روايات

رواية نور الاعمى الفصل السادس عشر 16 بقلم تارا

رواية نور الاعمى الفصل السادس عشر 16 بقلم تارا

رواية نور الاعمى البارت السادس عشر

رواية نور الاعمى الجزء السادس عشر

رواية نور الاعمى الحلقة السادسة عشر

بعد فتره فاق مصطفي والكل كان حواليه وهو كانت عينيه مركزه علي نور ومش مصدق ان بعد دا كله بنته رجعت له حاول يتعدل في قعدته ويزن ساعده قعد وسند ضهره علي السرير
يزن: بابا انت كويس
مصطفي وعينه نور: الحمد لله
يزن شاف نظراته لنور: ايوا يا بابا انت مش بتحلم دي نور توأم سيا نور اللي قعدت معانا اسبوع واختفت اهي رجعت تاني بعد حوالي عشرين سنة
مصطفي بدأت الدموع ترغرغ في عينيه وفتح لها ايده نور جريت علي حصنه وبقيت تبكي لأول مره تحس بالحنان والأمان ديما كانت تشوف القسوة من عيلتها بمعني اصح اللي كانت تفتكرهم عيلتها
مصطفي بدموع: وحشتيني يا بنتي كنتي فين من زمان دورنا عليكي كتير ودورنا في كل مكان من أول ما مشيتي ونحن تايهين وخايفين
يزن: خلاص يا بابا عشان ما تتعبش واهي نور رجعت بعد دا كله
سيا بدموع وضحك: حرام عليكم المفروض نفرح
حسناء: خلاص مافيش حزن تاني الجاي فرح
صفاء في نفسها بسخرية: الجاي فرح هههه ضحكتيني والله دا انتي لو تعرفي اي اللي جاي كنتي قتلتي نفسك الجاي خراب عليكم كلكم افرحوا الكام يوم دول لان بعد كده هتبكوا بدل الدموع دم
مصطفي بيخرج نور من حضنه وبيمسح دموعها : ايوا صح معاكي حق الجاي كله كله فرح ان شاء الله
مصطفي بيبص علي صفاء وبيشبه عليها
حسناء وشايفه نظرات مصطفي لصفاء: ايوا يا مصطفي دي صفاء اخت حبيبه الله يرحمها ونفسها صفاء اللي خطفت نور وهربت
مصطفي قام ومسكها من رقبتها بغل: بقا بسببك انتي بنتي تبعد عني ٢٠ سنه ليييه عملتي كده
الكل جري عليه وبعدوه عنها
يزن بقرف: اهدي يا بابا مش عشان وحده زي دي تضيع نفسك
محمد: اي اللي عملته دا يا مصطفي كنت عايز تضيع نفسك عشان وحده مج*رمه زي دي
مصطفي بقهر وغل: وليه هي عملت فينا كده وبعدتها عننا
صفاء بنفس مقطوع كأنها كانت بتجري وبتكح: عملت كله دا عشانك انت عشان انا حبيتك الاول وانت بكل بساطه روحت اخترتها هي لييييه هي فيها اي احسن مني فيها اي افضل مني
مصطفي بعصبيه وصوت عالي : هي كلها احسن منك اصلا مافيش مقارنه بينها وبينك ولو رجع الزمن كنت هخترها هي برضو
صفاء: انت اخترتها ومشي الحال بس استني وشوف انا هعمل اي فيكم واحد ورا التاني
يزن بعصبية وصوت عالي: انتي بتهددينا وفي نص بيتنا التزمي حدودك احسن لك
زين بصوت عالي : يزن صوتك ميعلاش علي حرمه دي مش تربيتنا ولا أصولنا
يزن: وانت مش سامع بتقول ايييي ناقص ترفع سلا*ح علينا
صفاء بشر: وعد هرفعه ووقتها محدش هيقدر يمنعني وهاخد حقي منكم وادفعكم تمن حرقه قلبي
نور كانت مصدومه من شرها وخايفه منها وسيا لاحظت كده
سبب حضنتها: متخفيش ماقدرش تعمل حاجه
نور بدموع صوت واطي: أنا مكنتش اعرف بكميه الشر اللي عندها دي هي ليه بتعمل كده
سيا: الغيره قلبت كره وغل وانتق*ام
حاتم جه من وراها وشدها من ايدها وضر*بها بالقلم
حاتم بعصبية: انتيييي بتقولي ايييي اي كميه الغل والشر دي كلنا معميين ومكناش شايفين شرك دا انتي اي دي لا يمكن تكوني طبيعيه
صفاء بغضب معمي: انت بتضربني أنا قدامهم انت ازااااي تجرأت وعملت كده انت ميييين اداك الحق تعمل كده
حاتم: ليكي عين ترفعي صوتك بعد كله اللي قولتيه يا بجاحتك يا شيخه والقلم دا اقل حاجه
صفاء ضر*بته بالقلم قدامهم كلهم تحت صدمتهم
