روايات

رواية عائلة المالك الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد

رواية عائلة المالك الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد

رواية عائلة المالك البارت الرابع

رواية عائلة المالك الجزء الرابع

رواية عائلة المالك الحلقة الرابعة

في المطار …
كان واقف فوزي بصدمه عارمه ليتحدث بصراخ وغضب .
/ايه التخاريف دي أنا اكيد في كابوس .
تمارا بسخرية ومراره/بالظبط زي الكابوس كده الي انت فوقت عليه لما عرفت حقيقتك الوسخه .
فوزي بغضب جحيمي/قصدك ايه قالك ايه ابن الانصاري خلاكي تقولي علي ابوكي كده .
تمارا بدموع وصراخ/مالك مالوش علاقه باي حاجه انا الي عرفت حقيقتك لما شوفت صورتك في فيلا مارك وقع القناع الي كنت لبسه بقا معقول جالك قلب تعمل فيا كده في بنتك كل ده علشان ابطل كتابه عن تجاره الاعضاء الي انت رئيسها احب اقولك أن مش هسكت ابدا وهفضل وراءك انت وعصابتك لحد ماتوصلي لحبل المشنقه .
مشت وسابته في صدمه قرب منه مالك باستفزاز وكره .
/توتو صدمه مش كده هههههههه والله ووقعت ي فوزي وسكاكينك كترت واولهم بنتك الي بقت مرائتي وهتعيش في بيتي في وسط عائله المالك وهي الي هتتدبحك بايدها ي فوزي .
فوزي بغضب جحيمي/أنا متأكد انك وراء ده كله بس قسما بالله ي ابن محمد لخليك تندم ندم عمرك مش انت بس انت وأخواتك وولاد عمك كمان.
مالك بحده /أعلا ما في خيالك اركبه أنا مبهددش أنا مالك الانصاري .
*********************.
في الجامعه ….
كانت واقفه شهد في الكافتيريا الي بتشتغل فيها وعنيهم الغادره عليها .
مدحت بحده /عرفتي ي بت هتعملي ايه.
سميحه صاحبتها بخبث /عرفت ي باشا عيب بليل في المكان الي طلبته هتكون عندك .
علي بخبث ومكر/تعجبينا امسكي دول .
سميحه بطمع /من يد مانعدمها ي باشا .
مدحت بشر /لما نشوف بقا ي كريم هتعمل ايه لما اخليلك المزه بتاعتك مش نافعه لا ليك ولا لغيرك علشان تبقا تعملي فيها دكرهههههههه.
*********************.
في فيلا الانصاري…
في جناح مالك …
كان قاعده تمارا بدموع ووجع قرب منها مالك بحزن عليها .
/انا عارف الي عرفتيه مش سهل بس انتي لازم تكوني أقوا من كده .
تمارا بدموع/ده ابويا ي عني وجعي مستحيل يدأوا ي مالك ده غير وجودي هنا وسطكم وانا عارفه انتوا بتكرهوا ابويا قد ايه.
مالك بجديه /انتي مرائتي وده كفيل يخليكي عايشه هنا وانتي رافعه راسك وتعرفي انك ليكي حق تكوني في وسطنا .
تمارا بحزن شديد/شكرا ي مالك علي الي عملته بجد ده جميل عمري مهنساه .
مالك بابتسامه ساحره/ولا يهمك اي خدمه بس دلوقتي ادخلي غيري هدومك علشان تأكلي .
تمارا باستغراب شديد/وانا هلبس ايه ده انا مش معايا حاجه ألبسها .
مالك بجدية/فعلا مفيش مشكله ثواني اجبلك لبس من اختي نسرين .
تمارا بابتسامه /مالك شكرا .
مالك بابتسامه ساحره/العفو ي زوجتي العزيزه .
******************.
في جناح نسرين ..
كانت قاعده بدموع مبتوقفش وهي بتانب روحها ازي كانت بالساذجه دي وازي استسلمت لسيف بالشكل ده ولو مكنش ادهم أنقذها في الوقت المناسب كان ايه ممكن يحصل فيها والأهم هو ما عليه هي الان وهي أصبحت زوجته دخل مالك وانصدم من شكلها قرب منها بخوف شديد.
