روايات

رواية ابنة الصعيد و المشهور الفصل الثاني 2 بقلم وتين الصافي

رواية ابنة الصعيد و المشهور الفصل الثاني 2 بقلم وتين الصافي

رواية ابنة الصعيد و المشهور البارت الثاني

رواية ابنة الصعيد و المشهور الجزء الثاني

ابنة الصعيد و المشهور

رواية ابنة الصعيد و المشهور الحلقة الثانية

عدي يومين هو مجاش البيت معرفش حصلوا اي حتي ولما محولش يتصل ويطمني ، فتحت الانستغرام وفتحت الاستوري بتاعتوا وشفت امبارح كان سهران مع صحابوا هه ومتصور مع ريم ، ريم دي البنت اللي قالي انو بيحبها قبل م يمشي
انا عامله اكونت فيك يعني مش باسم وتين
وقررت اني هعاملوا كانوا مش موجود دا لما يرجع بقا
بعد اليومين دول هو رجع البيت بس مكنش بيكلمني كان بيجي غ وقت النوم وف يوم كنت بتفرج ع التلفزيون سمعت باب الشقه بيتفتح
دخل وقعد
_احم ازيك عامله اي
رديت وانا باصه ع التليفزيون-الحمد لله
_اممم احم هو م مفيش عشا ع جعان اوي
-لا مفيش معرفش انك راجع
وعشان انا مهزءه وصعب عليا ينام جعان كملت -بس ممكن اجهزلك اكل ، اي رايك ف بيتزا
ابتسم ورد _تمام ماشي هدخل انا اخد شاور ع م تخلصي
-اشطا

اتاخر ف روحت للاوضه ع اقولوا ان الاكل جاهز غصب عني سمعتوا بيتكلم ف الفون _يا حبيبتي كان لازم ارجع البيت ع صحابي ميشكوش ف حاجه يعني دا انا كنت قايلهم اننا اتخانقنا ع كدا قاعد معاهم يومين
_متخفيش يا حبيبتي انا بحبك انت وهي عمرها م هتقد تاثر عليا
دموعي نزلت ي يعني هو لما رجع رجع ع صحابوا ميتكلموش عليه مش يعني قلق عليا مثلا مسحت دموعي ولسا هخبط لقيت الباب اتفتح
-ء ء انا كنت جايه اقولك ان الاكل جهز
وكنت رايحه نحيت اوضتي ف سمعتوا بيتكلم _هو ممكن تيجي تقعدي معايا ع مبعرفش اكل لوحدي
-ماشي معرفش لي رضيت اويمكن اعرف عشان انا مهزءه
كنا طول م هو بياكل قاعدين ساكتين
_البيتزا تحفه تسلم ايدك بجد
ابتسمت-شكرا ، انا هدخل انام تصبح ع خير
_وانتي من اهل الخير

عدت ايام كتير بقا بيجي البيت بدري مش زي الاول بنفطر ونتغدي ونتعشا سوا بقي بيشاركني كوبايه الشاي ف البلكونه ونهزر كتير سوا لحد م جه يوم وقالي انو نازل يقابل صحابوا
وانا استاذنت منوا اني اروح اقابل صحابي برضو هو استغرب وسالني_صحابك وهنا ف القاهره ازاي و وانتي م الصعيد
-طب اي رايك ننزل واما نرجع احكيك واحنا بنشرب كوبايه الشاي
_تمام هستني اعرف
ونزلنا انا ركبت تاكسي وهو مشي ب عربيتوا
روحت الاول اشتريت عربيه ليا وسجلنا الورق وكدا وبعدين روحت المطعم اللي ليلي صحبتي هتقابلني فيه
م مكنتش اعرف ان هي جايه مع جروب كنت فكراها لوحدها ف شاورتلي ورحتلها و وشفت اخر حاجه كان ممكن اتوقعها ء احمد كان قاعد و و ريم قاعده جنبوا وماسكه ايدوا
ءاتماسكت وكان لازم ابان قويه
وهو اتصدم لما شافني

وقررت اتجاهلوا ع اليوم يعدي ع خير
وسلمت ع ليلي *ليلي برضوا تبقي تيكتوكر &اكيد ع كدا قاعده معاهم
وسلمت ع الكل وبصيت عليه بطرف عيني كان متعصب اوي ع بسلم ع الشباب وكدا
*حاجه اعرفها عن احمد من زمان من خلال اسك كان عاملوا واتسال لما تتجوز هتغير ع مراتك وهو رد
ولو مغرتش عليها هغير ع مين انا حقيقي مش عارف هلاقي واحده تتحمل غيرتي الاوفر عليها فين
وقعدت وبدات اتعرف عليهم وكدا
ف حمزه صاحب احمد هو مش صاحبوا اوي يعني ه مبينهم شويه مشاكل وكدا
حمزه سالني=وانت بقا يا وتين تعرفي ليلي من فين
-بصيت ع ليلي واتكلمت -ءاعرفها من لما كنت ف الجامعه انا كنت طالبه ف هندسه قسم عماره هنا ف جامعه القاهره واتعرفت ع ليلي هناك
=اي دا بجد انت مهندسه مع ان مش باين عليكي خالص وضحك
ف ابتسمت ك مجامله مش اكتر
وهنا اتلكمت الزفته سوري اقصد ريم ÷و انت بقا منين يا وتين
-من قنا

