روايات

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الخامس 5 بقلم آية علاء

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الخامس 5 بقلم آية علاء

رواية ذات العيون الخضراء البارت الخامس

رواية ذات العيون الخضراء الجزء الخامس

ذات العيون الخضراء
ذات العيون الخضراء

رواية ذات العيون الخضراء الحلقة الخامسة

ودع اياد جميع العائلة الا اروه وذهب الي المطار وصلته رساله من اروه كانت كالتالي *(اياد مبسوطه اوووي انك هتسافر بس مش علشان هتحقق حلمك لا علشان هخلص من الرعب الانت كنت معيشني فيها بالسلامه واخر مره اخاف منك)* اجاب اياد علي الرساله وهو يبتسم بانكسر بسبب محبوبته *(امم لدرجه دي انتي بتخافي مني بس انا كل الانا كنت بعمل علشان مصلحتك بس مش مهم انا اسف وبتمني تكوني مبسوطه ديما وخلي بالك من نفسك)*
وصل اياد امريكا وذهب الي البيت الخاص بيه هناك وكان البيت جميل جدا ولكن موحش للغايه بسبب وحدته في هذا البيت رتب اياد اغراضه واغتسل ونام
في صباح اليوم التالي ذهب اياد مبكرا الي مستشفي التي سوف يعمل بيها وكانت احدي اكبر مستشفيات امريكا واهم كان اياد يعمل مساعد لطبيب كبير وظل علي هذا الحال اكثر من سنه ونص اشتهر اياد بذكاءه وفطنته في الطب وكان صوره في كل الصحف والمجالات وكان فخر البلد هناك وكانت جميع النساء تقع في غرامه من اول نضره (اروه بس ي بت اياد ليا وحدي ايه ده 😡😡😡😂😂😂) وفي يوم من الاياد كنت روح تتحدث مع اياد فديو كول
روح: حبيبي عامل اي وحشتني اووووي
اياد وهو يتناول العشاء وحده: قلبي بخير الحمدلله وانتي كمان ي روحي
روح: ايودي جي امته
اياد: روح بلاش ايودي دي مش بحبها المهم لسه مش عارف بس اكيد مطول فين ماما وبابا عاملين ايه
روح: خلاص متتحولش ي عم مش هقول تاني ولي بقا هتتاخر ومش هتجي تحضر العيد كمان زي السنه الافاته وماما وبابا زعلانين

 

 

اياد: روح عندي شغل كتير مش هعرف اجي علي العيد ولي بابا وماما زعلانين وحياه عامله ايه هي وزياد وفرح
روح: كنت عارفه انك مش هتاجي لانك مش هتجي ي اياد فرح دي قمر اوووي مغلبه حياه وزياد من غير ماما فاطمه ومامت فريده كانوا حصلهم حاجه
اياد بضحك عاليه: الدرجه دي مغلبهم
في هذه الاثناء دخلت اروه
اروه: روح كلمي عمو محمد
روح: ماشي هخلص الفون واكلمه
اروه: ماشي متتاخريش استني بتكلمي مين بقا ي مفعوصه
روح: بكلم حبيبي
اروه: اي حبيبك اي ي مفعوصه فينك ي اياد تشوف اختك بتعمل اي والا فالح تزعق فيا وتتعصب عليا
روح: اياد سمعتها بتقول اي 😂
اروه: بتكلميه ومقولتيش ليه 😲
روح بضحك: اسفه مانتي مسالتيش مين حبيبي وفسرتيها علي حسب دماغك بقا 😂😂😂
اروه بكسوف شديد: بس ي بت انا هروح اوضتي
روح: ماشي
بعد خروج اروه اياد تحدث
اياد: كان لزام تكسفيها 😂
روح: معرفش 😬
اياد: خلاص حصل خير يلا انزلي شوفي بابا وانا هقفل علشان انام عندي شغل كتير الصبح
روح: ماشي ي قلبي سلام

 

 

