Uncategorized

رواية زواج بالإكراه الحلقة الثانية 2 بقلم مريم عزام

 رواية زواج بالإكراه الحلقة الثانية 2 بقلم مريم عزام 

رواية زواج بالإكراه الحلقة الثانية 2 بقلم مريم عزام 

رواية زواج بالإكراه الحلقة الثانية 2 بقلم مريم عزام 

-زينه…انا عارف انك مش سمعاني بس آنا آسف حقيقي انتي عارفه ان والدتك كانت غاليه عندي ولما…

*خلاص يبابا 

-زينه انتي فوقتي آنا اسف يبنتي 

*خلاص يبابا مفيش حاجه 

-صدقيني يبنتي ساهر كويس وشخص محترم وبيحبك متعرفيش كان ملهوف عليكي ازاي لما عرف انا عاوز افرح بيكي قبل مموت انا خلاص كبرت وأيامي بقت معدودة وعاوز ابقي متطمن عليكي 

*يبابا بعيد الشر عليك حاضر يبابا اللي انت عاوزه هيكون بس خليك عارف اني عمري مهكون سعيده 

-يبنتي متوجعيش قلبي عليكي اكتر من كده 

*أنا آسفه يبابا 

الباب بيخبط..

_ينفع ادخل 

-أكيد يبني اتفضل 

_حمدلله علي سلامتك ي زينتي 

-طيب انا هسيبكم لوحدك 

*بابا مفيش داعي تطلع 

_لو سمحت ي عمي سيبنا لوحدنا شويه 

-حاضر يبني زينه انا هنا قودام القوضه 

وخرج…

*ممكن ي ساهر تخرج 

-شوفي يستي 

*هاا

-احنا نعمل اتفاق 

*اتفاق اي دا بقا

-زي منتي عارفه ولدك تعبان قلب وغلط عليه الزعل 

*انت عايز اي 

-والله نمثل ان احنا مبسوطين قودام والدك ومن وراه اعملي اللي انتي عايزاه 

*نعم لااا ااا 

-عندي حل تاني … حاولي تحبيني زي منا بحبك 

*هه تحبني انت لسه عارفني من يوم 

-لا ي زينه انا اعرفك من زمان اووي اعرف عنك كل حاجه عارف انك بتحبي الروايات بتحبي تسهري في البلكونة مع والدك بتحبي القهوة الساده عارف انك بتحبي البحر وكنتي بتروحي هناك بتقعدي ع الكرسي الأبيض اللي قودام البحر اللي عليه حرفك انتي وصاحبك اللي…سابتك ومن يومها ونتي مش بتروحي هناك…انا فعلا بحبك ي زينه حاولي ومش هتندمي صدقيني عن إذنك 

(خرج ونا حقيقي مصدومه ازاي عارف كل ده عارف كل حاجه انا بحبها وإزاي عرف حكايه صحبتي اللي غدرت بيا…هوا فعلا ممكن يكون في حد كده …):

روحت البيت مع والدي 

-بابا انا هعمل قهوه تحب اعملك معايا 

*حبيبتي انتي لسه تعبانه روحي انتي جهزي المكان ونا هعمل القهوة 

-حاضر 

*انا جيت 

(مسكت كوبايه القهوة وسرحت .

-ياااه يبابا بقالنا سنتين مقعدناش القعدة دي 

*أنا آسف يبنتي والله اني ف يوم زعلتك في حاجه ملكيش زنب فيها وربنا يسامحني 

-ي حبيبي انا مش زعلانه ومقدره دا مفيش حد بيشيل من حد بيحبو…بابا هوا يعني ايه حُب 

*ياااه يبنتي الحُب دا شئ حلو جدا لما بتحبي حد بتديله كل اهتماتك الحُب بيجي من الاهتمام لما تهتمي بشخص او شخص يهتم بيكي شخص بيديكي هتمامته يبقي بيحبك بيبقي مهتم بأنه يعرف كُل تفاصيل حياتك الحب بأن م بيبقي فيه حاجز بينك وبين الشخص دا بتعيشوا مع بعض في المُره قبل الحلوه يحسسك بالأمان وكذالك انتي..هيطبب عليكي في وقت حُزنك هيفرح معاكي وقت اما تكوني سعيده..انا متدكيش لِ ساهر بسهوله ي زينه لما لقيته فعلا شاريكي وبيحبك بجد 

اتنهدت وقومت…هجيبلك العلاج يبابا وآجي 

-اتفضل يحبيبي 

*اديله فرصه ي زينه 

-حاضر يبابا 

*تصبحي علي خير يبنتي 

-ونت من اهلي يحبيبتي 

دخل بابا وفضلت قاعده في البلكونة…سمعت صوت تلاكس والموبايل رن 

-البسي اي حاجه وانزلي 

*لاطبعا الساعه ١٠ وكمان بابا نايم 

لاقيت بابا جه وحط ايده علي كتفي وهز رأسه بالموافقة…

-بابا..