÷ييي صعيد يعني جايه من وره الجاموسه
بصتلها ب استغراب واتكلمت -اي دا لا اهه الباب قدامك انا مش جايه من وراكي
تقريبا الكل كان ماسك ضحكتوا ب العافيه وهي كانت بصالي بكل غيظ
وهنا سال حمزه =و يتري بتشتغلي ياوتين
-اهه بشتعل ف شركه العز للانشاء بس اونلاين ع كنت عايشه ف قنا انما حاليا بفكر انزل الشركه بنفسي
=هايل ويتري عندك مواهب بجانب شغلك
-اهه انا عندي شغف اني اتعلم لغات كتير والحمد لله بتكلم اربعه غير العربي *انجلش وفرنش وايطالي وتركي
احمد كان بصصلي بصدمه وبفخر
وليلي اتكلمت-وتين بتعرف ترسم بورتيهات جامده رسمتني قبل كدا
=اي دا بجد
-اهه

=طيب يا وتين بما اننا اتعرفنا ع بعض ف عندك مانع لو تيجي عيد ميلادي يوم 16 هو بعد شهرين وانا هاكد عليكي برضو واهه انتي اول المعازيم
اتوترت وبصيت ع احمد وهو تقريبا كان بيطلع دخان من ودانوا وحساه هيقوم يضربني
-ء انشا الله لو فاضيه هاجي
وبعد شويه الموسيقي اشتغلت
والسحليه دي اتكلمت +بيبي اي رايك نقوم نرقص
بصتلها بصدمه وكنت مستنيه اسمع ردوا
كان باين عليه التوتر واتكلم _ل لا يا ريم ء انا مش قادر تعبان معلش
بعدها علي اتكلم ×ممكن ارقص انا معاكي يا ريم
+امم لي لاء
استغربت ان هو متدايقش او متعصبش مثلا لا ب العكس كان هادي جدا وباصصلي
حمزه ÷اي رايك يا وتين تشاركيني الرقصه دي

بصتلوا وبعدين بصيت ع احمد كان بيتنفس بصعوبه من شدة غضبوا كان مكور ايدي زي م يكون هيضرب حد كان ببصلي بتحذير ف اتكلمت وانا متوتره اووي -ءانا مش هقدر والله معلش خ خد ليلي اهه ارقصوا سوا
طبعا ليلي اتفاجات وهو اتحرج شويه وقاموا كنت قاعده انا وهو بس شايفين كميه التوتر
_م مقلتيش يعني انك مهندسه
بصتلوا بعتاب وانا فاكره اول لما قالي يمكن اخر تعليمك 6 ابتدائي- هو انت اديتني فرصه احكيلك منت حكمت عليا من غير م تسال
بصلي بندم _انا اسف حقيقي
-مش مهم اللي فات مات
كان باقي كلامنا عادي لحد م الرقصه خلصت ورجعوا
والمفروض نمشي و الساعه داخله ع واحده
+احمد انت هتوصلني صح
_لا يا ريم انا هوصل وتين لان بيتها ف طريقي
+وانت عرفت بيتها منين

اتوتر_ء ء اما كنا بتكلم من شويه سالتها وعرفت انت خلي علي يوصلك يا سلام يلا يا وتين
واحنا ف العربيه -كنت وصلها وانا كنت هركب تاكسي عادي
بصلي وهو رافع حاجبوا_اسكتي
-سكت اهه هوووف
بعدين اتكلم وهو سايق _عجبك حمزه
-حمزه!!اي دخلوا يعني
_عادي مجرد سال
-هو لطيف و
مكملتش لانوا ساق بسرعه اكبر
_همم سكتي ليه كان بيتكلم بغضب كبير
-و وحمزه وحش وحش اوي
ضحك وفهم اني خفت لما زود السرعه
كنا وصلنا البيت
نمنا م التعب وعدي حوالي اسبوع ع اليوم دا
وكنت طابخه اكتر اكله احمد بيحبها كانت كبده
وسمعت صوت المفتاح ف الباب شويه ولقيتوا بيتكلم
_ايهه الروايح الحلوه دي اي الجمدان دا يارب يكون اللي ف بالي
بصيتلوا وضحك-هي اللي في بالك
-روح غير هدومك ع م اجهز السفره

_هوا
واحنا ع الغدا
_تحفه بجد تسلم اديكي ومسك ايدي وباسها كنت بصالوا بكسوف فضحك
_تعالي نتكلم شويه ف البلكونه
-اسبقني انت هجيب كبايتين شاي منعنعين و اجي
_طيب يله
-هه اتفضل
_هاتي
-كنت عاوزني ف اي بقا
_من غير لف ولا دوران ء انا قطعت علاقتي ب ريم وقررت ادي لعلاقتي انا وانت فرصه جديده
اتكلمت بصوت عالي م الفرحه-بجد!
_ششش يخرب عقلك هتفضحينا
-مش مهم المهم انك بطلت تكلم السحليه دي
_ههه سحليه
-اهه

