Uncategorized

رواية بكامل قواي العقلية الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم أميرة أسامة

 رواية بكامل قواي العقلية الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم أميرة أسامة
رواية بكامل قواي العقلية الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم أميرة أسامة

رواية بكامل قواي العقلية الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم أميرة أسامة

حياتنا تشبه الدايره….بنفضل نمشي فيها لاكن احنا فالحقيقه بندور مش بنمشي في اللي بيلف وبيسعي انه يغير شكل دايرته وبيقدر يغيرها … وفي اللي بيفضل يلف حوالين نفسه تايهه مش عارف عايز تيه بيرجع  لنفس النقطه اللي بدأ منها ويلف تاني فنفس الدايره من غير اي تغيير….
وفي اللي الدايره دي بتتغير عليه من غير ما يحاول او حتي يبذل مجهود عشان يغيرها ومش شايل هم للدنيا….
وفي بقي أصعب من كل ده اللي بيحاول وبيسعي وبيبذل مجهود اللي بيفكر ومش تايهه
اللي عارف هو عايز ايه….وبالرغم من كل ده….دايرته بتتقفل عليه وبتتحول لتروس.. بتفرم في عضمه مع كل خطوه بيخطيها…..
الدايره دي شبه الدنيا 
بتضحك لناس…
بتزعل ناس…
بتتوه ناس..
وبتفرم ناس…
غريبه…الدنيا ????
………………
وصل دياب…الموقع واول ما وصل عند الباب…كان حواليه رجاله ضخمه وشكلهم يرعب…ويقبض القلب….
دياب…وقف ادام البوابه وقفو فتشوه…وبعد كده خدوه جوه لميناش..
وصل اخيرا جوه….
ميناش….مرحبا…بالبطل.
دياب…اين…لمار..
ميناش….وهو بيضحك بصوت عالي….تريد لمار ام مايا..
دياب….اين لمار…
ميناش….انتظرتك كثيرا كمت اشك أنك ستأتي ولاكن واضح ان لمار غاليه عندك مثلما توقعت..
دياب…..وتأكدت …اين هي أذن 
ميناش….شاور…لوحد من الرجاله بعينه يجيبها…
ثواني…ودخل بيها رجلين ضاخمين جدا وهي مش باينه وسطهم…
لمار……بدموع…ديااااب.
دياب…..لسه هيجري عليها…لماار.
ميناش…..سحب هو والرجاله اللي معاهم السلاح وجزء منه وجهه في راس لمار وجزء منه في راس دياب..
ميناش…قف مكانك لاتتحرك…
وقف دياب..عشان لمار…
دياب…اتركها ميناش…هي ليس لها ذنب.
خذني مكانها…
لمار…لا ..لا تسمع له سيد ميناش ارجوك…انت تحتاج لي انا…..
دياب.انا كده كده هموت ارجوك اسكت.
دياب…لماااااار.اسكتي.
ميناش….اريد ان اعترفلكم بسر….تعرفون انني متأثر جدا لأجلكم. اممممم قصه حب…مثيره للاهتمام..كلآ منكم يريد ان يضحي.من اجل الاخر….ولكن للاسف انا لا اريد منكم سوا شخص واحد فقط….
وحتي اقرر من منكم سوف يظل معي..
احب ان اقول لكم شئ هام….
