..
سند بابتسامه حنونه…..انا هنادي علي المأذون يا عمي ….
خارج سند ينادي علي المأذون ….
ابو شمس بضحك…..سبحان مغير الاحوال من حال الي حال …ايه اللي حصل غيرلك رأيك….
شمس بهدوء …..حسيت اني محتاجه عيله…..مش شرط زوج ….لا ابن ….
سند بحزن …..يعني مش محتاجني…..
شمس بحزن……محتاجك انت وموسي في حياتي ……
سند بحزن ….واحنا كمان محتاجينك……
ابو شمس بابتسامه……يلا يا جماعه اقعدو المأذون قرب يمشي ….
قعدت شمس وسند …..
وهنا قال المأذون اشهر جمله ……بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير………
(لووووووووولووووولوووووي دي من عندي 🫣😂😂)(بجد اليوم اللي بجوز في حد من ابطال روايتي بحسه عيل من عيالي 😂😂😂😂 بحبهم يا جماعه اعمل ايه بس ….)

 

.
.
.
..
بعد كتب الكتاب سند اخد شمس وروح علي بيته ….
سند فتح الباب ….واتكلم بحزن …..اتفضلي يا عروسه ….
شمس …..شكرا ….
سند قاعد علي اقرب كانبه……واتكلم بحزن شديد …..عارفه يا شمس انا فضلت كم سنه مستني انك تكوني علي اسمي مستني المأذون اول ما يقول بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير……اقوم اجري عليكي واخدك في حضني والف بيكي وافضل حضنك ……لحد مطبع صورتك في قلبي وانتي قريبه مني …..عارفه كنت حاسس بايه النهارده …..قلبي بينزف من الوجع انك عايزه تموتي نفسك ولا انك تكوني معايا لدرجه دي انا انسان بغيض …..ياااه
لما تحب حد لدرجه انه يكسرك …..ويخليك ميت مع انك عايش ولسه النفس طلع داخل …..وقلبك لسه بينبض بحبه ..
من النهارده يا شمس ….انا هحاول اخرجك من قلبي واللي السنين معرفتش تعمله في قلبي انا هعمله بايدي ……اعتبري
نفسك ام لابني وبس …..وزوجه قدم الناس وبس …..اوضتك اللي علي اليمين دي ….تصبحي علي خير …
شمس متحركتش من مكانها وسمعه كل كلمه وكأنه خنجر في قلبها ……وقررت أنه هتعيش معه علشان ابنه ونفسها وهتحاول تدي سند فرصه ….بس دي فرصه …..
(بس بعد ايه يا شمس …)
(قد ايه الحب صعب وقد ايه المشاعر لما بتكسر صعب ترجعها كما كانت …..)

 

(والحب من طرف واحد قد ايه مر ….وحلاوته علقم)…
.
.
.
.
تاني يوم الصبح سند راح جاب موسي من عند أمه …..
فتح الباب وداخل بموسي……
موسي بابتسامه…..امال فين ماما يا بابا …..
سند بابتسامه حنونه……قولها يا شمس يا حبيبي يمكن هي ما تحبش الكلمه دي منك …..
لا انا عايزه يقولي يا ماما …..تعالي لحضن ماما يا موسي ….
موسي جري علي شمس وحضنها …..
موسي بابتسامه…..وانا كمان عايز اقولك يا ماما …..انا بحبك اوي يا ماما ….
شمس بضحك….وانا بموت فيك يا قلب ماما …..صحيح حبيب ماما يحب ياكل ايه…..
موسي بضحك …..بيتزا ….
شمس بضحك….لا انت كده جيت علي الجرح ….وانا كمان بحبها …..
سند بابتسامه…..ثواني هروح اجيبها واجاي ….
شمس بضحك ….لا انا هعملها روح بس هات الطلبات من السوبر ماركت….
سند بابتسامه…..حاضر ….

 

خارج سند يجيب الطلبات ….
ولما رجع لقه البيت كله ملين صوت ضحك وسعاده…
وشمس بتجري وموسي وقف ومغمض عينه …..وبيعد ….واحد اتنين تلاته اربعه خمسه اجاي ….
شمس وهي بتضحك …..لا لسه وبعدين عد لعشره …..
موسي بابتسامه…..سته سبعه ثمانيه تسعه عشره ….انا جاي اهو …..
شمس بضحك ….تعالي …..
سند فضل وقف عند الباب يتفرج …….
موسي بضحك ….انتي فين يا ماما …..في المطبخ …..ويدور عليه انتي فين ….فضل يدور عليه لحد وما قرب يوصل ليه ….وهي طلعت من مكانه علشان تستخبه في مكان تاني وهي بتجري خبطت في سند …. وهنا حصل مشهد رومانسي
كانت شمس هتقع وسند ماسكها من وسطها …..وفضلوا بصين في عيون بعض …..لحد ما سند فاق وعدلها وهي طلعت تجري وهي مكسوفه ….
سند بابتسامه……بلاش كسوف بينا ده انا حتي زي جوزك…
موسي بضحك…..عيب يا بابا عيب …..
شمس بضحك….ولد عيب …..
سند قرب منهم وهم واقفين خدي حاجات البيتزا اهي هدخل انام لحد ما تعمليها …..
شمس بابتسامه……ماشي روح انت ….

 

موسي بابتسامه….بابا ….
سند بابتسامه….نعم يا حبيب ….
موسي بضحك…..انا عايز اروح البحر بالليل شويه …..
سند بابتسامه….ايه رايك يا شمس ….
شمس حضنت موسي ….انا موفقه …..
سند ….خلاص لما اصحي ….
داخل سند ينام وفضل موسي وشمس بيعملوا بيتزا ……
بعد ساعه سند صاحي علي صوت
سند قام بسرعه يجري

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انا والعملاق)

اترك رد

error: Content is protected !!