Uncategorized

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثامن 8 بقلم منة محمد

 رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثامن 8 بقلم منة محمد
رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثامن 8 بقلم منة محمد

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثامن 8 بقلم منة محمد

في اليوم التاني صحت لميس وأخدت شور ولبست ونزلت تحت
لقت الكل موجود باستثناء عمها وامير
قعدت ع طاولة الطعام وبتحاول تتجنب رنا
ريم: امير فينه
عادل:نايم
بعد الفطار قعدوا في الهول الكبير للقصر
دخلت عليهم رغده:سلام ياقوم
الكل:وعليكم السلام
ريم:غريبه ايه الي جابك الظهر
رغده أأعدت :عمر عنده شغل وقلت اجي اطب عليكم كدا غفله
مروان: الا ايه أخباركم بعد الحفله
ريم:حلوين
مروان:تموتي وتحشري نفسك في الكلام
ريم رمشت بعيونها وضحكت
مروان رفع الشوكه:شيفاها هدب الشوكه في عينك
ريم:ههههههههاي اتلهي
رغده:بس بقي إنتو دايما كدا
لميس:هههههه وأكتر كمان
مروان للميس:هي اللي بتبتدي صح
لميس بعناد :لا إنت
مروان:اخص عليكي وأنا بقول لميس مع الحق
ريم:ههههههه كسفه
عادل:اقسم بالله اعيل من بعض
ريم:لا كبير انت يا دولا ههههه
لميس بصت لريم مستغربه من هبالها :ريم ايه مالك انتي واخده جرعه نشاط زياده
عادل بتريقه:أكيد مش حبيب القلب موجود
الكل:هههههههههه
في غرفة ريم
ريم نايمه ع السرير وماسكه بطنها:يووووه شكلي كترت في الاكل
لميس قاعدة ع كرسي التسريحه تربط شعرها:لا وانتي الصادقه ده كتر الضحك
ريم غمضت عيونها:شكلي هنام
رنت لميس ع هند تتكلم معاها
لميس:هنوده ايه رايك تيجي عندنا
هند بتردد:خايفه أضايق اهلك
لميس:لا متشليش هم تعالي علي المغرب
هند:خلاص هقول لبدر يوصلني عندك
لميس بفرحه:أوكيه سي يو
هند:سي يو
قفلت مع هند ولفت ع ريم:ريم هند هتيجي تزورنا المغرب
ريم فتحت عيونها:والله
لميس:أيوه عادي
ريم قعدت:أكيد ده بيتك (وبحماس)متشوقه أشوفها من كتر ما حكتيلي عنها
****************
المغرب نزلوا لميس وريم بعد ماجهزوا وقابلتهم رنا في السكه طالعه فوق بصت للميس من طرف انفها:علي فين العزم
ريم ماعجبهاش طريقة رنا مع لميس: هتزورنا صاحبه لميس
رنا باحتقار:وبقيتي تعزمي في بيتنا ع كيفك كمان
ريم :بيت عمها وبيتها
رنا باستخفاف:امتى انشا الله بقي بيتها لاكمان بتخطط تستولي ع كل حاجة بجد وقاحه قاعده ع قلوبنا وبتجيب صاحبتها كمان
رمت كلامها و لميس انجرحت من كلامها وندمت إنها أخدت راحتها في البيت واحساسها إنها بقت من أهل البيت وانتمت ليهم
ريم نزلت: سيبك منها ومن كلامها تعالي
راحت لميس معاها وهي عارفه إن ريم متعاطفه معاها
“أنا عارفه إني قاعدة عندهم وهما مش عايزني بس هما أهلي “حاولت تنسى كلام رنا وتنبسط لأن صاحبتها جايه وهتشوفها
وصلت هند ولمادخلت حضنتها لميس:i i i i miss so much
وبكوا مشتاقين لبعض جدا
ريم:إحم إحم
لميس بعدت عن هند تمسح دموعها وابتسمت:دي بنت عمي ريم
سلمت هند ع ريم وقعدوا في الجنينه
هند بتمعن:يادبه محلوه ايه عندك وغمزتلها
ضحكت لميس:هههههه النفسيه لها دور برضو
سمعوا صوت خطوات جايه من المدخل واتعدلت هند إحتياطي
طلع عادل وشافهم وراح لهم و الإبتسامه علي اخرها:ها ا ا اي
ريم بغيظ: ايه الي جايبك
عادل:اعوذو بالله…..هسلم ع الحلوين
لميس ابتسمت:الله يسلمك
عادل:إحم إحم عرفونا ع الحلوه اللي معاكم
ريم اتعصبت:وأنت مالك بيها
عادل :كتك القرف أكلتيني
لميس:ههههه دي my best friend ‎‏ هند
عادل ابتسم: اهلا وسهلا هنوده ازيك يارب تكوني كويسه
ريم بتريقه:ماتديها الرقم أحسن
عادل :سلام قولا من رب رحيم انتي تاني انصرفي بقي