/حبيبتي مالك ايه الي في وشك ده .
نسرين بارتباك /مفيش ي مالك حادثه بسيطه بس الحمد لله جات سليمه .
فريال بغضب شديد/اهلا بالعريس ممكن اعرف ايه الي هيبته ده ي مالك باشا .
مالك ببرود /الله يبارك فيكي ي امي نسرين هاتي لبس ل تمارا .
كريم بمرح /لوكا كده برضه ي تعلب طلعت مش سهل ابدا علي العموم مبروك ي اخويا .
خدت اللبس وخرج وراءه كريم بصت فريال علي ملابس نسرين واتكلمت بغضب شديد.
/ايه الي انتي لبساه ده ده زفت البسي للفستان الاحمر ده .
نسرين باستغراب /ازي ي امي انتي ناسيه اني منتقبه ورايحه الجامعه ومالك لو شافني هيبهدلني .
فريال بضيق /مالك ايه هو مالك فاضي للحاجه البسي بس الي بقولك عليه كفايه لبس ستنا الحاجه ده .
خرجت فريال بس عينيها وقعت علي مشهد جعلها تعلن الحرب علي تلك المسكينه .
*******************.
في المطبخ …
كانت واقفه ريم في احضان سمير بارتباك .
/سميرابعد ابوس ايدك ل حد يشوفنا .
سمير بابتسامه ساحره/خلي حد يتكلم وانا اقول بعلو صوتي انك مرائتي وحلالي واني بموت فيكي .
ريم بارتباك شديد/ابوس ايدك ي سمير سبني وانا هجيلك بليل بس ابوس ايدك مش ناقصه مشاكل .
سمير بزهق /اوووف احنا هتفضل كده ولا ايه متخافيش من حاجه ابدا وانا معاكي فاهمه .
ريم بابتسامه عاشقه /أنا بموت فيك والله .
سمير بابتسامه ساحره/وانا والله العظيم .
فريال بحده /فيه ايه ي سمير واقف هنا ليه .
سمير بضيق /ابدا ي مرات عمي واقف في المطبخ هو عيب ولا ايه عن اذنك .
فريال بحده وهمس /قسما بالله لخليكي تكرهي عيشتك عينك اترفعت علي اسيادك بس أنا هربيكي ي بنت الخدامه .
***********************.
في جناح مالك …
دخل مالك وهو بيبص عليها شمال ويمين فجاه خرجت من الحمام وهي لفه بشكير طويل عليها باصلها بدقه ملامحها الرقيقه خجلها الي ظهر علي ملامحها .
/انا اسفه كان لازم اخد شور .
مالك وقد عاد ثباته /احمم اتفضلي اللبس اهوه .
تمارا بابتسامه خجل /شكرا عن اذنك .
مالك بابتسامه مرحه /تحبي اساعدك هعجبك صدقيني اه بنت حلوه اوي احمم جرا ايه ي مالك انت اتهبلت دي اخر واحده ممكن تفكر فيها .
*****************.
علي السلم كانت نازله نسرين فجاه وقفت مكانها بفزع من صوته .
ادهم بغضب شديد/استني عندك هنا .
نسرين بخوف وارتباك/فيه ايه ي ادهم .
ادهم بحده /ايه الفستان المسخره الي انتي لبساه ده .
نسرين بارتباك شديد/والله ماما الي اخترته صدقني ي ادهم .
ادهم بغضب /الزفت ده يتغير دلوقتي ومن غير نقاش يالا .
فريال بحده /ايه ده في ايه صوتك عالي ليه ي ادهم .
ادهم بحده /الزفت الفستان ده لازم يتغير .
نسرين بقلق /حاضر هغيره حالا .
فريال بحده /تعالي انتي هنا مين قالك تغيريه حالك في حالك ي ادهم أنا محدش يتحكم في بنتي .
ادهم بحده وجنون/ي عني ايه مش فاهم أنا مستحيل اوافق علي كده ابدا .
فريال بحده /وانا قولت لا بكره تتجوز وتخلص من البيت ده وساعتها تعرف تعيش ساعتها هيخليها تلبس الي هي عيزاه .
ادهم بصراخ وبدون وعي /ومين قالك اني عمري هوافق علي المسخره دي .
