روايات

رواية لا افهمك الفصل السادس عشر 16 بقلم هدير محمد

رواية لا افهمك الفصل السادس عشر 16 بقلم هدير محمد

رواية لا افهمك البارت السادس عشر

رواية لا افهمك الجزء السادس عشر

رواية لا افهمك الحلقة السادسة عشر

سمعت رغد صوت تكسير قادم من غرفة اخيها فاقبلت بسرعة لكن سرعان ما صدمت من المنظر : د د د. د.م. !!!
و فجأة دوت صرخة عظيمة منها و هوت ارضا
اسرع على اثر هذا والديها و اخفى معاذ يده المصابة خلف ظهره و هو يحاول ان يهدئها
– أهدي يا حبيبتي مفيش حاجة …أهدي
أولا دخلت فاطمة التي شهقت من المنظر و على اثرها محمد
فاطمة : ما مصيبتي !! ايه الدم ده مالك يا معاذ !!
معاذ و هو يشير الى رغد التي ترتعد بشدة : مفيش حاجة يا ماما خذي رغد على اوضتها
فاطمة بفزع – بس انت …..
معاذ بمقاطعة : يالاااا يا ماماااااا !!
اسندت فاطمة رغد و خرجتا من الغرفة و هي لا تزال على صدمتها
محمد : هو ايه اللي حصل يا معاذ ؟! و ايه كل ده يا ابني ؟
معاذ بضيق : مفيش يا بابا …و بعدين هو انا عيل عشان الكل يتفزع عليا بالشكل ده !! ده جرح بسيط دلوقت هاعقمه .
– بسيط ايه دي شكلها ايدك اتفتحت شبر و نص.. قوم يالا نروح المستشفى نعملك غرز .
– قلتلك مفيش داعي يا بابا سيبوني في حالي بس !!!
نظر محمد الى ولده بحزن على حالته و علم ان الكلام لن يفيد معه و هو في هذه الحال …
خرج من الغرفة و أتصل على آسر .
عند آسر
كان يهم بالدخول الى المنزل و هو يحتضن رنا التي حاولت ان تلتمس الدفء في احضانه حين رن هاتفه فجأة
– الووو يا آسر !!
– خير يا بابا ؟؟ ماله صوتك ؟؟
– الحقني يا آسر …معاذ اخوك شكله تعبان اوي لدرجة أنه معور ايده جامد و رافض يروح المستشفى يوقف النز”يف
– هو فين دلوقت !؟؟
– في اوضته يا ريت تجي بسرعة انت الوحيد اللي تقدر تخرجه من اللي هو فيه و تقنعه يروح المستشفى
– طب انا جاي حالا ..
رنا يقلق : خير يا آسر ماله معاذ ؟؟
– مش عارف …ادخلي انتي و اقفلي كويس … انا رايح له
-هتتأخر ؟؟
– على حسب …يالا خلي بالك من نفسك يا حبيبتي
قبل جبهتها بحنان و انطلق بسيارته مسرعا
بقلمي آلاء إسماعيل البشري
وصل الى القصر و هرول نحو غرفة معاذ
ما إن رآه حتى معاذ قادما نحوه حتى انهارت قواه
احتضنه و ترك له العنان ليبكي كالاطفال
هو الوحيد الذي لا يخجل ان يظهر امامه ضعفه و دموعه هو الوحيد الذي يستطيع ان يشاركه احماله
– مالك يا قلب اخوك ؟؟ ايه اللي قلب حالك بالشكل ده انا سايبك زي الفل الصبح !!!