*روحي يبنتي 

لبست جاكيت جلد اسود وبنطلون اسود وهاف بون اسود ونزلت 

-اركبي

^نعم…لي 

-اركبي بس متخافيش 

^ومين قالك ان انا خايفه اهوو 

(وداني مكاني المفضل عند البحر…بس انا مجتش هنا بقالي كتير كتير اووي..المكان دا بيقلب عليا المراجع حقيقي مكنتش مجرد صديقه انت اختي وكل حاجه لان ملياش اخوات،

-حبتني هنا ليه 

*مش هنا دا نفس المكان اللي صاحبتك سابتك فيه  خلينا نبدأ منه 

-مش فاهمه 

*خلينا. زي منتهت هنا قصه نبدأ قصه جديده اي رأيك 

ابتسمت-تمام 

*مسك مفتاح العربي وكتب حرفي وحرفه 

*بصي بقا انا خليكي اسعد واح..الدنيا بشتي تعالي هنا 

-مسك أيدي عشان يشدني بسرعه في ألعربيه 

-لا 

*لا اي تعالي بسرعه 

-بقولك لا انا بحب المطر 

*بجد. انا معنديش مانع 

-أجري معايا 

*مسك إيدي وجرينا انا هوا جرينا كتير اووي 

الدنيا خففت…وشبه خلصت 

*خلاص أوقف ه هبطت 

-هههه ماشي 

*تعالي نقعد هنا 

قعدنا علي كرسي قودام البحر علي طول 

*ثواني هحيلك حالا 

-تمام 

أخدت خمس دقايق ولاقيته جايب دره 

*امسكي عشان تدفي 

-سخن اوي بس اشطا عادي 

*بردانه 

-يعني شويه بس عادي 

*ثواني هجيلك حالا 

(لاقيت جايب جاكت شكله جديد وجاي 

-اي دا انتي اشتريته 

*البسي البسي 

-شكرا او ي ساهر بجد 

*علي اي دا وجبي 

-بصيتله وابتسمت 

*تحبي نعمل اي 

-صراحه مش فبالي حاجه 

*امممم يعني أماكن بتحبي تروحيها 

-طب أماكن انت بتحب تروحها 

*اممممم تعالي نتمشي لغايه اما نوصل ألعربيه 

-تمام 

فضلنا نتمشي شويه 

-بما انك عارف كل حاجه عني متعرفني عنك 

بفرحه * أكيد هقولك من اول خالص انا ساهر وعندي ٢٨ سنه ظابط جيش صراحه مكنتش حابب اوي اني ادخل حربيه بما اني خريج هندسه أصلا 

بس بابا الله يرحمه كان لواء وكان عاوزني ادخل ودخلتها ومن يوم مداخلتها وحياتي اتغيرت تمام 

*للاحسن؟

-للأفضل من هنا للسنه الجايه لما بابا استشهد ماما مستحملتش الصدمة وماتت لان كان ليهم حوالي ٣٠ سنه متحوزين ليا أخت وحقيقي أغلي ما أملك 

*متعرفنا عليها 

-كانت هتجيلك زي مكلمتك علي التليفون وقولتلك بس لما تعبتي محصلش نصيب هتحبيها جدا هي آخر سنه هندسه بترول 

*ربنا يوفقها 

-يارب 

*العربيه أهي تعالي 

ركبنا العربيه ووداني مطعم كان البحر علي طول 

-الله المكان حلو جدا 

*مش احلي منك 

-احم 

*ههه تعالي 

دخلنا المطعم 

*تحبي تاكلي اي 

-انا والله مش جعانه خالص 

*تشربي قهوه 

-اتنين قهوه ساده ي عم محمد…تعرفي انتي اللي حببتيني في القهوة ولو كنت هشربها مكنتش هتبقي ساده خااالص 

ضحكت…

-ضحكت يعني قلبها مال 

بدون وعي* اي دا انتَ عينَك رمادي الله 

-ههههههه 

*احم انا آسفه والله مش قصدي 

-ولا يهمك 

*القهوه جت دوقي بقا يستي قهوه عم محمد وصدقيني هتيجي هنا كل يوم

^ربنا يخليك يبني..عن إذنك 

*شكله طيب 

-جدا اشربي……حلوه؟

*اااه اووووي 

-مش قولتلك…عنيكِ حِلوه اوي عسلي فاتح صح 

*صح طالعه لبابا…الوقت أتأخر اووي الساعه بقت ١٢

-ماشي تعالي 

ركبنا العربيه متكلمناش خالص بس كان طول الوقت بيبصلي 

*اتفضلي 

-حقيقي شكرا حدا ي ساهر الوقت عدي بسرعه بس حقيقي فرحتني جدااا 

*متشكرنيش انا اللي بشكرك عشان اديتني فرصه 

-عن إذنك..سلام 

*سلاااام 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية لن أتركها للكاتبة اسراء السيد.

اترك رد

error: Content is protected !!