روايات

رواية اولادي والميراث الفصل الثالث 3 بقلم شهد أحمد

رواية اولادي والميراث الفصل الثالث 3 بقلم شهد أحمد

رواية اولادي والميراث البارت الثالث

رواية اولادي والميراث الجزء الثالث

رواية اولادي والميراث الحلقة الثالثة

كيان. كانت في الاوضه اللي جانبهم وكانت صحيه وسمعت كلام ابنها مع مراته وقالت لسه فيك الخير ي ادهم وطمر فيك تربيت امك فيك وبالنسبة لي مراتك ف انا هعملها درس ازاي تحترمني وعن طريق ابنها كريم
وقررت اني اعمل بمساعده كريم اني اقول ليه اني انا هدي الميراث بس الشخص اللي يستحقه من ولادي وده لما تكون أمه جايه علينا علشان تسمعنا بدون قصد وانا طبعا اكون قصده اني اسمعها كده وطبعا هيا هتغير معاملتها ليا بس انا طبعا هكون فاهمه حركتها وبعد ما اسبها كام يوم كده وتكون غيرت معاملتها معايا هديها درس وده هنشوفه بعدين.
وفي الصباح
جميله. قامت من النوم وصحت ادهم علشان يروح شغله علشان ميتأخرش
جميله. ادهم ادهم يلا قوم علشان تشوف شغلك
ادهم. طيب قايم اهو روحي جهزي الاكل وتصحي امي علشان تاكل معانا والأكل اللي تعمليه تعملي حساب امي معانا فاهمه ولا اقول تاني وسابها ومشي
جميله. بضيق طيب وراحت علشان تصحي كريم وكرمه و كمان أمه
جميله. حبيبي كريم يلا اصحي وراحت عنده وفضلت تصحي فيه هو وكرمه
كيان. خير ي بنتي بتصحيهم ليه انهارده اجازه مفيش مدرسه سبيهم يصحوا براحتهم
جميله. لا ي طنط هما متعودين على كده وبعدين علشان يفطروا وقالت بصوت عالي كرمه كريم خمس دقائق وتكونوا بره وسابتهم وطلعت والاولاد قاموا بسرعه علشان لو اتاخروا جميله ممكن تضربهم علشان عدم سمع الكلام
كيان. قوموا ي حبايب تيته وتعالوا عندي
كريم وكرمه راحوا عندها وكيان حضنتهم وقالت يلا ي ولاد علشان نطلع واخدتهم وطلعت
ادهم. تعالي ي امي اقعدي علشان نفطر يلا ي كريم يلا ي كرمه وكلهم قعدوا علشان يأكلوا وجميله كانت بتبص ل كيان بضيق وادهم لحظ كده قام من علي الاكل وقال أنا ماشي وراح باس رأس أمه واديها وقال ل جميله امي في عيونك ي جميله لحد ما ارجع ولو طلبت منك اي حاجه تجبيها مفهوم
جميله. بضيق طيب وسابهم ومشي
كيان. هااا حبايب تيته الحلوين هيعملوا اي دلوقتي
جميله. هيروحوا علشان يرتبوا مكان ما ناموا
كيان. بس دول اطفال لسه
جميله. متشغليش بالك ي طنط انا معلمه اولادي علي كده يلا ي كريم خود اختك وروح رتب الاوضه
كريم. حاضر ي ماما وخد أخته وراح يرتب الاوضه
جميله. راحت علشان ترتب الاوضه بتاعتها هيا وادهم
وكيان. دخلت عند كريم وكرمه وقالت اساعدكم ي ولاد
كريم. لا ي تيته اقعدي انتي واحنا هنعمل كل حاجه صح ي كرمه
كرمه. صح ي كريم ورتبوا وكل حاجه وكيان قالت ل كرمه تروح تجيب مايه علشان تشرب وفي الوقت ده كانت جميله خلصت ترتيب وقالت تروح تشوف الاولاد عملوا اي وهيا رايحه وقفت بره الاوضه وسمعت وهيا كيان بتقول ل كريم
كيان. تعرف ي كريم انا جيت هنا ليه
كريم. لي ي تيته
كيان. اول حاجه علشان اشوفك انت واختك وعلشان اشوف ابني لانه مش بيسأل عني وعلشان سبب مهم كمان
جميله. كانت هتدخل بس وقفت لما سمعت كيان بتقول انها جات علشان بسبب مهم
كريم. سبب اي ده ي تيته
كيان. ولما اتاكدت أن جميله وقفه قالت علشان أختبر ابوك
كريم. انا مش فاهم حاجه تختبريه في اي
كيان. بص ي كريم هو مش ابوك بس اللي هختبره انا هختبر عمك عمر ،،، حسام كمان وبختبرهم علشان اللي يستحق هو ده اللي انا هديله الميراث واللي مش هيستحق مش هياخد حاجه وده سر ي كريم متقولش لحد ولا ل ابوك ولا ل امك ماشي ي حبيبي