– مش قادر يا آسر ….حاسس ان قلبي هيطلع من مكانه
موجووووع اوي يا اخوي
– احكيلي فيه ايه بس يمكن اساعدك
– هو انا وحش الدرجة دي يا آسر ؟؟
– مين قال كدة يا حبيبي ؟ بالعكس انت عمرك ما كنت وحش طول عمرك طيب و نظيف من جواك كنت محتاج بس حد يقف جنبك و يوجهك …بس ايه لزمة الكلام ده دلوقت ؟؟
– قدمت استقالتها يا آسر …مش كدة و بس !! دي طلعت مخطوبة ! 😭😓💔 ما قالتليش ليه طيب…سابتني اتعلقت بيها ليه ؟؟
– تنهد آسر و لم يدر بما يجيب …اخذ نفسا عميقا و هو لا يزال يحتضن رأس أخيه بين يديه و يرتب خصلاته بحنان
– خلي أملك في ربنا كبير و اتماسك عشان خاطر ابوك و امك
انت راجل عيب اللي انت بتعمله في نفسك ده …و بعدين انت عارف ان اختك تعبانة ..يعني يصح اللي انت عملته ده !!! كدة تخضها و احنا ما صدقنا انها هديت ؟؟
اومأ معاذ برأسه حزنا: غصب عني …الصدمة كانت شديدة مش مصدق اني بعد ما لقيتها اضيعها بكل بساطة كدة !!
آسر بحب – طب يالا يا حبيب اخوك …احنا هنروح المستشفى نخيط الجرح ده و بإذن الله كل حاجة هتتحل ….مش بيقولوا تبات نار تصبح رماد “؟ …انت بس قول يا رب و ربك كريم و قادر على كل شيء ..و لو من نصيبك محدش هيقدر ياخذها غيرك صدقني .
معاذ بإستسلام: و نعم بالله
آسر و هو يسنده: طب يالا اساعدك تغير مش كفاية سايب مراتي و جاي لك على ملا وشي يا بئف؟؟ يالا يا اخوي اتحرك قدامي عشان ما ينفعش اتأخر عنها اكثر من كدة
ابتسم معاذ بكسرة : يا بختهاااا …ربنا يسهلو يا سيدي
– ايوة كدة أضحك يا عم شكلك بيبقى وحش اوي و انت زعلان
في غرفة وئام
دخلت غرفتها و هي تتمتم في حنق : قال خطيبته قال !!
خبطه قطر و ريحنا منه و من ثقل دمه في يوم واحد !!
تمددت على سريرها و تنهدت بعمق ثم امسكت هاتفها و فتحت صفحته الشخصية تطالع صوره و هي تهمس بحزن : يا ريت اقدر اقولك عاللي ف قلبي …بس انا خايفة اقرب منك…خايفة اوي… لا انا مرعوبة …خايفة اندم… خايفة اكون مجرد رقم في حياتك…و بعدين انا فين و انت فين !! كدة أحسن لينا احنا الإثنين انا اصلا الدنيا ملطشة معايا بزيادة …و مش حمل كسرة قلب كمان 😓
بقلمي آلاء إسماعيل البشري
في بيت آسر
وصل آسر متأخرا و كانت الساعة تقارب الثانية صباحا
كانت رنا تطالع كتابا حين سمعت صوت سيارته في الخارج فركضت نحوه بقلق ما إن دلف من الباب
– حبيبي …طمنني ايه اللي حصل !!
– انتي ايه اللي مصحيكي لغاية دلوقت ؟
– يعني معقولة هيجيلي نوم في الظروف دي ؟ هااا قل لي معاذ ماله ؟؟
تنهد بحزن : خلينا نطلع الاول على اوضتنا هنا الجو برد عليكي يا حبيبتي
– لا برد ولا حاجة تعال اقعد هنا و احكيلي
في صباح اليوم الموالي
في بيت وئام
خرجت وئام بتثاقل – صباح الخير يا ماما
– صباح النور ..يالا تعالي افطري بسرعة عشان تلحقي تروحي شغلك يا بنتي الساعة عدت ثمانية و نص انتي متاخرة النهاردة
وئام بملل: لا ماهو أنا مش رايحة يا ماما لا النهاردة ولا بكرة
نادية باستغراب :بتقولي اي !!! ليه كفى الله الشر ؟؟
– لاني قدمت استقالتي يا ماما
خبطت نادية على صدرها و شهقت بصدمة : يا نهار اسود !! ده اللي هو ازاي !!