لمار….انتي فتاه صغيره وللاسف وقعتي تحت يد المخابرات المصريه واستغلوكي…حتي يصلو لي…ويعرفون من هو المجند منهم……انا اشفق عليكي لمار استغلو الشبه بينك وبين مايا….ولكن لا يعلمون ان كل هذا تم…بتخطيط وتدبير .من الموساد…اغبياء لا يعرفون ان مايا قتلت علي ايدينا…ظنو انها قتلت لسبب.شخصي وهذا إن دل يدل علي ذكاء الاسرائيلين وغباء المصريين… لقد وهمناعم اننا لا نعلم مكان مايا…ولذا قررنا قتلها في بلدها….حتي نبعد الشك ..وهمناهم اننا سنجن حتي نعثر عليها..ونكمل مسيرتنا…فالبدايه…انتي لم تكوني هدفنا.حتي بعد ان وصلتنا اخبار..بانهم جندوكي لحسابهم ضدنا. بدأو بتدريبك..وتجهيزك حتي تصلي لمستوي مايا..ولكن. كانت النقطه الحاسمه كيف سيوصلو بينك وبيننا…ولكن المثير للاهتمام…ان الموبايل تم تهكيره…وهذا صعب بل مستحيل…فاجهزه الموساد جميعا…مؤمنه بنظام خاص يصعب علي اي شخص فكها….ووقت ما تم تشفير الموبايل…وردتنا معلومات ان القطه الصغيره هي التي اخترقت اقوي نظام تشفير …عجز امامه جميع مهندسين الالكترونيات….في جهاز المخابرات المصري….ووقتها اصبحتي هدفنا السمين يالمار…الذي سعينا كثير ان نحققه…وها انتي الان بين يدي الموساد…
اما…انت…سيد دياب….يمكن ان تكون رجل…قوي …ذكي..مخلص لعمله…مثقف..قادر..علي اي صعاب….عندك مخزون هائل من المعارف ..خصوصا المعارف السياسيه…الكبيره….واكتشفت الان انك رجل عاشق بدرجه اكبر…وايضا اعرف انك رجل لك كلمه مسموعه رغم صغر سنك…لدرجه انك صممت ان لمار لم تقابل چاك….وكل ما امرت به نفذوه بالحرف…..نعمممم لقد نسيت…وهمتم چاك…انه شرب كميه كبيره من الكحول وهو وهمكم انه تأثر..چاك.  افرغ محتويات الزجاجه….وتناول حبايه من المنوم حتي ينام ويقنعكم انه سكران وزرع كاميرا صغيره في الغرفه.. حتي يري ما حصل في الغرفه اثناء نومه…وكان من ضمن المفاجآت الغير معروفه لدينا…هو زرع المايك…والدليل ان چاك…لم يظهر حتي الان ولم تسمعمو من خلال المايك اي شئ…
حتي….وجودك انت ولمار مع بعض في شقه مايا كان مسموع صوت وصوره…صحيح…نحن لم نكتفي من الكاميرا التي كانت في غرفت مايا والتي اكتشفتوها….ظننتم انكم وهمتونا بأقامه علاقه .لا تعلمو ان الغرفه كامله حتي مكان نومكم كان متوصل باجهزه صوتيه….
صحيح…لمار….هذا الرجل يحبك…فالرجل الذي يقع تحت تأثير امرأه مثلك وفي سرير واحد يجمعهم ويستطيع ان يتحمل ويكبت رغبته. فهو رجل عاشق…ويحب من قلبه.
ضحك….ميناش بكل قوته غريب امركم ايها المصرين…تعتقدون انكم اذكياء….ولكن انتم اغبياء ضعفاء…
لا تريدون ان تعترفو بقوه وذكاء اسرائيل…تتكبرون علي الاعتراف…كان من الممكن ان تكون خطه…في منتهي الذكاء….لاكن نحن سبقناكم منذ بدايه الخطه ونحن معكم خطوه بخطوه….وهذا الفضل يعود الي 
دخل عز الدين فالوقت ده…..
ميناش….اهم عميل معنا…عز الدين والي….صحيح دون وجوده كان من الممكن ان ننهزم….
دياب…..باصص لعز دين بأرف..
فالوقت ده…كانت الرجاله بتزرع قنابل في كل مكان فالموقع….واي حد يقابلوه منهم يكسرو رقبته علي طول….