ريم قامت متعصبه وعادل خد ديله في سنانه وهرب
هند :هههههه شكل أخوكي دمه خفيف
ريم:لا مش بيتكسف
رنا:هاي
لميس لماشافتها واقفه بغرور ورافعه مناخيرها خافت ترمي ع هند من كلامها الزفت
رنا قعدت وحطت رجل ع رجل
وبغرور:مش تعرفونا
لميس:صاحبتي هند
رنا بقرف:هند يا ا اي إسمك مش حلو قديم وبلدي اوي
انحرجت لميس من تصرفها كانت عارفه إنهاجايه علشان تحرجها مع هند وتستهزئ بيها
هند ماعجبهاش غرور رنا وقالت بغرور:والله عاجبني وده المهم
رنا باحتقار:شكلك زي لميس بيئه
لميس ماقدرتش تستحمل كلامها المهين:لو و و و سمحتي رنا كفايه غلط
قامت بغرور شاورت باحتقار:أف أنا ازاي نزلت نفسي وقعدت مع ناس زيكم أنا مستواي أرقى من أشكالكم
ودخلت جوه بكبر وغرور
ريم مكسوفه من رنا:سوري هند
هند حست بريم وقالت بلا مبالاه:لا عادي ماحصلش حاجة
لميس توهت الموضوع واندمجوا بالحكايات بعدها استأذنت هند تحت إلحاح لميس إنها تقعد معها شوي بس ماقدرتش وطلعت
*****************
الدنيا حواليها ضلمه عتمه لفت حواليها بخوف تدور ع بصيص نور بتخاف من الأماكن الضلمه شافت نور بعيد جريت باتجاهه لما زاد النور عرفت إنها قربت تطلع من الضلمه فجأه شافت المكان كله بيولع قدامها سمعت صرخات تعرفها صرخات رامي وأمها
جريت باتجاه النار والنار تبعد عنها جريت وجريت بكل قوتها بتحاول توصل للنار وتنقذ أهلها شافت رامي بيمدلها إيده يستنجد بيها صرخت بكل صوتها:رااااا مي ماااااماااا
فجأه إختفوا جوه النار صرخت وصرخت تناديهم تجري :لا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا را ا ا ا امي لا ماتسبنيش ما ا ا ا ا ا ما ا ا ا ا ا
شهقت مرعوبه تبص في الغرفه وتترعش وتردد جواها”حلم حلم”
غطت وشها بين كفوفها تبكي وترتعش حاسه بخوف مخنو و وقه
بصت لريم نايمه جنبها قامت من السرير وطلعت بره الغرفه
نزلت تحت حافيه مشت ع الرخام البارد ومش حاسه ببرودته من الحراره إلي حساها جواها
دخلت للمطبخ وكان فاضي خالي من الخدم فتحت النور ومشت للتلاجه فتحتها وطالعه المايه وصبت لها كاس
مع أنه فيه فوق كاونتر كبير بس من الخوف والرهبه ماكانتش قادره حتي تفكر
*****************
*****************
امير كان متمدد ع السرير والابتوب في حضنه حاول ينام ماقدرش من فرق التوقيت زهق وقفل اللاب وحطه جنبه حس بملل قام من سريره وطلع من غرفته لغرفة مروان يمكن يلاقيه صاحي ويقعد معاه يضيع الملل فتح الباب وكانت الغرفه ضلمه وبارده شاف مروان غرقان في النوم إبتسم لما شاف وضعيته في النوم رجل شرق ورجل غرب وإيده مدلدله بره السرير واللحاف نصه بره السرير والنص التاني متجمع تحت رجله نفس الوضعيه ماتغيرتش إبتسم وقرب منه وغطاه كويس
وطلع بس ما فاتش ع عادل لأنه أكيد نايم نزل لتحت واستغرب لماشاف نور المطبخ “معقوله في حد من الخدم صاحي لحد دلوقت”دخل ووقف مكانه وشافها بتشرب ميه وشكلها سرحانه مش منتبهاله اتأمل شكلها بالبيجامه الورديه وفي النص رسمه دبدوب سماوي وبنطلون البيجامه طويل عليها شعرها الكستنائي الامع مفرود ع كتافها ولابسه سكارف وردي
اتجنن علي شكلها كأنهاطفله بالوردي اللي عليها
لميس لماشربت الميه انتبهت لامير واقف عالباب شهقت ووقع الكاس منها واتكسر ع الأرض
امير لماشاف عيونها الزرقا المفتوحه برعب بردت أطرافه و
عيونه مثبته ع عيونها”اااه عيونها قاتله “
امير ابتسم وهمس:سوري فزعتك
لميس ارتبكت واتلجلجت في الكلام ماتوقعتش تشوفه ودلوقت :أ..أ..‏ أنا
ماقدرتش تتكلم وداست في حطام الكاس تحتها مش عارفه تعمل ايه
امير ابتسم علي شكلها المرتبك والخايف ورجولها الناعمه حافيه:ابعدي عن القزاز لا يأذيكي
