روايات

رواية بنت العدو الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو البارت الخامس عشر

رواية بنت العدو الجزء الخامس عشر

رواية بنت العدو
رواية بنت العدو

رواية بنت العدو الحلقة الخامسة عشر

غالب بصلها وكان هيرد ويقول ايوا لكن جاله اتصال مهم ورد : الوو ازيك ياريس ” وطلع علي الشارع ”
انصاف بصت علي طيفه وهو ماشي : يا خوفي منك ومن قلبك يابن بطني
غالي : القلب ملوش سلطان يا انصاف وانشالله خير متشغليش بالك انتي يابنتي انا هشوف الكلام دا
…………………………..
” اخيرررا وبعد تعب طول الطريق وصل مصطفي الجبراني المنصوره قدام شارع جيهان كانت ليلي نايمه ومستغرقه في النوم ”
مصطفي بدء يحرك ايده علي وشها : ليلي حبيبي … قومي يا بابا يلا وصلنا
ليلي بلعت ريقها وبدأت تحرك راسها : عطشانه يا مصطفي ؟
مصطفي جاب ازازة المايه وشربها : يلا ننزل علشان معاد الدكتوره
ليلي بصت في المرايا بتاعت العربيه وعدلت طرحتها وظبطت شكلها : يلا يا حبيبي ” ونزلت من العربيه ”
” مصطفي نزل بطوله ونضارته الشمسيه و راح مسك ايدها وطلعو علي عيادة الدكتوره اللي كانت زحمه اووي ”
مصطفي راح قعدها في مكان بعيد عن الرجاله وقال بهمس : حبيبي خليكي هنا هشوف الكشف بتاعنا قدامنا قد ايه وجيلك علطول

 

 

” ليلي هزت راسها وفضلت قعده كان في ست معاها بنوته صغيره بتزحف لسه فضلت تضحك لليلي وليلي تضحك ليها لحد ما مصطفي جيه وقعد جنبها ”
ليلي : قدامنا قد ايه ؟
مصطفي : اربع كشوفات واحنا الخامس انشالله المهم حسه بتعب او جعانه عطشانه اي حاجه ؟
ليلي ببتسامه : لاء يا روحي مش عوزه حاجه
مصطفي بهمس : ايه الجمال دا يابت هي الناس اللي بتتعب بتبقي قمر كدا
ليلي بهمس : بطل كلام من دا يا مصطفي انت صايم بص كدا علي البنوته الصغيره دي كدا
مصطفي بصلها ومد ايده ليها ببتسامه :تعالي يا قمر اسمك ايه ؟
ابوها ببتسامه : عقبال ما تشوف عيالك يارب اسمها شمس
ليلي اخدتها واشتالتها علي رجلها : يخلاثي علي القمر والعسل سكر يناااس ” وفضلت تبوس فيها ”
شمس جعانه ومن جوعها فضلت تشد في هدوم ليلي علشان تاكل وليلي بصت لمصطفي بكسوف : مصطفي البنت جعانه اسأله فين مامتها
مصطفي : امال فين ام شمس يا ابو شمس اصل تقريبا القمر الصغيره جعانه
ابو شمس : جوا مع حماتي في الكشف وانا قاعد بشمس لحد ما يخلصو
” ليلي فتحت شنطتها وطلعت علبة عصير وقعدت تشرب شمس اللي راحت في النوم وهي بتاكل وليلي ادتها لابوها وركنت علي دراعه بتعب لحد ما دورهم جيه ودخلو لدكتوره ”
الدكتوره ببتسامه : الدكتور مصطفي بنفسه في العياده ايه النور دا كله

 

 

