روايات

رواية جيم اوفر الفصل الثاني عشر 12 بقلم ديدا الشهاوي

رواية جيم اوفر الفصل الثاني عشر 12 بقلم ديدا الشهاوي

رواية جيم اوفر البارت الثاني عشر

رواية جيم اوفر الجزء الثاني عشر

جيم اوفر
جيم اوفر

رواية جيم اوفر الحلقة الثانية عشر

في فيلاا الجد شاكر
_وفي المساء الحال كما هو عليه… الجد في مكتبه… وحسنا في اوضتها.. وبين ذكرياتها مع شاكر. وسليم كام مطرود من الفيلا من جده… وراح قعد في بيت والده… اما.. نانو.. كانت بتخرج مع فادي ورغم ان الجد مكنش موافق علي خروجاتها الكتيره.. بس كان مطمن.. انها مع ابن خال فادي…
وقبل ماتخرج نانو دخلت مكتب جدها واللي كان شارد الذهن
_جدو…. جدو…. اي سرحان في اي
_هاا… لا ابدا بس سرحان في اللي احنا فيه.. مش عجبني حاله حسنا بنت خالك.. ولا جوزها اللي طفش من غير مايبرر هو مشي ليه.. واظاهر انا كنت غلطان.. اني افتكرته راجل يقدر يصونكم ويشيل مسؤليه العيله… وسليم اخوكي.. اللي معرفش هدفه ايه
هنا بتوتر… نانو
_جدو متظلمش شاكر… شاكر معاه حق انه يمشي بعد اللي شافه
وهنا الجد قام.من علي المكتب… وقعد قصاد نانو
_نانو… انتي تعرفي اي انا معرفوش…. وشاكر شاف اي خلاه يزعل ويمشي
_نانو.. بتوتر قامت… جدي عشان خاطري…
_بت اترزعي عاوزه اعرف كل حاجه بتحصل وحصلت من ورايا والا معتش خروج لكي نهايء
_كده ياااجدي… طايب…. وهنا بدات نانو تحكي كل حاجه حصلت في اليوم اللي مشي فيه شاكر. زي.. ماشاكر قالها. وكان الجد بيسمع باستغراب ودهشه… ازي كل دا حصل وهو نايم علي ودانه… وحكت كمان خطه امها… واخوها عشان يخربوا علي حسنا وشاكر
الجد شاكر.. قام. وقرب من نانو ومسك ودنها بيقرص فيها
_عارفه لو كنتي محكتيش اللي حصل وفضلتي مخبيه عليا كنت هحطك في اللسته السودا بتاعتي… وانتي عارفه اللسته بتاعتي.. مش بترحم
_اااه خلاص يااجدو… حرمت والله.. وعد مش هخبي عليك حاجه.. سبني بقي عشان اخرج
_ماشي ياناديه اتزفتي
_الله ماانت كنت حلو وبتقول نانو… ليه ناديه والغلط لغايه
_لغايه ماتتعدلي
وهنا فادي رن علي نانو انه مستنيها تحت… وهنا استاذنت من جدها وباسته
__بحبك يااجدو ياشرير
نانو نزلت وخرجت مع فادي ورواحو لشاكر اللي كان بقي في حته تانيه شيااكه اي… ولباقه اي… وجسم فتنس.. من الاخر مززز
نانو وفادي خرجوا بعربيتها وعدوا علي شامر وهنا فادي رن عليه انهم مستنين تحت وياسر نزل ليهم ووكان عينه طول الشهور اللي فاتت علي نانو… وكان معجب بيها وكان بيضايق لما بيشفها طول الوقت مع فادي.. ياسر نزل وركب العربيه
_ازيكم يااشباب وهنا بيبص بعيون كلها حب في مرايه العربيه لنانو…
_ازيك ياادكتور فين شاكر منزلش ليه
_بيتشيك يااستي… بيقول هنروح مشوار مهم.. مش عارف ايه هو
وهنا نانو بصت لفادي
_مشوار اي
_والله يااختاه مااعرف..
وفضلوا مستنين اكتر من ساعه… وفجاءه نزل من بوابه البيت شاب مفتول العضلات… شيك… وكل اللي في العربيه فضلوا متنحين… شاكر