فريال بحده /أنا بقول جوزها واعمل حسابك انك مستحيل تنول مع بنتي اللقب ده ي ادهم .
نسرين بقلق بالغ/قصدك ايه ي ماما .
ادهم بحده /قصدك انك لو طلبت أيدها ي مرات عمي مش هتوافقي .
فريال بحده /طبعا مش هوافق أنا مش هكرر تجربتي مع عمك لأننا ولاد خاله قاعدنا سنين معرفناش نخلف أنا بنتي هجوزها علي مزاجي أنا ي ادهم فااهم.
********************.
في المطبخ …
كانت واقفه تمارا وهي بتحضر لنفسها قهوه دخلت ريم بحزن شديد.
/اتفضلي انتي ي ست هانم انا اعملك الي انتي عايزاه .
تمارا بابتسامه باهته /تسلمي يارب وبعدين بلاش ست هانم دي انتي احسن مني بكتير بس شكلك انتي كمان شايله هم كبير احكيلي صدقيني أنا مستحيل اخرج سر حد بره .
ريم بدموع واحتياج /أنا فعلا محتاجه حد اتكلم معاه هقولك .
********************.
في الاداره ..
في مكتب اللواء …
كان قاعد مالك ببرود .
اللواء بحده /ممكن اعرف ايه الي حصل ده ي سياده المقدم هو أنا بعتك تنقذها ولا تتجوزها .
مالك ببرود /اظن اني نجحت في الجزء الخاص بشغلي أما بقا حياتي الشخصيه دي خاصه بيا أنا ي سياده اللواء .
اللواء بغضب /ادهم انت بتخطط لايه بالظبط أنا متأكد أن وراء جوازك منها خطه في دماغك .
مالك ببرود /يمكن حضرتك متشغلش بالك انت بالموضوع ده عن اذنك .
خرج مالك رن تليفونه وكان كريم رد عليه بابتسامه .
/خير مصيبه جديده ولا ايه.
كريم بصوت موجوع/مالك أنا محتاجلك اوي.
مالك بخوف شديد/مالك ي كريم .
******************.
في عربيه ادهم ..
كان واقف بيجهز عربيته دخلت نسرين .
/الفستان اتغير سعادتك اي أوامر تاني .
ادهم ببرود وضيق /كان غصبن عنك وعن اي حد كان لازم يتغير مش بمزاجك .
نسرين بوجع ومراره/عندك حق مانا مش من حقي اعترض مانت ماسك عليا ذله .
ادهم بحده /أنا مش رخيص كده انا الحمد تربيتي تمنعني بس أنا بقا هربيكي بجد .
*********************.
في المستشفي …
كان واقف مالك بصدمه قاتله من الي بيسمعه وحزن شديد علي تلك المسكينه وعلي أخيه الذي يشعر بمراره ما يمر به .
كريم بدموع ووجع/اغتصبوها ي مالك خدوا منها اعز ماتملك نفسي افهم بنت مسكينه زي دي عملت ايه في حياتها علشان يحصل فيها كل ده .
مالك بغضب شديد/متقلقش وحياتك عندي لخليهم يقضوا عمرهم كله في السجن هخليهم يتمونوا الموت المهم هي لما تفوق حالتها هتكون ايه .
كريم بحزن عميق/هي مش هتعرف حاجه هي محاستش بحاجه اصلا هما خدروها ي عني هتفوق مش هتحس بحاجه ومحدش هيقدر يقولها اي حاجه بالعكس هعمل المستحيل علشان مخليهاش توطي رأسها ابدا.
مالك بشك /انت قصدك ايه ي كريم.
كريم بتصميم ونبره غير قابله للنقاش /أنا هتجوزها ي مالك .
مالك بصدمه عارمه/ايه ازي ي عني وطالما انت مش عايزها تعرف الي حصلها ولما تتجوز وتكتشف انها مش بنت ساعتها هترد تقول ايه هتبررلها ازي .
كريم بوجع ومراره/ساعتها هقولها أن أنا الي ضعفت وعملت كده فيها صدقني الموضوع هيكون اهون شويه لما تعرف انها خسرت اغلا ماتملك علي ايد الراجل الي خلاص بقا جوزها …..

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عائلة المالك)

اترك رد

error: Content is protected !!