روايات

رواية وقعت بغرامك حوريتي الفصل الأول 1 بقلم علا علي

رواية وقعت بغرامك حوريتي الفصل الأول 1 بقلم علا علي

رواية وقعت بغرامك حوريتي البارت الأول

رواية وقعت بغرامك حوريتي الجزء الأول

وقعت بغرامك حوريتي
وقعت بغرامك حوريتي

رواية وقعت بغرامك حوريتي الحلقة الأولى

ببكاء _لا ياااااااااا الله
بصوت متقطع _اهربي ي بنتي….. ما عاد في وقت.. انفدي بحالك بسرعهه.. ديري بالك علي اختيك.. اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله…
-لااااااااااااااا امييييييي ابيييييييييي لاااااااا يااااااا الله
*م ماا ماا اهئ بااباا
ببكاء وهي تدعي القوه _ دارين يلا نهرب بسرعه ما عد في وقت رح نموت
بطفوله وبكاء_ ب باي ماما باي بابا
« بيوت بينزل عليها قنابل، ناس بموت وناس عايشه ف رعب، قامت حرب كبيرة جدا وكأنها تشبه نهايه العالم دارت الحرب وتحديدا في “فلسطين 🇵🇸”»
راجل : يلا يا بنياتي اطلعي علي هادا الجبل العربيه الي هتروح مِصر خلف الجبل هاد
_بسرعه ي دراين
” استتتووب ”
#لعلا_علي
حور عبد الرحمن:- 22 سنه، بيضاء عيونها تخلط ما بين العسلي والاخضر، شعرها اسود كا سواد الليل وطويل يصل الي بعد ظهرها وليث، وتغطيه بنقاب لا يظهر سوا عينيها الرائعتان، من فلسطين، تعيش مع والديها قبل الحرب التي صارت ليله امس والتي استشهد فيها ولدها ووالدتها ووصياها علي اختها الصغيرة دارين
دارين عبد الرحمن:- 7 سنوات، بيضاء، عينها زرقاء كل السماء الصافيه، شقراء زات شعر مموج ويصل الي رقبتها،
******************

 

 

صعدت حور الجبل العالي تحمل اختها التي تبكي بسبب الاصوات، كانت تدعو ربها ان يحفظها هي واختها، وان يرحم ولديها، وان يخلص فلسطين من يد العدو في اقرب وقت، وان يحفظ فلسطين
ثم نظرت من فوق الجبل علي المسجد الاقصي، ونزلت دمعه من عينيها
حور بحزن: والله مش كنت عايزة امشي من هنا، كان نفسي اموت فيكي، كان نفسي اكون من الشهداء فداكي ي فلسطين اللهم احفظقي، وخلصقي من يد الاعداء ثم نظرت الي السما: اللهم ارحم والديا كما ربياني صغيرا
الرجل: يلا بسرعه هنمشي الان
دارين ببكاء طفولي: حور هو في بابا وماما مث معانا لي
حور بحزن: هما ف مكان احسن دلوقتي يروحي
“ثم ركبت العربه الكبيرة وكان يركب معها كثير من الناس، وهناك عدت عربات منها منطلقين الي مصر”
دارين ببكاء: حور احنا مث هنلجع البيت «حور احنا مش هنرجع البيت»
حور ببكاء حاولت تخفيه: لا يروحي احنا هنروح مصر
دارين بطفوله: هي مصر حلوة
حور: بصي هحكيلك علي حاجه عن مصر
دارين بفرحه طفوليه وقد تناست ما حدث: ممم ماثي«ماشي»
حور: زمان، في ايام الرسول، قال الرسول للصحابه حديث قلهم *” آنٌكَمِـ سًـتُفُتُحًوُنٌ آرَضـآ يّزَكَرَ فُيّهِآ آلَقَيّرَآطٌـ، فُآسًـتُوُصِـوُ بّـآهِلَهِآ خٌيرَآ فُآنٌ لَهِمِـ زَمِـهِ وُرَحًمِـهِ”*
دارين: بث نا مث فاهمه «بس انا مش فهمه»
حور ب ابتسامه: بصي ي دارين، الرسول كان بيقول للصحابه انهم هيفتحو ارض يذكر فيها القيراط مصر بتتعامل بالقيراط وده كان تنبأ، فاستوصو بأهلها خيرا، كان يقول للصحابه انهم ميسئوش المعامله مع اهل مصر، فأن لهم زمه ورحما
دارين: يعني هما ناس طيبه وعندهم رحمه؟؟
حور: بصي يدودو الرسول ف الحديث مكانش يقصد رحمه كان يقصد صل رحم، لان الرسول صلى الله عليه وسلم كان متزوج من “ماريا القبطيه” وانجب منها ابراهيم
، دارين،، انتي نمتي…..
*****************
#لعلا_علي
(وفي مكان تاني في قسم شرطه وتحديدا “في مصر”)
_ فلسطين علي وشك الانهيار ابعت قوات من مصر
– تمام يفندم، عبد الصمد اديهم اشارة يتحركو عيزين نلم الموقف
_الحق ي احمدد افتح التلفزيون
-في اي يسليم
سليم: افتح بسرعه
” في التلفزين “

 

 

 

_ السلام عليكم ورحمه الله وبركاتو، معكم اسراء الحمزاوي، في برنامج اخبار فلسطين، لقد وصلتنا من قليل هذه المعلومه، تهدد اسرائيل بتفعيل القنابل النواويه، التي احتمال ان تسبب في تدمير العالم، اللهم احفظ فلسطين دمتم في حفظ الله
“في الواقع”
احمد بصدمه: ي خبر اسووود، ابعت قوات اكتر ي عبد الصمد، خلي قوات الطيارات تنطلق بسرعه لازم نلحق الموقف بليل علشان منضمنش الصبح هيحصل اي لازم نبعت دلوقت
سليم: روح انت ي احمد وانا هنا مكانك
احمد: مستحيل لازم اتابع الموقف، انت فاهم يعني نووي يسليممم
سليم: انت ازاي هتابع ونت منمتش بقالك يومين
عبد الصمد وهو بيجري: ي احمد باشا ي سليم بااااشا الحقو
احمد: في اي يعبد الصمد
عبد الصمد:………………….
احمد وسليم بصدمه: اييييييييي!!

يتبع…

اترك رد

error: Content is protected !!