روايات

رواية حياة جديدة الفصل الثاني 2 بقلم MG

رواية حياة جديدة الفصل الثاني 2 بقلم MG

رواية حياة جديدة البارت الثاني

رواية حياة جديدة الجزء الثاني

رواية حياة جديدة الحلقة الثانية

يونس:بلاغ فيا انا ماشي طب يله قدامي
يونس :واقف كده ليه ماتمشي ياسعيد
سعيد:اصل انا واخد أوامر احط الكلابشات في أيدي واخدك بالبوكس
يونس:انت هتستهبل ياسعيدكلابشات ايه وزفت ايه
سعيد:والله يا باشا انا مليش دعوه دي أوامر اللواء محمود
كامل :في ايه يا يونس والعسكري بيحط الكلابشات في ايدك ليه
يونس:مفيش ياعم كامل في شويه استهبال بيحصل وانا لازم اصلحه ساعتين وهجيلك ماتقلقش
##ت
اللواء محمود:ادخل
سعيد:يونس باشا زي ما أمرت سعدتك
اللواء محمود:فك الكلابشات وأخرج ياسعيد
اللواء محمود:اقعد يا يونس انا جبت الدكتوره فريده وقلت نحل الموضوع وادي وانتو في الاخر زملاءايه رايك يا دكتوره
فريده:اكيد كلامك صحيح بس اللي عمله اكيد مش تصرفات واحد عاقل
يونس:ماتحترمي نفسك انا ساكتلك احتراما للواء محمود

 

 

اللواء محمود:اهدي يا يونس ومتنفعلش
يونس :انا مستعد اصلح غلطي ولو علي العربيه انا هصلحلها انتهينا
فريده :مش كفايه
يونس :امال عاوزه ايه تاني
فريده :تعتذر
يونس:لا انتي تنسي خالص
فريده :اوكي وانا مش هتنزل عن القضيه الا ماتعتذر
اللواء محمود:ده اخر كلام عندك يادكتور فريده
فريده:ايوه
اللواء محمود:اعتذر يايونس وخلصنا من الموضوع ده
يونس: مستحيل
اللواء محمود:وانا مضطر انفذ القانون سعيد
سعيد: ايوه يافندم
اللواء محمود:خد يونس باشا علي الحجز
اللواء محمود: يادكتور فريده يونس طيب ومن اكفأ الظاباط اللي عندي ومحترم واتمني تنظري في الموضوع وفكري في مستقبله
فريده:اكيد انا مش هضيع مستقبله اكيد ليه أهل يزعله عليهابس عاوزه باربي شويه بعد اذنك حضرتك علشان ورايا شغل
اللواء محمود: اتفضلي
##.

 

 

سعيد:ايه اللي جابك هنايا كامل بيه
كامل :فين يونس وازي تاخده بالطريقة اللي انت اخدته بيها هو عمل ايه
سعيد: بصراحه ياكامل بيه
كامل :ماطنطق ياسعيد
سعيد :هو خبط عربيه دكتوره شغاله هنا وقدمت في بلاغ وهو دلوقتي في الحجز
كامل :في الللحجز
سعيد:كامل بيه كامل بيه انتي سامعني دكتوربسرعه
##.
فريده:انت كويس
كامل : الحمدلله يابنتي
فريده:انت مدايق نفسك ليه الضغط كان عالي موتوده غلط
كامل :الحمد لله انا بقيت كويس ولازم امشي دلوقتي
فريده : حضرتك لسه تعبان مينفعش تقوم
كامل : مينفعش اسيب يونس لواحده ملوش حد غيري
فريده :انت تعرفه
كامل:يونس ده زي ابني واكتر انا لازم اشوف الدكتوره الليي قدمت البلاغ واستسمحها تتنازل
فريده:ماتتعبش نفسك وتقوم الموضوع خلاص
كامل :هوا انتي تعرفي حاجه تحل الموضوع
فريده :, انا الدكتوره اللي مقدمه البلاغ
كامل:ليه يابنتي عملتي كده
فريده:ابنك تطاول علي الصبح وكسر العربية الضهر وكان لازم اعمل كده علشان يلزم حدود معايا بس اطمن انا مش ممكن اضيع مستقبله
##.
اللواء محمود :ادخل
فريده: ازاي حضرتك يافندم

 

 