بعدت عن القزاز ورفعت عيونها تبصله كان لابس بيجامه سوده وشعره منكوش واضح إنه لاعب فيه
امير مشى للطربيزه وسحب كرسي وقعد عليه رفع عيونه واتأمل بشرتها البيضه الصافيه وخدودها الناعمه وفيها حمره خفيفه عيونها الواسعه الزرقا بلون البحر بؤها كانه حبة كرز وأنفها الحاد ناعمه جميله شويه عليها إرتبك:ليه صاحيه لحد دلوقت
لميس بلعت ريقها هي عارفه ان شكلهاغلط واقفه قدامه ببجامه وعيونه تتأملها احمرت خدودها وقالت بصوت خجول فيه بحه من العياط: كنت عطشانه ونزلت اشرب
امير همس وهو بيتأملها:كنتي بتعيطي
لميس انصدمت ازاي عرف إنها بتعيط وصوته الهامس وترها اكتر
:ا… لا
ابتسم واضح إنها كانت بتعيط انفها وردي وعيونها واضح فيها أثر دموع وصوتها مبحوح
لميس قالت تبعد نظراته عنها:وإنت صاحي  ليه 
امير ابتسم :فرق التوقيت
لميس عايزة تخرج من المكان باي طريقه حسه بخنقه وحراره في المكان مشت وطلعت من المطبخ ساكته
وامير بيراقبها بعيونه لحد ما طلعت ابتسم من قلبه ونزل علي الارض لم حطام الكاس وضحك لما افتكر شكلها البرئ والخايف كانت جذا ا ابه
قام وطلع من المطبخ مبتسم
**************
عدا أسبوعين ولميس خلصت من تجهيز غرفتها الخاصه جنب غرفة ريم عملتها بالون دم الغزال والذهبي بتموووت في الأحمر لكن طبعا ريم ماسبتهاش ترتاح إلا تنام عندها أيام
وعلاقتها مع رنا بتسوء وكوثر نفس المعامله القاسيه مع ان اوقات كتير بتكون كوثر خارج البيت ولاتضطر لميس تواجهها
أما ريم ورغده زي العسل ومروان كانت لميس شايفه فيه أخوها رامي في كل شئ وواحده واحده اخدت عليه وبقت تقعد معاه وتتكلم من غير حواجز وعادل بالمثل أما امير فكان قليل جدا تلتقي بيه لأنه صاحب شركه من شركات أبوه وبيديرها بنفسه فكان أغلب الوقت في الشركه مش كانت لميس تعرفه كان غامض بالنسبه لها ولماتشوفه ماتعرفش ليه بتخاف منه وتحس برهبه وتحاول تتهرب منه وماتتكلمش معاه وتتجاهله يمكن من هيبته وشخصيته بقت تخاف منه
**************
المغرب كان الكل جاهز لزياه بيت عمهم فريد
لميس قاعدة في الصاله مع ريم ورنا منتظرين كوثر والجوهري وباقي الشباب لانهم هيروحوا مع بعض
لميس لابسه بنطلون أسود جينز وعليه فستان للركبه برتقالي في أسود نص كم وفاكه شعرها الكستنائي ع كتافها مع مكياج رقيق جدااا
دخل امير بوقار:السلام عليكم
رفعت لميس عيونها لماشمت ريحة البرفيوم الخاص القوي بيه وشافته واقف بيكلم ريم لابس طقم اخر شياكه
كانت دي اول مره تحقق فيه كان شكله خطيير ووسييم
انتبه لها امير نزلت عيونها بسرعه وعقدت حواجبها بضيق
لميس”حما ا ا ا اره ليه قاعده تبحلقي فالولد هبله فاشله ااه فاشله طبعا”
ريم : مروان فين
دخل مروان وسمع ريم:هاي مروان فالخدمه
رفعت لميس عيونها له وابتسمت لأنه ماسك الكلمه دي علي طول كل ما يدخل عليهم
لمحت امير متنح لها ويكلم مروان: انت الي هتوديهم
مروان:لا السواق
مروان ابتسم للميس باعجاب
امير اتغير صوته وبأمر:مروان هتفضل واقف هنا يالااتحرك
طلع مروان ووراه امير
******************
في بيت عمهم فريد
عائلــــة فريد الجوهري
“خالد” دكتور في مستشفى
“رهف” مخطوبه
“رائــــد” بيدرس إدارة أعمال دمه خفيف لأبعد الحدود فاكهه الروايا
“ساره”
“أمل” نفس خفه دم رائد
أمل بعد ماسلموا وقعدوا:ليه اتأخرتوا
ريم:اسألي امي هي اللي اخرتنا
أمل:كنتوا جيتوا مع السواق قبلهم
ريم:لا بابا رفض وصمم إلا نمشي سوى
سميه :ازيكم يا بنا ت
نسرين اخت سميه ماسكه ودنها وعاقده حواجبها جنب سميه: كتك الهم فقعتي ودني سمعينك مش لازم يعني تصرخي كدا
البنات:هههههههههههههه ههههههه
رهف دخلت: مساء الخير يا حلوين
الكل:مساء الخير
لميس:اهلا بالعروسه اهلا