في احد ايام الكليه كانت تجلس اروه مع لميس صديقتها
لميس: اروه عايزه اسالك سؤال
اروه: اسالي
لميس: هو الدكتور اياد هيرجع امته ☺️
اروه: معرفش والله ي بتني هو مش بيعرف حد بخططه غريب اوووي
لميس: معاكي اي حساب ليه
اروه: لا 😂
لميس: هقولك حاجه
اروه: قولي ي ستي كلي اذاني صاغيه
لميس: انا صراحه بحب اياد جدا ومن زمان يعني ومخبيه بس تعبت من كتر مانا بخبي
اروه بنغصه في قلبها ولا تدري لماذا: ايه بتحبي اياد الا هو ابن عمي 😂والا واحد غيره
لميس: لا ابن عمك
اروه: ربنا يجعله من نصيبك ي قلبي هو يلاقي زيك فين
لميس: مش زعلانه يعني
اروه: لي ازعل 😂😂
لميس: ففكك هتعملي اي النهارده
اروه؛ ولا حاجه هروح انام بس
بعد عوده اروه الي البيت
اروه دخلت الي اوضتها بهدوا
اروه لنفسها: مالك ي اروه زعلانه كدا انا صح بحبه وندمانه اووي اني كنت سبب انه يسافر ودلوقتي صحبتي واختي بتحبه اووي اعمل اي انا
تسريع الاحداث
عودة اياد
عاد اياد الي الوطن والبيت بعد غياب اربع سنين
دخل اياد الي المنزل بهدوء وصعدا الي غرفته واخد شاور وانام وانزل في الصبح لفطار ليفاجي الجميع الا اروه لانها ذهبت الي الكليه مبكرا

 

 

اياد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير ي جماعه
العم احمد هو الاب محمد وهما يراجعان ملف احد الصفقات من غير انتباه : صباح النور
الجد محمود وهو يقراء الصحيفه: صباح النور
الجد لتفسه : هو انا حاسه ان الصوت ده زي صوت اياد
اياد يكاد يموت من الضحك: ايه ي جماعه مفيش وحشتنا ولا اي علامات الترحيب 😂😂😂😂😂
الكل في صوت واحد: اياد انت رجعت امته ي واد
محمد بيحضن اياد: وحشتني ي فخري جدا
اياد: وانت اكتر والله ي بابا
احمد: كدا ي اياد تجي من غير متقول
اياد: حبيت عملكم مفاجأة بس امال فين ماما فريده وفاطمه وزياد و روح وحياه و فرح حبيبة قلب خالها
محمد: مامتك فريده ومرات عمك في المطبخ واختك المفعوصه هتنزل دلوقتي
اياد: اروح بقا اسلم علي ماما
في المطبخ
اياد: احم احم الفطار لي النهارده ي ماماتي 😂😂
فريده: زياد معلش بلاش تقلد اياد لانه وحشني وهعيط دلوقتي
اياد: لي كدا بس ي ماما مانا اهو قادمك وحضنها
فريده بصدمه: اياد هو انت ي ماما والا انا بحلم فاطمه اقرصين
فاطمه: لا اقرصيني انتي لاني مش مصدقه ومصدومه هو ده اياد والا احن بنحلم
وخرجت فاطمه وفريده بصدمه وبصوت واحد: حد يقول الا احن سبنها في المطبخ وجينا ده اياد 🙂
محمد واحمد والجد محمود بضحك بصوت عالي: ايوه اياد 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
اياد بضحكه ساحره وجميله: ايه ي ماما مش مصدقين 😂😂😂😂😂
روح بصويت من الخلف: ااااااااااه ايااااااااااااااد

 

 

اياد بخضه: في ايه ي بتني 😂😂😂
روح: حبيبي وحشتني تحضنه بشده
زياد: في ايه ي جماعه انا سامع حد بيقول اياد
اياد من خلفه: احم معك الدكتور اياد محمد شخصيا
زياد بحضن واشتياق الي صديقه المفضل: وحشتني اووووي ي صحبي بجد فرحان 😃جدا برجوعك ازي متقوليش
اياد معلش والله كنت عاملها مفاجأة بس
حياه: اياد اياد انت حقيقي صح زياد اقرصني
زياد يقرصها
حياه: برحه ايه ده 😂😂
حياه: ي حبيبي ي اخويا وحشتني موت
فريده: اوعي كدا خليني اشبع من ابني وحشتني اوووي
اياد: كفايه ي جماعه انا جعان 😂😂😂😂
الكل بصوت واحد: الله هي اروه جت هنا 😂😂😂😂
اياد ضحك في صمت
زياد بهمس لاياد: شفت ضحكتك لما سمعت اسمها
اياد: بس بقا علشان منزعلكش واجيب ناس تزعل معاك
وفطر الجميع
زياد: هتعمل ايه ي اياد هترجع تاني امريكا
اياد: لا هتسقر هنا وهبقا اسافر كل شهرين اشوف المستشفيات هناك وكدا بس
زياد: هتعمل اي هنا
اياد: هرجع لشغلي في الكليه والمستشفي وهبداء ابني مستشفي جديده تاني والمستشفي الموجوده تم تجددها من شهرين وانا كنت متابع الشغل من هناك
محمد بفخر من ابنه: ربنا معاك ي بني
اياد: اروح انا الكليه دلوقتي بقا عندي محاضرات باين النهارده