مصطفي برسميه : بنورك يا دكتور ” وبص لليلي ” ليلي مراتي الدكتوره يا ليلي كانت زميلتي في الجامعه بس انا كنت قسم وهي قسم
ليلي ببتسامه : اتشرفت بحضرتك جدا
الدكتوره ببتسامه :الشرف ليا اتعرف علي قمر زيك كدا هااا الكشف بإسم ليلي محمود ها يا ليلي بتشتكي من ايه بقا ؟
ليلي : بصي انا لسه متجوزه بقالي اسبوعين وقبل الجواز مكنش بيجي اي وجع في المعده النهارده الصبح جالي وجع فيها محدش يستحمله
الدكتوره وهي بتكتب العلاج : طيب يا ليلي بتشتكي من المعده بس ولا في حاجه تانيه ؟
ليلي : لاء المعده بس
الدكتوره بصت ليها : تمام … بصي بقا يا ليلي الوجع اللي بيجي في المعده دا علشان نعرف سببه بنعمل حاجه اسمها منظار علي المعده اكيد حصرتك يا دكتور مصطفي فاهمني ” مصطفي هز راسها ” لكن انتي هتمشي علي العلاج وعلي نظام غذائي صح لمدة اسبوع لو حسيتي بتحسن خير محستيش هنعمل منظار
مصطفي بسخريه لليلي : طب بنسبه لشاي والقهوه والشيبسي والاكل الحار والاندومي يا دكتوره اللي مراتي تقريبا عايشه عليهم؟!
الدكتوره : لالالالا ايه دا الكلام دا كله هيتمنع جدار المعده اصلا ملتهب انتي كدا بتدمريه انتي هتمشي علي اكل صحي ومسلوق وكل يوم بعد كل وجبه تكلي طبق سلطه كبير مع علبة زبادي وانشالله خير ” ومدت ايدها بروشته ”
ليلي اخدت الروشته : تسلمي يا دكتوره يعني امشي علي الاكل الصحي والعلاج ولو مفيش تحسن اجيلك ؟
الدكتوره : بالظبط كدا نورتونا ومبسوطه جدا ان شوفتك يا ليلي
ليلي : انا اكتر والله

 

 

مصطفي : يلا عن اذنك يا دكتوره ” ومسك ايد ليلي ونزلو علي تحت “اظن سمعتي كلام الدكتوره الاكل اللي انتي كنتي بتكليه دا كله يتمحي من الذاكره
ليلي : طيب طيبببب … مصطفي بما اننا في المنصوره وكدا انا عوزه اكل سوشي وقبل ما ترفض بالله عليك نفسي ادوقه مره
مصطفي بصلها : انا خايف يتعبك وفي نفس الوقت مش عايز يكون ليكي نفس ليه ومجبوش
ليلي : مش هيتعبني والله انت بتقول ليك شغل هنا هنروح نشوفه ونروح ناكل علي الفطار علشان خاطري
مصطفي بقلة حيله : عيوني ليكي يا ست ليلي يلا اركبي ” وركبت العربيه بحماس وهو ركب ومشي علي المستشفي اللي هيحلل المرض هناك ”
ليلي : هنزل معاك صح ؟
مصطفي : لاء خليكي هنا المستشفي كلها امراض اعدي في العربيه وانا ربع ساعه وهكون عندك
ليلي : ماشي يا حبيبي
” بعد شويه مصطفي وصل عند المستشفي ونزل وليلي فضلت في العربيه وفونها رن وكانت فاطمه ”
ليلي : الووو ايوا يا جدتي
فاطمه : ايوا يا نن عين جدتك عملتي ايه طمنيني الدكتوره قالت ايه ؟
ليلي : كتبت ليا علاج امشي عليه اسبوع لو اتحسنت خير متحسنتش هعمل منظار علي المعده
فاطمه : يا كبدي عليكي يا بنتي طيب هتيجو امتي ومصطفي فين ؟

 

 

ليلي : مصطفي نزل راح المستشفي وانا قعده مستنياه لما يجي
فاطمه : ماشي يما وكلتي ولا مكلتيش يا ليلي ؟
ليلي : اكلت مصطفي الفجر عملي رز وشوربه واحنا في الطريق جابلي عصير وبسكوت
فاطمه : عصير وبسكوت ؟ ودول هيعملو ليكي ايه يا ليلي انزلي اي مطعم وكلي با بنتي كدا هتقعي من طولك
ليلي : ما احنا هنروح بس مصطفي يخلص الشغل اللي وراه الاول
فاطمه : ماشي يما توصلو بألف سلامه خدي بالك من نفسك ومن مصطفي يا بنتي وربنا يسلك طريقكم يارب
ليلي : يارب يا جدتي ” وقفلت وفتحت كيس الاكل وبدأت تاكل من الحجات اللي فيه وتتفرج علي مسلسل جغفر العمده علي الفون ”
……………………………
” في منزل غفران الحبيب ”
” احلام قعدة هي ورشا وام صفوان والبنات قدام التلفزيون في الصاله وبسمله ببتكلم غالب شات واسراء وشهد عينهم مع كتابتهم ”
دخل صفوان البيت بتعب : متجمعين عند النبي انشالله
ام صفوان : اللهم امين يارب ايه اللي اخرك كدا من الصبح بتودي الاكل عند ليلي دا انا قولت هتفطر هناك
صفوان : لاء دا باين ليلي ومصطفي كانو خرجين وانا وديت الاكل وروحت علي الارض علطول علشان اشوف حساب العمال محدش كان خاد فلوس علي رمضان واكيد محتاجين روحت قبضتهم وقعدت شويه وجيت
رشا : وجمال و عمك سالم هناك ولا فين ؟
صفوان : عمي سالم وجدي هناك جمال فين بقا معرفش مشفتوش خالص
احلام بستغراب : وليلي وجوزها ريحين فين علي الصبح كدا اسراء قومي هاتي تلفوني من علي الشاحن لما ارن بيها كدا اشوفها فين

