روايات

رواية عشق السيف الفصل الخامس 5 بقلم نورا فريد

رواية عشق السيف الفصل الخامس 5 بقلم نورا فريد

رواية عشق السيف البارت الخامس

رواية عشق السيف الجزء الخامس

عشق السيف
عشق السيف

رواية عشق السيف الحلقة الخامسة

ليلة نظرت لى فواد نظرة مش مفهومه
سيف نظرة ليها باستغراب و قلق: ليلة
ليلة فاقت من سرحانة: ها بتقول حاجة يا سيف
سيف : انتي مالك بقلنا ساعة بنكلمك و انتي ولا هنا بقلك ساعة واقفة مش ها تسلمي على عمي
ليلة بمرح و ابتسامة: يا راجل ده عمك اكيد بتهزر اكيد اخوك الكبير ( مدت ايدها لى فواد بمرح و اكنها تعرفو من سنين) انا ليلة اسمي ليلة بس المقربين بيقولولي لولو فرصة سعيدة يا فواد بيه طبعا لو قولتلك يا اونكل ها ظلمك بيها سوري على كلامي حاسه اني صدعتك بس حضرتك شكلك عقل مش زى ناس تحكم و اعملى ده و متعمليش ده
فواد بى تلقائيا: انتي بنتي و واجب على الاب ان يسمع جنون بناتو كان عندي بناتين دلوقتي بقا تلاتة لو الواد ده زعلك في حاجة تجيلي و انا اجبلك حقك تالت و متلت ربنا يحفظك يا رب
سيف واقف متابع كلامهم و طريقتهم مع بعض في صمت و استغراب و بقيت العيلة طبعا
سيف: احم طب عن اذنكم هرتاح و ننزل نقعد معاكم
بسملة: متتاخرش يا سيفو لان ها نموت من الجوع و كمان علشان نلعب شوية
و في المساء
سيف خد ليلة و راح لى غرفته سيف قفل الباب بغيرة أو غضب
سيف: ممكن اعرف الهانم كانت بتعمل ايه من شوية
ليلة بهدوء: عادي كنت بتكلم مع أهلك ايه العيب في كده زى ما انت قولت بتعمل بتضحك و بتهزر و مظنش انى قولت حاجة عيب أو غلط
سيف جذبها ليه و حاوط خصرها: و كلامك بالطريقة دى مع راجل غريب عنك تسميه ايه و ضحكتك و هزارك معاه اسميه ايه اه هو عمي على عيني و كل حاجة بس مش لدرجة الضحك بالطريقة دى ايه متجوزة كيس جواف
ليلة حست بى ضغطه عليها: سيف انت بتوجعني انا معملتش حاجة غلط لكل ده و بعدين ده عمك ها تغير من عمك ذات انو الراجل محترم و اد ابويا ابعد عني بقا
سيف نظر ليها و قربها منو اكتر قال بعشق: انا بغير عليكى و انتي معايا شكلك هدوك جنانك ضحكتك صوتك عصبيتك انتي ملكي يا ليلة و مش من حق اي حد يشوف ضحكتك الجميلة دى غيري
ليلة حاوطت رقبته بايديها و تقول بهمس: بقولك ايه يا سيف ما تدفني احسن أو ش.وه وشي و كده تطمن انى ليك بس ها قول ايه اتجوزت واحد متملك بس انت فهمتني غلط بس معلش ملحوقة
و بعدت عنه سيف مسكها من دراعها: مش معنى انى بحبك و بحترمك ف يبقا متجوزة اهبل لا فوقى و انزلي لى الواقع انا ساكت بى مزاجي بس لحد انكي تجرحي كرامتي اللى من ساعة ما شوفتك و انتي مش ملاحقة عليها انا مش عايزاك انا بكرهك انتي مريضة يا بنتي مريضة انا مش عارف فين عقلي لم وقفت قدام الدنيا كلها علشانك و انتي اااايه الصبح كده و دلوقتي نفس الكلام اااااايه
ليلة نظرت بعصبية: انت اتجننت ازاي تمسكني كده هو ايه اللي حصل لي كل ده انت مجنون يا ابني انا مش عارفة كان فين عقلي لم وقفت على الجوازة السودة دى ااااايه يا سيف ااااايه كل ده علشان اتكلمت مع عمك ايه لا عيب ولا حرام ههههه اومال لو حضنته قدامك زى ما انت عملت يوم امبارح خليت اليوم اللى بتحلمه اي بنت يبقا اسود على دماغي ااه كويس بس انت جرحت مشاعري و دائما لازم تحسسني اني اقل منك و اللى عملتو مع راندا بنت عمك تحت مش ها نساه ولا امبارح انت معملتش اي اعتبار ليا علشان اعمل انا اعتبار ليك بجد انت واحد م مق مجنون و انا مش ملزمة استحمل جنانك و زى ما ها تعمل ها عمل يا سيف
