روايات

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الفصل الرابع عشر 14 بقلم رونا

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الفصل الرابع عشر 14 بقلم رونا

رواية تخلت عن كبريائها من أجله البارت الرابع عشر

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الجزء الرابع عشر

تخلت عن كبريائها من أجله

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الحلقة الرابعة عشر

بعد ما بتخلص الحفله شذي خارجه من القاعه بتقف علي صوت حد بينادي عليها
حمزه: شذي استني
شذي: تحت امرك يا بشمهندش سوري قصدي تحت امرك يا حضابط
حمزه: انا عارف ان الموقف صعب وان مفيش اي كلمه ممكن تصلح حاجه بس انا طالب انك تسمعيني بقلبك وبعدين تحكمي واللي هتحكمي بيه هنفذه
شذي: لنفسها وفي اي لما اسمعه مش هخسر حاجه انا بحبه وكنت مستنياه يجي يكلمني انا هخسر لو مسمعتوش وبترد سمعاك
حمزه: بصي هو في الاول كان تمثيل لحد ما سافرتي وابتديت افكر فيكي واقلق عليكي لان كنت شاكك كضابط ان السفريه دي ليها علاقه بالمافيا وكحمزه كنت بحبك وخايف عليكي وكنت مفتقد الكلام معاكي وكنتي وحشاني اوي بس كده انا بحبك وعايزك تنسي اللي فات ونبدا صفحه جديده تتجوزيني
شذي: انا كمان لما كنت مسافره افتقدك ووحشتني وكنت بفكر فيك وعرفت ان بحبك موافقه اتجوزك
حمزه: بجد😍
شذي: بجد يلا اعرفك علي عيلتي
حمزه: يلا
وبيروحو للمكان اللي واقف فيه شيري ونيره وعمار
شذي بتعرفهم علي بعض
حمزه الضابط اللي كان ماسك القضيه شيري اختي عمار ونيره ولاد عمي
نيره: مش انت المهندس اللي كنت في الشركه.
شذي: ايوه وبتحكيلها
حمزه: بعد ما عرفتو الحكايه عمار انا بطلب ايد شذي منك
عمار: لو العروسه موافقه انا كمان موافق
شذي بكسوف: موافقه
نيره وشيري بفرحه: اخيررا شذي هتبقي عروسه
عمار: علي فكره يا جماعه انا قررت استقر في مصر
شذي ونيره بفرحه: ايوه بقا اخيرا هنتجمع
عمار: حاجه كمان
نيره: اي
عمار: شذي انا بطلب ايد شيري منك
شيري:ازاي انا بنت عمك وزي اختك
عمار: كنت غلطان وغبي بتهرب من الحقيقه شيري انا بحبك من يوم ما اتولدي شيلتك علي ايدي وكنت بخاف عليكي من الهوا وحبي ليكي كان بيكبر معايا كل ما بشوفك بتكبري وتحلوي الفكره ان بعد موت بابا واتفاجات بموضوع نيره كل ده كان ضاغط عليا وكنت مشتت ومش عارف انا بحبك ولا بحب نيره بما انها طلعت مش اختي ولما جيتي صارحتيني بحبك ليا مكنش عندي رد فقلتلك انك زي اختي وقررت اسافر وابعد واخلي الايام تجاوبني انا بحب مين وجاوبتني انا بحبك انتي ياشيري من يوم ماسافرت مابفكرش غير فيكي مابشوفش قدامي غيرك قابلك بنات كتير وحاولت اعمل علاقه بس ولا واحده ملت عيني وقلبي انتي بس اللي مليتي عيني وقلبي بحبك يا شيري تتحوزيني
شيري بدموع فرحه: موافقه
عمار بيحضنها ويلف بيها
بعد اسبوع تحضيرات لفرح “شذي وحمزه”*”شيري وعمار” اللي اصرت شيري ان لينا تيجي تغني رغم اعتراض شذي بس في الاخر وافقت بعد ما سمعت اغاني ليها وعجبها صوتها وبتتفق نيره مع لينا انها تيجي تغني
في الفرح
