روايات

رواية أرض الحب الفصل السابع 7 بقلم هدي حسام عبد المحسن

رواية أرض الحب الفصل السابع 7 بقلم هدي حسام عبد المحسن

رواية أرض الحب البارت السابع

رواية أرض الحب الجزء السابع

أرض الحب
أرض الحب

رواية أرض الحب الحلقة السابعة

(عند سارة .)
تامر كان قاعد جنبها وبيقول : فاكرة يا سارة لما قولتيلي .
( لو كان حبك صادقا ً لخطتبتني إن المحب لمن أحب خطيب )
وأنا روحت جريت علي عمي وطلبت إيدك واتحوزنا وخلفنا .
ها دلوقتي جاية تسيبيتني أنتي مغمي عليكي بس أنا مش قادر اقعد من غير كلامك وغتاتك .
فاقت سارة وقالت : يا رخم وبعدين قعدت تعيط .
( عند إلياس .)
مسك ايد فيروز : خلاص اصحي يلا كفاية ، عارفة الوقت اللي سيبتيني فية ؟؟؟ أنا مكنتش بضحك مكنتش بهزر
كنت إنسان بلا روح روحوا مشيت بعيد عنوا ورجعتي دلوقتي تاني ! هترجعيني لوجع قلبي تاني ؟ عارفة في اليوم إللي قالولي فية فيروز اتجوزت عارفة أية إللي حصلي ؟
سخنت ودخلت في دور برد شديد جداً ودخلت في غيبوبة مؤقتة كنت بصحي بقول كلمة واحده بس ؟ فيروز فيروز !
قبليها ميرا قالتلي : لو فيروز متجوزتكش و اتجوزت حد غيرك ! إنتي هتخطبني !
بصيتلها : قولتلها فيروز عمرها ما تسيبني !
بس إنتي سيبتيني 😫😞 ، عارفة يوم خطوبتي أنا وميرا ؟
مش أنا اللي ملبسها الدبل تؤ دي كانت مامتها ! ايدي كانت بتترعش قلبي كان بينازع من الألم إللي إنتي سببتوهولوا !
بس صدقيني المرادي مش هخلي حد ياخدك منيييي فاهمة يا فيروز !

 

 

 

قام طلع برة الاوضة لقي جده قاعد باصص علية بحزن عينوا ك حمراء حمار الطماطم ‼️
الجد : فيها اي دلوقتي ؟
إلياس بلمعة عين دليل على أنو هيعيط : كويسة بس دخلت في غيبوبة زي ما الدكتور قال أنا ماشي سلام .
مشي بره المستشفى وراح عند المقابر وقف قدام تربة مكتوب عليها ( حسنية محمد علي ) والده فيروز : لية يا خالتي سيبتي فيروز وسبتينا لييية ! إنتي عارفة جوزك هيعمل فيها اي ؟ ها لية سيبيتينا وأمي مشيييت سافرت وانا طفل ٣ سنين ! 😫 أنا عملت ايه في حياتي عشان اعييييش كده !
جات واحده من وراه : أستغفر ربك يا أبني استغفروا واحمده ❤️
ومشيت كأنها شوية ذكريات جات ومشيت بسرعة عدت علية ذاكرتة مع فيروز ☹️ لحد ما مشيت .
غمض عيونه وسند على تربة مامت فيروز ونام .
* عند ميرا .
ميرا اتغاظت لما شافت إلياس عينوا حمراء كده دي أول مرة يعيط في حياتة ضحكت بسخرية : إبنك بقي ضعيف البت دي بتخلية ضعيف نقطة ضعفوا فيها هي .
سمعها والدها راح شدها ووقف بيها بعيد رفع ايده وكان هيضربها بس غمض عيونة وهو بيخبط ايده في الحيطة .
: إنتي أية انتي شيطانة على هيئة بني ادمة ؟ ، انا معرفش أية الغل ده ! ، أنتي عارفة كويس اوييي إن إلياس مينفعش يبقي جوزك صح ! ، أنا قولتلك صح ولا لاء ؟
هزت ميرا رأسها : لييية فيروز كل حاجة ليها هي حتي واحنا صغيرين كنتوا بتفضلوها عليا ! ، أنا بكرها ، أنا هسيبكوا وهمشي خلي فيروز تنفعكوا .
بصيلها وهو بيضغط على ايده سابها تمشي وهو مخنوق ومتضايق جداً .
* عند ميرا .
ميرا طلعت من المستشفى وبعدين رفعت موبايلها بخنقة واتصلت على رقم ولد : الو يا ميروو عاملة اية ؟
ميرا : انا زهقت أنا عاوزة اشوفك نروح night club ؟ * نايت كلاب *
الولد : لالالالا تعالي نروح في كافية رايق كده علي البحر .
ميرا : تمام ، تعرف إنتي احسن اخ شوفتوا في حياتي ؟
الولد بحزن : بس أنا مش اخوكي !
ميرا بأبتسامة : أنا عارفة أنك مش اخويا بس أنا بعتبرك كده .
الولد : طب سلام .
قفل معاها حدف الموبايل في الأرض وهو بيزعق : أنا مش اخووووها والله نبرة صوته اتحولت لنبرة ضعف أنا مش اخوها أنا اكتر إنسان بيحبها

 

 

 

.
* عند سارة .
فاقت سارة وهي بتبص حواليها افتكرت كل حاجة بموت والدتها : فيين فيروز ؟
تامر بقلق : كويسة .
سارة : تامر أنتي بتضحك عليا قولي هيا فين لو عندي خاطر عندك قولي ارجوك .
تامر بحزن : فيروز بلع ريقة ، فيروز دخلت في غيبوبة .
بصيتلوا بثبات وقامت وقفت جنبوا فتح ايده الاتنين بمعني تعالي جوه حضني ده المكان الوحيد فية الأمان إللي إنتي محتاجاه راحت جريت علية وهنا يابت دموعها وهي بتقول : راحوا يا تامر راحوا .
تامر : ﴿ وعسي أن تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم ﴾ .
بصيتلوا : أنا بحبك اوييي يا تامر .
رفع راسة وبصيلها : وأنا بعشقك يا قلب تامر .
* عند إلياس .
صحي لقي نفسوا في الترب افتكر كل حاجة حصلتلوا فكر أنو يتمشي ويسيب العربية وفعلاً سابها واتمشي خطر في دماغة فكرة أنو يدخل كافية وهو ماشي لقي كافية هادي وقدام البحر دخل و قعد وبيطلب كوباية قهوة لقي إللي داخل علية وقف وهو بيبص عليهم بصدمة : ميرا !

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أرض الحب)

اترك رد

error: Content is protected !!