روايات

رواية ملكة الزين الفصل الأول 1 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين الفصل الأول 1 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين البارت الأول

رواية ملكة الزين الجزء الأول

رواية ملكة الزين الحلقة الأولى

الله أكبر الله اكبر

مع اذان الفجر تستيقظ بطلة قصتنا تمارا:الحمد لله الذي احيانا بعدما اماتنا وإليه النشور بسم الله اما اقوم اصلي الفجر.

الشخصيات

تمارا:فتاة في التاسعة عشر  من عمرها في الفرقة الأولي كلية الطب البشري فتاة محجبه متدينه وعلي خلق ذات بشره بيضاء ولديها غمازه تظهر عندما تضحك ليست بالقصيرة ولا الطويله و ترتدي الحجاب

عائلة تمارا اسرة جميلة جدا  تتكون من

محمد:والد تمارا رجل متدين ويعمل طبيب  وعاني كثيرا في حياته وسوف نتناول هذه الاحداث خلال روايتنا

صباح:والدة تمارا امرأة لديها قلب من ذهب وهي ربة منزل وجميلة جدا

فؤاد:اخو تمارا الاكبر رجل ذو البشرة البيضاء والجسد الرياضي والعيون الزرقاء ويمتاز بالوسامه العالية والزقن الخفيفة ويعمل مهندس

أحمد:اخو تمارا الاكبر منها ولكنه اصغر من فؤاد ذو الجسد الرياضي والبشرة البيضاء  ولدية ذقن خفيفة وملامحة الرجوليه التي تمتاز بالوسامه ويعمل طبيب مثل والده

ليلي:ابنة ال١٨ عام اخت تمارا الصغيرة ذات البشرة القمحية والعيون البنية الجميلة والجسد الممشوق طالبة بالصف الثالث الثانوي

مريم:صديقة تمارا منذ الطفولة ولاكنها  تعتبر هي وتمارا متربيين مع بعض في الفرقة الأولي كلية الطب ذات البشرة البيضاء الجميلة والعيون العسليه والحجاب الذي يزيدها انوثه

مي:صديقة تمارا ومريم منذ الصغر ذات العيون الخضراء والبشرة البيضاء والحجاب الذي يزيدها جمالا علي جمالها

ويطلق علي تمارا ومريم ومي الثلاثي المرح في الجامعه????

الدكتور زين:طبيب وسيم جدا ذو جسد قوي ورياضي والبشرة البيضاء والعيون الزرقاء ٢٩ سنه اعذب ويلقب بسارق قلوب العذاري

الدكتور فهد:صديق دكتور زين منذ الطفولة نفس الجسد الرياضي القوي والعيون العسلية الجميله والبشرة البيضاء

الدكتور سامر:صديق زين وفهد وبيحبهم جدا ذو الجسد الرياضي والعيون الزرقاء والبشرة البيضاء والشعر الأسود ويعمل دكتور جامعي في كلية الطب

ياسين:اخو دكتور زين طالب في ٣ث علمي   رياضة ولكنه يظهر بسن اكبر منه لان دكتور زين دايما بيدربه معاه في الجيم وجسده قوي ورياضي وبيلعب كراتيه وتايكوندوا احنا كدا خلصنا الابطال ندخل في المهم بقا

تمارا:الحمد لله الذي احيانا بعدما اماتنا وإليه النشور اقوم أصلي الفجر بقي توضأت وادت فردها وقرأت وردها اليومي من القرأن الكريم وقرأت الأذكار وجلست في مصلاها حتي طلوع النهار خلصت تمارا وقامت علشان الساعة ٧ ولازم تروح الجامعة علشان متتأخرش علي اول يوم جامعة في حياتها

تمارا:ماماااااااااااااااااااااا يا بابااااااااااااااا يلا بسرعه اصحوا بقا بقينا الظهر

محمد والد تمارا:اي يا بنت الكلب مكانش يوم تصحي من بدري تعملي فينا كل ده

صباح والدة تمارا:اي يا بت حرام عليكي نصحا مفجوعين بسببك

تمارا:علي فكره انا دايما بصحي بدري انتوا عارفين انا مش محتاجه احكيلكم يعني بنام للظهر بس????????

محمد:طيب ياختي اما نشوف هتصحي ولا احمد يصحيكي زي كل يوم

تمارا:لاااااااا دا انا هصحي غصب عني علشان حرام اللي باخده كل يوم منه ده

انا مش هستحمل صحتي بتروح مني

صباح:أه ياني هتشليني يا بت اما اقوم احضر الفطار علي الولاد وليلي ما يصحوا

تمارا:وانا مش هستناهم يصحوا لواحدهم انا هعمل الصح????