وئام بملل : زي الناس يا ماما …مش عاجبني جو الشغل
نادية بحزن: ليه بس يا بنتي ده انتي حفيتي على ما لقيت الوظيفة دي و بمرتب ما تحلميش بيه حتى ! تقومي تسيبيها عشان مش عاجبك الجو !! ما تقولي هو ايه اللي حصل بالضبط ده انتي كنتي هتطيري من الفرحة اول ما اتقبلتي !
– ماما ارجوكي ما تضغطيش عليا أكثر ما انا مضغوطة .. صدقيني كدة احسن ..انا ما اقدرش اشتغل في مكان انا مش مرتاحة فيه .
في الوقت ده رن جرس الباب
قامت نادية تفتح الباب و هي تكمل جملتها
– طب و هنصرف منين يا حيلتها ولا انت ناوية تصرفي على هدومك و شكلك من فلوس ايراد الارض اللي مش جايبة همها !
إجابت وئام و هي ترتشف الشاي – لا يا ماما انا هبقى اتصرف.. ..انتي عارفة اني اقدر اشتغل من البيت .
صوت رجولي- و تشتغل ليه اصلا و حنا كدة كدة هنتجوز !!!؟
نفخت وئام بضيق و هي ترى ذلك الضيف غير المرغوب فيه:
– يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم ! خير ؟؟؟ فيه ايه عالصبح يا ادهم؟؟
– الناس تقول صباح الخير الاول ولا ايه يا بنت عمي؟؟
بقلمي آلاء إسماعيل البشري
في بيت آسر :
صحيت رنا قبل آسر تحضر له الفطور
دلفت الى الغرفة فوجدته لا يزال نائما
فتحت الستائر ثم مالت على خده تطبع عليه قبلة هادئة : ما تقوم بقى يا كسلان..!
كادت ان تذهب حين امسكها من يدها لتجد نفسها فوقه
– معقولة رايحة من غير ما اصبح عليكي ؟
رنا و قد كست حمرة رقيقة وجهها : آسر اوعة هنتأخر !!
آسر بإبتسامة ماكرة – ما نتأخر ايه المشكلة ؟؟
شدت نفسها منه فزاد من احتضانها مانعا إياها من الحركة
رنا : يوووه يا آسر انت عارف ان ياسين عنده جلسة النهاردة و انا مش بحب اسيبه لوحده و بعدها لازم نطلع على القصر عايزة اكون جنب رغد في ظروف زي دي
– عارف كل ده يا روح آسر هو انتي مش بتنسي حاجة أبدا !!
– انسى ازاي دول عيلتنا و حبايبنا يعني لازم نكون معاهم في الشدة قبل الفرح
– ماهو انا ما حبتكيش من فراغ !! و طبع قبلة رقيقة على انفها
فأردفت رنا بدلال و هي تمسح على وجهه بحنان :
و بعدين انت لازم تلاقي حل لمشكلة اخوك مش معقولة هنسيبه كدة يتعذب !!
تنهد بعمق و هو يحتضنها بحب: معاكي حق يا حبيبتي. …انا اكثر واحد عارف الشعور ده مر قد ايه ..حاضر يا روحي انا هاتصرف.
رنا و هي تهم بالوقوف : طب يالا بسرعة عشان نفطر ☺️
همس في اذنها بعشق و هو يعيدها لاحضانه
مش قبل ما اقولك حاجة مهمة اوووي لسة مفتكرها حااالا 🥰
في بيت عائلة آسر
فاطمة : الساعة عدت 11 و معاذ ما طلعش من اوضته يا محمد ..ما تروح تشوفه !
– و انا هاقدر اعمل له ايه بس يا فاطمة !! الواد نفسيته ز،فت و لو اتكلمت معاه هتتعقد الدنيا اكثر احنا ما صدقنا أنه هدي و سمع كلام اخوه امبارح …سيبيه براحته بقى !!