كانو بيكسرو اي كاميرات تقابلهم عشان يقدرو يتحركو…
واخيرا…..وصلو للغرفه اللي محتجز فيها….اهم الرموز المصريه…
وتم تأمينهم بالكامل لحد ما قدرو يخرجوهم بسرعه من المكان… ولكن لمار مكانتش معاهم…
………. . فالخارج عند يوسف
يوسف…ياحاتم باشا انا خرجت…
مساعد رئيس الوزرا…
ووزيره البيئه.
ولواء اركان حرب..
ومشيو مع الرجاله اللي معانا هنا وهيتم تأمينهم بالكامل لحد ما يخرجو من هنا خالص….لاكن لمار ودياب لسه جوه…والوقت المحدد اشتغل من دقيقتين بالظبط…لازم يخرجو قبل التفجير…احنا لازم نتعامل فورا..
حاتم…..يوسف…دياب ولمار في حمايتك انت والرجاله لازم يطلعو بخير لازم ترجعهم مصر من غير اي غلطه…
دياب..ولمار امانه في رقبتك يا يوسف..ولو حتي ماتو جثثهم ترجع انت فاهم.
يوسف…بتأثر من ملامه…مفهوم ياباشا اطمن مش راجع غير بيهم…
حاتم…لا اله الا الله.
يوسف..محمد رسول الله
……..
قفل يوسف…وفضل يكلم الرجاله ويوزعهم بسرعه علي جميع انحاء الموقع اللي كان عباره عن مكان في مكان معدوم من البشر وتحت الارض…ومتحاوط بالبحر…
……
ميناش…..دخل اتنين من رجاله ميناش… وكلموه في ودنه براحه..
ضحك ميناش….وبص لدياب….كنت اثق انك لست بمفردك…ولكن لا يهم…
صحيح…تكلمت كثيرا ونسيت ان اقول من اختار….ولكن اظن ان كلامي كان واضح من البدايه….سيد دياب…..للاسف انت لم تكمل معي الرحله…عفوا رحلتك انتهت….فالمار هي هدفي الاول والاخير…
لمار…بصريخ….لا لا ارجوك اتركه  وخذني انا موافقه ارجوك..
ميناش ..للاسف لمار..هو لا يفيد معي بشئ يمكن ان يكون خساره كبيره لبلده…ولاكن وجوده معي ليس مكسب فالمكسب الحقيقي هو انتي صغيرتي….
ميناش….بص للرجاله وراح ناحيه لمار مسكها من ايدها…وشاور لاتنين من الرجاله…..تخلصو منه..
لماار…بصريخ…ارجوووك لا دياااااااب ديااااااب لا..
ميناش..وقف….دياب….صحيح…احب ان اقول لك سر قوي يثبت انكم اغبياء حقااااااااا….
مايا ليست جسوسه او عميله…
دياب….لمار..????????????????????
ميناش…..مايا…..بريئه من تهمتها بخيانه مصر…وقتلت من اجل مصر…
حقاااااا اغبياء….
خرج ميناش….مع اتنين من رجالته ومع عز الدين وهما بيأمنو خروجه…وفضل دياب مع اتنين من رجاله ميناش…
………..
اما فالخارج…كان ميناش حاطط المسدس علي دماغ لمار وماشيين بيها…
وهنا شافهم الرجاله المصريه…وفضلو يتبادلو اطلاق النار…
اتصاب عز الدين في رجله…ودراعه….كانو حريصين علي انهم يشلو حركته لاكن ميموتش…
وقعو واحد من رجاله ميناش….وقدر ميناش هو والراجل التاني…يدخلو من مكان تحت الارض عشان يقدرو يوصلو لاخر النفق ويركبو قارب فالبحر ويبعدو بسرعه….
كان لسه في مجموعه من رجاله ميناش كل شويه يظهرو ويتعاملو مع يوسف وباقي الرجاله….
اما فالداخل….كان دياب…..كل حته في جسمه بتنزل دم.  