دخلت تمارا علي غرفة احمد

تمارا:انا اعمل اي اعمل اي بس هي دي

راحت قربت علي الكمود جمب احمد عليه زجاجه ماء وكوبايه

تمارا:والله ما هسيبك مسكت الكوبايه فيها مياه علي أخرها وكبتها في وش أحمد

أحمد: أاااااااااه بغرق ألحقوني هموووووووت

جرت تمارا وقفلت الباب بالمفتاح وراحت عند فؤاد

تمارا:انا هعمل حركه تانيه اعمل اي اعمل اي بس حااااااااااضر وطت علي ودنه وبصوت عااالي تووووووووووووووووووووووووووت

فؤاد:اي مين فين

تمارا جريت وقفلت الباب التاني كمان????

وراحت عند ليلي

البت دي مش هسيبها برده ما انا مش هصحي بدري علي الفاضي كدا????

دخلت اوضة ليلي وبصوت عالي ليلللللللللي

ليلي:شويه بس اقفلي الباب حرام عليكي

تمارا:عيب عليك يسطا انا يتقالي سيبيني كمان شويه دا علي اساس اني هوافق مثلا????وراحت جابت كوب الماء اللي علي الكمود وكبته علي وشها

ليلي:بغرق الحقوووني

تمارا:انا هلحقك يا قلبي

ليلي:طاب وربنا ما انا سيباكي وطلعت تجري وراها

تمارا:يا بابا

محمد:عيب يا ليلي اختك الكبيرة

ليلي:علشان خاطرك انت بس يا حاج

محمد:اي الصوت اللي جاي من الدور اللي فوق ده

تمارا:بصراحه يا بابا انا صحيت احمد وفؤاد بس كنت بهزر معاهم وهنضرب فقفلت الباب عليهم

محمد:طيب روحي افتحي متخافيش

تمارا:احيه يا عباس انا مش هاجي سليمه والنبي يا بابا بلاش انا????

ليلي:احسن احسن تستاهلي اهو بالمره هما الكبار وهياخدوا حقي منك

تمارا:لولو يا قلبي يا قمر

ليلي:ماليش فيه مش هروح☺️

تمارا:ان شاء الله يخليلك عيالك يا شيخه روحي بقي انا لو روحت تسلمي علي الشهداء اللي معاك????

محمد:ليلي اطلعي افتحي ليهم الباب

ليلي:دايما ليلي اللي تتنفخ بينكم كدا حاضر يا حجوج

طلعت ليلي فتحت البابين بتوع الاوض لأخواتها احمد وفؤاد بصوت واحد وربنا ما هنسيبك وجريوا عليها

تمارا:بابا ألحقني همووووووووت

محمد:بس يا ولاد الكلب محدش ليه دعوه ببنت ابوها دي تمارا حبيبة ابوها

احمد بصوت واطي: طاب وربنا ما انا سايبك

فؤاد بصوت واطي:حااااااااااضر

ليلي:يا سلام يعني انا بنت البطه السوده اللي في البيت ده

محمد:لا احنا لاقيناكي عند باب جامع فقولنا نعطف عليكي ونربيكي

ليلي:طيب بكامل العطف بقي حد يوصلني النهارده المدرسه

محمد:حاضر فؤاد هيوصلك

ليلي:بابي حبيبي اجمل اب هو في عيني احلي اب هو في قلبي اغلي اب يارب بارك في ابي يااارب

محمد:وصلة الشحاته خلصت يلا روحي بقا حطي الاكل مع مامتك

ليلي:عيوني هواااااا

محمد:حبيية ابوها بتفكر في أي

تمارا:انا النهارده مبسوطه علشان اخيرا يا بابا فرحتك بيا ودخلت كلية الطب اللي حضرتك نفسك أدخلها ادعيلي

محمد:ربنا معاكي يا حبيبتي وانا فخور جدا انك رفعتي راسي ودخلتي اعظم كليه مبروك يا حبيبة ابوكي

تمارا حضنت والدها:الله يبارك فيك يا حبيبي ربنا يخليك ليا يا بابا وميحرمنيش منك ابدا

محمد:ويخلكوا ليا يا حبايبي يارب

ليلي:اي يا جماعة وصلت العياط دي انا دموعي قريبه امسحوا دموعكم دي يلا ناكل

محمد:عبيطه دي مش زعل دي دموع الفرح يارب انتي كمان تنجحي وتدخلي كلية الطب يارب زي ما نفسك تدخلي

ليلي:أمين يارب يا بابا ادعيلي محتاجاها قوووووووي

صباح:انتوا خلصتوا كل الكلام وانا مش موجوده

ليلي وتمارا في صوت واحد:احنا نقدر يا قمر انت

صباح:انتوا قدرتوا خلاص

راحت ليلي وتمارا يزغزغوا فيها????????

