روايات

رواية صدفه خيرا من الف معاد الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية صدفه خيرا من الف معاد الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية صدفه خيرا من الف معاد البارت الثالث

رواية صدفه خيرا من الف معاد الجزء الثالث

رواية صدفه خيرا من الف معاد الحلقة الثالثة

انا صبرت كتير اوي عاوز اتجوزك بقي
ضحكت بسخريه
تتجوزني اي بس يادكتور هيثم هو احنا مش من اولي جامعه قفلنا السيره ديه
بس انتي عارفه اني لسه بحبك انا من ساعه ما شوفتك وانا حبيتك
الكلام خلص يادكتور عن اذنك
شدت سيلين من ايديها ولسه بيتحركوا قال هيثم
لو روحت عند الحجه ورفضيني تاني هسقطت وهخليكي متطلعيش من الجامعه ديه
رجعت بصتله تاني بس لاحظت انو عمرو كان معدي وبيضحك للدكاتره التانيين فقالت وهي سرحانه
سقطني انا اصلا بحب الجامعه وعيون الجامعه وضحكه الجامعه
ف عشان كده لو سمحت متنجحنيش وخليني افضل هنا
دكتور هيثم لو سمحت لو سقطت ريناد سقطني انا كمان عشان صحاب بقي وكده ماشي
سلام
…………….
في البيت عند ريناد
ده دكتور رخم مش بيفهم بالذوق والله
بس والله ياسيلين انو لو كلمني تاني هضربه
انتي هبله عيب بابت
غمزت لها
بس اي ها هي الجامعه كانت معديه ولا اي
ضحكت وقالت
ايوه وكانت بتضحك كمان
ربنا يكون في عونك انتي بجد واقعه خالص يابنتي ده من اول ما دخل لنا في اولي وانت اعجبتي بيه
مين بيتكلم طب ده انتي اكتر واحده عارفه الحب من اول نظره
طب كفايه كلام بقي وياله نذاكر لسه قدامنا مستقبل عوزين نخلص صيدله بقي
ايوه ياسيلو احنا في كليه صيدله جامعه عين شمس فا لازم نجتهد يختي عشان نتخرج بقي لاني زهقت ونفسي الغي رحلتشييي
ضحكوا وذاكروا
خلصوا مذاكره المحاضرات وروحت سيلين بيتها
………….. عند مراد
ازيك ياحجه اخبارك
الحمدلله ياحبيبي
بابا بقي عامل اي دلوقتي معرفتش اروحله النهارده من ضغط الشغل
احسن ياابني انا بكره هروح ابات معاه مش قادره استريح في البيت وحته من روحي في المستشفي
باس دماغها وقال
صدقيني هيبقي كويس باذن الله
صح يامراد خالتك واسراء واسر جايين بكره
وهيقعدوا فتره هنا عشان بيجددوا البيت من اول وجديد
اتكلم بفرحه
تمام يجوا
فرحان طبعا الشله هتتجمع
…………….
عند عمرو
يوه يازينب قولتك ملكيش كلام معايا
انا اسفه ياابيه صدقني مش هعمل كده تاني
لا وانا مش قابل اسفك
اتكلمت بعياط
ابيه انا مليش غيرك ونبي متحرمنيش من الكلام معاك
انتي غلطتي ولازم تتعاقبي خلص الكلام ياله بره
روحي علي اوضتك نامي ياله
مشيت وهي مدايقه اوي من نفسها
………………..
بقالي ساعه برن عليكي اصحي ياله
اتكلمت بنوم
اي ياسيلين لسه بدري
بدري اي يما انجزي ورانا محاضرات
اوف حاضر ماهو عشان اول محاضره لدكتور مراد هتقرفينا بقي
اخرصي ١٠دقايق وهرن عليكي تكوني جهزتي انتي فاهمه ياما والله ياريناد اجي اجيبك من قفاكي
اوف كتك نيله انتي والتقيل بتاعك ده قايمه اقفلي
…………………
كانت ماشيه بتجري
اتاخرنا منك لله ياريناد الكلب
انا مظبتش شعري عدل منك لله ياسيلين يقولوا عليا منكوشه
دخلوا وقعدوا
خدت ريناد نفس
اوف الحمدلله وصلنا قبل مايدخل يااما الله واعلم كنتي هتعملي فيا اي
والله ياريناد محد كان هيسلكك من ايدي
هش اسكتي دخل اهو
ازيكوا ياشباب انا اول مره هكون معاكوا وهدرسلكوا انا كنت في جامعه******
المهم
انا عاوز اقول حاجه
انا من تلت سنين كنت قاعد مكانك كده وفي نفس الجامعه وحد من الدكاتره المشرفين قالولي المعلومات اللي هقولهالكم ديه ان شاءلله
المهم عشان نبدا علي نور كده
مش عاوز تاخير ده واحد
ثانيا ممنوع الكلام وانا بشرح انا عندي عين ورا وبشوف انتوا فاهمين
ضحكوا وقالوا فاهمين
ثالثا اللي مش فاهم حاجه يقوم ويقول مش فاهم
اتكلم واحد وقال