فاطمة: مش مطمنة يا محمد …حرام عليك انا حاسة اني باخسر ولادي واحد ورا التاني و حنا واقفين نتفرج عليهم
محمد : بقولك ايه احنا مش هنفضل نعجن و نعيد في نفس الكلام كل يوم !! انا احسن حل اروح الشركة اشوف ايه الاخبار بدل ابنك اللي مش راضي يروح ده
– ربنا يهديه و يريح قلبه
في هذا الوقت خرجت رغد من غرفتها
– صباح الخير
الإثنين مع بعض : صباح النور
فاطمة : ازيك يا بنتي حاسة نفسك احسن النهاردة ؟
رغد : الحمد لله يا ماما
محمد : اومال لابسة و رايحة فين عالصبح يا بنتي انتي لسة تعبانة
– بالعكس يا بابا جو البيت هو اللي بيخنقني و بعدين انا عندي اوراق مهمة لازم اخلصها في الجامعة و هاعدي بعدها على اسلام في المستشفى …الا هو معاذ فين و ايه اللي جراله امبارح ؟؟
– محمد : في اوضته قافل على نفسه
رغد : لا الولد ده أكيد فيه حاجة انا رايحة اشوفه
فاطمة : مش هيفتحلك ..انا حاولت كثير مفيش فايدة
– مش مشكلة أحاول انا كمان …
بقلمي آلاء إسماعيل البشري
في بيت وئام
– الناس تقول صباح الخير الاول ولا ايه يا بنت عمي؟؟
همهمت وئام مع نفسها في ضيق : عامك دبب يا بعيد
نادية : اتفضل اقعد يا ابني تشرب معانا شاي هجيب لك كوباية اعتبر نفسك في بيتك
اعتدل في جلسته و اكمل ببرود و هو ينظر الى وئام : عموما ..انا جاي اتكلم مع مرات عمي في موضوع .
وئام بضيق: موضوع ايه عالصبح كدة ! احنا مهما كان ولايا و عايشين لوحدنا …ولا انت ما تعرفش في الاصول يا ادهم!!
– و انا ابن عمك و في حكم خطيبك مش غريب يعني !
– خطيبي ايه و زفت ايه ؟؟ انت مصدق نفسك بجد !
ادهم ببرود مصطنع: ايوة خطيبك ….و بعدين مادمتي تعرفي الاصول و خايفة على سمعتك اوي يعني ! اومال البيه مديرك كان جاي امبارح يتكلم معاكي بعد ما الدنيا ليلت ليه ؟! ولا هو ما يعرفش لا مؤاخذة ان انتو ولايا و لوحدكم؟
– انا ما اسمحلكش تقول كلمة وحدة زيادة يا ادهم فاهم ! انا ساكتالك من الصبح لانك في بيتنا !
نادية – فيه ايه مالكم يا ولاد صوتكم جايب آخر الشارع ليه ؟؟
وئام بغيظ و هي تنظر لأدهم: مفيش يا ماما انا داخلة اوضتي
أدهم : ماشي يا عروسة …بس اعملي حسابك ان كتب كتابنا هيكون يوم الخميس
وئام و امها بصدمة : ايه ؟؟؟
ادهم : زي ما سمعتو …انا مش هاقدر استنى اكثر من كدة و ده الموضوع اللي انا جايلك فيه يا مرات عمي .
وئام بغضب- و كمان محدد معاد كتب كتاب! مين قالك اني موافقة اصلا !؟؟؟
ادهم بخبث – عمامك موافقين و ده المهم …ما تنسيش ان احنا صعايدة و ما عندناش نسوان تقعد لوحدها لولا بس وصية عمي الله يرحمه انك تكملي علامك هنا و اديكي خلصتي جامعة و بعد اللي حصل طبعا ما اعتقدش ليكي عين تتشرطي و تتأمري …
– ما اتشرطش ليه هو انا كنت عمية ولا مكسحة يا ادهم !! انت عارف كويس اني رفضت مجدي لأنه كان عايز يقعدني في البيت … اوافق عليك انت بامارة ايه ؟
إعتدل في جلسته بفخر: لاني ابن عمك و اولى بيك من الغريب
قامت وئام و هي تنفخ بغضب-
و انا مش موافقة يا ادهم و لو انت آخر راجل في الدنيا مش هتجوزك فاهم ؛!!
