Uncategorized

رواية أشواق وحنين الفصل الرابع عشر 14 بقلم زهرة الريحان

 رواية أشواق وحنين الفصل الرابع عشر 14 بقلم زهرة الريحان

رواية أشواق وحنين الفصل الرابع عشر 14 بقلم زهرة الريحان

رواية أشواق وحنين الفصل الرابع عشر 14 بقلم زهرة الريحان

في بيت الحاجه وجيهة
وصل محمد عند القصر قابل الغفير عتمان
عتمان شايفه داخل كده علي طول نادم عليه
عتمان : سعت البيه يا سعت البيه رايح علي فين محدش جوه كلاتهم عنديكم
محمد : إنت مالك انت حد سألك خليك في حالك انجر….. يلاه علي البوابه
عتمان : أمر جنابك يا بيه
محمد دخل القصر نادم علي مهجه جتله جري
مهجه : أفندم يا بيه
محمد : اطلعي نادمي ستك مريم
مهجه : حاضر يا بيه ثواني أقولها
طلعت مهجه خبطت علي مريم بتصحيها كانت لسه نايمه
مهجه : ست مريم…….. يا ست مريم
مريم : في إيه يا مهجه مش قولتلك ماتصحنيش
مهجه : غظب عني يا ستي
حضره الظابط //محمد تحت
مريم قامت منفوضه فين….. وايه اللي جابه…. إنتي بتتكلمي جد يا بنت ؟؟
مهجه : والله تحت يا ستي
مريم : طب مقلكيش عايز ايه
مهجه : لا يا ستي هو قالي اطلع أنادمك…. هو عايزك
مريم بغيظ : مممممممم طب انزلي قوليله لقيتها نايمه
وفعلا مهجه نزلت وقالت ل محمد ست هانم بتقولك هيه نايمه ???????? لا أقصد أقولك هي فعلا نايمه ????
محمد فهم أنها مش حابه تشوفه ولا تتكلم معاه وحقها طبعا بعد اللي عمله معاها قال ل مهجه خلاص فهمت روحي إنتي قال كده وهو في طريقه طالع ل غرفتها
طلع بأقصى سرعه خبط علي الباب
مريم : ها يا مهجه مشي؟؟؟
محمد فتح الباب وقال لا مامشتش ومش هامشي غير بيكي قومي البسي
مريم : بعصبيه جامده إنتي ازي تدخل عليا كده ولا علشان سكت ليك مره خلاص تبقي عاده عندك
محمد : سكتيلي؟؟؟
مريم : اه سكتلك كونك إبن عمي ده ميدقش الحق
تدخل كده عليا.. ولا تشوف شعري ولا تلمسني
وكل ده انت عملته وأنا محرمه عليك…… انا كنت شايله
ده كله للراجل اللي هشيل أسمه انتي ملكش أي حق في ده
محمد هنا اتعصب جامد جدا….. وكز علي سنانه ومفاصل أيده ابيضت من الضغط عليها وقال
طب أبقي هاتي اسم راجل علي لسانك تاني ولا الكلام الهبل بتاعك ده …والا هتشوفي وش تاني لسه ماشفتهوش
مريم بدموع لمعت في عنيها: إيه هتضربني تاني ؟؟
محمد برجاء انا مكنتش في وعي يا مريم سامحيني
مريم : إنتي شكيت في اخلاقي ببساطة كده بتقولي
أسمحك………..
محمد : انا جاى اعتذرلك يا مريم
مريم : لا يا حضرة الظابط اللي عملته أكبر من كلمه
اعتزار
محمد : آسف ……..سامحيني
مريم:…….. ساكته
محمد مسك إيدها ؛؛جايه تشدها منه شد هو عليها
أكتر رفعها علي شفايفه وباسها وهمس .. آسف.
مريم… هنا تاهت في مشاعر جميله أول مره تعيشها اول مره حد يمسك أيدها يبوسها ….
أول مرة تشوف الحب واضح في عنيه وتحسه منه
فاقت من حلمها بتشد ايدها منه
مريم : لو سمحت أبعد مايصحش كده
محمد : متخافيش يا مريم إنتي فعلا شلتي كل حاجه للراجل اللي هتشيلي أسمه
وكمل كلامه .،،أنا نازل تحت هستناكي تلبسي علشان
هخدك معايا ونزل وقفل الباب وراه بهدوء
مريم : بتفكر في كلامه يقصد إيه بأن شالت كل حاجه للراجل اللي هشيل أسمه حيرتني… يا محمد …حيرتني
بس انا مش هسامحه بسهولة أبدا ده مد أيده عليا
وفعلا لبست ونزلت وركبت معاه العربيه من ورا
محمد : تعالي قدام
مريم : أنا مرتاحة كده ولو سمحت كفايه لحد كده سيبني براحتي
محمد : منا مش السواق بتاع جنابك
مريم : وأنا مطلبتش منك تاجي لحد عندي
محمد : بهيام مش انا اللي جيت ….ده قلبي
مريم : لوسمحت كفايه بقي لولا زعل صافي ماكنتش جيت معاك
محمد بغيظ ساق بيها من غير ولا كلمه وقال براحتك
انا اعتذرتلك بدل المره عشره وأنتي بتعاندي معايا
مريم : وأنا مش متقبله اعتذارك
سمعها محمد طلع بعربيته ساق باقصي سرعه