رهف ابتسمت: اهلا بيكي ياجميله
سميه:هاه اخبار النفسيه
رهف بضيق:اسكتي ليه بتفكريني
ريم:ههههه شكلها واصله معاكي
أمل:هههههههههه من زمان كل ما تفتكر ان جوازها مافضلش عليه الا اسبوع نصيحة ابعدي عنها
الكل:هههههههههه
رهف لوت بوزها: جزمه
دخلت دلال:ها ا ا ا اي
سميه بدون نفس:وعليكم السلام
دلال قعدت وحطت رجل ع رجل وبتريقه :اخباركم
كانت لابسه جيبه قصيره فيها فتحه لنص فخدها من قعدتها انكشف فخدها من الفتحه وبلوزه توب وشعر رافعته شنيون
البنات احتقروها جدا
رنا:عامله ايه ديدي
دلال:تمام
رنا:امير بيسلم عليكي
دلال بدلع:الله يسلمه
ريم كلمت رهف:رهوف جبتي فستانك ولا لسه
رهف:لا خلص بس لسه ماروحتش جبته
دلال : وليه ما جبتهوش لو انا مكانك كنت لبسته كل يوم
رهف باحتقار: ليه ماصدقت اتجوز المفروض البنت تتكسف
دلال اتغلت وما ردتش عليها
سميه بضحكه بشماته:هههههههه
ههههههههههههه ههههههههههههههه
نسرين قرصتها سميه علشان تسكت بس سميه مش عايزة تفصل من الضحك
دلال رفعت حواجبها بضيق:ليه الضحك قولي علشان نضحك معاكي
سميه بتضحك:ههههههه بضحك ع واحده طار وشها من الكسفه وحرقه الدم هههههه
دلال اتغلت وعملت نفسها متعرفش مين:مين دي
سميه بنص عين:اللي ع راسه بطحا يحسس عليها
دلال لفت ع رنا:رنو تعالي نطلع الجو هنا يخنق
أمل باستخفاف:بس معتقدش بالبسك المشخلع والعريان من كل حته تتخنقي
دلال وقفت بغرور:ليه غيرانه
أمل بصت لها من فوق لتحت:ع ايه يا حليتها
دلال نفخت و طلعت مع رنا والبنات ضحكوا عليها
*******************
قصر الجوهري
ع الغدا الكل مجتمع ماعدا الجوهري اللي مسافر
ريم ولميس بيتهمسوا وعادل اشتغل عنده الفضول
عادل:بس انتي وهي بتتوشوشوا ع مين ها
ريم برقت له: يخربيت ام الفضول
مروان شاورع السلطه:ريم قربي لي السلطه
أخدت لميس السلطه لأنها قدامها ومدتها له مروان أخدهاوابتسم لها:تسلمي
امير قام من علي كرسيه لدرجه الكرسي عمل صوت احتكاك في الارض وبص للميس وحول نظراته لأمه:الحمد لله
كوثر:مالك ياحبيبي انت ما اكلتش كويس
امير:شبعت الحمد لله
طلع ولميس استغربت وخافت من نظراته لها”ياربي ليه انا بخاف منه “
ريم همست للميس:لموس خلصتي
همست:أيوه
قاموا وطلعوا للغرفه
قعدت ريم ع السرير:ايه رايك نطلع للبحر بكره
لميس انبسطت: اشطا طبعا بس مش مسافه
ريم: لا العربيه طياره
لميس :اشطا
ريم :خلاص نرن ع السواق يوصلنا علي العصر
****************
تاني يوم طلعوا لميس وريم وأمل للبحر وانبسطوا كتير
وقعدوا ع رمل الشط
لميس سرحت مع البحر افتكرت آخر مره طلعت مع اهلها للبحر كانوا وخدين شاليه
ع البحر افتكرت إنهم انبسطوا كتير افتكرت رامي لما لحقها ع الشط
ورشوا ع بعض الميه ويضحكوا..افتكرت لما رامي جمع لها أصداف البحر وجمعها في جيوب بنطلونهاوهي ضحكت عليه
دمعت عيونها وهي بتسمع صدى ضحكته تملى المكان
انتبهة ع صوت ريم.بنات شوفوا آيسكريم هناك اهوا
أمل:تعالوا نشتري
اشتروا آيسكريم وقعدوا ع الرمله ياكلوه عند البحر كان الجو رهيب
رن موبيل ريم وردت عليه:أيوه يامروان……عند البحر…..أيوه في الكورنيش…….أنا ولميس وأمل…….أيوه باي
لميس:مروان عايز ايه
ريم:بيسأل روحنا فين
أمل وهي بتاكل: ليه
ريم بمكر:معرفش شكله اشتاق لي
لميس وأمل:هههههههههه
خلصت لميس وقامت: هروح أغسل ايدي
قامت أمل معاها آيسكريمها:استني رايحة معاكي
ريم: وتسبوني لوحدي
أمل بستنكار :الديب هياكلك هنروح شويه وراجعين وبعدين شوفي الحرس اللي عندك مش مالين عينك
ريم:ههههههه طيب بسرعه
راحوا وغسلت لميس ايدها وعدلت فستانها وطلعت
أمل واقفه ولسه معاها الآيسكريم:خلصتي
لميس:أيوه وانتي لسه
أمل ببراءه:اعمل ايه معرفش اكل غير ب تاته تاته مش زيكم مرة واحده