دخلت غرفتها و اغلقت الباب ورائها بشدة
نادية : بالراحة عليها يا ابني مش كدة ..الكلام اخذ و عطا
ده جواز مينفعش يكون بالغصب و هي مش عيلة عشان نغصب عليها …سيبها تفكر براحتها مستعجل على ايه؟!
– راحتها ايه يا مرات عمي ! اللي من عمرها بقى عندهم بدل العيل ثلاثة !..انا اتفقت مع اعمامي خلاص ..هنجي يوم الخميس نكتب الكتاب و نلبس الدبل اعملوا حسابكم على كدة انا مش جاي اخذ رايكم انا جاي ابلغكم بس. . عن اذنك.
خرج من الباب و هو ينفخ بغضب:شايفة نفسك كل ده على ايه مش فاهم !! ماشي يا وئام الگلبة…ان ما دفعتك ثمن كل كلمة و ر’ميتك في الشارع زي كيس الز’بالة ما ابقاش انا ادهم ….صبرك عليا بس !!
بقلمي آلاء إسماعيل البشري
عند آسر
خرج الى الحديقة يرتشف كوبا من الشاي و هو يتصل باحدهم
آسر – فهمت المطلوب منك !!
نادر- فاهم يا آسر بيه
آسر-بس زي ما قلتلك يا نادر عايز المعلومات دي من هنا للليل .
في هذه الاثناء وصلت رنا
رنا : انا جاهزة يالا بينا انا اتصلت بياسين هو مستنينا اصلا
آسر : تمام ..بس يا ريت تتصلي برغد الاول تسأليها عن اخبار معاذ
انطلق بالسيارة و بعد فترة اتصلت رنا
– ايوة يا رغودة عاملة اي حبيبتي ؟
رغد- الحمد لله بخير .. انا سامعة صوت عربيات ! هو انتو جايين ولا ايه
– احنا دلوقت طالعين عالمستشفى بس جايين لكم بعد الظهر آسر كان عايز يتطمن على معاذ اخباره ايه النهاردة ؟
تنهدت رغد – قافل على نفسه و مش راضي يفتح لحد و مش راضي يروح الشركة…الا قوليلي يا رنا هو انتي عارفة ايه المشكلة بالضبط ؟! أصل آسر هو الوحيد اللي اتكلم معاه !
نظرت رنا الى آسر الذي اومأ لها بالنفي ثم اردفت : لما نتقابل هنبقى نتكلم في الموضوع يا رغود يالا سلام .
في مكان آخر نقصده لأول مرة
قصر أسعد الحديدي
أسعد بغضب: يعني ايه يا حسام !!! هو حصوة ملح و ذابت؟؟ ولا يمكن اتبخر !!! اخوك مختفي فين يا ز،فت انت !!!
حسام بتوتر: مش عارف و الله … يعني من ساعة ما وصل كندا و احنا مش قادرين نوصله …ده احنا حتى دورنا ف كل الكاميرات اللي في قُطر 10 كيلو من المطار هنا و هناك ….. ملوش اي أثر
أسعد : انت عرفت منه ايه الحكاية بالضبط !؟!
حسام : كل اللي عرفته أنه ضرب حد بالنار داخل الجامعة و كان خايف اوي و عايز يختفي كم يوم
أسعد بغضب جحيمي: ماشي ي مروان الگلب بس اشوفك !!
نظر الى حسام بغضب
– بقولك ايه !!!! هي كلمة واحدة ي حسام ! اخوك لو مظهرش في ظرف 24 ساعة انا هأولع فيكم كلكم فااااهم !!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية لا افهمك)

اترك رد