 

 

اسراء : ليلي واحت تكشف علي معدتها بس مصطفي اخدها وراح المنصوره علشان هناك دكتوره شاطره من معارفه
احلام بقلق : معدتها ايه اللي وجعها دا عمرها ما انشكت من بطنها ابدا
ام صفوان : بيني وبينك يا ام اسراء ياختي انا خايفه تكون اميمه بتسقي البت دي حاجه وليلي قلب امها علي نياتها
صفوان : جري ايييه يا جدعان في ايه وبعدين ايه الكلام دا يما دا احنا حتي في رمضان شهر كريم ومفيش فيه الحجات دي ما يمكن حامل ولا حاجه
رشا : شوفتي العلم نور ازاي صحيح ما يمكن حامل استني بس لما ترجع ونروح نطمن عليها ونشوف مالها
” احلام قعدت ساكته بس جواها قلقان علي ليلي وكل تفكيرها في كلام ام صفوان مش في كلام صفوان ”
” بسمله فونها ون ابتسمت وقامت ترد بس صوت امها وقفها ”
رشا : مين اللي بيرن بيكي يا بسمله ؟
بسمله بتوتر : دي وحده صحبتي يما هرد عليها واجيلكم
رشا : طب مدام وحده صحبتك قايمه تردي عليها بعيد ليه اعدي ردي هنا …. افتحي عليها
” بسمله الدم اتسحب من جسمها ولسه هتفتح التلفون بطل رن : قفلت ؟
رشا : رني عليها انتي ؟
بسمله بخوف : معيش رصيد يما
اسراء بتحاول تتوه الموضوع : جري اييه يا نااس مش هتيخنو الاكل دا القرآن لسه فاضل عليه ساعه قومو يلااا
احلام : ايوا صحيح قومي يلا يا رشا خلينا نسخن الاكل علشان منتأخرش ” وبصت للبنات ” وحده فيكم تيجي تعمل العصير والتانيه تعمل السلطه ووحده تكنس الصاله مكان رجلنا علشان نفطر يلااا
اسراء بهمس لبسمله : مرتين ربنا انقذك فيهم المره الجايا افتكري شكل ليلي وهي محبوسه بتعيط في الاوضه يا بسمله ” وسابتها وراحت علي المطبخ ”
………………………….

 

 

” في منزل غالي الجبراني ”
” فاطمه واميمه وانصاف والبنات قعدين في المندره قدام التلفزيون اميمه بتعمل السلطه وانصاف قعده بتسرح شعر كنز ”
اميمه : هو مصطفي مش جاي علي الفطار يما ولا ايه اصل رنيت بس تلفونه مقفول
فاطمه وهي بتسبح بسبحه : الله اعلم انا كلمت مراته بتقول وراهم شغل احنا هنعمل فطار وكدا كدا اكلهم متشال لوحده جوا ايجو علي الفطار خير مجوش لما يجي يبقو يكلو
انصاف : وليلي عملت ايه ولا الدكتوره قالتلها ايه يما ؟
فاطمه : بتقولها تمشي علي العلاج اسبوع لو مرتحتيش هتعملي منظار
انصاف : يسوادي دا المنظار دا بيقولو صعب اووي ربنا ما يكتبه عليها
فاطمه : اللهم امين وانتي يا كنز بتخلي امك تسرحلك ليه مبتعرفيش تسرحي
كنز : مبعرفش اسرحه حلو
انصاف : والله يما اكتفي من التسريح ليها ولزينب مبقدرش ارفعهم باجي علي بليل دا وبتوه عن معالم الدنيا
زينب بصتلها : وانتي بقالك شهر سرحتيلي انا اللي بسرح لنفسي ولا دي كنز مينفعش تقولي عليها لوحدها لازم تدخليني معاها
كنز : مش عرفه متغاظه مني ليه ؟
زينب : وانا لما اتغاظ هتغاظ منك انتي والنبي دا كلام
فاطمه : بس صلو علي النبي كدا هتتعاركو ولا ايه
……………………………..

