روايات

رواية جحيم الايسر الفصل العاشر 10 بقلم آية عامر

رواية جحيم الايسر الفصل العاشر 10 بقلم آية عامر

رواية جحيم الايسر البارت العاشر

رواية جحيم الايسر الجزء العاشر

رواية جحيم الايسر الحلقة العاشرة

بسمِ اللّٰه علىٰ كلّ قلبٍ حزين، بسمِ اللّٰه علىٰ قلبِ كلّ وحيد 🤎🤎
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
“” مر يومين علي حاله اليسار “”
كانت في عالم اخر كانت تصرخ كل يوم وتنادي فقط علي والدها
* كان ايسر معها دائما كان قلبه بتمزق كلما رأي حالتها لم تكن نفس الفتاه القويه التي تتحدي وٌآلَتٌيَ تأخذ حقها
اقسم ب دخله ان ينال من اوصلها الي هذه الحاله ان يتذوق انواع العذ**اب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ في صبـاح يوم جديد ــ
استيقظت اليسار اخذت تفرق عينيها وتنظر حولها بدهشة في ليست بغرفتها واخذت تتذكر الي ان عرفت انها في قصر المحمدي قامت من علي السرير بصعوبه وتوجهت الحمام لتؤضي فريضتها

 

 

•• عند ايسر ••
كان بتذكر منذ يومين يتذكر تلك البنت التي قوتها وغرورها اساس حياتها كيف ان تكون بهذا الضعف لان التي تمتلك هذه القوه وتضعف هكذا لابد من وجود شيء حدث معهم وعذم علي معرفته
تذكر عندما دخل عليها ووجدها تصرخ ب ابها حتي ينقذها وعندما اقترب لتهدئتها وعانقته نظر لها بصدمه فهي غير واعيه وهو يعلم انها لو واعيه فمن المستحيلات فعل هذا اخذ يهدأها واحس بشعور لم يحسه مع احد من قبل شعور غريب جدا لا يعرف ما هو فقد راحه.. اطمئنان وسكينه اخذ يبتسم وجهز نفسه ونزل لاسفل
تخيلو دي ف الفديو ده 👇👇👇
••• عند اليسار •••
كانت تصلي بخشوع وبكاء كانت تدعو ربها
ياربي “لا أسألك شيئًا بعينه، لكني أسألك الخير، في كل أمرٍ وفي كل اختيارٍ، وأسألك نور البصيرة لألمسه بمكانه الصحيح، وأسألك القدرة والعزيمة على اتباعه والأخذ به، والرضا لأكتفي به عن غيره
۞ اللهم أجعل القرآن ربيع قلبي ۞ ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي ۞ اللهم يا مسهل الشديد و ياملين الحديد و يامنجز الوعيد ۞ و يا من هو كل يوم في امر جديد ۞ اخرجني من حلق الضيق الى اوسع الطريق ۞ بك ادفع ما لا اطيق ۞ ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ۞اسالك اللهم بقدرتك التي حفظت بها يونس في بطن الحوت ۞ ورحمتك التي شفيت بها ايوب بعد الابتلاء ۞ ان لاتبق لي هما ولاحزنا ۞ ولاضيقا ولاسقما الا فرجته ۞ وان اصبحت بحزن فامسيني بفرح ۞ و ان نمت على ضيق فايقظني على فرج ۞ وان كنت بحاجه فلا تكلني إلى سواك ۞ وان تحفظني لمن يحبني

 

 

وتحفظلي احبتي ۞ اللهم انك لا تحمل نفساً فوق طاقتها ۞ فلا تحملني من كرب الحياة مالا طاقة لي به ۞ وباعد بيني وبين مصائب الدنيا ۞ وتقلب حوادثها كما باعدت بين المشرق والمغرب ۞ اللهم بشرني بالخير ۞ كما بشرت يعقوب بيوسف ۞ وبشرني بالفرح كما بشرت زكريا بيحيى ۞
وصلي اللهم وسلم على سيدنا محمد واله وصحبه اجمعين
الدعاء ده مفعوله سحري بيريح الروح والقلب
وقامت استعادة لتنزل لاسفل
علي السفرة
ماجده : جهزي الفطار لاليسار ي صفاء
صفاء : انا كنت طلعه لها
مفيش داعي ي داده
نظرو تجاه الصوت وجدو اليسار تنزل
ماجده : حمدالله علي سلامتك ي بنتي نزلتي ليه انتي لسه تعبانه
اليسار : انا الحمدلله كويسه وعشان استعد وارجع شقتي
ماجده : مستحيل ترجعي هناك تاني
*كان ايسر يتابع بصمت *
اليسار : انا مينفعش اقعد اكتر من كده انا لازم ارجع
مفيش رجوع الشقه دي تاني

 

 

اليسار : وانت بتكلم بصفتك ايه
وقف ايسر ووضع يده فى جيبه وهو يشاهد قد عادت الي قوتها وغرورها
ايسر : انتي الممرضه المسؤله عن والدتي فمن الطبيعي تكوني في المكان اللى هي فيه
اليسار : حضرتك مسؤول عن حاله والدتك بس مش مسؤول اعيش في ولا ب حياتي وبعدين مستحيل اكون عال علي حد
ماجده : انتي لايمكن تكوني عال علينا انتي واحده مننا
ايسر : انتي مشكلتك انه مش عايزه تكونى عال انا عندي الحل انتي ممكن تقعدي الـ5 شهور فتره العلاج هنا وبفلوسك يعني هتأجري الاوضه
لا شكر مستغنين علي عرضك انا هدور علي مكان تاني اسكن فيه
ماجده : طب انتي ممكن تقعدي الـ5 شهور دول وفي خلالهم دوري علي شقه تانيه لو ليه خاطر عندك توقفي ي بنتي انا هطمن عليكي كده هـــا قولتي ايه
نظرت لها ووجدت نظرت الخوف والحب في عينيها
وبعد كلمه بنتي دي ينفع اقول لا
فرح الجميع بموافقتها وب الاخص ايسر كان يشعر بسعاده وفرح لوجدها معه في نفس المكان
ف استأذن من ولدته وغادر
‌‌^_^^_^^_^^_^^_^^_^^_^^_^^
لو سمحت ابعد كده قله ادب وذوق
الحلوه رفعه حاجبها ومحدش عجبها
هــــــــــــــوب 👋
انت ازي تمسك ايدي وتقرب كده ي حيوان
بتضرب وبتشتمني وحيات امي لاوركي
گل يسير بسيارته في طريقه الي الشركه فوجد فتاه منتقبه ويوجد شخص يتعرض لها فذهب يساعدها
تو تو تو هو ماما مش قالت لك انه عيب تمد ايدك على واحده ست ولا ايه ولا هي مربتكش
وانت مالك اصلا
مالي ازي مهو لو امك مربتش يبقا طرحت امك اولي بيك

 

 

لا ده انت عايز تتربه
تعالي وانا اوريك التربيه واخد اللي فيه النصيب
انا مش عارفه اشكر حضرتك ازي
ولا شكرا ولا حاجه انا اصلا كنت عايز اروح الچم بس هو اجه لحد عندي
واخــــــــيرا ( تبسمت ذات النقاب )
نعم عن اذنك وشكرا علي مساعدتك.
هو انا قولت حاجه ادبهتلت خالص بس عليها عيون ماس
وصعد السياره وغادر المكان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جحيم الايسر)

‫2 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!