روايات

رواية انت قدري الفصل الثاني 2 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري الفصل الثاني 2 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري البارت الثاني

رواية انت قدري الجزء الثاني

انت قدري
انت قدري

رواية انت قدري الحلقة الثانية

_ في بيت ريم كانت قاعده بتعيط وممدوح اخوها قعد جنبيها وقال..
ممدوح
خلاص بقي يا ريم ده انا خسرت صاحب عمري عشانك اهو..
ريم بحده
نعم يا اخويا وانا مالي المفروض تكون رجولتك هي اللي نقحت عليك…
ممدوح بخبث
ريييم لاخر مره هسألك احمد عمل كده بجد معاكي، اصل انا مش اعرفه من سنه ولا اتنين ده عشرة عمر وانتي عارفه وعمره ما بص لبنت بطريقه مش كويسه هيجي معاكي انتي ويعمل اا..
ريم بسرعه قالت
يعني هو انا هضحك عليك ليه يعني، المهم هو اكيد هيحاول يكلمك ويقابلك ويالف حوار من عنده عشان يطلع نفسه برئ قدامك انت بقي اوعي تديله فرصه ينطق حرف واحد..
ممدوح اتنهد وقال
هو بس يحاول وانا هنفخه واروح فيه في داهيه..
ريم بخوف
لا لا لا يعني انت هتضيع نفسك عشان واحد زي ده؟..
ممدوح
بقولك ايه انا هنزل اجيب عشا وجاي تاكلي ايه؟..
ريم
كشري طبعا…
ممدوح
حاضر…
_ ونزل ممدوح وهي فضلت ترقص في الشقه وهي مبسوطه وقالت..
ريم
الله عليكي وعلي دماغك يا بت يا ريم ومش هشتغل خلاااص وهفضي لمسلسلاتي 💃💃💃
_ وفجأه الباب خبط وهي فكرته ممدوح اخوها، وراحت فتحت بسرعه وسابت الباب من غير ما تشوف مين وقالت..
ريم
مليون مره اقولك ياااه خد معاك المفتاح بعد كده هسببك علي الباب وو….
_سكتت وهي بتحاول تستوعب اللي شافته، ولفت ولما شافت احمد ومامته قدامها برقت ووشها قلب احمر واحمد بص للارض باحراج والهام قالت..
الهام
مساء الخير يا بنتي..
_ قفلت ريم بسرعه الباب وبصت لنفسها وهي لابسه بجامعه قصيره ودايقه جدا وقالت بصوت عالي..
ريم
الله يخربيتك انت جايب امك وجاي تردهالي، طيب اللي هيقرب مني هصوت والم عليه امة لا اله الا الله..
بص احمد لمامته اللي بتضحك وقال
عجبك كده يلا نروح يا ماما هو مش ممدوح صاحبي وعشرة عمري انا باخته دي عايز اخسره..
الهام بحده
بس يا ولد ما اسمعش صوتك، وانتي يا بنتي افتحي احنا جايين عايزين اخوكي في كلمتين..
ريم
اخويا مش هنا وانتو استنيتوه ينزل عشان تيجو تستفردو بيا مش كده..
احمد بغضب
مين اللي يستفرد بالتاني ده احنا اللي خايفين منك..
ريم بخوف
بقولك ايه انت ما تتكلمش اصلا بعد اللي عملته معايا يا قليل الادب..
احمد بسخريه
لا دي كمان بتكدب وتصدق..
الهام
ممكن تخرس خالص وانزل تحت يلا استني صاحبك وهاته وتعالي..
احمد
انتي عايزاني اسيبك مع المفتريه دي ااا..
_ قبل ما يخلص كلامه لقي في نايه بتدلق عليه من فوق وبصتله ريم من الفتحه اللي فوق الباب وقالت..
ريم بحده
عمال تقل ادبك من الصبح وانا سكتالك، جرا ايه يالا انت مالقيش حد. يلمك ولا ايه ..
خبط احمد جامد علي الباب وقال بعصبيه
طيب لو خلف فيكي ابوكي افتحي والله العظيم ما هسيبك النهارده انا يتدلق عليا مايه ومال ريحتها عامله كده ليه..
ريم ضحكت وقالت
سوري اصلها المايه اللي غاسله فيها شربات ممدوح صاحبك..
اتعصب جدا والهام ضحكت وقالت
هههههههه قولتلك انزل ما سمعتش كلامي وبعدين انا هعرف اتعامل معاها..
احمد اتنهد بضيق وقال
ماشي يا ماما اما نشوف اخرتها …
نزل احمد والهام قالت
افتحي يا بنتي اهو احمد مشي، افتحي بقي هتسبيني واقفه علي الباب…
ريم بقلق
طيب احلفي الاول انه نزل..
ابتسمت الهام وقالت
والله العظيم نزل افتحي بقي…
_ فتحتلها ريم وكانت لابسه اسدال الصلاه ودخلت الهام وحضنتها وقالت….
الهام
وحشتيني اوووي يا مرات الغالي..
ريم وهي في حضنها قالت
ايه الوليه الهبله دي؟!…