كريم. ماشي ي تيته كرمه عوقت هروح اشوفها
كيان. ماشي وهو كريم طالع قابل أمه
جميله. رايح فين ي كريم وفين كرمه
كريم. بتجيب مايه علشان تيته تشرب
جميله. طيب وكانت هتدخل عند كيان بس قالت لا وراحت عند اوضتها وقعدت وبينها وبين نفسها قالت بقا انتي جايه علشان كده انا لازم أبين قدمها اني حلوه واعملها احسن معامله حتي احسن من زوجه عمر وحسام علشان ناخد احنا الميراث والفلوس انا و ولادي أحق بالفلوس دي وقامت وهيا رسمه ابتسامه وراحت تعمل فراخ مشويه ،،،، محشي ،،،، ملوخيه ،،،، صنيه بطاطس
هيا بتعمل الاكل كيان راحت عندها وقالت اساعدك ي بنتي
جميله. كانت هتقول ايوه بس اتراجعت وافتكرت لأنها لازم تبين انها حلوه وعلشان الميراث فقالت ل كيان لا ي طنط روحي اقعدي مع كريم وكرمه عقبال ما اخلص الاكل
كيان. متاكده انك مش عايزه مساعده
جميله. ايوه
كيان. ماشي ي بنتي وسابتها وراحت عند كريم وكرمه وكده عرفت أنه مرات ابنها بتعمل كده علشان الفلوس والميراث وسابتها وراحت عند كريم وكرمه وشافتهم وهما قاعدين بيلعبوا وهيا قعدت تلعب معاهم لحد ما كرمه قالت تيته
كيان. ي عيون تيته عايزه اي
كرمه. احكيلي حكايه
كريم. وانا كمان
كيان. طيب تعالوا ونيمت،هم علي رجلها وبدءت أنها تحكي ليهم قصه الاميره والاولاد كانوا مبسوطين وهما بيسمعوا الحكايه وفي آخر الحكايه ناموا كيان فضلت ططبطب عليهم وبعد وقت جميله خالصت الاكل اللي كانت بتعمله وراحت علشان تشوف كيان بتعمل اي مع الاولاد ولما دخلت لقت كريم وكرمه نايمين علي رجل كيان
جميله. اي ده كريم وكرمه انتوا نمتوا لي ومش بتذاكروا
كيان. سبيهم نايمين كنت بحكي ليهم قصه وناموا يبقا يذكروا بعدين
جميله. بس ي طنط ده وقت المذاكره وده الوقت اللي بكون فاضيه فيه علشان اذاكر ليهم
كيان. خلاص روحي انتي ولما يصحوا انا هذاكر ليهم
جميله. بأستغراب انتي
كيان. اه انا وانا اللي كنت بذاكر ل جوزك لحد ما طلعته مهندس وكنت بذاكر كمان ل اخواته وطلعت واحد ظابط والتاني محامي وفجاه ادهم كان خلص شغله وجاه
ادهم. عامله ايه ي امي
كيان. الحمد لله ي ابني
ادهم. في حد زعلك ولا اي
كيان. لا ابدا مفيش حاجه
ادهم.جميله روحي جهزي الاكل عقبال ما اغير هد،،ومي
جميله. طيب وراحت علشان تحط الاكل وهيا بتعمل بقا كده ي ادهم نسيت مراتك علشان امك ده انت حتي مقولتش انتي عامله ايه ي جميله وفجاه وهيا بتحط الاكل
ادهم. جميله عامله ايه
جميله. لسه فاكر جميله ي ادهم انت نستني من ساعه ما امك جات هنا
ادهم. تاني ي جميله هتقوليلي امك ومش امك جهزي الاكل وسابها وطلع
جميله. حطت الاكل ونادت عليهم وقعدوا يأكلوا
وهما بيأكلوا جميله عطت ل كيان نصبها من الفراخ وفضلت تحط قدامها الاكل وتقول كولي ي طنط
ادهم. فرح أنه جميله بدءت تغير معاملتها مع أمه وقال بصوت واطي ل جميله تسلميلي ي حبيبتي
جميله. ابتسمت بس وقالت بينها وبين نفسها ده علشان الميراث بس ولولا كده مكنتش عبرتها وكنت خلتها تروح وتعمل الاكل معايا بس يلا خليها تدلع علشان تشوفنا احنا اللي أحق بالميراث وقالت عايزه حاجه ي طنط اجبهالك
كيان. لا ي بنتي تسلمي وانت ي كريم انت وكرمه كولوا كويس علشان تقوموا تذكروا
كريم وكرمه. حاضر ي تيته وبعد الاكل كيان ذكرت ل كريم وكرمه وبقوا مبسوطين اووي بوجود كيان
