Uncategorized

رواية عشق الصخر الفصل العشرون 20 بقلم شيماء عصمت

 رواية عشق الصخر الفصل العشرون 20 بقلم شيماء عصمت

رواية عشق الصخر الفصل العشرون 20 بقلم شيماء عصمت

رواية عشق الصخر الفصل العشرون 20 بقلم شيماء عصمت

في قصر السيوفي في اوضة عشق وصخر
عشق: صخر
صخر: روحه
عشق: شكرا ياصخر
صخر باستغراب: على ايه
عشق بامتنان: علي اهتمامك بامي واختي .. على انك واقف جانبي .. على انك بتذاكرلي بعد مابترجع من الشركة وانت تعبان وهلكان .. شكرا عشان اتجوزتني .. اني اتجوزتك دي احسن حاجة حصلتلي في حياتي
صخر بذهول من كلامها: عشق انتي كويسة ولا انا بحلم ولا ايه
عشق قربت منه جدا وبصدق قالت: انت احسن حاجة حصلتلي في حياتي ياصخر .. انا عايزة افضل مراتك مش عايزة تطلقني ابدا .. انا بحبك 
صخر بتحذير: انا لو طلعت بحلم هزعل وهجيب ناس تزعل 
عشق ضحكت برقه سرقت قلبه: انت مبتحلمش ياصخر .. انت صاحي
صخر: حاسس اني هبان اهبل اووي .. بس اقرصيني 
عشق ارصته بعنف الي حد ما .. بس صخر متوجعش تقريبا .. فكره ان عشقه حبته لا وكمان اعترفت بالحب ده .. شيء كان يأس انه يحصل .. انتظر سنين عشان يسمع الكلمة دي ومنها هي بالذات .. ضمها بشوق .. بحب وبلهفه .. شالها ولف بيها .. بيضحك بصوته كله فرحان وسعيد مفيش كلمة توصف شعوره .. اخير بطل يلف بيها وقف وحاوط وشها بين ايديها وبحب العالم كله قال: انتي العشق ياعشق .. انتي نور عنيا .. نبض قلبي .. انتي كل حاجة واي حاجة .. بحمد ربنا الف مره انك موجوده في حياتي ومعايا وفي حضني وتحت سقف بيتي .. انا بـحـبـك .. عارفة يعني ايه
عشق دموعها نزلت من قوة مشاعره: عارفة وفاهمة .. انا اتعلمت الحب منك ياصخر .. اتعلمته لما شوفتك بتعامل اختك ومامتك ازاي .. مامتك اللي هي مرات ابوك بس انت شايلها في عيونك .. اتعلمته من حنيتك عليا .. من حبك ليا .. من علاقتك بـ علي .. بأختصار انت الحب ياصخر
صخر دفن وشه في رقبتها واتنهد بصوت عالي وكأنه كان بيجري في طريق طويل مكنش باين له ملامح لكنه واخيرا وصل للنهاية السعيدة
عشق حاوطته باديها وبهمس قالت: سامحني لو زعلتك في يوم .. حتى لو بكلمة .. عمري ماقصدت ازعلك ابدا .. انا بس بحب اعاندك .. مش بيقولوا القط مبيحبش الا خناقه
صخر بمشاكسه: ههههه وياترى انا القط ولا خناقه
عشق ببتسامة: انت حبيبي
صخر: ياالله .. قوليها تاني
عشق بتهرب: هي ايه
صخر: حبيبي .. ياحبيبي ياحبيبي ياحبيبي
عشق: ههههه مالك قلبت على محمد رمضان كده ليه
صخر: يمكن اعجب
عشق بهيام: انت علطول عاجبني ياصخر
صخر: مش عارف اصدق ان اللي بيحصل دا بجد وخصوصا انك متغيرة بقالك يومين تلاته
عشق: قرصتك عشان تتاكد انك مبتحلمش اعمل ايه تاني
صخر: حبيني
عشق بخجل وارتباك بعدت عنه: يلا بقى عشان ننام الوقت اتاخر
صخر مسكها من ايديها وبص في عيونها اووي وكأنه بيدور على الصدق جواهم: في سؤال محيرني ومن غير ماتهربي .. ليه قولتيلي دلوقتي انك بتحبيني ياعشق .. في حاجة مخبيها عليا ..و ازاي عرفتي اصلا انك بتحبيني وامتى حبتيني