دفعتها لميس قدامها تمشي:طيب امشي يا ناعمه
مشوا ووقفت لميس فجأه لماشافت أمل صدمت في واحد ووقع الآيسكريم من ايدها ع الأرض
أمل بصت ل الآيسكريم ع الأرض بزعل:يا متخلف انت يعني مش بتشوف اعمي
مروان مسك ضحكته :سوري بس إنتي اللي ماشيه مش واخده بالك
أمل رفعت راسهابعصبيه:وانت فين عيــ……….. مروان
مروان ابتسم ع شكلها عيونها البنيه مفتوحه ع الآخر
لميس:مروان انت بتعمل ايه هنا
مروان عنيه علي أمل ومبتسم: جاي اصدم في حلويات واوقع آيسكريمهم
أمل احمر وشها واتنرفزت تخفي ربكتها من ابتسامته:ظريف وبتعاكس كمان مش كفايه وقعتي الجيلاتي وانا لسه ماتهنيت بيها
مروان انفجر ضحك بشكل نرفز أمل:ههههههههههههههههه
ولا يهمك اشتري لك واحده غيرها
أمل متنرفزه:ماتضحكش وخلهالك
ومشت وسابتهم وهي متعصبه
لميس:ههههههه حرام عليك دلوقت ازاي نراضيها
مروان ضحك:هههههههه والله هي عصبيه وشرررسه
لميس :طيب طالما عارف إنهاعصبيه ليه نرفزتها لما اروح أشوفها قبل ما تبلع البحروالله مجنونه وتعملها
مشوا لريم لقوا أمل قاعده معاها وشكلها متعصبه
لميس ل أمل:أموول
مروان:هههه لا الحمدلله شوفيها ما بلعتش البحر جات سليمه
أمل لفت وبرقتله بعصبيه وصدت عنه لانها مقهوره “وليه عين يتريق كمان عبو شكله”
ريم مستغربه:مالكم
مروان:بعض الناس زعلانين علينا بس بصراحه شرسين اوي
قامت أمل واصله معها:أنا ماشيه خليكم مع الطفل اللي عندكم
مشت وهي متنرفزه ولحقتها لميس ووراها مروان الي فاصل ضحك مع ريم
مروان علا صوته:طيب أوصلكم معاي
أمل ماشيه ع اخرها:لو تموت مش هركب معاك ارجعها مشي ولا معاك
مروان:أوف أوف بنت عمي بيئه فحت لا انا اتعصبت كدا
ريم ضحكت:هههههههه اسكت بقي لا تدبحك وترميك في البحر
في العربيه مع السواق
امل متنرفزه:أخوكي ناوي يموتني ناقصه عمر
ريم ضحكت:ههههههه حرام عليكي والله ده عسسسل
أمل :والله ده تافه وسطحي…….عاااا هنفخك انتي و أخوكي
لميس بضحكه:خلا ص مش كفايه إننا راجعين بدري علشانك بعد ما عملتيها حكايه وموضوع وخناقه
امل جزت ع سنانها:مقهو و و و و و و وره
أمل ولميس:ههههههههههههههه
في المســــا
قاعده لميس وريم في الصاله متابعين التلفزيون
دخل مروان:ها لو و و و و
قعد جنب ريم:ها في ايه جاي في سهرة الليله
ريم بتشرب العصير:جاي فيلم دلوقت هندي
مروان بحماس:والله بطولته مين
ريم بنشكاح:شارو خان
مروان كشر: ييييع لا غيروها بيجي فيلم ع mbc‏ أكشن لتوم كروز
دخل امير:السلام عليكم
وريم بتسحب الريموت من مروان:مروان عايزة اتفرج علي شاروخان
مروان شد الريموت تاني:ريمو خلي توم كروز
لميس كانت بتضحك عليهم ولما دخل امير سكتت
امير حاطط ايده في جيب بنطاله: خير مالكم
ريم شدت الريموت من مروان:أنا عايزة أشوف فيلم هندي والكابتن مش عاجبه عايز فيلم تاني
امير:مروان سيبها وروح اتفرج في اوضتك
مروان بعند: لا انا قاعد هنا وهتفرج علي فيلمي
ريم راحت جنب امير بدلع:إحلــــم
وبعدين أنا ولميس عايزين الفيلم ده وانت عايز فيلم تاني يعني عـ……
لميس قاطعتها:لا أنا عايزة فيلم مروان
ريم حطت ايدها في وسطها:لا واللــــه ده هموتك انت وهو عايزة تتفرجي تتابعي معايا مش تتابعي مع مروان
امير سحب الريموت من ريم وغيرعلي القناة اللي عايزها ريم
مروان: ليييييه يا مفتري
امير قعد وحط رجل ع رجل:أنا عايز أتابع مع ريم روح اوضتك
ريم بشماته:هههههههههههاي
لميس استغربت لما بصلها امير ورفع حواجبه:اللي عايز الفيلم التاني يروح اوضته
مروان قام يبرطم وطلع
التفت امير للميس وبنفس الحركه باستحفاف:روحي لايفوتك الفيلم
انقهرت لميس منه ليه يبصلها كدا باستخفاف لفت وشها عنه بغرور وقامت وخرجت!!