_مالكم… متنحين ليه كده…
وهنا نانو…
_هنروح فين يااقمر… اقصد ياابيه
شاكر بثقه
_ بت يااانانو يلا انزلي عشان انا اللي هسوق
وهنروح الفيلااااا
في الفيلا..
الجد شاكركان مصدوم من اللي سمعه.. وطلع لحسنا يشوفها. واللي كانت حبسه نفسها طول الوقت جدها استاذن عشان يدخل
_حببتي القمر قاعده لوحدها ليه
_هعمل ايه ياجدي الجو ممل.. واهو شوي انزل ازهق واطلع اوضتي.. جدو… وهو مافيش اخبار عن شاكر
_الجد بخبث.. والله مش عارف هو مشي ليه خلاص انسيه انا خلاص قررت اطلقك منه مدام مش اد المسؤليه ولا راعي انه وراه زوجه
_حسنا.. بخوف… بس انا مش عاوزه اطلق.. انا قلقانه عليه.. وبعدين هو ليه حق يمشي
_ياعني ايه ليه حق هتفضلي تدافعي عنه لغايه امتي.. خلاص عيشتك معاه انتهت
وهنا حسنا جرت علي جدها واترمت في حضنه وفضلت تعيط
_بحبه يااجدو…. بحبه.. وانا اللي غلطانه
وهنا حسنا حكت لجدها علي اللي حصل… وبانهيار
_والله ياجدي… كل دا اللي حصل.. وانا كنت بعامل سليم اخويا وصاحبي… بس عمري مافكرت فيه انا بحب جوزي… وهو مشي من غير مايسمعني يااجدي.. انا بموت من غيره
_باااس… باس.. حببتي والجد هنا بدا يطبطب علي حسنا في حضنه… اهدي….
وفجاءه سمعوا صوت نانو العالي
_جدووووو…. حسنا….. الحقوا…. شاكر جه…. شاكر جه
وهنا الجد وحسنا اتصدموا من اللي سمعوه والجد وحسنا جروا علي تحت
بس حسنا رجعت عشان تعدل نفسها وهي باصه نفسها في المرايه
_شكلي عفشه انا بعمل ايه… هو مش هياخد باله اصلا.. ونزلت تجري علي تحت
الكل كان بيجري علي صوت نانو… واولهم ام شاكر واللي فضلت تجري علي السلم
_ابني…. حبيبي…. ابني
وهنا شاكر جري علي امه وباس ايدها وحضتنه وفجاءه وبصدمه وفرحه علي امه
_ايه دا يااشاكر.. انت بقيت شكلك كده ليه… حبيبي يابني قمر حبيبي وفضلت تحضنه وتبوسه
وهنا الجد
_سميررره. افصلي بقي خلينا نشوف الاستاذ دا مين وعاوز ايه
وهنا شاكر قرب من جده
_ايه ياجدي… مش عارفني ولا اي… انا شاكر
_شاكر مين… اصلي مش واخد بالي…
وهنا عيونه جات علي حسنا اللي كانت، متلهفه علي يسلم عليها
ولسه هتروحله ولسه هتكلمه .. الجد طلب من الكل يطلعوا علي الجنينه ويسبوهم لوحدهم
وهنا حسنا كانت هتطلع معاهم وهي عيونها علي شاكر اللي نظراته كلها عتاب ليها. الجد
_حسنااااا خليكي معانا
وهنا الكل خرج طلعوا علي الجنينه
في الجنينه وكان الكل قلقان وخايفين ان الجد شاكر يزعل شاكر الحفيد
وهنا ياسر حس بالاحراج… وطلب انه يمشي لكن نانو وووفادي رفضوا… نانو
_انت بقيت مننا… ومافيش مرواح لغايه مانشوف جدو هيعمل اي في شاكر يمكن يروح معاك تخده في ايدك وانت مروح
وهنا فااادي ضحك بصوت عالي والكل انتبه لضحكته
_سوووري… اصل شاكر هيبقي منظره نااايس
عند الجد شاااكر
_اقولتي بقي انت مين
_ايه ياجدي انت بتتكلم جد… شاكر حفيدك
_لا انت مش شاكر… شاكر حفيدي مسؤل عارف واجباته عمره مايمشي ويسيب اللي مسؤل منه ويمشي