وقع واحد فيهم اما التاني كان قوي جداااا ورغم قوه دياب إلا انه كان خلاص مش قادر يقاوم..فضل دياب يعافر معاه….لحد ما لقي حديده وبسرعه سحبها….دخلها في بطنه.وفضل يغرز فيها لحد ما الراجل نزل دم من بوئه ومات عالفور….
خرج…دياب..بسرعه من الاوضه….كان سامع ضرب نار في كل حته مكنش عارف جاي منين…لكن كان كل همه انه يلحق لمار….فتح الموبايل…ووقف وسط الموقع…يلف حوالين نفسه ويشوف اشاره الموقع بتاعت لمار…اللي كان فالسلسه اللي هي لبساها…اخيرا قدر يحدد مكانها…فضل يجري كتير تحت الارض وكل شويه بيقرب من المكان…وفجأه ظهرله…واحد من رجاله ميناش اقوي من اللي موته….ابتدا دياب يضرب فيه والراجل يضرب بكل قوته….دياب فاللحظه دي…حس انه فاقد السمع وكل حاجه حواليه….خلاص بينهار…ضرب واتضرب كتير وقاوم اكتر…وافتكر صوت لمار وهي بتصرخ صوتها كان كل ما ينهار يرجع يتردد في ودنه….استعاد جزء من قوته وفضل يقاوم ويضرب فالرجال….واخيرا سحب الراجل السلاح وقبل ما يضرب دياب…كان دياب وقعه برجله اتنطر السلاح بعيد…فضلو يضربو في بعض…ودياب يقاوم….واخيرا بحركه سريعه نط دياب عالمسدس…وضربه طلقه في دماغه….وقف الراجل ثواني…وقبل ما يقع زي الجبل فوق دياب..كان دياب…لف فالارض…وبعد والرجال ارتطم بالارض….قام دياب بسرعه وهو بيتطوح….وفضل مكمل جري…. واخيرا قرب من النقطه الموجوده فيها لمار….
لمار…بصريخ…..سبنييييييي ديااااااااب…ديااااااااب..
ميناش….ماسكها من شعرها بعنف….
تحركييييي…ووجهه كلامه للرجل اللي معاه….هيا تحرك…اقتربنا من القارب..
جري دياب بسرعه …وبحركه سريعه….وقف ومسك الراجل اللي معاه من رقبته وحط عليه المسدس..
دياب…اتركها…حتي اتركه.
ميناش…بسخريه….وجه المسدس علي الراجل بتاعه …سوف اتركه لك…واطلق النار عليه…استخبي دياب بسرعه ورا الحديد..فضل يضرب ميناش عليه…ودياب يردهاله….وفجأه فضي دياب خزنه المسدس…وفضل يدرس عالزناد ويعمل صوت للمسدس انه خلص الطلق…
ابتسم…ميناش…بخبث واتحرك بخطوات بطيئه ناحيته عشان يقتله…وساب لمار براحه..
ميناش…..بصوت هامس..لا تتحركي ولا تصدري صوت حتي لا اقتله
هزت لمار راسها بدموع..كان واضح عليها التعب مشيت كتير واتخبطت اكتر جسمها كله كدمات…مش حاسه براسها من كتر ما كان ماسك شعرها بكل قوته…كانت بتتمني دقيقه تفقد فيها الوعي عشان ترتاح…
اتحرك ميناش ببطئ…وقبل ما يلف…مسك دياب المسدس من ايده. وظهر ادامه..فضل هو وميناش يشدو من بعض المسدس..ولمار تصرخ من بعيد…ضربه دياب في بطنه برجله واتنطر المسدس بعيد…فضلو الاتنين اكتر من خمس دقايق بيتبادلو الضرب الاتنين كانو بيعافرو لكن كانو زي الجثث الهامده…من كتر الضرب…
ضربه ميناش..بكل قوته في بطنه…طار دياب وقع عالارض….شبه فاقد الوعي…مش قادر يتحرك..