****************
العصر كانت دلال عند رنا في غرفتها
وكانت لميس وريم قاعدين تحت في الليفنج
ريم:لموس ايه رايك نطلع نتعشى في مطعم
لميس عجبتها الفكره:Whay NOT
ريم:خلاص نقول لمروان يطلعنا ويعشينا ع حسابه
لميس:ok
سمعوا صوت مروان وقاموا بسرعه راحوله
مروان كان طالع غرفته بس وقفه صوت البنات طالعين من الليفنج
البنات في صوت واحد: مروووان
مروان: يانعم
ريم: مرمر عايزينك تعشينا علي حسابك بره
مروان رفع حواجبه: يارتني طلعت السلم جري والمناسبه
ريم إبتسمت:من زمان ماروحناش مطعم مع بعض
مروان:لاخليها يوم تاني النهارده مليش مزاج اكل بطني بتمغص
لميس قربت من مروان بدلع: مرمر عشان خاطري انا طلبتها منك
مروان اتحرج يرد لميس لأن دي أول مره تطلب منه ابتسم:أوكيه خلاص
ريم اتخصرت:ياااااسلااام أنا أقولك تقول لا حاسس بمغص ولميسوه ع طول أوكيه
مروان حب يغظها :لميس غيــــيــــير
انتبهوا ب امير واقف بصصلهم بنظرات استخفاف
ريم: اميري
امير مشى لعندها:اهلا بقلبي
ريم بدلع:شوف الدلع يا مروان مش زي دلعك قال ايه ما يطلعش الا عشان عيون لميس
مروان بعناد:كيفــي (مشى بيطلع)ياللا باي
ريم:والعشاء
مروان فتح الباب طالع: لو حبيتوا تاكلوا ابقوا رنوه عليا
ريم: امير انت هتنام
امير:أيوه عايزة حاجة
ريم:سلامتك
نزلت دلال: امير عامل ايه
امير طالع وتعداها:اهلا دلال
ريم ضحكت:ههههههههه
سحبت لميس وطلعوا للجنينه
وقعدوا ع الكراسي حوالين النافوره
ريم طلعت موبيلها:أمل رنت عليا وقفلت
لميس:الحمد لله اتصالحتوا
ريم:غصب عنها
رن فون ريم وردت:اهلا سوسو……..تمام وانتي……..ههههههههه……..لا طلعنا فجأه لا ماطولناش……..ايه زعلانه…..أيوه……..ههههههه طيب لحظه
مدت للميس الموبيل:خدي سميه
حطت لميس الموبيل ع ودنهاا:الو يا سميه
سميه:اهلا لموس اخبارك
لميس :تمام وانتي
سميه بزعل:زعلانه
لميس:ليه
سميه:لأنكم طلعتوا للبحر ولاقلتو لي
لميس ضحكت:ههههههههه سوري ياقلبي
سميه بزعل:أيوه أيوه إضحكي علي بكلمه
لميس:حرام عليكي خلاص ولايهمك بعوضك المره الجايه مقدرش ازعل سوسو حيبتي
سميه:أيوه نبقي نشوف
لميس:أوعدك وعد شرف
سميه:أوكيه سلمي ع الحماره اللي جنبك باي
قفلت معاها ومديته لريم:رضتيها
أخدته ريم وضحكت
طارت خصلات من شعر لميس من الهواء وبعدته خصلاتها عن وشها ولمحت امير واقف ع شباك غرفته باصص عليها و اختفى
ريم لفت بصت لفوق: في ايه السما هتقع علينا
لميس استغربت :لا مفيش حاجة يا بت اعقلي
**************
قرب زواج رهف والكل مشغول بتجهيزات
أما ريم جت عندها المصففه الخاصه بيها وظبطتها هي ولميس
لميس لبست فستان تركواز
مخصر ع جسمهاالرشيق بنعومه وضيق من عند الصدر وطويل وله ديل وسيور وشعرها عملته تكسير كله وثبتت فيه كريستاله تركواز وحطت مكياج هادي زادها نعومه ع نعومتها
أما ريم لبست فستان ليلكي بفوشي وحطت مكياج سموكي وشعرها رفعته بتسريحه حلوه
دخلت ريم في غرفة لميس معاها فستانها :ياللا يا لميس بسرعه
لميس بتلبس حلقها:أيوه خلاص خلصت
نزلت ريم ولميس