عشق بصدق: بعد ماعرف ان امي تبقى كريمة .. وجودك جانبي في الوقت ده غير نظرتي ليك تماما حسيت اني بحبك من وقتها اما ليه قولتلك دلوقتي فده عشان حسيت اني عايزة اقولها .. كده جاوبتك ننام بقا
صخر مسك ايديها: استني استني استني عندي ليكي هدية
عشق بستغراب: هدية! وبمناسبة ايه؟
صخر ببتسامه: اعتبريها هديه بمناسبة اعترافك بحبك ليا
عشق بهيام: ان كان كده ماشي
صخر اتجه للدولاب وخرج منه علبه وكانت فيها السلسلة .. وكانت عبارة عن سلسله بسيطة جدا فيها دلايه على شكل قلب .. لبسها لعشق .. وبحنان سال: عجبتك
عشق بحب: تجنن
صخر ببتسامة حنونه: ننام بقا
عشق: ننام 
____________
في مكان مجهول بعيد عن قصر السيوفي .. في شقه على النيل .. كانت نايمة جانبة في وضع اقل ما يقال عنه انه وضع مخل ومخجل .. سالته بمكر
:يعني بكره اخر يوم في المهله اللي ادتهالها
_بالظبط كده 
:طب لو منفذتش هتعمل ايه
_هتبقى هي اللي جابته لنفسها وساعتها هنفذ اللي هددتها بيه
:لسه نريمان ومايا فاهمين انك معاهم
_ بضحكة كلها شر: ههههه مشفتش اغبى من الاتنين دول .. ولا البت مايا دي .. هي فرسه صحيح بس بمخ عصفورة بس امها عقربة بصحيح 
:المهم خلي عينك في وسط راسك لازم نخلص من عشق وفي اقرب وقت ممكن
_بفحيح قال: متقلقيش كل حاجة هتكون زي مااحنا عايزين بالظبط
_____________
اما في بيت ناصر عمران .. الكل مجتمعين بيتعشوا
ناصر بهدوء: نريمان ايه رايك نزور عشق بكره
نريمان بصت لمايا بتوتر ورجعت بصت لناصر: اشمعنى بكره يعني هو في حاجة حصلت وانا معرفش!
ناصر بستغراب: لا محصلش حاجة وبعدين مش اتفقنا ننتقم منهم ولا كان كلام وخلاص
نريمان بتوتر حاولت تتحكم فيه: ايوه هننتقم طبعا بس هنستفيد ايه لما نروحلهم
ناصر: عشان ننتقم لازم نقرب منهم ونعرف كل تفاصيل يومهم عشان نعرف نضرب ضربتنا
نريمان: بس ياناصر
قاطعها بعند وهو بيقوم: دا اخر كلام عندي هتيجي معايا اهلا وسهلا مش هتيجي يكون احسن بردو
قال كلامة وطلع اوضته .. مايا بتوتر: هنعمل ايه يامامي بكره اهم يوم .. لو اونكل ناصر شاف كريمة كل حاجة هتنتهي
نريمان بتفكير: بفكر احطله منوم بكره في الفطار وبكده امنعه من مرواحه لقصر السيوفي
مايا بفرحة: ايوه كده يامامي احب دماغك وهي شغاله
_____________
تاني يوم الصبح
كالعادة صحى الصبح بدري بص في الفون الساعة لسه 6:30 صباحا .. بص جانبه ملقاش عشق .. افتكر انها ممكن تكون في الحمام .. قام من على السرير واتجه للحمام خبط اكتر من مره بس محدش بيرد .. القلق اتمكن منه .. فتح الباب بس ملقاش عشق!! .. نزل بسرعة يدور عليها في القصر كله .. في المطبخ والجنينة .. مسبش مكان الا اما دور عليها فيه .. بس للاسف ملقهاش .. جري على اوضة كريمة وجواه امل تكون هناك .. خبط على الباب مره وراء مره لحد مافتحت كريمة
كريمة بنعاس: خير ياصخر بتخبط عليا بدري اووي كده ليه انت وعشق كويسين
