روايات

رواية عشقت ممرضتي الفصل الثامن عشر 18 بقلم جودي عصام

رواية عشقت ممرضتي الفصل الثامن عشر 18 بقلم جودي عصام

رواية عشقت ممرضتي البارت الثامن عشر

رواية عشقت ممرضتي الجزء الثامن عشر

رواية عشقت ممرضتي الحلقة الثامنة عشر

حسام:كنز قوليلي متخفيش محدش يقدر يعملك حاجه طول ما انا موجود قوليلي يا كنز قلبي مين مرات رامز و اسمها ايه
كنز:___
حسام بتعب:كنز انا مش هكرر كلامي كتير مين مرات رامز
كنز بخوف و دموع:مقدرش اقولك مقدرش
حسام بصريخ:لا هتقولي يا كنز قوليلي دلوقتي مين مرات رامز اخوكي
كنز بنفس الصريخ:مقدرش اقول انا لو قولت يبقي انا هخسر صحبتي الوحيدة أو بمعني الكلمة هخسر أختي اللي ليقت معاها حنيه مشوفتهاش لا من اخويا ولا من أمي
حسام بصريخ:و سهيل زنبوا اييييييييه
كنز بإستغراب:ايه علاقه سهيل بالموضوع يا حسام فهمني كل حاجه دلوقتي حالا
حسام بهدوء ما قبل العاصفة:عايزة تفهمي انا هفهمك يا كنز..الحكاية بدأت من اول يوم تعب لي أنكل محمد أبو سهيل كنا انا و سهيل و عزيز و رامز أو رامي زي ما انتِ عارفه كنا قاعدين بنشتغل علي صفقه مهمه جدا و كان ليها علاقه بي مزاد لازم نروحوا المهم جلنا مكلمه بتقول أن أنكل محمد عمل حادثة و لازم نيجي بسرعه و فعلا روحنا لقيناه متكسر من كل حته و بعد يومين بالظبط دخل اخوكي و معاه واحدة بيقول أنها ممرضة و اسمها روز المحمدي جت و كانت بتعالجوا المفرود يعني بس اللي اتضح انها بتحاول تلعب بي سهيل و بتعمل خطط و حوارات عشان توقع سهيل في حبها عشان تاخد فلوسوا طبعا و كل ده كان تخطيط رامز مع اننا مكناش عارفين ، بالصدفه كده كان رامز سايب الموبايل في قاعة الاجتماعات و نزل يعمل حاجه فاجأة جه مكلمه لي رامز جيت اشوف مين ليقت اسم متسجل بي روزي الحب فتحت المكالمة سمعت صوت روز وهي بتقولوا انا نفذت كل حاجه انت طلبتها و هجيلك بليل عشان وحشتني اوي بس هحاول اقول اي حجه للغبي و اجيلك علي طول يا حب و انا ساعتها اتصمرت مكاني من الصدمة و قفلت في وشها السكه و جريت علي برة كل مرة بحاول اقول لي سهيل اللي حصل أنها بتخونوا مع المفرود صحابنا بس هو مكنش بيصدقني لان الحب عماه و كنا بنتخانق بسبب الموضوع ده لدرجة اني كنت هقطع سهيل للأبد بسبب رامز و روز المهم جالي البيت فاجأة وهو متعصب و بيقولي روز بتخوني روز خاينه و كان معاه عزيز و عارفنا انوا اخيرا فهم ان كل ده كان من تخطيط اخوكي رامز و كان بيسوق بقصي سرعه حاولنا نوقف العريبة بس مكنش فيها فرامل و للأسف عملنا حادثة شديدة ادت لي سهيل أنوا يقعد علي الكرسي المتحرك زي ما انتِ شوفتي كده و بعد الحادثة دي رامز اخوكي اختفي حاولنا ندور عليه معرفناش و اه علفكرة بعد ما خطبتك انا حقيقي حقيقي مكنتش اعرف أن اخوكي هو رامي هو هو رامز صحابنا غير لما شوفت الصور اللبوم اللي والدتك ورتهولي و عرفت كمان انوا اتجوز بس مين مراتوا انا لحد دلوقتي معرفش ها عرفتي بقي انا ليه عايز اعرف اسم مراتوا
كنز بخوف علي صديقتها:يعني يعني انتوا انتوا عايزين تعرفوها عشان تتنقموا منوا عن طريقها ف رامز يعرف و يوقع تحت رجليلكم
حسام:بالظبط كده
كنز بصريخ:لا يا حسام انا مستحيل اعمل كده مستحيل اخسر صحبتي عشان مجرد انتقام انت مش عارف هي عانت اقد ايه مع الزفت رامز انت مش عارف عمل فيها ايييييييه انا لو قولتلك دلوقتي عليها ابقي انا كده خسرتها للأبد وانا مش مستعدة اخسرها