سيف نظر ليها بغضب و خرج من الغرفة ليلة رجعت شعرها لى وراء و قعدت تتمشي في الغرفة بعصبية و بتبرتم بكلم غريبة
ليلة بعصبية: انسان فاشل و متحكم انا لو فضل علي الحال ده ها قت..لووو و اخلص منو اااخ اااااااااااع
و بعد شوية فواد كان خرج من الغرفة المهجورة و شاف اللى بتجري على السلم
فواد: ليلة
ليلة وقفت مكانها: حضرتك بتكلمني
فواد: اه ايه اللي في ايدك ده …. شنطة هدومك..
ليلة: اه اصلي ماشية من هنا
فواد: ها تعزلي يعني انتي و سيف ولا مسافرين
ليلة بتحاول تدري عصبيتها: لا انا ماشية من هنا رايحة على اي مكان يكونش فيه سيف لانى الحقيقة زهقت ده مش بنادم والله ما بنادم انا ها مشي يا عمي لو سالك عني اكنك مشوفتنيش اشتري نفسك ده مجنون و لو عارف انك شوفتني و انا كده ها ينكد عليك حياتك
فواد : سيبي اللى فى ايدك و تعالى نتكلم بهدوء الهروب مش حل و بعدين هو فكرك لم تمشي مش ها يعرف يجيبك.. نورها خدي شنطة ليلة هانم طالعيها على اوضتها و اعملي قهوة و عصير لى الهانم
ليلة: بس من غير سكر لان مش بحب السكريات
فلاش
بشري هاتلي عصير بس من غير سكر لان مش بحب السكريات
باك
و راحت ليلة تتكلم مع فواد و حكت ليه عن سيف و عن طريقته معها
ليلة بعصبية: و في الاخر يتكلم معايا بالطريقة دى الا ايه اعتبرني ابوكي و صاحبك طب بذمتك يا فواد دى طريقه يعمل بيها صاحبتو دى مش طريقه حب ده بيخنقني
فواد: و ليه متقوليش ان خايفه عليكى
ليلة بدون وعي: منك
فواد: من هبلك و جنانك حقه واحد شايف مراتو بتتكلم عادى مع جنايني القصر
ليلة: طب و دى فيها ايه ذات انو اصغر مني بكتير
فواد: مفيش كبير و صغير فى انو غريب و بعدين انتي مالك يسقط ولا يت..حرق انتي مالك تاني مره ده ميحصلش على اوضك و لم ابن المجانين يجي انا ها ها ربهلك من تاني
و طالعت ليلة لى غرفتها و بعد شوية جاه سيف و راح لى عمه
سيف بعصبية: يعني عجبك طريقتها دى بتتعمل معايا ولا اللى شغل عندها دى بترد عليا يا عمي انا سيف الأكابر يتقلي جوازة سودة انا يتقلي مجنون دى بتعمل راسها بى راسي و تقولي زى ما ها تعمل ها عمل
فلاش
بشر بعصبية: يعني ايه يا فواد انت راجل و من حقك تعمل اللى تعملوا لا يا بابا فوق انا كمان انت راجل و من حقك تعمل اللى تعوزو أما أنا لا لا يا حبيبي غلطان و انا مش ملزمة ابرر ليك اخطاي انااا مش ملزمة استحمل جنانك ف طلاقني و خلصني من الجوازة السودة دى
باك
سيف: انا نفسي اعرف انت بتسرح في ايه من ساعة ما الجزمة دى جت و انت بتسرح
فواد بابتسامة حزن : في عمري سرحان في عمري صحيح كانت اغرب بنادمة شوفتها بس كنت بحب جنانها
سيف: الله يرحمها بصراحة هى كانت طيبة انا لسه فاكره كان عليها رنت كعب تعصب الواحد
فواد: الله يرحمها المهم روح صالح مراتك و اتقي الله فيها لانها متستحقش غير كل خير انت متجوز بنت ناس مش جايبه من الشارع عشان تتعمل معاه بى الأسلوب الرخيص ده بحبها بس متخنقش عليها ما تغلطش غلطتي يا سيف متخليش بحبك ليها يخسرك ليلة ذات نفسها يلا على اوضك
سيف طالع لى غرفته كانت ليلة نايمة أو بتحاول تنام بسبب الزعل و مغطية وشها سيف نظر ليها بحزن و ندم راح لى التواليت و بعد شوية خرج اتجها ليها و شال الغض من على وشها
سيف: انا عارف انك صاحية
ليلة مش بترد عليه دموعها بتنزل في صمت سيف جذبها ليه
سيف: انتي بتعيطى يا ليلة
ليلة: لا مش بعيط و انا ها عيط ليه دى بس عيني اطرفت و عندي بارد