هو احنا في حضانه يادكتور
الكل ضحك تاني
بسسس
بصلهم بتحذير
رابعا بقا والاهم
مش عاوز واحد زي الظريف ده يستتظرف ها فاهمين ياما هيطرد
زقت سيلين ريناد في دراعها وقالت بحماس
الله شايفه ليه هيبه ازاي
ضحكت ريناد بخفوت
وبعد ساعتين
خلصت المحاضره
والكل خرج
سيلين انا راحه ادي لعمرو المحاضرات اللي سجلتها
ماشي يادحو روحي هستناكي متتاخريش
………….
راحت وسمعت مراد وهو بيتكلم مع عمرو علي حاله ابوه وعلي خالتو وعيالها فاادت لعمرو المحاضرات وجريت علي سيلين
سيلين سيلين
في اي يابت بتنهجي كده ليه
عشان جيالك جري
في اي
كانت بتاخد نفاسها وبتقولها
بنت خالت مراد هتروح تقعد عنده في البيت
اتكلمت بغيظ
اي وهي تروح عنده ليه
معرفش هتعملي اي
ضحكت بخبث
هتعرفي
كملوا اليوم عادي
واتخنقوا مع شله بنات مستفزين كده وروحوا
في المساء دخل عمار عن سيلين
مش هتبطلي دح بقي
مش فضيالك عاوز اي
اقفلي المذاكره وتعالي ياله عشان ناكل
طب لحظه اخر حاجه بكتبها
ياله شدها وضحكوا وخرجوا عشان يتعشوا
………
منوره ياخالتي
بنورك ياابت اختي اومال فين ناهد
مع بابا في المستشفي هتفضل معاه لحد ما يرجع لينا بالسلامه بس هتيجي كل يوم الصبح
دخل اسر هو واسراء اللي كانوا بيجيبوا الشنط
كل ديه شنط ياامي ليه هنعيش معاهم
ضحك مراد
هدومكوا اعمل اي يعني انا غلطانه يااسر بيه
مراد
اسر ابو الصحاب
عامل اي ياصحبي
كلوا تمام يازميل
غمزله
اي معندكش مزه لصحبك
طب احترم اني بغير وواقفه يعني
ضربها علي قفاها
بس يابت اتنين اخوات بيتكلوا بتحشري نفسك ليه
خلاص ياولاد ياله ادخلوا
شايف خالتك يامراد حاسس كده انها مش طيقانا
قالت اسراء
حاسس مش متاكد
قال مراد
يااااه ياصحاب بقالنا كتير متجمعناش سوا
اه والله ياميراد
بس يابت اسمي مراد
هدي اعصابك ياابو المراريد ايه بهزر معاك
نط اسر علي الكنبه وقال بمرح
هنرجع شله الثلاثي المرح
اتكلموا كلهم في صوت واحد
الذي لاييأس
……………
في اليوم التالي صحيوا راحوا الجامعه وكان ناقص محاضره
ريناد دكتور عمرو
شباب انا عارف انو كده ناقص لكوا محاضره وهي محاضره دكتور مراد بس هو قال هيديها عنده في البيت
فا اتجهزوا ياله عشان تروحوا
ضحكت سيلين بخبث
هتبدا الخطه b يارينو
معاك ياصحبي ياله قومي
راحوا وخدوا المحاضره ومشيوا
سيلين كانت مدايقه لانها مشفتش بنت خالته
بعد نص ساعه رجع اسر واسراء البيت
لا بجد اخر مره انزل معاكي في حته هو انا السواق اللي امك جبتهولك انا زهقت
اتكلم بتقليد اسراء
كل شويه يااسوري تعالي وصلني عند صحبتي
يااسوري تعالي خدني من عندي صحبتي
يااسوري تعالي معايا هشتري هدوم
اي موراكيش غير اسر
اتكلمت بعصبيه خفيفه
ما هو انت اخويا اطلب من مين انا يعني
اطلبي مني انا يااسراء ما انا اخوكي بردو
ايوه ابو المراريد اللي مليش غيره
…………
لف وارجع يااسطا
ليه ياانسه
لف بس هو انا هبرالك
اي ياسيلين هيرجع ليه
نسيت موبايلي
غبيه كل حجاتك كده منسيه
بعد شويه وقت
خلاص يسطا علي جنب اي مكمل فين
الحساب ٤٠ياانسه
ليه ان شاء الله
جايبنا من اسكندريه ولا اي
معاها حق ايوه في اي ليه ٤٠جنيه
اومال لو كنا راكبين تاكسي كنت هتقولنا كام ١٠٠
ايوه ياريناد اديله
والله ماانا عارف بيت كبير زي ده، ده يعتبر ڤله هيدخلكوا عنده ازي يابخله
خد ٢٠جنيه وامشي احسلك انت مالك اصلا
اتحرك بالتوكتوك وقال بصوت عالي
ناس بخله
طب واما اجري وراه
خلاص ياسيلوا هدي اعصابك
ياله
خبطت سيلين
قوم يا اسر افتح
متقومي انتي اي اتكسحتي
بحط منكير
فين ابو المراريد يفتح
فوق في اوضته
انا هقوم افتح لحسن هيكسر الباب اللي بيخبط
فتح اسر الباب
وصفر وقال
اوبااا مزه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صدفه خيرا من الف معاد)

اترك رد

error: Content is protected !!