_يااجدي…. انت متعرفش حاجه… ولا تعرف انا شوفت اي
وهنا حسنا بصت لشاكر
_انت مشيت ومسمعتنيش … مشيت ولاسالت فيا غبت عني وانا كل يوم مقهوره انك ظلمتني
وهنا الجد….
_دكتور شااكر… انت كنت زمان بتقولي اني غصبتك علي زواج.. ودلوقتي… انا بحلك من اي حاجه
_ياعني ايه ياجدي
_ياعني ارمي الطلاق علي مراتك. روح سافر… وشوف دراستك وابحاثك… ولا غيرتهم هما كمان
هنا شاكر اتصدم من طلب جده… وهنا بعصبيه
_انت مفكرنا ايه تعالوا اتجوزا …. نجي نتجوز…. وتعالوا اطلقوا فنطلق
احنا مش تحت رحمتك
وهنا الجد بعصبيه…
_ولد يااشاكر انت نسيت نفسك ولا اي
_لا يااجدي… منستش بس انت نسيت اننا ببشر مش عرايس ماريونت بتتحركها بخيوط.. انا اه اتغصبت في الجوازه.. بس حبيتها… واتصدمت لما لاقيتها بتروح لحد تاني عشان المظهر
وهنا حسنا قربت من شاكر
_انت غلطان… انا حبيتك من وانا صغيره وحبيتك ببساطك و طبتك حتي قله حيلتك في حاجات كنت بحبها… انا عمري ماحبيت غيرك… وسليم كنت بعامله انه اخويا وصاحبي وابن عمتي.. مكنتش مفكره انه بيشوفني غير كده…. انت مشيت وسبتني من غير مااقولك عملت ايه
هنا شاكر
_وانا اتغيرت عشان انا عاوز اتغير.. عشان محدش يتنمر ويتريق عليا.. يمكن اتغيرت من بره بس انا شاكر وهفضل شاكر
وهنا قرب شاكر من جده
_اسف ياااجدي…. مش هطلق مراتي… ومن النهارده انا هعمل علي مزاجي واللي اشوفه انا محدش هيخطط ليا حاجه.. ولا يشوف مصلحتي غيري
وهنا حسنا كان قلبها بيدق من الفرحه.. وهنا شاكر قرب من جده
وبص لحسنا
_جهزي حاجتك هنرجع علي شقتنا….. هستناكي بره
ولسه هيتحركوا….. وبصوت الجد العالي
_واللعبه اللي بتلعبوها عليا…. خلصت ودي لعبه تانيه
هنا الاتنين بصوا لبعض وهنا شاكر وشوش وبصوت توتر
_ينهار اسود…. اتفضحنا
حسنا
_ربنا يستر
وهنا التفوا لجدهم شاكر… وبتوتر وقلق واتحولوا لتلاميذ متذنبه عيونها في الارض… وهنا الجد شاكر
_اي ياادكتور… اتخرست ياعني…. مطلعش ليك صوت
وهنا شاكر
_هاا لعبه اي اللي بتقول عليها
وهنا الجد كان بيتمشي بينهم وبيزيد من توترهم
_والله اللعبه اللي اتفقت عليها انت والمحروسه مراتك
انكم متجوزين
شاكر بخبث عشان يتهرب من الموقف دا
_طب احنا متجوزين…. صح يااحسنا
حسنا… بخوف
_هااا.. ااه متجوزين
الجد…. متجوزين… وقرب من شاكر
_بزمتك متجوزين
وهنا الجد بص لحسنا اطلعي علي اوضتك
وهنا شاكر… حسنا متسبنيش
وهنا حسنا طلعت علي اوضتها
وهنا الجد قرب من شاكر ومسك ودنه وهو بيقرص فيها
_هااا اللعبه وجيم اوفر… تحب اقولكم كلامكم كله… شاكر وهو يتصنع الغضب عشان يهرب من مواجهه جده
_ايه دا يااشاكر انت بتسجلنا كمان… لا رئيس عصابه حقيقي
وهنا الجد ساب شاكر
_انا بجد زعلت منك لما سبتنا ومشيت… ولما عرفت السبب وعذرتك… بس مش معناها اني هسمحلك انك تهرب من غير ماتواجهه المشكله….
وبنظره حب… اطلع لمراتك يلا..
شاكر طلع لحسنا… واللي لاقها قاعده لا حول ولاقوة قرب عليها