لمار بتصرخ من بعيد…حاول دياب يقوم هو وميناش بيعافرو…قبل ما يمسك ميناش المسدس…ضربه دياب برجله بقوه وقعه عالارض …مش بيتحرك..
بص دياب…في الساعه…
كان فاضل 59 ثانيه والمكان بالكامل ينفجر..
دياب…لمار اجري بسرعه عالقارب…المكان كله هينفجر.
لمار…بدموع …مش هسيبك….
دياب…بغضب…اجري بقولك انا مش هقدر..
لمار…لو عايزني اعيش يبقي تعيش معايا قوم يادياب 
قام…دياب وهو متنسمد عليها..مش قادر…
الوقت بيجري….ولسه الطريق مخلصش…….
فالخارج…..
ظابط من الرجاله …ابعدو بسرعه المكان هينفجر.
يوسف….دياب ولمار لسه جوه..
الظابط….احنا مسحنا المكان مش لقينهم ابعدو مفيش..جريو بسرعه وخدو ساتر..
……… 
تحامل دياب اكتر علي نفسه ومسكها من ايدها….وفضل يجري بيها وكأنه بيسابق الثواني…اللي بتنزل….واخيرا شافو نور..فضل يجري دياب…. لقو القارب….ركب لمار بسرعه وركب…ودور القارب….واول ما مبعد مسافه بسيطه جدا تكاد تكون معدومه….
وفجأه….انفجر الموقع…والنيران ظهرت من كل مكان..
وطار دياب ولمار بالقارب…من قوه دفع النيران….وقعو فالميه…
الرجاله بره كانو مصدومين…من اللي حصل ورعم انهم انقذو المحتجزين وقدرو ياخدو عز الدين…وقدرو يجيبو معلومات كتير وقدرو يحققو انتصار مهم لاكن كانو حاسين بخيبه امل ظاهره علي ملامحهم وحزن عشان مقدروش ينقذو دياب ولمار….
……..
حاتم….انت بتقول ايه يايوسف…انت اتجننت…يعني ايه دياب ولمار اختفو فين الاشاره بتاعتهم.
يوسف…ياافندم صدقني الاشاره وقفت مقدرناش نحدد موقعهم حاولنا نمسح المكان علي اد ما قدرنا..بس الرجاله مكنتش بتخلص احنا كنا في حرب يا افندم…وواضح جدا انهم كانو في مكان صعب الاشاره بتاعتهم يلقطها القمر الصناعي….مقدرناش…صدقني….
ظابط…مع يوسف….الحق يا يوسف….دياب ولمار الاشاره بتاعتهم رجعت…وده معناه انهم عايشين.
يوسف..ايييييه.
حاتم….طمني يايوسف.
يوسف…اطمن يا افندم…خمس دقايق وهنمسح المكان ونتحرك بسرعه وهما معانا…
انا عند…لمار ودياب..
طلعت لمار…من الميه وهي بتكح جامد…وبتنادي علي دياب ..وبتلف فالميه وهي بتصرخ
لمار…دياااااب ديااااب…ديااااااب..
خدت نفس ونزلت فالميه تشوفه زي المجنونه…واخيرا لقيته من بعيد…مغم عليه…والميه بتسحبه لتحت وكأنه خلاص استسلم للموت..
عامت بسرعه لمار لعنده…مسكته من ايده…وفضلت تقاوم وتسحبه لحد ما طلعت بيه لفوق…كان تقيل جداااا عليها بس كانت بتعافر عشان ميقعش منها..
لمار…..فضلت تضربه علي خده…دياااااب قوم….قوممم عشان خطري..
اوعي تروح وتسبني يادياب….انا مسكت فالدنيا دي عشانك انت اللي خلتني ارجع امسك فيها من تاني مينفعش بعد ما علقتني بيها تسبني ارجوك اصحي …يااااااارب..