بعدت عنها الهام وقالت
زي القمر زي ما كنت بتمني تكوني بالظبط…
ريم رفعت شفتها بطريقه شعبيه وقالت
انتي تعرفيني منين يا حجه..
قفلت الهام الباب وقالت
بصي بقي هو المفروض اني جايه هنا عشان نقول لاخوكي الحقيقه وعارفه ان احمد ابني برئ…
ريم بخوف
استري عليا والنبي والله ممدوح ممكن يقطعني فيها، بصي كل الحكايه انا مش عايزه اشتغل..
الهام بخبث
بس انتي غلطتي لما تفرقي بين اتنين صحاب..
ريم
ما تكبريش الموضوع اووي كده..
الهام بحده
الموضوع كبير اصلا..
ريم بغيظ
انتي بتشخطي فيا ليه لو سمحتي اتكلمي باسلوب احسن من كده..
قعدت الهام وحطت رجل علي رجل وقالت
بصي بقي انا ممكن ما اقولش لاخوكي الحقيقه وكمان هقف في صفك واقول لاخوكي ان احمد عمل اللي انتي قولتي عليه بس بشرط..
ريم قعدت جنبيها بسرعه وقالت
اقسم بالله انتي ست ميه ميه وزي الفل،وانا موافقه علي اي حاجه شاله حتي اجي اغسلك الاطباق اتنين وخميس…
الهام بخبث
انا هخطبك لاحمد من اخوكي وانتي هتوافقي..
ريم وقفت وقالت
نعم يا اختي هو انتي جايه تحطي البنزين جنب النار..
الهام ضحكت وقالت
هههههه والله ما في واحده هتنفع معاه وهتكسر مناخيره اللي رافعها السما غيرك، وانا خلاص واخده قرار..
ريم بغيظ.
ده عندها يا حجه، ده انا انزل اشتغل احسن…
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وتحت البيت كان احمد واقف وساند علي عربيته وشاف ممدوح جاي، فراحله بسرعه وقال..
احمد
والله العظيم يا ممدوح انا ما عملت حاجه ومش عارف اختك قالت كده ليه، بس انت عارفني و..
ممدوح
مصدقك يا احمد لاني هارف دماغ اختي، وانا اللي اسف علي اللي هي قالته بس انا مستني اشوف اخرها ايه..
احمد
طيب وفرت عليا كتير والله، تعالي بقي نلحق امي فوق مع اختك..
ممدوح بقلق
لا ثواني هو انت ايه اللي جاب امك فوق عندنا اصلا..
احمد
جات تصالحنا انا وانت..
ممدوح
طيب يلا نلحقها قبل ريم ما تعمل فيها حاجه اختي وعارفها كويس..
_ وطلعو فوق ولقيو ريم والهام قاعدين مع بعض وبيضحكو…
احمد
ماما انتي كوبسه يا حبيبتي..
الهام
انا زي الفل، ازيك يا ممدوح عامل ايه؟..
ممدوح
انا الحمد لله يا طنط كويس، منورانا والله..
وقفت الهام وقالت
ده بنورك يا حبيبي، المهم انا بعتذرلك جدا عن اللي عمله احمد مع اختك..
احمد بصدمه
ايه اللي انتي بتقوليه ده يا ماما..
الهام
خلاص بقي يا احمد انت قول الحقيقه، وبعدين احنا جايين نصلح الوضع واحمد عايز يخطب ريم..
قرب ممدوح من احمد وقال
بقي تعمل كده في اختي وجاي بكل بجاحه تكدبها وتخليني انا ما اصدقهاش..
ريم بحزن
شوفت انت ازاي طول عمرك ظالمني..
احمد بصدمه
ما حصلش والله اا..
_ ما قدرش يكمل كلامه بسبب البوكس اللي خده في وشه من ممدوح ووقع علي الارض وممدوح قال..
ممدوح
اخرس بقي يا حيوان..
_ وبعد شويه كان احمد قاعد علي الكنبه ووشه بينذف وجنبيه الهام وجات ريم من المطبخ وقالت..
ريم
امسك كيس تلج عشان وشك اللي اتدشمل ده..
بصلها احمد بغيظ وقال
شكرا فيكي الخير والله..
ممدوح بحده
ما تكلمهاش قدامي انت فاهم ولا لا..
الهام
خلاص بقي يا ممدوح ما فهمناك الحكايه هو كان بس بيحاول يختبر اخلاقها واهو جه البيت من بابه وخطبها..
ممدوح بحده
وهو يعني هيشكك في ربايتي لاختي، ليه ما يعرفش صاحبه..
الهام
ما خلاص بقي وانت اهو اخدت حقك منه، المهم الخطوبه الخميس الجاي حلو..
ممدوح
جرا ايه يا طنط هو مش لازم اخد وقتي افكر واخد رأي اختي واسأل علي البشمهندس..
احمد
بشمهندس مين انا دكتور..
ممدوح بغيظ.
الله واعلم بقي هسأل واشوف…
الهام
تمام خليها قراية فاتحه يوم الخميس واهو نتعرف من البدايه خالص..
ممدوح بص لريم وقال
وانتي رئيك ايه موافقه بيه؟ …