اللواء محمود:اهلا يا دكتوره فريدازيك ياكامل عامل اي ايه ياشيخ لازم يحصل حاجه ل يونس علشان الواحد يشوفك
كامل:ما انت عارف من ساعه ماسبت الجيش بطلت أخرج كتير
اللواء محمود:لا ادام جيت مره لازم تجيلي بعد كده كتير
كامل:أن شاء الله
فريده:أن جايه علشان أتنازل عن المحضر
اللواء محمود:سعيد
سعيد:تمام سعدتك
اللواء محمود:روح هات يونس من الحجز
سعيد:أمر ساعدتك
###.
اللواء محمود : ادخل
سعيد :يونس باشا زي ما حضرتك أمرت
اللواء محمود:طب اتفضل انتي ياسعيد الدكتوره فريده اتنازلت عن المحضر يايونس
يونس:ليه هي مش كانت عاوزاني اعتذر
فريده:ايوه انا مكنتش عاوز أتنازل الا امتعتذر بس انا أتنازل علشان اللي عمو تعب علشان خاطرك
اللواء محمود: خلاص الموضوع انتهي عاوزين نعمل اتفاقيه سلام بعد كده محدش يزعج التاني
فريده:انا ما ازعجتش حد انا بمارس شغلي وبس
اللواء محمود:وانت ايه رايك يايونس
يونس :وانا مش فاضي للخناقات والتفهات دي
اللواء محمود: يبقى اتفقنا مش عاوز اسمع شكاوي بعد كده يله كل واحد على مكتبه
###،،،

 

 

يونس:ادخل
خالد:ايه ياعم اسيبك اسبوع اجاي القيك عامل مشاكل وكمان تتحبس
يونس:كنت فين ده كله ياكلب البحر
خالد :ايه يعم ماانت عارف بستني الاجازه دي علشان اروق علي نفسي شويه سيبك مني مين القدره اللي قدرت علي يونس باشا
يونس :ماتظبك يال انت عارف ان محدش يقدر عليا دي حته بت شايفه نفسها شويه
خالد : خلاص ياعم متزعليش تشرب قهوه
يونس:ماشي يله ياخويا قوم نجيب
###
فريده :اه
خالد :انا اسف مقصدش
فريده :عادي ولا يهمك
خالد :عادي ازاي انا دلقت القهوه وبهدلت الدنيا
فريده :محصلش حاجه
خالد :يعني انتي مش زعلانه
فريده:وازعل ليه دي قهوده عادي

 

 

خالد:طب علشان اتاكد انك مزعلتيش ممكن اعزمك علي واحده تانيه
فريده:مع اني مشغوله بس يله ماشي
خالد ا:غريبه اني اشوف واحده حلوه كده في المكان ده
فريده: كلام فيه معكسه شويه بس هرد انا الدكتوره فريده
دكتوره الطب الشرعي الجديدة
خالد :وانا خالد ظابط هنا
##.
‏يونس :هو كلب البحر ده راح فين
‏يونس :عمي محمد متشفتش خالد
‏عمي محمد :قاعد مع الدكتور فريده في الكافتيريا
‏يونس :قاعد مع مين
‏يونس: خالد
‏خالد:تعال يا يونس احب اعرفكم دي الدكتوره فريده دي جديده هنا وده يونس اخويا واكتر وظابط معانا
‏فريده :تعرفنا مسبقا استأذن انابقي علشان اتأ خرت على الشغل وشكرا يا خالد علي القهوه
‏خالد: العفو
‏يونس :انت ايه اللي كان مقعدك هنا ياكلب البحر انت مش قلت هتجيب القهوه وهتيجي ايه اللي رزعك هنا مع دي
‏خالد : صحيح هي قالت انكم تعرفتم مسبقا انت تعرفها منين
‏يونس :ما دي القدره اللي شايفه نفسها

 

 

‏خالد :القمر دي هي اللي نيمتك في التخشيبه
‏يونس:ما تظبط يله ويله قوم شوف شغلك
‏خالد:طب والقهوه
‏يونس :مش عاوز زفت
‏خالد:شكلنا هنعيش عيشه فل
‏*###
‏اللواءمحمود:ادخل
‏يونس :حضرتك عاوزين
‏اللواء محمود:ايوه عاوزك تسيب كل اللي في ايدك دلوقتي وتاخد قوه وتروح الفيوم في جريمه قتل حصلت في الفيوم والمقتول واحد اجنبي مش مصري مش عاوز اي صحافه تتدخل في الموضوع مش عاوزين شوشره
‏يونس :امرك سعدتك
‏##
يونس :ايه يابني لقيت اي حاجه
العسكري:لا يافندم

 

 

يونس:شوف حد يرفع البصمات وشوف الطب الجنائي انأخر ليه
العسكري:تمام يافندم
يونس :سعيد
سعيد:ايوه يابشا
يونس :مش عاوز اي صحافه توصل هنا فاهم
سعيد:امرك يا باشا
العسكري:سامي باشا بيرفع البصمات والدكتورة فريده علي وصول
يونس:انت قولت مين علي وصول
العسكري:, الدكتوره فريده
يونس:هومفيش حد غيرها
‏العسكري : اللواء محمود هو اللي أمر بكده ياباشا
‏يونش : شكلها هتبقي ماموريه زفت
‏##
‏العسكري : الدكتوره فريده وصلت يا يونس باشا
‏يونس :اخيرا الهانم جت
‏فريده :هي فين الجثه
‏العسكري :اتفضلي يا دكتوره
##

 

 