 

 

” في المنصوره وتحديدا في مطعم كابوريا للماكولات البحريه علي النيل ”
مصطفي قعد هو وليلي وطلبو سوشي لليلي وطلب لنفسه سمك مقلي مع رز وسلطه واكد ان الاكل يجي علي اذان المغرب اللي كان فاضل عليه نص ساعه ”
مصطفي بص ليلي : اظن انا مشغول عنك بما فيه الكفايه النهارده صح ؟
ليلي : كويس انك عارف يا مصطفي يا جبراني
مصطفي بضحك : طب اعمل ايه يا قلب مصطفي الجبراني انتي شايفه بنفسك فاكره قبل الجواز لما كنت بتأخر عليكي ومش بتكلم معاكي بتلات ايام
ليلي : ايوا فاكره كنت بكون عوزه امووتك كدا واقول مش هود عليه لو رن واول ما اشوف اسمك علي الفون الووو وحشتني يا حبيبي انت فين
مصطفي بضحك : وقتها بقا بكون جاااي من الشغل وبيكون يوم تعب وهبطان ونكد وكل حاجه مجرد ما كنت بسمع كلمه وحشتني يا حبيبي دي كنت خلاص كدا اتعشت معايا مش عارز حاجه من الدنيا تاني
ليلي ببتسامه : كنت لما بتقفل معايا علشان تنام كنت بفضل افكر في حياتي معاك لو اتجوزتك هتكون شكلها ايه يعني كنت بقول لما ترجع من شغلك هبطان وتعبان تدخل تاخد دش كنت هتطلع تلاقيني وقفه في المطبخ بسخن اكل الغدا علشان ناكل سوا وبعدها نعد في حضن بعض نسمع فيلم قديم ونضحك لحد ما ننام يعني فاهم الحياه اللي انا بعيشها معاك دي انا حلمت بيها في يوم
مصطفي مسك ايدها : انا بقا مكنتش بفكر في اي حاجه في الدنيا غير ان اعرف اتجوزك لان انتي مكنتيش هتكوني غير ليا اصلا بعدها بقا فكرت لما نخلف وانتي حامل ونكدك وتعبك وانتي بتتوحمي وتصحيني من اعز نومي علشان تعبانه يعني في حجات انا فعلا حاببها معاكي

 

 

ليلي بحب : يكفيني من هذا العمر انك مررت فيه
” وفضلو يتكلمو لحد ما الاذان اذن والاكل نزل ليهم ”
ليلي كانت متحمسه لسوشي اووي اول ما اكلت قطعه وحده بصت لمصطفي اللي بيدعي قبل الفطار وهي بتبلعها بالعافيه : ايه دا هو دا السوشي اللي كنت هموت عليه ؟
مصطفي ابتسم علشان متأكد انه مش هيعجبها وبدء ياكل : بسم الله …. ايه يا ليلي السوشي حلو ؟
ليلي بعد ما شربت اكتر من مره مايه علشان تضيع طعم السوشي : جميل جمال كا جمال جمال ابن عمي والله يا جوزي
مصطفي رفع حاجبه : اممم سيرة جمال بقت بتيجي بينا الامر بقا بيتعدي عادي
ليلي : يا حبيبي هو انا جيبه سيرته وبحب فيه دا انا بقولك كجمال جماله يعني طعمه وحش اووي بصراحه
مصطفي بضحك : ما انا عارف انه مش هيعجبك تعالي كلي معايا عامل حسابك
ليلي بضحك :ورطك في مبلغ صح ؟
مصطفي بضحك : لسه مش عارف الحساب بس اكيد حساب محترم يا مراتي ” وبدء يأكلها في بوقها وهي بتاكل بنبساط “يلا طبق السلطه دا هيتاكل كله
ليلي : انا مبحبش الجرجير ولا الخيار وانت عارف هاكل الطبق اللي مفهوش غيرهم دا ازاي
مصطفي وهو بيحط المعلقه في بوقها مليانه سلطه : كلي فضلنا ندلع ونقول كلي اللي نفسك فيه لحد ما المرض هيمشي في جسمك ” ليلي لسه هتتكلم ” ولا كلمه الطبق هيتاكل كله اخلصي
” فعلا ليلي اكلت الطبق غصب عنها ومصطفي طلب ليهم عصير وبدؤ يشربو ”
مصطفي : ها مزاجك جايبك نروح فين تاني ؟