_بصت ريم لالهام اللي شاورتلها بحده انها توافق وقالت ريم وهي بتبص الارض وعامله نفسها مكسوفه..
ريم
اللي تشوفه يا ابيه..
ضربها علي كتفها وقال بحده
اتعدلي يا ريم متنيله موافقه ولا لا؟..
ريم وهي ماسكه دراعها بألم
موافقه موافقه ربنا علي الظالم والمفتري…
_ وبعد شويه مشي احمد ومامته وريم راحت. طلعت الاكل وقعدت قدام التلفزيون، وقرب منها ممدوح وقال…
ممدوح
ريم انا مش مرتاحلك مخبيه ايه عني..
ريم بقلق
وربنا سيبتلك اكلك وما اخدتش غير منابي..
ممدوح بغيظ
مش علي الاكل، في ايه بيحصل من ورا ضهري..
ريم ببرود
وانا اعرف منين انا قاعده قدامك ما اعرفش ايه اللي بيحصل وراك اااه ايدي اااه يا ابن العضاضه..
ممدوح بحده
اتكلمي يا بت انتي، ايه اللي خلاكي توافقي باحمد بعد اللي عملو فيكي ولا هو ما عملش حاجه وانا ظالم الواد..
ريم
يادي النيله ياما امه بنفسها قالتلك اللي حصل وانت برضو مكدبني تشكر يا ابن ابويا وامي، لو انا مش اختك قول والله مش هزعل اهو الاقي سبب افجر طاقة الانحراف اللي جوايا..
ممدوح بحده
اخرسي واصلا انا بتكلم مش عايز الجوازه دي تتم، احمد برضو غلبان وما يعرفش اللي هيحصله معاكي..
سابت ريم الاكل وقالت
وبعدين معاك بقي ده بدل ما تفرحلي وتهيص معايا..
ممدوح
اممم كلي يا ريم وانتي ساكته..
سابها ودخل المطبخ وريم قالت
ده انت عيل بووومه..
_وبعد شويه طلع ممدوح من المطبخ وهو ماسك حله وبيطبل عليها وبيغني وبيقول..
ممدوح
وافرحي يا عروسه انا العريس يا عروسه يا عروسه..
وقفت ريم علي الكنبه وقالت
ويا عروسه يا عروسه انا العريس…
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وفي بيت احمد كانت الهام قاعده بتشرب قهوه وهي مبتسمه، واحمد واقف قدامها وعمال يروح ويجي وهو متعصب وقالها..
احمد
انا عايز افهم بقي حاحه واحده، لييه بتعملي كده يا الهام؟..
الهام
اقعد واهدي وبطل تتنطط حواليا زي القرد كده وانا هقولك..
احمد قعد جنبيها وقال
قعدت اهو، ليه بقي عملتي كده ودبستيني في بنت المجانين دي؟..
الهام
الموضوع بسيط ريم اخت صاحبك ومننا وعلينا وبنت اموره وجميله ومؤدبه ايوه دماغها طاقه شويه بس حلوه ودمها خفيف وانا عايزه افرح بيك..
احمد بغيظ
تفرحي بيا ولا تفرحي فيا يا ماما… انا عايز اعيط..
ضحكت الهام وقالت
ههههه طيب بزمتك يا شيخ هي حلوه ولا لا، ورحمة باباك لتقول الحقيقه..
احمد وقف وقال بضيق
وتفيد بايه الحلاوه والدماغ مش موجوده، وانا قولتلك انا عايز واحده عاقله وهاديه..
الهام
معلش بعد الجواز ريم هتعقل..
احمد بخبث
امممم ده لو كملت للجواز اصلا، انا بقي هعرف ازاي اخد منها حقي تالت ومتلت..
_ وتاني يوم نزلت ريم وهي لابسه اسدال الصلاه ووقفت قدام اوضة البواب وقالت..
ريم
يا عم عوضيكو… عم عوض فين الحاجات اللي قولتلي ان ممدوح بعتك تجيبهم وانت ازاي ما تطلعهمش ياراجل اطلع كلمني ما تخلنيش ادخلك..
_ وفجأه لقيت حد. سحبها لجوه وقفل الباب وحط ايده علي بوقها، واتصدمت هي لما لقيته احمد وكان مقيد حركتها وقال لعوض بحده…
احمد
عوض شوف شغلك وكأن ما فيش حد جوه وانا هرضيك تاني..
وشال ايده من علي بوقها وهي قالت بتوتر
انت بتعمل ايه يخربيتك اوعي كده..
احمد بغيظ
بقي انا اتضرب واتهان واتخانق مع صاحب عمري واتدبس في واحده زيك بسببك وبسبب حاجه ما عملتهاش..
ريم وشها قلب احمر وقالت بتوتر
لو سمحت اوعي كده غلط وبعدين انت جاي هنا عايز ايه اصلا؟…
احمد قرب منها اكتر وقال
هعمل اللي انتي قولتي عليه لاخوكي عشان يبقي معاهم حق واتعاقب بضمير مستريح…
برقت ريم بخوف و؟؟….

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انت قدري)

اترك رد

error: Content is protected !!