روايات

رواية عهد الفصل الأول 1 بقلم ميرفت السيد

رواية عهد الفصل الأول 1 بقلم ميرفت السيد

رواية عهد البارت الأول

رواية عهد الجزء الأول

رواية عهد الحلقة الأولى

: طلقني
يونس_نعم انتي راجعه عشان تطلقي
عهد بهدوء: اه بصراحة انا اتخطبت
يونس بعصبية_انتي مجنونة ياعهد الي هو ازاي تتخطبي وانتي مراتي
عهد وهي تغادر: اسمع ياابن عمي انا اصلا بعد. كل السنين دي نسيت انك. جوزي لولا ماما فكرتني وانا باتصل اعزمها على فرحي انا اقدر اخلعك بس عشان القرابة والعشرة الي كانت بيننا عاوزاك انت تطلقني بكل هدوء
يونس وهو يجذبها من ذراعها ويغلق الباب ويمنعها من المغادرة: بصي بقى يابنت عمي لا طلاق ولا خلع انا سيبتك تسافري وتشتغلي عشان تنسي الي فات وتعرفي اني…..
: انك إيه إنك اتجوزتني صغيرة وبهدلتني
انك. حرمتني اكمل تعليمي ولما حسيت اني هاسيبك افرجت عني راميني 5 سنين كنت فاكرني هارجعلك تاني بعد الي شوفته منك
وجذبت يدها منه: اوعى سيب ايدي انا مش عهد بتاعة زمان ولا انت نسيت انا اقدر اعمل ايه
وخرجت ركبت سيارتها بسرعة وانطلقت بها
ارتمى يونس على المقعد وهو يتذكر كل ماحدث بينهما
وقال لنفسه: هو انا اصلا نسيتك عشان افتكرك
انا عايش على ذكرياتي معاكي وعلى امل ترجعي وتفهمي اني غلطت بحقك بس صلحت غلطتي
وبعدها قام سحب مفاتيح عربيته وقال بعصبية: لا ياعهد مش هاسيبك تضيعي تاني مني ورايحة تتخطبي دة انا اقتل… ك واقت.. له

 

بقلم مرفت السيد
♡عهد♡
خرجت من بيتنا قصدي الي كان بيتنا وانا مرعوبة ليونس يمنعني اتظاهرت بالقوة
الحقيقة اني لسة بخاف منه
سوقت عربيتي بسرعة كنت متجهة لبيت اهلي وكأني رايحة السجن برجلي من ساعة مارجعت الفيوم وانا مخنوقة مليش حد يفهمني او يحس بيا ظلموني كلهم وبعد. ماقربت اتعافى افتكرت كل الي فات
اتجوزته وانا مراهقة كان ابن عمي الي اتربينا سوا وكنت شقية وكل مصيبة يداري عليا فيها
كان نفسي اكمل تعليمي واشتغل بالأزياء، بعد ماخلصت الثانوي ونجحت مروحة عشان افرح بابا زماما واخويا هادي الي وقتها كان بكلية طب واختي رحاب الي كانت متجوزه علاء ابن عمتي مريم ومكملتش تعليمها
اتفاجئت ببابا وماما وعمي خطبوني ليونس
حاولت اتكلم طيب وحلم حياتي ادوني فرصة اكمل تعليمي ولاخياة لمن تنادي
لجئت لبابا كان رده: انا وعمك متشاركين بالارض وماله يونس مش دة صاحبك وبتحبوا بعض من صغركم هايخاف عليكي واهو مهندس قد الدنيا هي كلمة جوازك. منه بعد 6 شهور
روحت لاخويا: البنت مسيرها للجواز ياعهد ويونس بيحبك دة كان بيتقتل ضرب من صغره بسبب شقاوتك فاكرة لما ولعتي بزريبة شيخ البلد عشان زعقلك وانتي بتلعبي بالطوب وخلى بابا يضربك وروحتي انتقمتي وبدون. ماتقصدي النار كبرت ويونس، شالها عنك اسمعي مني

 

: انت الي بكلية طب بالعقلية دي
_انا اخوكي وعارف مصلحتك اتجوزيه وكملي تعليمك وانتي في بيته
: لا والله ولا عشان بتحب قمر اخته كنت فاكراك سندي
وسيبته ومشيت
مكانش في حل غير اني اروحله هو عند الشجرة الكبيرة مكان ماكنا بنتقابل وبنلعب وننام في الارض ونتفرج على النجوم سوا ونطلع الشجرة ونستخبى من صحابنا
روحت لقيته قاعد. لوحده
يونس
: عهد تعالي
قعدت جنبه: ليه يايونس عاوز تحرمني من تحقيق احلامي
: حققيها وانتي معايا
انا لسة صغيرة لحد الاجازة الي فاتت كنا بنلعب سوا انت زي هادي
: لأ انتي كبرتي وبقيتي عروسة وانا مش زي هادي انا بحبكك وانتي كمان بتحبيني وعاوزك ليا

 

انا لما كنت بتقولي بحبك كنت بقولك وانا كمان لأني فعلا بحبك كأخ وحتى لو هافكر فيك. كزوج مش دلوقتي لو بجد بتحبني سيبني تكمل تعليمي قولهم كدة
: لأ احنا هانتجوز وبعدين اشوف حماية تعليمك دي
يونس انت اتغيرت
مسك ايدي بعنف: ايوة عشان خلاص مش قادر اصبر او استنى انتي تربيتي بتاعتي فاهمة
شديت ايديا وجريت وانا باعيط وبقوله: باكرهك انا باكرهك
واتجوزته غضب عني انا كنت 17 سنة
وهو 24
كان بيغير عليا من الهوا وراني الويل اتحبست في بيته كان حنين وقت العلاقة فقط غير كدة لأ تعبت 3 سنين حتى بيت ابويا مش بروحله
لحد. ماحصل الي غير حياتنا 180 درجة

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عهد)

اترك رد

error: Content is protected !!