سيف: والله عندك بارد ف تعيطي هو انتى بتكلمي عيل صغير
ليلة حاولت تبعد عنه سيف جذبها ليه اكتر
ليلة: سيف انا مش فايقة ليك ها ف سبني انام و ابعد عني لو سمحت
سيف نظر ليها بحب: مش ها تنامي غير لم نتكلم دى اول حاجة تاني حاجة مش ها تنامي غير في حض..ني انا غلطت و بعتذر
ليلة بى مقاطعة: ممم انا اسف و اسامحك و تعمل نفس الغلط يا سيف والله انا بنادم و مش معنى انى كنت بتكلم مع حد ابقا بحبو أو بخ..ونك مثلا هو كان مش عارف يحل مسألة ف طلب مني اساعدو فين العيب في كده و عمك سبق و قولت انو في مقام ابويا ما جرمتش لكل ده الا ابويا الا فى اب يشك في بنتو ولا اخ يتهم اختو بى الخ..يانة
سيف بذهول: خ..يانة و شك ايه اللي بتقوليها ده انا خايف عليكى والله خايف عليكي الناس مش زى ما انتي فاكرة و فاهمة الطيبة ممكن تق..تل الواحد و انتي فاكرة ان كل الناس طيبة زيك و عادي تتعاملي معاهم
ليلة: أيوة بس مش تتكلم معايا بالطريقة دى انا معملتش حاجة لى كل ده عشان تتعصب و تعلي صوتك عليا
سيف نظر ليها بحب: انا اسف يا حبيبتي حقك عليا
ليلة بعدت عنه و قالت ببرود و ابتسامة: اسفك غير مقبول و قوم من هنا لان ده سريري ف قوم ياما امشي انا
سيف بغيظ: تمام بس ابقي افتكري انى اعتذرت كتير مع انكي غلطانة
ليلة غطت وشها: ياريت تطفي النور لان عايزة اتخمد تمام يلا يا حبيبي على مكانك يلا يا بابا
سيف راح نام على الكنبة و بعد شوية ليلة اتجهت ليه نامت بى حض..نته
سيف فتح عيونه: ده ايه الثبات اللى انتي فيه ده
ليلة: مهانش عليا تنام و انت زعلان مني انا اسفة على طريقة كلامي معاك بس انت حقيقي عصبتني انا لم بتعصب مش ببقا واعية لى كلامى
سيف ضمها اكتر و قبل راسها: و انا مش زعلانة منك مستحيل ازعل منك مهما حصل بس بعد كده تخلي في حدود مع الخدم
ليلة بضيقة: ماشى يا سيف ممكن انام ولا في مرشح عايز تقولو قبل ما انام
سيف: مرشح لا يا ستي نامي الا مرشح الا ده ايه البت دى
و نامت ليلة و سيف و في غرفة عزت
حياة: عزت انت نامت
عزت : قولي اللى فى دماغك
حياة ابتسمت: دائما فاهمني مش حاسس بحاجة غريبة
عزت قام: حاجة ايه دى
حياة: ليلة يا حبيبي تحسه انها نسخة من بشر مش الشكل بس تصرفاتها و في تلقائيا الكلام طريقتها في الاكل اكنها بشر مش ليلة
عزت بسخرية: لا والله ممم على كده بقا لو سيف بيشرب سكر اقل من اللي بشربو يبقا مش ابني بشر ماتت و قبل ما تموت موتت بنتها و قتلت اختي انسيها يا حياة و لو جبتي سيرة بشر تانى ها يكون اخر يوم بينا تمام
و في اليوم التالي
سماء بعصبية و غضب: غبي غبي انت ها تودني في داهية قولت خد الزفت و غوره في داهية تقوم تجيبه عندي
امين : يا هانم مانتي سافرتي انتي و العيلة الكريمة يبقا اغورها فين و انا مليش مكان اروحو و بعدين الحق عليا انى ربيتها بعد ما المرحومة ماتت واحد غير كان وداها دار ايتام و دار ايتام ليه و ابوها عايش انتي مضيقة من ايه محدش عارف ولا ها يعرف انها عايشة الا لو المدام فتحت بوقها
سماء بتوتر: قصدك ايه
امين : احسبي معايا كده ابتدائي و اعدادي و ثانوي ده غير انا معيشها في رفاهية اومال ايه بعملها احسن معاملة زى ما امرتي بالظبط بعمل احسن من بنتي بس عايز تمن سكوتي الا ها روح اقول لى فواد بيه و هو يدني تمن سكوتي
سماء

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق السيف)

اترك رد

error: Content is protected !!