صباح:بت انت وهي خلاص كفايه مش قادة????????????

ليلي:خلاص يا تمارا علشان خاطر الحاجه بس????????

صباح:يلا الفطار جاهز

جلس محمد علي السفره وحوله اولاده

واحمد وفؤاد قعدوا تمارا بينهم(مش بيسيبوا حقهم مفتريين قوووي????????).   كل شويه يديها فانوس علي قورتها ولا يضربوها علي قفاها المهم في الأخر خلصوا عليها علي ما خلصوا فطار????????????

تمارا: لو كنت اعرف ان الاكله دي هتجيب اجلي كنت صومت النهارده أاااااه ياني مكانش يومك يا تيموا يا خرابي ياني ياختااااااااااي ألا الساعه كام يا ماما

صباح:الساعة 9

تمارا:يلهووووي اتأخرت دا اول يوم و احنا ما نعرفش حاجه عن الجامعه واللي فيها يخربيت أمك يا كلبه منك ليها فضلنا نرغي أمبارح تلاقيهم لسه مخمودين هرن عليهم وألبس يلا مع السلامه بقي ما انتظرتش إجابه وطلعت تجري

رنت عليهم اولا مي

تمارا:هي بنت الجزمه مبتردش ليه اتأخرنا ودي بتقعد سنه علي السرير

تمارا:السلام عليكم ساعه يا بنت الجزمة علي ما تردي في ثانيه تكوني مخلصه بدل ما اطلع عين خالتك

والدة مي: مي في الحمام يا حبيبتي معاكي الجزمة شخصيا

تمارا:احيه يا عباس???? يلهوي هقول اي

تمارا:ازاي حضرتك يا طنط عامله اي يارب تكوني بخير معلش قولي لمي بسرعه علشان احنا اتأخرنا ووالله ما اقصد انت عارفه لساني بحبك يا طنط يلهووووي مزه يا خواتي

ام مي:خلاص يا بت دا انتي مشكله????????

تمارا:احبك يا ابيض يا مز انت???????? هصحي الزفته التالته بتاعتنا سلام يا عسسل يا خواتي????

ام مي:سلام يا هبله????

تمارا:الحمد لله صالحتها بدل البلاوي اللي انا قولتها دي يلا الحمد لله ربنا ستر

مسكت الفون رنت علي مريم

مريم :السلام عليكم

تمارا:والله ما في حد بيريحني قدك انت عسل صباح الجمال يا ناس قومي يا بنت الكلب اتأخرنا????????

مريم:الساعه كام يا بت انت مفكرانا هنروح من ٨ الصبح زي المدرسه????

تمارا:وحياة امك يا اختي الساعه ٩:٣٠ والمحاضرة الساعة ١٠

مريم:احيه يا عباس يا ماماااااااا

تمارا:ودني طارت يا بنت الكلب

مريم يلا يا بت سلام لنتأخر

تمارا:طيب يا بومه يلا بسرررررعه

لبسوا الثلاث بنات وخرجوا مي بعربيتها ومريم بعربيتها وتمارا: مامااااااا فين فؤاد انا اتأخرت قووي المحاضرة الساعة ١٠ وانا في بتنا وفاضل ربع ساعة

فؤاد:يلا يا زفته بسرعه

تمارا:قلب الزفته يا خواتي حبه انا

فؤاد:نصابه بس في جميع الأحوال مصدقك يا كلبه بحبك(الأخوات لازم تشتم لو مشتمتش تحسي انه سخن عنده كرونا مثلا او حاجه????????????)

تمارا:يلهووووي بموووت فيك يا قلبي من جوا ماماااااا انا ماشيه انت فين

صباح:اي في اي انا اهه مالك يا بنت الهبله

تمارا:يعني امشي ومش ابوس الخد ده دا انا اتعب فيها هاتي بوسه يا وليه

صباح:وليه نقي ألفاظك يا بت انت رايحه كليه محترمه دا انت مصيبه

تمارا:خلاص خلاص حاضر هاتي بوسه بقي يلا مع السلامه

صباح :لا إله إلا الله خلي بالك من نفسك يا نور عيني بقيتي في مكانه احسن بكتير ودخلتي الكليه اللي بتتمنيها ركزي بقا