حسام بهدوء:ما انتِ لو مقولتيش هتخسريني يا كنز
كنز بدون مقدمات قلعت الدبلة و حطتها قداموا و قالت:انا اسفه يا حسام بس انا مش هخون صحبتي عشانك..مشيت و سابتوا مصدوم من اللي هي عملتوا أنها خسرتوا بسبب مرات أخوها لدرجة دي بتحبها و كانت كنز منهارة في العياط و راحت في حته بعيد و بكل قوتها صرخت بشدة صرخت بكل قوة عشان تطلع كل الحزن اللي جواها و انهارت علي الأرض و كانت بتعيط و مش بتسكت…
كنز بدموع و إنهيار:اااااااااااه يارب يارب ابعد أختي عن اي شر يارب يارب انت عالم بحال أختي يارب ساعدني و ساعدها يارب نخلص من العذاب ده يارب
و راحت البيت اخدت كل هدومها و كل حاجه مسبتش حاجه ليها و قررت أنها هتسافر و تبعد بعيد بس يا تري هل حسام هسيبها فعلا؟؟
و قولولي هل رد فعل كنز صح ولا غلط؟؟
______________________________________
..((تسريع الأحداث))..
● كنز سافرت و أبوها عرف كل حاجه من حسام و كان بيهزقوا علي اللي عملوا و كانوا بيدوروا عليها في كل مكان..
● اما جومانا اطمنت علي أبنها و صبري اعجب بي جومانا من غير ما يحس و عرف أن يارا هربت و كان هتجنن و يعرف هي راحت فين..
● اما تالين كانت بتاخد بالها من سهيل و الدكتور بوراك قالها خليه يوقف الجلسات لحد ما يقوم بالسلامة من الاصابه..
● اما كريم كان كل يوم يزور قبر نادين و رأفت و مكنش ساكت انوا ياخد حق نادين و كان بيدور مع صحبوا علي تالين..
_______________________________________
في بيت همسة…
قامت من النوم ليقت ريما دخله و في أديها صنيه الاكل…
ريما بإبتسامة:صباح الفل يا هموسه عاملة ايه النهاردة
همسة بإبتسامة:كويسه عشان اخيرا هفك الجبس الرخم و المتعب ده
ريما:قوليلي يا هموسه انتِ نفسك تبقي ايه
همسة:نفسي ابقي مذيعه اصلي بحب الإعلام اوي بس يلا مفيش نصيب
ريما:ليه بتقولي كده ان شاء الله هتشتغلي و تحققي حلمك
همسة بضيق:مقدرش احقق حلمي قبل ما اكمل انتقام
ريما بإستغراب:انتقام انتقام ايه قوليلي يا همسة مالك كل يوم ادخل عشان اطمن عليكي اشوفك نايمه معيطه و في أوقات بسمع صوت عياط مكتوم مالك احكيلي يمكن ترتاحي شويه وانا اقدر اساعدك
همسة بحزن:مع اني مكنتش عايزة احكي المأساه أو المصيبة دي بس هحكي يمكن اهدي شويه
ملحوظة صغنونه((ريما اخدت من جواد مسجل صغير كده عشان تسجل كل الكلام اللي هتقولوا همسة عشان يساعدوها و كمان يرجعوها لي بيتها بي أي طريقه))
همسة بهدوء و حزن:طبعا اول ما دخلت الجامعة كانت فرحتي مش سيعاني عشان اخيرا قربت اوصل لي حلمي اللي هو ابقي مذيعه زي ما قولتلك و بعد كام يوم اتعرفت علي بنت اسمها رشا و بقينا صحاب بس مش مقربين اوي يعني يعتبر مش اللي اقول عليها bff المهم في يوم قالتلي احنا كل أسبوع بنعمل حفلة و كده متيجي هتنبسطي اوي بالمرة اعرفك علي شلتي و كده انا فرحت طبعا و روحت استأذن اخويا هو رفض في الاول طبعا وانا روحت اخلي ريماس مرات اخويا تقنعوا أني اروح و فعلا وافق بس شهاب هو اللي يوصلني شهاب ده يبقي اخو ريماس المهم فعلا وصلني و هو راح مشوار معرفش فين روحت و الحفلة كانت فوق روعه و اقدمتلي كاس وانا طبعا مش بشرب ف طلبت عصير مانجو عشان بعشقوا جدا شربتوا و قاعدت فاجأة حسيت اني مش طبيعية و دنيا بتلف بيا و بعد محستش بي اي حاجه ساعتها فوقت ليقت نفسي في المستشفي ريماس بتعيط و شهاب مصدوم و أيمن ملامحوا كلها كره و غضب و اول ما فوقت بدون مقدمات أخدت من أخويا حتت ألم عمري ما اخدتوا في حياتي دي كانت اول مرة اخويا يمد ايدوا عليا و عرفت ساعتها اني..