 

 

زياد: الله يرحم لما كنت بتروح سكاشن دلوقتي بقيت دكتور 😂😂
اياد: والله ي اخي كله بتوفيق من ربنا ودعوات مامتي اروح يلا بقا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في الكليه
اياد: االسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الطلاب في ذهول: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اياد: ها فكريني والا ارجع اعرف عن نفسي تاني ببتسامه جميله
اروه بتاخير: اسفه ي دكتور علي التاخير
اياد: اتفضلي حضرتك انا الداخل قبل وقتي بخمس دقايق
اروه: شكرا جزيلا لحضرتك
اياد: اعرفكم بنفسي انا الدكتور اياد محمد عمري 24 سنه موجود في مكتبي لساعه 2لو حد محتاج يسال في اي حاجه واعتبروني اخوك الكبير
اروه بصدمه: ايه اياد رجع وانا معرفش
لميس: اروه الدكتور اياد رجع
اروه: والله لسه اعرف
اياد: لوسمحتي ي دكتوره انتي وهي الهدواء وعدم الشوشره في المحاضره
اروه: اسفين ي دكتور
وبداء اياد الشرح وانتهي وذهب الي المستشفى لتفقدها
اروه وهي سرحانه: بجد انت اتغيرت اوووي وحلويت اكتر
لميس: اروه اروه رحتي فين ي بتني بقالي ساعه اكلمك
اروه: اسفه ماخدتش بالي
لميس: قلبي كان هيوقف من جماله وطريقة شرحه الجميله
اروه: اها مشاء الله شاطر في شغله جدا
عند اياد في المستشفى

 

 

مصطفي: في ايه الكل لي بيجري كدا
اياد: من وراه: تقريبا كدا في حد جي
مصطفي: اها يمكن بس مين ممكن اياد
اياد: تصدقه ممكن
مصطفي بستعاب: اياد 😲😲😲
اياد: نعم
مصطفي يحضن اياد: وحشتني اوووووي ي اياد والله كنت مفتقد عصبيتك عليا 😂😂😂
اياد: ي اخي افكرلي حاجه حلوه مش عصبيتي بس متزعلش. مش هحرامك منها 😂😂😂😂
نور من الخلف: انت ي دكتور مصطفي
مصطفي بحب: عيون مصطفي
اياد: الله في اي اتظبت ياض
مصطفي: الله مراتي ي اخي انت مالك
اياد: الف مبروك كدا من غيري 🥺
مصطفي: انت هتمثل ياض مش عزمك انا علي الفرح وانت محضرتش 😡😡
اياد بضحك: بهزار ي درش مهزارش 😂😂😂😂
نور: الحمدلله على سلامتك ي دكتور
اياد: الله يسلمك ي دكتور
ومر وقت طويل عليا اياد في المستشفى
عاد اياد الي المنزل في وقت متاخر من الليل كانت اروه مازلت تدرس وتذاكر
اروه: كنت فين
اياد بستغراب: ايه اها كنت في المستشفي كان عندي شغل كتير
اروه: اصلا ماما فريده فضل صاحيه لوقت طويل علشانك قولتها تنام ولما انت تيجي اشوفك لو محتاجه حاجه اعملهلك
اياد: لا شكرا تسلمي
اروه: الحمدالله على سلامتك
اياد: الله يسلمك تسلمي تصبحي علي خير
اياد لنفسه: ايه الاهتمام ده كله
اروه لنفسها: بحبك ي اياد بس مش هقدار اقولك لاني عارفه انك مش بتحبني وديما تعملك

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ذات العيون الخضراء)

اترك رد

error: Content is protected !!