وعدا كذا يوم وجميله كانت غيرت معاملتها مع كيان وبتعاملها حلو وادهم بقا مبسوط أن جميله بتعامل أمه حلو وفي يوم كيان قالت ل كريم أنه هيا عايزه منه انهم يعملوا تمثيليه قدام جميله
كريم. واوو انا بعرف امثل كويس
كيان. اكيد حفيدي الحلو شاطر هديك دور وتمثله قدام امك ولو عملته حلو هحكيلك حكايه
كريم. واوو قولي وانا هعمل حلو
كيان. اسمع واحنا قاعدين كلنا مع بعض هتقول ل امك ماما تعرفي انا لما اكبر واتجوز مش هاجي عندك انا ومراتي و ولادي زي ما انتي عملتي مع تيته كيان اتفقنا ي كريم
كريم. ماشي ي تيته
وجاء الوقت اللي كلهم قاعدين مع بعض فيه وكريم راح قدام أمه وقال ماما
جميله. ي نعم
كريم. تعرفي انا لما اتجوز مش هاجي عندك ولا انا ولا مراتي وكمان لما يكون عندي ولاد مش هجبهم عندك
جميله. بعصبية كريم انت بتقول اي انا امك هو اي اللي مش هاجي عندك ده جزائي بعد ما هكبرك واعلمك
كريم. ما انتي عملتي كده مع تيته انتي وبابا يعني ده جزائها أنها كبرته وعلمته وكمان اتجوزك
ادهم. بص ل ابنه وقال هو معاه حق ي جميله لانه كما تدين تدان يعني زي ما عملنا ولادنا هيعملوا زينا وزي ما انتي بتعملي امي مرات ابنك في المستقبل هتعملك كده
جميله. لا لا مستحيل ده انا اكسر رقبتها ومش هخليها دقيقه وحده علي ذمه ابني
كيان. يعني اكسر رقبتك ي جميله واخلي ابني يطلق،،ك انتي فاكره أنه معملتك الحلوه اللي ظهرت ليا فجاه دي حقيقه انتي عملتي كل ده علشان سمعتي وانا بقول ل كريم أنه هدي الميراث بس الشخص اللي يستحقه من ولادي علشان كده غيرتي معملتك معايا وهو انا يعني كنت عملت ليكي اي ده انا زي امك يعني
ادهم. بص ل جميله وقال صح الكلام ده ي جميله
جميله. بصت ل ادهم وكيان وكانت ساكته
ادهم. يبقا انتي اللي اخترتي ي جميله انا قولتلك لو فضلتي كده يبقا انتي اللي تمشي يلا روحي لما حاجاتك وامشي وهطلقك ي جميله
كيان. اهدي ي ابني متخربش بيتك بسببي انا مش هعيش ليك العمر كله انا خلاص في اخر ايامي
ادهم. بعد الشر عليكي ي امي وراح باس اديها
جميله. ب اسف وندم انا اسفه ي طنط حقك عليا انا غلطت في حقك سامحيني انا مكنش لازم اعملك كده انتي زي امي وبعدين أنا هعملك كويس علشان زي ما قال ادهم كما تدين تدان وانا مش عايزه مرات ابني في المستقبل تعمل فيا كده انا اسفه
كيان. خلاص ي بنتي انا سمحتك المهم تتعلمي من غلطتك وبالنسبة لي الميراث انا كنت بشوفك بس هتتصرفي ازاي وانتي عارفه الباقي واللي عملتيه
جميله. انا اسفه ي طنط
كيان. خلاص حصل خير وانت ي ادهم خلي بالك من مراتك و ولادك ويبقا اسال عليا من وقت ل التاني وانا همشي
جميله. لا ي طنط خليكي معانا صدقيني هعملك حلو انا اتعلمت من غلطي
كيان. عارفه ي بنتي بس انا لازم ارجع بيتي وكمان اشوف عمر وحسام كمان
ادهم. ي امي بس
كيان. مفيش بس ولا حاجه وسلمت عليهم وعلي كريم وكرمه وقالت ليهم يبقا قولوا ل ابوك وامك انكم عايزين تاجوا تشوفوني
كريم. هتسبينا ي تيته احنا بنحبك اووي متسبناش
كيان. مش هسبكم هاجي تاني وانتوا هتاجوا عندي صح ي كرمه
كرمه. اكيد ي تيته و ودعتهم واخدت حاجاتها ومشيت وبعد ما مشيت جميله. ادهم انا اسفه حقك عليا
ادهم. خلاص ي جميله المهم تكوني اتعلمتي
جميله. اتعلمت ي ادهم ،،،،، ادهم اخد مراته و ولاده في حض،،نه
وبعدين كيان قالت بدل ما ترجع البيت تروح عند ابنها عمر واول ما وصلت حصل ،،،،،،،،،،.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اولادي والميراث)

اترك رد

error: Content is protected !!