و مكلمتش و فتحت في العياط لأنها افتكرت المأساة و الآلام اللي عاشتها في اليوم ده..و اكملت بإنهيار ساعتها اخويا قالي انوا هيجوزني شهاب عشان يستر عليا من الفضيحة و كده انا ساعتها مكنتش اعرف أن كل ده ملعوب من رشا انا فكرت ساعتها ان في واحد سكران و عمل فيا كده طبعا انا من ساعت اللي حصل وانا مش بيأس اني اصالح أيمن و افهموا اني مكنتش في وعيي كل يوم و كل يوم تقريبا بعيط عشان اخويا مش مصدقني و قبل فرحي بيومين اخويا سافر عشان يدور علي مريض يسأل عليه انا ساعتها كان معايا سكينة مسكتها و قررت اني انتحر لأن اخويا اخويا مش مصدقني اخويا اللي هو حته مني مش مصدقني بس للأسف مموتش و فوقت ليقت نفسي في المستشفي و فتحت عيني ليقت المجرم اللي عمل فيا كده و قالي اني لو حكيت اللي حصل لي اخويا ابقي انا كده فتحت علي نفسي جحيم رشا هانم و جابر باشا وانا من ساعتها قررت أني اخد حقي بنفسي طلما اخويا مش مصدقني انا هاخد حقي و انتقم منهم واحد واحد و ساعتها هربت و الاستاذ عزيز خبطني و الباقي بقي انتِ عارفه
ريما:طيب ايه رأيك اساعدك يعني نحاول نفكر في الموضوع ده مع بعض
همسة:لا مش عايزة افكر انا أخدت القرار و لازم انفذوا انا قايمه
ريما:رايحه فين
همسة:هنزل ادور علي شغل لحد بقي ما اعرف ازاي هدخل الجامعة تاني..قامت و طلعت تي شيرت ازرق و بنطلون جينز و اول ما نزلت
ريما:الو جواد انت لازم انت و عزيز تجيوا دلوقتي حالا
_________________________________
عند جومانا…
جومانا:يلا يا حبايب مامي ناموا عشان عندكوا مدرسة
ساهر:بس يا مامي بابا نسي يدفع المصاريف بتاعت المدرسة و المديرة قالت اللي مش هدفع مش هدخل
جومانا:متخفش يا حبيبي انا هروح معاكوا و أدفعها ليك و لي أخوك
ساهر:ماشي يا مامي تصبحي على خير
جومانا بحنان:وانت من أهل الجنة
خرجت ليقت الست بتجهز الغداء و راحت جومانا بتساعدها…
جومانا:كده يا ماما فتحية انا قولتلك متعمليش حاجه و ارتاحي حضرتك تعبانه و لازم ترتاحي
فتحية بإبتسامة:يا حبيبتي مفيش حاجه انا بيقت كويسه الحمد لله و الباركة فيكي انتِ يعني لولا أنك ظهرتيلي في الوقت المناسب انا كنت روحت فيها
جومانا:بعد الشر عليكي انا ما صدقت اني خلاص ليقتك عارفه لولاكي انا كنت نمت في شارع انا و ولادي
فتحية:اوعي اسمعك تقولي كده تاني انتِ في مقام بنتي أمل يلا كلي بس كويس و ادخلي نامي في اوضه بنتي و متخفيش انا بنتي اتجوزت و سافرت مع جوزها و مش هترجع دلوقتي
جومانا:ماشي بس حضرتك كلي عشان في معاد دواء بعد ساعتين
أكلت جومانا و أدت الست فتحية الدواء بعدها اطمنت أن ولادها ناموا و بعدها دخلت اوضه و افتكرت صبري لما انقذ أبنها
..((فلاش باااااااك))..
كانت هي متوترة و خايفه اوي علي أبنها و كانت بتفكر تتصل بي سعيد بس لو هي عملت كده هيقول عليها أنها مهمله بقي ومش هتقدر تحافظ علي اولادها و هيطلب أنوا ياخدهم و هي طبعا مش هتوافق و قررت أنها مش هتتصل و بعد شويه صبري جه و كان معاه علبتين عصير عشان يهدي توترها…
صبري:اتفضلي يا مدام عشان تهدي شويه و متخافيش ابنك هيبقي كويس ان شاء الله