_حسنا سمحيني. لو غلط في حقك
_شاكر سمحني علي كل سوء فهمته غلط او تصرف مني فهمك اني ممكن ابص لغيرك.. انا حبيتك في كل حالاتك
وهنا حسنا قربت منه اكتر وحوطت رقبته بايدها… مع انك مز وبقيت عسل… وشكلي هغير عليك جامد
وهنا شكر حوط وسطها وضمها ليه… وانا مش شايف غيرك وهنا قبلها قبله شغف
وهنا فجاءه باب اوضتهم خبط واللي كانت نانو
_ابيه… ياسر عاوز يمشي… وهنا نانو انتبهت انهم اتحرجوا… اي انا جيت في وقت غير مناسب
شاكر طلعها بره الاوضه نازل وراكي يااخفيفه
حسنا
_رايح فين وسيبني
_متقلقيش مشوار مهم وضروري ولازم منه وبعدين هعدي عليكي نروح وهنا باسها بوسه بسرعه ونزل
نانو وشاكر نزلوا وركبوا مع ياسر…. وصلوا ياسر وطلعوا علي بيت عمته ناديه.. وهنا نانو رنت جرس الباب وهنا سليم فتح الباب وبعصبيه فتح الباب
_بترني ليه ياارخمه مش معاكي مفتاح
وهنا اتفاجيء بشاكر مع نانو اخته
_شاااكر….
_وهنا شاكر استقبل سليم ببوكس وقعه علي الارض وهنا نانو، صرخت، من المفاجاءه
_ابيه خلاص ونبي ياابيه هو ندم وعرف غلطه
وهنا شاكر وطي علي سليم ومد ايده ليه وقومه
_معلش كان لازم اجيب حقي وحق مراتي
_وهنا سليم بندم
_انا اسف يااشاكر… انا غلطت وحقك عليا وانت وحسنا ولاد خلاني واخواتي من انهارده
وهنا سليم بيحسس علي وشه من البوكس اتعلمت دا فين
ابهرتني
هنا شاكر
_عجبك… تحب تدوق تاني
_لاااا شكرا
_طب يلاات عشان ترجع معانا الفيلا
_بس جدو…..
_يلااا اسمع الكلام
سليم رجع مع شاكر ونانو… والعيله اتجمعت علي العشا والكل فرحان ومبسوط وكل واحد طلع علي اوضته وفضل شاكر
_جدو… من بكره هرجع بيتي انا ومراتي
_ماشي…. بس الدخله هنا
_دخله اي
_تااااني… لا انت شكلك عاوز تتهزء
_حاااضر… وطلع شاكر جري علي اوضته
وهنا دخل شاكر لاوضته واللي كانت حسنا فتحه داتا وكانت بدر وقمر
_بتعملي ايه.
_فاتحه نت بقلب لغايه مانجي ننام
_ننام اي بس احنا ورانا مهمه
_مهمه اي مش فاهمه
وهنا شاكر رجع ومشي بشويش وفتح باب اوضته وبص بره
لاقي جده شاكر جايب كرسي وووقاعد علي طرف الكردور بسرعه قفل الباب… وهنا حسنا
_في اي شاكر
_ورانا درس غطس…
_مش فاهمه…..
وهنا شاكر….. راح جنب حسنا في السرير. وفجاءه سحب منها موبيلها وقرب من شفايفها
_شاااكر بتعمل ايه.
_ورانا بحث… كيف تحصل علي طفلك. غمز لها واخدها لعالمهم الخاص…..
وبعد ساعه وحسنا في حضنه
_شاكر… بحبك اوووي
_وانا يااقلبي بموت فيكي… وهنا شاكر قام ولبس جاكت بيجامته ومشي بشويش وفتح الباب ولاقي جده وساندعلي عصيته مستني الخبر السعيد لسه قاعد وهنا شاكر بسبس ليه وغمزله وعمله علامه كله تمام 👍
واقفل الباب ورجع لحسنا
_حسنا مش فاهمه حاجه هو في اي
_تعالي افهمك… شكلك غبيه وهتتعبيني واخدها لعالمهم الخاص يديها دروس هناك….. ملناش دعوه بيها
تمت بحمد الله

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جيم اوفر)

اترك رد

error: Content is protected !!