 

 

ليلي برجاء : عاوزه فانوس
مصطفي : يا ليلي فانوس ايه اللي انتي عوزاه دا بدل ما تقولي اجبلي هدوم ادلعك بيها ؟
ليلي : شوفت انت قولت ايه الهدوم هجيبها ادلعك انت بيها
مصطفي بضحك : ما انا هدلعك برضو يعني فاعل ومفعول به في الاخر
ليلي : مصطفي يا جبراني بطل سفاله احنا في رمضان
مصطفي : ما انا طول النهار محترم دلوقتي فطرت خلاص اقل ادبي بمزاجي بقا
ليلي : يلا يا مصطفي نروح اه صحيح جدتي فاطمه اتصلت بيا واتكلمت معاها وسألت عليا
مصطفي طلع فونه ورن علي غالب : هكلم غالب اشوفهم كدا
غالب : ايوا ما هو من لقي احبابه نسي اصحابه يا عم مصطفي انت لو مهتم بيا وبتحبني كنت رنيت بيا وكلمتني لكن معبرتش اهلي من الصبح
مصطفي : ما تسترجل ياااض في ايه دا مراتي مبتعملش كدا
غالب : شوف وفي الاخر بتشبهني بنراتك اللي حت وخربت علاقتنا بس انا لحد كدا وخلاص مش هسكت هروحلها وهعرفها ان حامل منك
مصطفي : حامل مني ازاي معلش؟
ليلي بصتلها بفزع : مين اللي حامل منك يا مصطفي ؟!
مصطفي : استني انتي التانيه كدا دا غالب انت يلااا اظبط علشان ليلي شكت فياااا
غالب : افتح الاسبيكر كدا هظبطلك الدنيا

 

 

 

مصطفي فتح الاسبيكر : انطق فهمها الحوار
غالب : الوو ليلي في وحده هنا وقفه قدام البيت وبطنها مترين قدامها وعماله تقول انها حامل من جوزك ومش عرفين نسكتها
مصطفي بغضب : يابن **** وحده مين يا حمااار هتضيع الدنيا الله يحرقك بجاز وسخ ” وبص لليلي ” بالله بيوقع بينا مفيش كلام من دا خالص
ليلي بصت لمصطفي وخدت الفون منه : رن نت يا غالب وافتح الكاميرا وريني الست اللي بتقول عليها ؟
غالب بضحك : بهزر وربنا مفيش كلام من دا ولا وحده ولا غيرها انا بنكش فيكم بس مش اكتر
مصطفي شد الفون بغضب منها : وحياة امك يا روح امك لما اجيلك لدفنك يا اوسخ انسان في مصر صبرك عليا يا غالب الكلب
غالب : حبيب قلبي تسلملي والله يلا سلام بقا علشان الحته بتاعتي بترن هتفكرني بخونها ولا حاجه
مصطفي : اجيلك بس وهيوظلك حوارك دا من الالف للياء ” وقفل في وشه ”
ليلي : استني بس هو غالب متربط ولا ايه
مصطفي بغضب : هو ايه اللي رن كاميرا وريني الوحده اللي وقفه انتي كمان
ليلي مسكت ايده بحب : يا روحي بكدبه انا مصدقتوش اصلا والله
مصطفي : عيل عليه يوقع بلدين في بعض وهو قاعد علي قده كدا
ليلي بضحك : بس بالله دمه خفيف اووي المهم مجاوبتش هو مرتبط ؟
مصطفي بص ليها : بصي هقولك علي اللي فيها هو بيحب بسمله بنت عمك وبيكلمها بس مش عارف يتقدم ليها بسبب المشاكل اللي بينا
ليلي بصدمه : بسمله بنت عمي سالم ؟؟؟!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)

اترك رد

error: Content is protected !!