فوق يادياب عشان خاطري….متسبنيش لوحدي…والنبي يادياب انا مليش غيرك وكملت بصريخ…فوووووووق بقيييييي.وفضلت تهز فيه…وحط راسها علي راسه ارجوك قوم متسبنيش انا حبيت الحياه عشانك يادياب……لو جرالك حاجه هموت فيها .اوعي تموت وتسبني ارجوك
فتح عينه دياب بضعف بسيط….
دياب…..مش هسيبك بس انتي كمان اوعديني متسبنيش وتقولي الحقيقه…
ابتسمت…لمار بوجع وهي بتضربه.
حرام عليك ده وقته انت موتني ووجعت قلبي.
ابتسم…دياب…بحب….سلامت قلبك…بقول ايه الدنيا هاديه وانا وانتي فالبحر…ماتجيبي بوسه..
ضحكت..لمار ودموعها نازله …حتي وانت متخرشم كده قليل الادب..
دياب…..ابتسم اهو كلام اصل بعد اللي حصل فيا ده…متنتظريش مني غير كلام. اطمني بقيت اختك..
ضحكت…لمار وحضنته وفضلت تعيط.
دياب….اهدي بلاش عياط…
سمعت لمار…صوت قارب بيقرب من بعيد.
لمار….ديااااب….في قارب جاي علينا????????
دياب…..اغطسي بسرعه وسبيني…
يوسف…من بعيد…..دياااااب..
دياب….ده يوسف…شاوري بسرعه..
لماار…….احنا هنااااااااا.
وصل يوسف….ومعاه الرجاله….طلعو دياب…واخيرا مسكو لمار طلعوها. واتحركو بسرعه من المكان…
كان خلاص دياب اطمن وارتاح..واتأكد ان لمار في امان استسلم لفقدان الوعي…
لمار…ديااااب ديااااب..
يوسف…متخافيش هيكون كويس.
لمار…ده كان بيكلمني وصاحي.
يوسف…طبيعي متخافيش…
كلم يوسف…حاتم وبلغه حاتم كان طاير من الفرحه…..
حاتم….روحو زي ما قولتلك علي الحدود بتاعت الاردن البر التاني هتلاقي الرجاله كلها هناك في انتظاركم ومستنينكم….
يوسف…بلغهم يكون في اسعاف دياب حالته وحشه ولمار….فيها جروح وكدمات كتير..
حاتم…اطمن كلهم في انتظاركم طمني يايوسف.
يوسف…تمام يا افندم…
……………
قفل حاتم وهو بيحمد ربنا
دخل واحد من رجاله المخابرات…حاتم باشا…المقدم رامي خطيب مايا موجود بره.
حاتم….دخله فورا….
دخل حاتم…وبعد التحيه…
حاتم…بدون مقدمات…ايه علاقه مايا الحاوي خطيبتك….بالموساد.
رامي…????????????
حاتم…مش وقت اندهاش….احنا عرفنا حجات كتير لكن في حجات اكتر منعرفهاش ومش عارفين مايا جاسوسه ولا لا…..لان في حاجات تثبت انها مش جاسوسه زي الصوره دي كده…ووراله صوره المفتاح مع ان كل حاجه تبين عكس كده…
رامي…..بحزن كان نفسي المقابله دي تحصل من بدري شويه….خصوصا لما جاتلي مايا اللي هي مش مايا????
حاتم….يعني انت كنت عارف ان اللي قابلتها دي مش مايا….
رامي ….ايوه كنت عارف….بش سبتكم تكملو اللي مايا بدأته عشان كذا سبب اولهم حقها يرجع…وتظهر بصوره تشرف ثانيا عشان تجيبو اللي عمل فيها هي وابويا كده…
حاتم…ابوك…
رامي…هحكيلكم كل حاجه من البدايه….