وصل بيها عندهم رحب بيها الجميع أمها مستغربتش أنها جت معاه كانت عارفه انو مش هيسيبها وفرحت لما شافت قد ايه محمد بيحبها
وقضو أجمل ليلة حنه وسط الرقص والأغاني والزغاريت
************************
تاني يوم……يوم فرح صافي محمود خدهم وراح بيوتي سنتر كبير اوي علشان يجبلها فستان ومعاها جاسي ومريم …صافى كل ماتقيس فستان ميعجبهوش آخر مره
اضيقت منه قوي
صافي بضيق جامد يا محمود حرام عليك كفايه اوي كده ده عاشر فستان ????????
محمود : طب وانا اعملك إيه مكلهم أحلا من بعض
صافي : باستغراب طب لما كلهم حلوين مش مختار ليه واحد ومخلصني لسه فاضل مشوار الكوافير
محمود : طيب شوفي ده آخر واحد
ومريم & وجاسي هيموتو من الضحك عليهم وعارفين محمود بيعمل كده ليه هو غيران عليها
صافي طالعه بالفستان
محمود : حلو برضوه
صافي : مش لابسه غيره انا تعبت
محمود هنا قام من مكانه رحلها بيهمس في ودنها طب أعمل إيه في جمالك…. اداريه ازاي من عيون الناس… أنا لو شفت حد بصلك هطربق الفرح علي الى فيه…. فدخلي كده يا بنت الناس من سكات شوفي غيره
صافي بصراخ : غيره لا كده كتييييييييير
وفضلو علي ده الحال لحد مستقر محمود علي واحد وجاسمين ومريم اقنعو أنها مع الحجاب والطرحه مش هيظهر منها حاجه فسكت واتقضي اليوم علي خير
************************
عند وسام بعت رسالة وتس ل جاسي بيقول فيها صوري الفستان عليكي عايز اشوفه
جاسي * ردت عليه وانتي تشوفه ليه شىء ميخصكش
وسام…. رد عليها برسالة برضو
بيقول خلال خمس دقائق لو موصلتش رساله فيها صورتك وأنتي لابسه الفستان هكون عندك
جاسي. راحت طافيه التلفون خالص قالت تريح دماغها
أما عند مريم واقفه تختار فستان زيهم بصيت لقت محمد ماسك واحد وبيقولها البسي ده
هيا اتفاجأت بيه وقالت إنت إيه اللي جابك هنا
محمد إنتي ناسيه أن صافي دي أختي
مريم : لا مش ناسيه…. اتفضل باقي رحلها وسبني في حالي
محمد بنظرات عتاب لحد أمتي يا مريم …..لحد أمتي المعامله دي
مريم ساكته مش بتتكلم
محمد : مد أيده عطاها الفستان وقال البسي ده
ومشي من عندها من غير ولا كلمه تانيه
مريم : طب مش لابساه برضوه *????
*************************
عند يزيد في المكتب
قاعده منال علي مكتبها كل تركيزها في شغلها مش واخده بالها باللي داخل عليها يتسلل
واقف طارق يتاملها شويه وهيا منهمكه في شغلها وبعدين راح مره وحده قاعد علي المكتب بتاعها وقال
لدرجة دي مش حاسه بوجودي انا هنا من بدري
منال لسه هتتكلم دخل يزيد عليهم بعصبيه جامده وقال ممكن أعرف إيه اللي بيحصل هنا بالظبط
طارق : يعني هيكون في ايه ….عادي هو ممنوع
اقعد مع زميله ليا في نفس المكان
يزيد: لا مش ممنوع…… الطريقه هيا اللي ممنوعه
كل ده ومنال ساكته و مش عارفه ترد هيا كده كده كانت هتقلو ميصحش يقعد كده على مكتبها لولا دخل عليهم يزيد
فضلت الصمت بدل الموضوع ما يكبر أكتر
طارق : انا مقصدش حاجه واسف يا انسه منال لو ازعجتك
منال : لا مفيش حاجه تستاهل الأسف اتفضل اقعد حضرتك براحتك انا كده ..كده خلصت وماشيه
وسابتهم وطلعت
يزيد طلع وراها وخدها من أيده جارجرها وراه
………….
لحد المكتب ……..دخلها وقفل الباب
منال : لو سمحت ميصحش كده
يزيد بعصبيه شديدة : بس انا الي تقوليلي إيه اللي يصح وأيه اللي مايصحش ….بس أنا
لكن غيري عادي جدا
منال : إيه اللي بتقوله ده…… انا ماختش بالي لما دخل
كنت مشغوله بشغلي ولسه هقوله انزل من علي المكتب مايصحش كده أنت دخلت
وكملت كلامها انا مش عارفه اشمعني انا اللي بتعاملني المعامله دي
يزيد : علشان……. غبية …….
وسابها ومشي وهيه كمان مشيت وراه بتكلم نفسها
ماله ده هو أنا ناقصه
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سجينة زوجها للكاتب أحمد سمير حسن

اترك رد

error: Content is protected !!