بتيجي لينا تغني ويرقص حمزه مع شذي و عمار مع شيري ولينا بتغني عيونه لما قابلوني، نادوا لقلبي شغلوني
خذوني سفروا بيّ و ودوني دنيا بعيد
لاقيت كل أحلامي، حقيقة باينة قدامي
حياتي بيه بقى لها تيجي ألف معنى جديد
حبيبي عمري أحلى بيه بلاقي راحتي بين إيديه
ولو سابني وغاب ثواني ببقى هتجنن عليه
حبيبي أغلى منه مين؟ وألاقي زيه ثاني فين؟
أنا بحس بفرحة وإحنا قريبين
عيونه لما قابلوني، نادوا لقلبي شغلوني
خذوني سفروا بيّ و ودوني دنيا بعيد
كلامه بحر حنية، غرامه فرحة وهدية
ده إحساس جديد عليّ قبله ما عرفتوش
رقته نسمة من الجنة ضحكته غنوة تتغنى
يا ترى اِسمه إيه اللي بنا ده اللي ما فهمتوش
حبيبي عمري أحلى بيه بلاقي راحتي بين إيديه
ولو سابني وغاب ثواني ببقى هتجنن عليه
حبيبي أغلى منه مين؟ وألاقي زيه ثاني فين؟
آه أنا بحس بفرحة وإحنا قريبين
عيونه لما قابلوني نادوا لقلبي شغلوني
خذوني سفروا بيّ و ودوني دنيا بعيد
في نفس اللحظه دي واقفه نيره بتتفرج عليهم وهي مبسوطه بيجي حد من جنبها وبيكون تامر مش نفسك ترقصي سلو مع عريسك
نيره: مش انت المهندس اللي
تامر: اه انا وانا بردو الضابط اللي اتكرم في الحفلة
نيره: طب عايز اي
تامر: عايز ابقي انا وانتي زي حمزه وشذي
نيره: وده حب من اول نظرة
تامر: اه حب من اول نظره شفتها منك في الشركه وحبي ليكي كان بيكبر جوايا مع الايام بس مكنش ينفع ابين عشان شغلي ميبوظش
نيره: بص انا الصراحه مش حاسه بحاجه ناحيتك دلوقتي بس بتتكسف حاسه ان ممكن يبقي في حاجه
تامر: يعني موافقه
نيره:بكسوف موافقه بس علي تعارف مش جواز علطول
تامر: وانا مش مستعجل
وبعد 5شهور من جواز شذي وحمزه، شيري و عمار بيتجوز تامر ونيره ولينا جت غنت لا ملامة عاللي حبه لا ملامة
ده اللي ساب في القلب يجي مية علامة
مش طبيعي لو ظهر بتقوم قيامة
من أول مقابلة سحر عينه ناداني
بالطريقة شد قلبي بالطريقة
مت فيه سلمت من أول دقيقة
وأعمل إيه كان لازم أضعف في الحقيقة
دي عيون ثبتوني نص ساعة فمكاني
عودت عيني عالضحكة دي
وأنا زاد حنيني المرة دي
يوهم يا عيني لا مش عادي
بحلم يكون جنبي ومعايا
حبيبي، حبيبي، حبيبي
آه، حبيبي، حبيبي، حبيبي
على كيفه يعمل اللي على كيفه
في الجمال ده مطلع القمر وصيفه
يا حرام جاله وكسر مقاديفه
ما اللي بيجي في سكته ده راح بالسلامة
عن جماله كلموني عن جماله
ده اللي شاف الجنة غير اللي إتحكاله
ده إكتشاف لفيت عليه الكون بحاله
نفسي بس أقرب ولا أطول إبتسامة
عودت عيني على الضحكة دي
وأنا زاد حنيني المرة دي
يوهم يا عيني لا مش عادي
بحلم يكون جنبي ومعايا
حبيبي، حبيبي، حبيبي
آه، حبيبي، حبيبي، حبيبي
وبعد ما لينا خلصت وقفو ابطالنا كلهم مع بعض حمزه وشذي وعمار وشيري ونيره وتامر ودينا ويوسف ولينا خدوا صوره للذكري
وتوته توته خلصت الحدوته حلوه ولا بتوته اتمنى تكون عجبتكو وياريت تقولو رايكو في الكومنتات بقبل النقد بس باحترام

لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على : (رواية تخلت عن كبريائها من أجله)

اترك رد

error: Content is protected !!