ونزلت مالقتش حد في الصاله أكيد طلعوا
سمعت باب المدخل ينفتح ودخل منه امير
بصلها بذهول من فوق لتحت
لميس ارتبكت من نظراته المركزه عليها مشت للباب وكان ساده بجسمه
وقفت خايفه:اعدي لو سمحت
مش سمعت رده ولا اتحرك رفعت راسها واتعلقت عيونها بعيونه
امير قلبه دق بقوه وانحبست أنفاسه لماشاف عيونها الزرقا الساحره بصاله بخوف وارتفعت حرارة جسمه وهمس:أيوه انتي قلتي ايه
لميس رمشت بعيونها بخوف وارتباك: ا..اعدي
ابتسم لماشاف وشهاالملائكي محمر وبعد عن طريقها: اتفضلي
طلعت بسرعه وماسكه قلبها”يمــــه ده ليه بيبصلي كدا
يخوف ولا كمان يبتسم حلوة إبتسامته “
وصلوا للفندق واستقبلتهم أمل كان شكلها حلو جدا بالفستان الأحمر والمكياج الاحمر الهادي
لميس باعجاب:أموووله طالعه قمر
أمل ابتسمت:شكرآ
جت عندهم سميه:ها ا ا اي
ريم:سوسو جايه قبلنا
سميه:أيوه
دخلوا جوا القاعه وكانت الأنظار كلها ع لميس
وهما ماشين بالممر
واحده من الحريم:مين الملاك دي ماشاءالله
الثانيه:دي بنت عمهم
الأولى بدهشه:اللي جايه من بريطانيا
الثانيه:أيوه هي
الأولى باعجاب:بصراحه البنت تجنن ماشاء الله كأنها أميره
الثانيه:أمها بريطانيه
الأولى:أيوه ماشاء الله شوفي مشيتها ناعمه واستقامه ولا جسمها ولا عارضه ازياء
ريم ضحكت ع شكل لميس اللي أحمر من الخجل :هههههههه
أمل:ياحركا ا ات يالموس أخدتي الجو
سحبت سميه لميس:تعالي أقرى عليكي المعوذتين علشان الحسد
لميس ابتسمت محرجه:تعالوا نقعد
أمل:بنات شوفوا دلال ازاي بتبص للميس
لفوا وشافوا دلال تبص للميس بغيره واحتقار
ابتسمت لميس ولفت وشها الناحيه التانيه
أمل:ههههههههه
نسرين جت عندهم وسلمت:ليه اتأخرتوا
ريم:لميس أخرتنا
لميس افتكرت امير وسرحت بعيونه العسليه الناعسه”آ آ آه تجنن وتسحر “
داليا شاورت بايدها :ياهــــاو و و و وه روحتي فين
انتبة لميس:ها لا معاكي
ريم بصدمه:لميس شوفي اللي وراكي
لفت لميس وراها وتفاجأة لماشافت هدى ماشيه لابسه فستان أسود وماشيه ناحية رنا ودلال
ريم:غريبه ايه الي جايبها
لميس باستغراب:مش عارفه
ريم: ايه رايك نروح نسلم عليهم
لميس ضحكت ع مكر ريم
وسحبتها ريم معاها
عند طربيزه الاعداء الثلاثه
ريم:ها ا اي
هدى بصت للميس من فوق لتحت:هاي
لميس بصت ل هدى بدلع:ازيك يا هدى
بصتلها ورفضت ترد عليها
زبيده:السلام عليكم
الكل:وعليكم السلام
زبيده:عاملين ايه يا بنات
ريم:الحمد لله ومبروك لرهف
زبيده:الله يبارك فيكي
لميس بابتسامه:مبروك
زبيده:الله يبارك فيكي
عقبالكم
مشت وسابتهم وريم ولميس رجعوا للبنات
راحوا البنات عند العروسه يتصوروا معاها ويسلموا عليها ويباركولها ورهف أول ماشافتهم ابتسمت
لميس:ماشاءالله رهف قمر ربنا يحفظك من العين
رهف ابتسمت متوتره
ريم: مالك
رهف :خايفه
نسرين:متخافيش استرخي ريلاكس
داليا:والله شكلك وأنتي خايفه مش حلو ابتسمي تطلع الصوره أحلى
ابتسمت رهف
ضحكوا البنات والفرح كان جميل وفي اخره
انزفت بزفه هاديه
بعدها ما زفواا العروسين والبنات شاوره لرهف فرحانين ليها
*************
تاني يوم!!!