صخر الدنيا لفت بيه عشق مش في القصر كله .. معقول تكون مشيت ..طب مشيت ليه وازاي؟؟ .. مليون سؤال في دماغه ومش لاقي اجابه .. جري من غير مايرد وراح لحراس القصر ان كانوا شافوا عشق طلعت وكانت الاجابة لا .. ملقاش قدامه انه يراجع كاميرات المراقبة .. وخلال دقايق كان قاعد بيشوف شراط تسجيل الكاميرات في الكام ساعة اللي فاتوا .. مفيش دقايق وكان شايف عشق وهي بتخرج من الباب الخلفي للقصر .. لوحدها وبـ ارادتها!!
_____________
قبل الوقت دا بكام ساعة بس .. صحيت من النوم او بمعنى اصح كانت عامله نفسها نايمة .. بصت لـ صخر الي نايم جانبها وضممها بتملك .. قامت من غير متعمل اي صوت .. غيرت لبسها ومش بس طلعت بره غرفة نومها بل من القصر كله من الباب الخلفي 
وحاليا بقلها كام ساعة ماشية في الشوارع ومش عارفة هي رايحة فين ولا بقت فين! دموعها بتنزل بدون اردتها مكنتش ابدا عايزة تسيب صخر وتمشي وخصوصا بالطريقة دي .. معقول بعد ماتحبه القدر يبعده عنها .. محستش بنفسها الى والدنيا بتلف بيها ووقعت اغمى عليها
_____________
بعد فترة متعرفش قد ايه .. فاقت بسبب رائحة نفاذة .. فتحت عيونها بالعافية اتفجئت بوش بنت قريب منها اووي .. قامت بسرعة مفزوعة
البنت بهدوء: اهدى متخافيش
عشق بخوف: انا فين وبشمئزاز قالت: وايه الريحة دي
البنت برفعة حاجب: انتي فين! فانتي بيتي اما بقا الريحة فـ دي ريحة ال**** ياحبيبتي .. ايه اول مره تشميها؟ ????
عشق بأرتباك: مقصدش والله بس الريحة نفادة اووي
البنت بجدية: ولا يهمك قوليلي بقا ايه اللي جايبك هنا وعلى الصبح كده
عشق ببكاء: انا عايزة اروح
البنت وهي بطبطب عليها: انتي اسمك ايه طيب
عشق: عشق
البنت: عاشت الاسامي ياعشق .. اسمك حلو زيك
عشق: مرسي وانتي اسمك ايه 
محسبتك (مسك) 
عشق: اتشرفت بمعرفتك
مسك: الشرف ليا قوليلي بقا ايه اللي رماكي على هنا 
عشق محستش بنفسها غير وهي بتحكلها كل حاجة عن حياتها .. يمكن ارتاحتلها او كانت محتاجة تتكلم مع اي حد .. ختمت كلامها وهي بتقول بدموع: كان لازم اسيب صخر وامشي من البيت زي ما الحيوان سيف ما طلب والا كان هيقول لـ بابا ان امي لسه عايشة
مسك بجدية: غلطانة ياعشق كان لازم تحكي لجوزك وتقدرية وزي ماعرفت ان جوزك واحد تقيل في البلد فـ اكيد كان هيقدر يحميكي من الواد الصايع ده .. وكمان زمان امك هتموت ياولداه من القلق عليكي 
عشق بعند: لا انا مغلطتش انا كنت بحمي امي مش اكتر وبعدين انا قلت لماما اني هسيب البيت لفترة بسيطة وفهمتها كل حاجة
مسك: والله انتي بت خايبة ايه الهبل اللي انتي فيه دا .. ياختي استرجلي فنفسك شويه كده .. طول مانتي طرية كده هيكلوكي .. انشفي كده وروحي لجوزك واحكيله كل حاجة وهو هيقدر يتصرف
عشق: واضحي بـ امي يعني انا يستحيل اا
قاطع كلمها صوت كسر الباب الشقة اللي هي فيها .. واتفاجئت بصخر والحرس اللي معاه
مسك بردح : يالهووووووي انت مين ياجدع انت وهو وازاي تتجرء وتتخل بيتي كده طب ومن نبى النبي نبي لكون مصواته ولمى عليك امه لا اله الا الله 
عشق برعب ورتباك: صخر
مسك سكتت وعرفت ان دا زوج عشق
صخر قرب من عشق ورفع ايده
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت معملي للكاتبة شهد خالد

اترك رد

error: Content is protected !!