صفاء بغضب : مش صفاء اللي بتسيب حقها يا حاتم وبقولها لكم مره تاني حقي هاخده منكم كلكم
زين: حق مين يا أم حق انتي بتقولي اي فينه حقك دا
صفاء بغل وسخريه: هو ده الناقص الاعمي يتكلم
الكلمه نزلت زين وجعت قلبه والكل اضايق منها بس نور كانت غير نور حست بوجع في قلبها ومره وحده قامت ووقفت قدامها
نور بعصبية: اللي بتقوليه عليه اعمي ده انضف منك واحسن منك
صفاء بسخريه: حقك ما هو جوزك برضو الا قوليلي وقفتي بيه ازاي
نور بقوه: وموافقش ليه اي عيبه ولا أنا بكلم مين وحده بتاخد بالمظاهر وحده بالشر والغل ده عايزاها تقول اي مثلا روحي شوفي نفسك الأول وبعدين اتكلمي من حقه بابا مصطفي يرفضك ويرفض حبك كان هيعمل اي مع وحده زيك والحمد لله انك مطلعتيش ماما الحقيقيه كنت استعريت منك ما انا بقول مافيش أم تعمل في بنتها كده ما فيش أم بتكره بنتها وتتمني لها الشر
صفاء كانت مصدومه منها لأنها ولا مره علت صوتها عليها والكل كان مصدوم ومبسوطين منها في نفس الوقت
مايا : ازاي بتكلمي ماما كده
سيا بسخريه : اي يا حبيبتي ماخدتيش بالك ماما قالت اي ولا عملت اي ولا كلمه الحق تزعل
ملك لسيا: يا حبيبتي مامتها مين وحده خطفت بنت اختها عشان تعذبها وتحرق قلب امها عليها فعلا بنتها نسخه منها حر*بايه نونو
حسناء بفخر بالبنات وضحك: خلاص يا بنات عيب كده طنط صفاء تزعل منكم
ملك: صح معاكي حق يا ماما خلا يا نور انتي وسيا تعالوا اقعدوا هم يستاهلوش
صفاء بغضب: هدفعكم تمن كلامكم دا غالي
يزن: طيب نحن مستنين يلا اتفضلي من غير مطرود
حاتم: قبل ما تمشي انتي طالق بالتلاته تروحي تاخدي حاجتك وتمشي
صفاء: احسن برضو جات من عندك كنت ناويه اخلعك يلا يا بت
حاتم مسك ايد مايا : مايا مش هتروح في حته هتفضل معايا كفايه تأثير عليها ولا عايزاها تطلع زيك
صفاء بتفكير: اشبع بيها يلا سلام استنوا رد مني علي كلامكم دا وبصت علي نور ومصطفي وابتسمت بخبث: هتوحشوني ومشيت
حاتم وهو باصص في الأرض بحزن: انا اسف يا جماعه علي اللي حصل دلوقتي انا مش عارف هي بعمتل كده ازاي انا اسف مره تاني حقكم عليا
محمد: انت ملكش ذنب يا استاذ حاتم انت معملتش حاجه ف متعتذرش
مايا بغضب: خلصتوا انت ازاي تعمل كده في ماما
حاتم بغضب: والله عاال بقيتي تتكلمي وترفعي صوتك زيها لو سمعت بس انك شوفتيها مش هيحصل لك كويس انتي فاهمه وبعدين اللي بدافعي هنا دي اهي سابتك ومشيت حتي متمسكتش بيكي ولا ثانيه
مايا بصت في الأرض بحزن لانه معاه حق هي أتخلت عنها بسهوله اوي
حاتم زعل عليها وحضنها: خلاص يا حبيبتي
مايا بدموع: انا مش عارفه ازاي أتخلت عني بالسهولة دي
نور: هي متستهلش دموعك دي متزعليش
مايا طلعت منحضن ابوها: انا اسفه اوي يا نور كنت بعاملك وحش من سبب حقك عليا
نور: ولا يهمك يا حبيبتي
حسناء بضحك عشان تخف التوتر: بس اي الشطاره دي يا نور مكناش نعرف انك قويه
نور بانفعال وعفويه: اومال ازاي تقول عليه أعمي يعني
ملك بضحك وصوت عالي: اوووووو طب مش قدامنا طاااا
نور حست بإحراج وبصت في الأرض
يزن: ايوا ياعم بقي لك حد يدافع عنك وبص لملك وكمل بصوت عالي: اوعدنا ياااااارب
الكل ضحك من طريقه كلامه
سيا حست بحزن من جواها وقررت انها تنساه
زين: يزن تعالي وديني الاوضه بتاعتي
حسناء: ليه يا زين خلينا معانا
زين: مره تاني يلا يا يزن
يزن بتفكير وخبث: هسند بابا عايز يروح الحمام وديه انتي يا نور
وغمز لها
سيا بسرعه: نور لسه تعبانه روحي انتي يا ملك
ملك بخنقه من سيا: حاضر يا زين بالمره عايزه اقولك علي حاجه