صحت ريم من النوم وقعدت وشافت لميس خارجه من الحمام لابسه بنطلون جينز وبلوزه ورديه نص كم وشعرها مبلول
ريم مطت ايدها: الساعه كام
لميس:الساعه أربعه العصر
ريم قامت ودخلت للحمام أخدت شور سريع وطلعت عليها الروب بتنشف شعرها بالمنشفه سحبت المجفف منها
ريم :خلاص كفايه شعرك اتحرق
لميس لفت عليها:يارخمه لسه ما خلصتش شعري لسه مبلول
ريم تجفف شعرها:بلا مبلول بلا بهلول لازم الهوي الرباني يجففه أحسن
لميس:ياسلام وانتي ليه مش بتخلي شعرك الهوي رباني ينشفه
ريم:لا أناشعري لو منشفتهوش يدبحني عدول
لميس تحرك شعرها:Whay
ريم افتكرت:ههههههه مره سبته مبلول وتعبت وأخدني عادل للمستشفى وهو بيهزئ فيا لأني أخرته عن الجامعه وحلف إذا شاف شعري مبلول بيحلقهولي زلبطه
لميس:ههههههههههه
ريم بضحكه:ماتضحكيش والله يعملها ده مجرم ماعندوش رحمه
لميس:لا حرام عليكي
ريم ضربت كتفها:قومي خليني اقعد
قامت لميس من الكرسي وقعدت عليه ريم تجفف شعرها
نزلت لميس تحت ودخلت الصالون وقفت مصدومه لماشافت هدى قاعده مع رنا
ولما رفعت لميس عنيها تبصلها هدى كشرت
لميس: مساء الخير
قعدت وكانت عارفه إنهم مش هيردوا بس سمعت هدى بتقول بسخريه ونظراتها للميس من فوق لتحت:كمان بقيتي تلبسي ماركات
رنا بسخريه:ليه الاول كانت بتلبس زباله
هدى بضحكه:هههههه كويس انها لقت حاجة تلبسها بصراحه أحسنتوا عليها
رنا:هههههههههههه
لميس بثقه رافعه حواجبها:ع الأقل أنا لو لبست زباله أطلع ملكه أحسن من اللي تلبس ماركه الا غيره ولو مش تلبس أحسنلها
هدى ورنا انقهروا من ثقتها ودلعها
امالميس حطت رجل ع رجل بغرور
رنا بقرف:هيـــــــــه إنتي قومي غوري من هنا
طنشتهم لميس ولاردت عليهم
دخلت ريم:السلا ا ا …..(سكتت لماشافت هدى والشياطين لعبت في راسها بس مسكت نفسها لاتقوم وتشق بطنها )
قعدت جنب لميس
رنا نفخت: العصابه اجتمعوا
ريم: قصدك ايه
هدى:للدرجادي غبيه مش بتفهمي
ريم وكأن شراره ولعتها:الغبـــي اللي مش بيفهم ان ماحدش طايقه ويجي يرازي في الناس
سمعوا صوت امير
هدى عدلت شعرها و بلهفه
دخل امير:السلام عليكم
الكل:وعليكم السلام
هدى اتصنعت النعومه وشوي هتاكله بعيونها بعيونها:الحمد لله ع السلامه امير
امير:الله يسلمك
ريم همست للميس بغيظ: يعني اقوم اصفيها قال حطت الطرحة وهي نصها عريان من تحت
ضحكت لميس وشافت امير عيونه عليها
امير داب في ضحكتها الناعمه “آ آ آه علي جمال الضحكه “
امير:ريم تعالي
قامت ريم وطلعت معاه
هدى بغيره للميس:لا يكون فاكره نفسك في بريطانيا قاعدة واخدة راحتك في البس….أو و و وه صح نسيت إنك مش بتعرفي تتغطي من بركات أمك
لميس باستخفاف: لا الصراحة انتي الي متغطيه
هدى:ع الأقل أنا محجبه
لميس بقرف:الله من حلاوه الحجاب الشعر طالع من كل اتجاه وتقولي حجاب
هدى:غيرانه من شعري
لميس باستخفاف:أيوه غيرانه
دخلت ريم:لموس
لميس بدلع:أيوه
ريم مدت إيدها:تعالي عايزاكي
طلعوا برا في جنينه القصر
لميس: ها خير قولي
ريم ضحكت:ههههههههه ماعنديش حاجة بس كدا حبيت اطلعك من عندهم
لميس ضحكت:هههههههه احسن انك عملتي كدا المراره كانت علي وشك الانفجار
مشوا لجهه البسين وقعدوا ع طرفه ودخلوا رجليهم في الميه
لميس ارتعشت من برودتها: it Co o o o o old
ريم ابتسمت:حلوه صح
فجأه صرخت لميس لماحست بإيد دفعتها في البسين وشافت نفسها بتغرق جواه لانها مش بتعرف تعوم حاولت تحرك رجولها علشان ترتفع بس ماقدرتش إذا ارتفعت رجعت غاصت تحت خلاص انفاسها بتتكتم تماما و خلاص بتموت
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!