رامي…انا رامي ادهم ابو العز….والدي ادهم ابو العز…كان سفير في اسرائيل من 14 سنه…. كنت انا لسه يادوب مخلصتش دراسه.كنت 20 سنه..ابويا فالفتره دي كان عنده ضغط نفسي رهيب…ووصل لاكتئاب مكنش حد فينا قادر يعرف السبب بس اللي كان واصلنا انه بيقابل ضغط من ناس حواليه لكونه سفير في اسرائيل….فالفتره دي كان والدي ليه صديق…انا مكنتش اعرفه اوي…مكنتش انا ووالدي صحاب لدرجه اني اعرف صحابه واساميهم…بس كانت علاقتنا كويسه….
كنت بسمع…والدي اوقات بيتكلم مع والدتي عن اسرار في اسرائيل وحجات غريبه كنت لسه صغير مكنتش شاغل بالي كان كل همي اني ادخل الصاعقه واحقق حلمي….وفيوم سمعته بيتكلم فالموبايل وبيزعأ….وواضح عليه الغضب…بيقول لواحد.كلام لحد لنهرده انا حافظه صمم…افهم ايه…انت اتجننت…انت عايزني اخون بلدي….واضح ان صداقتي ليك كانت مش في محلها انا اتخدعت فيك….وانا هديك فرصه يا ترجع عن اللي في دماغك يا اما هبلغ عنك….ومش هحزن عليك يوم….لانك خاين….
وفضل والدي يومين بحالهم جوه مكتبه مش بيخرج ومش بيعمل حاجه غير بيشرب قهوه وسجاير…
ولاول مره احس بالفضول قررت ادخل اسأله عن اللي سمعته….ولكن قبل ما ادخل…سمعته بيتكلم….
ادهم…عملت ايه فكرت. ولا لسه عند قرارك….
اقابلك اقابلك ليه…انت فاهم بعد اللي قولتهولي ده انا هيبقي عندي ثقه فيك…
طيب طيب…تمام هاجي..واشوف اخرتها…
خرج ابويا فالوقت ده…وانا استخبيت بس كان جوايا خوف عليه لاول مره احس اني مش مطمن…خرجت وراه بعربيتي من غير نا يشوفني واول ما وصل وقفت انا من بعيد…اشوف ايه اللي هيحصل ابويا وقف في مكان مقطوع…مستني حد….وفجأه سمعت ضرب نار علي ابويا ومفيش اي حد شايفه لقيت ابويا من بعيد بيصرخ ووقع فالارض….انا اتصدمت مقدرتش انطق…خوف علي رعب قلق توتر وجع احاسيس كتير متلغبطه لاكن كان اكبرهم احساس الفضول اللي اتحول لطار….لقيت من بعيد عربيات بتتحرك بعد ما كانت مختفيه وبعدو….نزلت براحه جريت علي ابويا…..شلت راسه علي رجلي …
فلاش…باك….
رامي…بابا بابا قولي مين عمل فيك كده.
ادهم….رامي…اهرب قبل ما يشوفوك.
رامي….مشيو…قولي مين عمل فيك كده انا سمعتك بتتكلم فالموبايل قلقت عليك…مشيت وراك…بس مكنتش اعرف ان ممكن حد يعمل فيك كده..قولي مين ده.
ادهم…..بلغ يا رامي….فضل يكح جامد وخلاص كانه بيلفظ انفاسه الاخيره….
عز الدين..الوالي….جاسوس..
باااااك
فضل يردد الكلمه دي كذا مره…وخد اخر نفس ومات في حضني…ومن يومها قررت مسبش طار ابويا…بس مكنتش اعرف مين هو ده….حاولت بكل الطرق اوصل للاسم ده…ووصلتله بعدها باربع سنين…وعرفت انه لواء اركان حرب..
وعرفت انه وقتها كان استقال وسافر فرنسا….فالوقت ده ظهرت مايا ادامي….