_طيب وفي حاجه تاني
-ايهه
_اي رايك نفتح صفحه جديده ف حياتنا م انهرده
-اشطا
-احمم خلصت كبايه الشاي هروح انا بقا تصبح ع خير
_لا مهو
-اي
_احنا م انهرده هنام سوا ك اي زوجين
-هاه
_هاه اي بس تعالي
جمااعه انا نايمه فحضنوا
ف حضن حد كنت بدعي سنين بيه
كانت بتعدي ايام لطيفه اوي علينا بس اهم حاجه انو مبيهنش عليه زعلي ف اي وقت
لحد م فيوم فوني رن ك كان رقم بابا
-ءالو
=ايوه يابتي عامله كيف
-انا بخير يابوي وانت
=الحمدلله

-….
=لساكي زعلانه مني
-……
=لما كنتي صغيره واعمل حاجه غصب عنك كنت تخاصمني بس بتي دا وعد ووعد الحر عليه دين وبعدين انا عارف احمد ومربيه ع يدي وعارف اخلاقوا زين هاه يا بتي هتكلميني
-وانا صغيره برضو بعد م كنت اخاصمك كنت اول م تاجي تبوس راسي وتصالحني كنت انسي كل حاجه يابوي
وانت دلوقت بعيد يعني مش هتعرف اتراضيني بس ماشي انا هصالك ونكثب فيك ثواب ياحج
=من يومك لمضه يا بتي
واتكلمنا كتير لانو كان واحشي اوي
يوم عيد ميلاد حمزه
لبست دريس كان لونو بني فاتح وكنت حاطه ميكيب خفيف اوي
وهو كان لابس قميص ابيض و وبنطلون جينز والساعه اللي انا جبتهالوا هديه
_اي دا
-اي كنت بلف ب الفستان اشوف في حاجه غلط ولا اي
_اي الجمال دا
اتكسفت-ميجيش حاجه جنبك

_اي دا
-ايهه تاني
_انت حاطه ميكيب
-ءء دا ميكيب خفيف اوي والله
اتكلم ب جديه _يتمسح
-بس..
_يتمسح و الا مش نازلين
-دي حفله واكيد البنات كلهم حاطين عادي يعني
_هما يحطوا او لا ميخصنيش انما انت تخصيني يله زي الشاطره امسحيه
دبيت ع الارض برجلي -هوووف منك حاضر
دخلنا الحفله وكان ماسك ايدي
-سيب ايدي لحد ياخد بالوا
*ملحوظه هما عملوا كتب كتاب ف بلد وتين واصحابوا يعرفوا اتجوز بس ميعرفوش شكلها
_ طاب واي يعني انا هقول للكل انك بتاعتي وحبيبتي ومراتي
-ايه ح حبيتبك
غمز بعينو المشمحترم_اهه حبيبتي وام عيالي
-عيال مين

_عيالنا
-ليه هو احنا خلفنا
_اهه مراد وقصي
-تؤام كمان
ضحكنا ودخلنا الحفله
وحمزه جهه يسلم عليا ف احمد اللي سلم واحرجوا
_ اعرفك يا حمزه وتين
ف قاطعوا حمزه وهو بيقول=عارفها يابني م شف
وقبل م يكمل احمد اتكلم _مراتي
=ايهه مراتك
_اهه مراتي
=احم طيب الف مبروك
=كنتوا اعزمونا طيب
_كانت حاجه ع الديق ع بابا
=اهه

اتكلمت انا ع افك جو التوتر دا-صح كل سنه وانت طيب يا حمزه
بصلي واتكلم =وانت طيبه وبخير يا وتين
_طيب بعد ازنك يا حمزه هنسلم ع الشباب
بعدها احمد كان ماسكني م ايدي جاررني وراه تقريبا
-ايهه ايدي براحه
_اقولك حاجه
-همم يله نروح
-اكيد لا لسا الحفله
_طيب تعالي نسلم عليهم
سلمنا وكنا قاعدين بنهزر والغريب ان ريم مجتش الحفله ف قولت يمكن زعلانه
بعدها احمد همسلي جنب ودني_حبيبتي انا هروح قبلك وانت تعالي مع ليلي ف عربيتها ع عملك مفجاه
واتكلمت بنفس الهمس -وانا كمان عملالك مفجاه

_ايهه
-تؤ اما اشوف انت عامل اي
_ماشي يله باي
بعد ساعتين وصلت البيت وانا فرحانه اووي وعازه اعرف اي المفجاه كنت ناسيه المفاتيح ف قررت اخبط ع الباب بطريقه اللي احمد بيخبط بيها اما كان ينسي المفتاح
-اي يا بوحميد كل دا ع تفتح
رفعت عيني ابصلواالشنطه وقعت م ايدي وانا اتجمدت مكاني -ريم!!!!

يتبع ..

 

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية ابنة الصعيد و المشهور )

اترك رد

error: Content is protected !!