جومانا بضيق:لا شكرا مش عايزة انا عايزة اطمن علي ابني و بس
صبري بهدوء تام:مدام انا اعتذرت و قولت انا اسف انا حاولت اسيطر علي العريبة مكنتش بتوقف انا اسف اكيد يعني مش هصدق اني اخبط ابن حضرتك
جومانا بغضب:قولت خلاص بقي سبني في حالي انا اصلا مخنوقه و متعصبه و خايفه لوحدي ف لو سمحت ابعد عني انا هبقي كويسه لو بعدت عني
ساهر:اهدي يا مامي انا حاسس ان يزيد هيبقي كويس
جومانا بهدوء:ان شاء الله يا حبيبي خليك جمبي و متورحش بعيد
بعد ساعات خرج دكتور و جريت عليه جومانا بالهفة:ها دكتور ابني كويس صح
الدكتور:هو حضرتك جوزها
صبري:اه
جومانا قبل ما تتكلم هو حط أيدها علي بوقها عشان تسكت…
الدكتور:علي العموم متقلقوش هيبقي كويس بس يحط الكريمات دي علي ايدوا و رجلوا و ياريت ميروحش المدرسة لحد ما يبقي كويس و لما يفوق تقدروا تخرجوا عن اذنكم
بعد ما دكتور مشي هي شالت ايدوا وقالت بغضب:انت ازاي تقولوا انك جوزي ها ازاي
صبري بغضب:اومال اقولوا اني انا اللي خبطوا يعني عشان يوديني للبوليس لازم اقولوا كده و خلاص المهم أن ابن حضرتك بقي كويس انا لازم امشي
جومانا بضيق:راجل قليل الذوق صحيح
..((باااااااك))..
جومانا:اوووووف انا بفكر فيه ليه دلوقتي نامي جومانا نامي عندك شغل كتير بكرة نامي..نامت اخيرا براحه و هدوء لأول مرة
______________________________________
في فيلا البغدادي…
كانت ليل بتلبس عشان تقابل جابر لبست jumpsuit أسود و عليه جاكيت خفيف اسود و راحت لي غرفه رشا ليقتها نايمه علي السرير و بتعيط و مش بتسكت…
ليل بخوف:رشا حبيبتي مالك بتعيطي ليه
رشا دخلت في حضن ليل و كانت منهارة في العياط و شهقاتها عمالة تزيد و تزيد و ليل بتحاول تهديها…
ليل:بس يا حبيبتي بس اهدي و قوليلي مالك
رشا بعياط:انا خسرت شهاب يا ليل علاقتنا هتبوظ من قبل ما تبدأ
ليل بإستغراب:ليه بتقولي كده طب اهدي و فهميني ايه اللي حصل
رشا هديت شويه و بعدها بدأت تحكي كل حاجه…
رشا بحزن:عايزني ادور انا انا علي همسة عشان يسامحني بس حتي لو ليقتها هو مش هيسامحني عشان اللي عملتوا فيها مش هين ابدا
ليل:طب بصي سيبك من الموضوع ده دلوقتي متخفيش هنلاقي حل و ان شاء الله هنعرف نلاقي همسة المهم انا عايزاكي في موضوع تاني خالص
رشا:خير ايه الموضوع
ليل:تعرفي الراجل ده..و كانت مطلعه صورت رامز
رشا:اه اعرفوا ده رامز مجدي اللي جابر شغال عندوا مالوا بقي
ليل:مش هنفع افهمك دلوقتي تعالي البسي و نروح عند جابر في مخزن كده و نفهمك كل حاجه يلا
رشا بتعب:يا ليل انا تعبانه و مش قادرة
ليل:بطلي دلع بقي يلا قومي
و قامت بالعافية و لبست زي ليل بس الفرق ان لونوا موف فاتح و عليه جاكيت خفيف زي لونوا…
ركبوا العريبة و وصلوا للمخزن و كان في حراس كتير اوي حاولين المكان دخلوا رشا و ليل و كان جابر قاعد و واحد تاني بس مش شايفنوا عشان لابس مسك علي وشوا…
ليل بإستغراب:ايه جابر مش قولنا أن خططنا هتبقي بينا مين الراجل اللي شبه ممثل أجبني في فيلم V for Vendetta
رشا:اه صحيح مين ده يا جابر
_انا اللي هساعدكم في انكم تخصلوا من رامز لأنوا من الد اعدائي
ليل و رشا:انت مين يا باشا
_انا الرجل الأسود

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عشقت ممرضتي)

اترك رد

error: Content is protected !!