تمارا:حاضر يا ماما ادعيلي بحبك قووووي يلا مع السلامه

صباح: دعيالك يا حبيبتي ربنا معاكي يارب ويجعلك في كل خطوه سلامه

تمارا:يارب يا ماما هي الساعه كام يلهووووي دا الساعه١٠ احيه اجري يا عبااااااس فؤاد انت فين يلاااااا سلام يا ماما

صباح :مع السلامه يا قلب ماما

طلعت تمارا بره لاقت فؤاد قاعد مستنيها

فؤاد: دا كله و يلا يا فؤاد انا متأخره

تمارا:وهتروح عليا اول محاضره لو ما استخدمتش قدراتك دلوقتي هروح فيها

فؤاد:عيب عليكي يا أميرتي ١٠ دقايق هتكوني قدام باب الجامعه

وبالفعل فؤاد وصلها في ١٠ دقايق بالضبط

تمارا:هو انا هحبك من فراغ انا هجري علشان المحاضرة سلام وباسته من خده

فؤاد:سلام يا بنوتي خدي بالك من نفسك

تمارا:حاضر يا روحي يلا مع السلامه

فؤاد:سلام يا قلبي و السواق هيجيلك هنا علي الساعة ٤ ماشي

تمارا:حلو قوي اشطا

فؤاد:يا بت اتكلمي كويس

تمارا:حاضر يا عم متزوقش يا لهووي نسيت المحاضرة مع السلامة

فؤاد: سلام يا مجنونه

جريت تمارا دخلت كانت صاحبتها بترن

تمارا:ايوا يا مي

مي: احنا في الكافتيريا بتاعت الجامعة مستنينك لان محدش بيدخل بعد الدكتور ده

تمارا: يعني اول محاضرة راحت احيه

مي: بجنيه تعالي يلا انا طلبتلك قهوة زي ما بتحبيها يلا تعالي

تمارا: لا طالما فيها قهوة انا جايه جرري سلام

راحت عندهم

تمارا:اي يا شلت الكلاب هنقعد كدا

مريم:تعالي يا زفته في محاضرة كمان ساعتين نحضرها بس اللي مش قادرة اصدقه اني هسمع الدكتور بيلك ٤ ساعات دا انا اموت فيها

تمارا:معاكي حق ربنا يستر

مي:متقلقوش هنشرب قهوة تاني قبل اما ندخل

تمارا ومريم :هو ده البت دي بتتكلم صح تمارا:اشربوا لننام احنا مبطلناش كلام طول الليل ونايمين الساعة ٣

البنات: اشطا يا صاحبي

شربوا وجابوا دور تاني كمان (مهما عملتوا هتناموا يعني هتناموا????????)

خلصوا وجه معاد المحاضرة

تمارا:يلا بينا قدامنا ٤ ساعات جوه قوموا

مي:انا حاسه اني هنام

مريم :وانا كمان

تمارا:احيه يا عباس انا اللي هنام????

وبصوا لبعض وضحكوا و بعدين سألوا وعرفوا انهم عندهم سكشن تشريح

مي:يا لهوي انا بخاف من خيالي تشريح أي انا عايزه اروح

مريم :بت اثبتي ربنا يستر

تمارا:انتوا خايفين من اي انا حساكم هتسلموا علي الجثه انتوا هتتفرجوا من بعيد وبس

مريم ومي بصوت واحد: ربناااا يستررررر

وسألوا علي مكان المشرحه ودخلوا

مي:بسم الله الرحمن الرحيم اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيم”.

مريم: استر يارب

تمارا:اثبت يا رجب لنولع كلنا????

  الدكتور: السلام عليكم شرفتونا يا دكاتره اعرفكم بنفسي انا الدكتور سامر الدمنهوري وهدرسلكم مادة الأناتومي ان شاء الله انا عارف ان غرفة التشريح والتشريح نفسه يخوف واكتر حاجه البنات بس معلش بكره هتتعودوا يلا نبدأ وبدأ دكتور سامر يشرح وتمارا ومريم خايفين شويه صغيرين ومي هتموت من الرعب دكتور سامر شاف الخوف باين عليها قووي فنادي عليها

سامر:دكتورة يا دكتورة

مي:انا نعم يا دكتور

سامر:ممكن تيجي هنا

مي:ح ح حاضر

راحت مي وهي تموت من الرعب بالدكتور بيقولها اسمك

مي: اسمي مي احمد

سامر: اهلا يا دكتورة

مي:اهلا بحضرتك

سامر:انت اللي هتساعديني يلا نكمل وبدأ ومي خايفه جدا وبعد حوالي ربع ساعه من خوف مي المتواصل اغم عليها

سامر:مي????

يتبع..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ملكة الزين)

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!