يونس:هي لسه مخلصتش ياسعيد
سعيد:لسه يابشا
###
سعيد: الدكتوره فريد خلصت يابشا وطلبه سعدتك جوه
يونس :ماشي
يونس :تفسيرك عرفتي مات ازاي
فريده:قبل ما يموت حصل شجار بينه ومابين القتال والخربيش اللي في وشه تبين اللي قاتل واحده ست
يونس:مش لازم علشان خرابيش تبقي واحده ماالرجاله ليها ضوافر وبتعرف تخربش
فريده::ماهو لو انت سبتني اكمل ومقطعنيش كنت عرفت مكان الخربيش في منكير هي الرجاله بتحط منكير يايونس باشا
‏يونس : استغفر الله العظيم طب ممكن تخلصي تقريرك يا دكتوره علشان نقفل المكان والاسعاف تاخد الجتثه
‏##
فريده :سعيد
سعيد :ايوه يادكتوره
فريده:ممكن تشوف العسكري اللي جابني علشان يروحني
سعيد :حاضر يا دكتوره
يونس:سعيد رايح فين

 

 

سعيد :,رايح اشوف العسكري علشان يروح الدكتوره فريده
يونس :قبل كل حاجه العربيه علشان مستعجل سعيد :حاضر يا باشا
فريده :اللهم طولك ياروح
سعيد :العربيه اهي ياباشا
سعيد : دكتوراه فريده العسكري مستنكي بره
###
فريده:وقفت ليه
العسكري :شكل العربيه عطلت هنزل اشوف فيها اي
فريده:ها مالها
العسكري:شكل الماتور بتاع العربيه اتحرق
فريده:طب هتعمل ايه
العسكري :مش عارف والله يا دكتوره
يونس:,ياعسكري مالك واقف كده ليه
العسكري:العربيه عطلت واتصلت بالمركز قالو هيبعتو عربيه بس علي مايبعاتوها فيها لصبح
يونس:وانتي يا دكتوره هادنك وقفا هنا لصبح تعالي اوصلك
فريده :متشكرين لكرمك انا هستني
العسكر،: انا من رأي تروحي معاه الوقت متأخر والدينا هنا مش امان
يونس:يله اركبي
فريده: هجيب الشنطه واجاي
فريده :اي الريحه دي
يونس:ريحه اي

 

 

فريده:انت مش شامم ريحه العربية مكمكمه اوي اوي
يونس:انتي لسه راكبه العربية يا شيخه لحقتي تطلعي فيها عيوب
فريده:انت ازي قعد فيها اصلا استني هرش معطر
يونس:رشتي معطر وعملتي اللي انتي عاوزه نمشي بقي
فريده :ماتمشي انا ماسكه فيك
###.
فريده:انت وقفت هواحنا وصلنا ولا العربيه عطلت هي
كمان
يونس :معلشي ولا حاجه متفوليش عليها اناداخل جوه هعمل حاجه متتحرميش من العربيه لحد ام اجاي
##
يونس :ياعمي ياابرهيم هو محدش بيرد ليه هما سابوا البيت ولا ايه
خليل:مش احنا اللي نسيب بيوتنا اللي اتربينا فيها ونسيب اصلنا
يونس :وحشني ياعمي انت عامل اي
خليل :وحشتك ياكدب باقالك قد ايه مجيتش تشفني
يونس:والله انت عارف انا مابفضاش اروح البيت
بس سيبك انا جيبلك خبر حلوه
خليل:ايه ياود
يونس:هو فين الواد ابرهيم ماشفتوش
خليل : ابرهيم بقي ماسك الشغل كله
يونس :ابرهيم اللي نعرفه اللي مابيعملش حاجه في دنيته بقي ماسك الشغل كله دي القيامه هتقوم ياوله
##

 

 

فريده:هو اتاخر ليه شكله نسيني هنزله اشوف راح فين
فريده:ايه المكان ده شكله جميل
فريده:الله ده حصان
الغفير :وقفي عندك ياحرمه
فريده:في ايه
الغفير :ايه اللي جابك هنا
فريده:طب نزل السلاح طيب
الغفير:انطقي بدل ام افرغه في دماغك
فريده:اناجايه مع يونس
الغفير:قصدك يونس باشا
فريده :ايو
###

 

الغفير: خليل بيه
خليل:في ايه ياود يامحروس
الغفير :انا لقيت واحده في اسبطل الخيل ولما سالتها ايه اللي جابك هنا قالت جايه مع يونس بيه
يونس في سره:منك لله يا شيخه لا زم تلبسين في حيطه
خليل :روح هاتها
فريده:يونس انت روحت فين وسبتي الشئ ده كان عاوز يموتني
‏خليل :شكلها تعرفك معرفه واعره يابني من امتي وانتي بتتسكع مع الحريم والله عال شكل مصر غيرتك
‏يونس :حريم ايه ياعمي انت تعرف تربيتي كده
‏يونس :مش قولتلك عندي ليك خبر حلو اه ده الخبر حلو
‏يونس:اقدملك الدكتوره فريده خطيبتي
‏فريده:خطيبتك!!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حياة جديدة)

اترك رد

error: Content is protected !!