زين: يلا يا حبيبتي
ملك اخدت زين ومشيوا راحوا اوضه زين
يزن: ليه عملتي كده يا سيا
نور: جدعه وانت اسكت ليه الاحراج دا
حسناء بغمز: إحراج برضو اومال اي كله عملتيه دا
نور بضحك: مش عارفه ههه
احمد: مش عارفه برضو وغمز لها
سيا بضحك: اي ياعم كلكم عليها وهي لسه تعبانه براحه عليها زين يزعل
مصطفي: بس منك ليها محدش ليها دعوه بيها
نور بضحك: يا ناصرني
حاتم كان مبسوط وهو شايف نور وأنها مبسوطه معاهم وحس بحزن بسبب معاملته ليها
سيا: نور انتي ارتاحي لانك لسه تعبانه
حسناء: ايوا يا سيا خوديها أوضتك ترتاح لحد ما نظبط الموضوع
محمد: لا نور هتقعد مع زين في نفس الاوضه خلاص دلوقتي هي مسئوله منه
نور: لا يا عمو انا هقعد مع سيا ومسكت ايدها
يزن: هههههه يابت انتي اطولي اقعدي مع زين في اوضه وحده
نور: هو انا ليه حسه انك اخوه مش اخويا
حسناء: انتي متعرفيش زين ويزن قريبين من بعض ازاي دا لو متجوزين مش هيكونوا كده هههه
يزن: تشكري يا طنط وانتي يا اللي جبتي لنا الكلام تعالي انا هوديكي وانت يا سيا خليكي مع بابا
سيا: حاضر
يزن سند نور وهو وطالع من الاوضه غمز لحسناء وحسناء فهمت
عند صفاء راحت مكان مقطوع مافهوش ناس كتير يتعدوا علي الايد
صفاء للحارس: عايزه اقابل الباشا
الحارس: اقوله مين
صفاء: قول له صفاء
الحارس غاب حوالي دقيقتين ورجع
الحارس: تعالي
صفاء راحت للمجهول
المجهول: تعالي يا صفاء
صفاء: اذيك يا باشا عامل اي
المجهول: اللي في حياته عيله الألفي هيكون كويس
صفاء: معاك حق والله
المجهول: عملتي اي
صفاء حكت كل الحصل للمجهول
المجهول: غبيه دلوقتي هنعرف تحركاتهم ازاي
صفاء: اعمل لك اي يعني ومتخفش مايا هناك وهقابلها واضحك عليها بكلمتين وتعمل لينا كل حاجه
المجهول: تمام هنفذ خطتنا بعد يومين
صفاء بحزن: هيكون مصطفي صح
المجهول: اي هتحني
صفاء افتكرت ازاي هنوها وكملت بغضب: لا طبعا وياريت الخطه تنجح وارد علي اهانتهم ليا واكسر عينهم
المجهول: تمام كده بس عشان الخطه تنجح لازم نعرف تحركاته كلها
صفاء: سيبها عليا
عند يزن اخد نور علي اوضه زين
نور بصوت واطي وتوتر: نحن بنعمل اي هنا
يزن بضحك وصوت واطي: ولا حاجه ما دي أوضتك خلاص
نور: متهزرش
ملك: اي يا نور تعالي واقفه ليه عندك
يزن ونور دخلوا ويزن قعد نور وريحها
يزن: زين نور هتقعد معاك في الاوضه من هنا ورايح
زين: ماشي
يزن عارف ان زين مضايق من اللي قالته صفاء وكان هكلمه بس تلفونه رن
يزن رد: الو
المتصل: الو يا يزن باشا
يزن: أهلا يا محسن
محسن: السماعه اللي طلبتها اشتغلت والناس دي بيخططوا يقت*
لوا والد سعتك
يزن بصدمه: ايييييييي
محسن: اهدي يا باشا
يزن: اقفل انت دلوك
يزن قفل ما محسن
زين: اي في
يزن بغضب: وصفاء واللي معاها بيخططوا يقت*لوا بابا
زين: اممممم وانت مصدوم ليه لا مؤاخذه
يزن: اومال عايزني افرح
زين: ناقص تقولي خايف عليه
يزن: طبيعي يا زين أخاف
زين: شكل السنتين دول خلوك ضعيف
يزن بصوت عالي: زين دا بابا طبيعي اخاف انتي بتقول اي
نور كانت مصدومه من كلامهم ومستغربه من برود زين
ملك: اهدي يا يزن
زين: سمع كلام ملك واهدي عشان دي فرصتنا اننا نعرف مين دا اللي بيساعدها
وكمل ببرود: متقلقش
ملك بضحك: الله أكبر عايز اي تاني يا يزن بعد الكلمه
يزن: معاكي حق هههه كده انا اطمن المهم دلوقتي اي الخطه
زين بخبث: هقولك رد الباب الأول
زين: ……

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية نور الاعمى)

اترك رد

error: Content is protected !!