مايا كان ليها افكار متطرفه او بمعني اصح…كانت بتكره السلبيات اللي فالبلد زيها زي اي شباب في سنها الحماس بيكون واخدهم وبتخاول تثبت انها موجوده انها تعبر عن غضبها علي الميديا…كان وقتها ليها ناس كتير بتتابعها ويمكن ده خلي العين عليها….والدها سفرها ساعتها فرنسا تكمل تعليمها عشان يبعدها عن اي حاجه ممكن تأذيها…وفعلا سافرت مايا كانت بتيجي فالاجازات….وقتها انا عرفت ان عز الدين الوالي في فرنسا….
كنت عايز اعرف اي حاجه عنه اعرف بيعمل ايه هناك بيشتغل ايه….كنت عايز حد ينقلي اخباره باي شكل….وفمره كانت مايا في اجازه….كان ليا واحد صاحبي اخته كانت صاحبه مايا…اتعرفت وقتها عليها…وحبيت اني اتقرب منها اكتر لاني مكنش في حد ادامي غيرها….عارف اني كنت بستغلها بس مكنش عندي بديل خصوصا اني عرفت ان الراحل ده جاسوس. طب ابلغ بايه واقول ايه انا معرفش غير اسمه وغير انه جاسوس وان ابويا اتقتل…وشويه كلام سمعتهم منهم في تليفون…يعني مكنش في حاجه في ايدي اقدمها…يمكن مع الوقت اتعلقت بمايا وحبيتها اوي بس ده بعد ما اتخطبنا…المهم مايا مكنتش بتحبني اوي او مكنتش بتطيقني…بس حصل بينا كذا موقف وكل مره كنت بحاول ابهرها…لحد ما في مره كانت جايه اجازه….ولقيتها طلبت تقابلني…وقالتلي انها بتحبني ساعتها الفرحه مكانتش سيعاني مش عشان حبيتها لا عشان خطتي هتتنفذ….وفعلا اتخطبنا…ومع الوقت حسيت انها فعلا طيبه وحسيت انها فعلا بتحبني ابتديت اتشدلها….يمكن الكلام اللي تعرفوه ان مايا….دخلت معايا في علاقه ومسلت عليا الحب عليا عشان هي جاسوسه…بس ده كلام كان باتفاقنا.. 
المهم…قررت في يوم اصارح مايا بكل حاجه….وفعلا قولتلها….واتأسفتلها…
بس هي فاجئتني قالتلي انها مزعلتش وانها جاهزه انها تساعدني….وفعلا كنلت معايا كانت بتجبلي اخبار وحجات كتير وبلاوي اكتر….وفيوم قالتلي ان في واحده صاحبتها كلامها غريب…والواضح انهم حابين يجندوها…فالوقت ده كانت مايا متأكده ان عز الدين ده اسمه اتذكر ادامها. كانت بتراقبه لما قدرت توصله وعرفت ان علاقته مش مريحه….وقتها انا خفت علي مايا قولتلها خلاص تبعد .
بس مايا كانت جريئه اوي…ومبتخفش من اي حاجه….ووافقت انها تكمل معاهم وعجبتها فكره انها تكون بطله وانها تعمل حاجه صح لبلدها….كان عندها حماس وطاقه غير عاديين لاي بنت في سنها….وفعلا كملت قدرت تجيب اسامي ناس كتير وقدرت تعرف كل مخطتاطهم ولنا كانت بتعرف حاجه او عمليه خطيره كنت انا ببلغها بطريقه غير مباشره…وبعمل بيها بلاغ …ومع كل مره كانت العمليه مبتمش وبنقدر نعدي….لحد ما من فتره بسيطه من كذا شهر….لقيت مايا بتكلمني وبتقولي انها هتنزل مصر….وفعلا نزلت ولما جت…ادتني سي دي…وقالتلي انها مش مطمنه وخايفه يجرالها حاجه …وانها حاسه بالخطر طلبت منها انها تبعد مكنتش موافقه تماما….ادتني السي دي.. وقالتلي…لحد ما ترف كل حاجه عن عز الدين الوالي….وصتني مافتحش السي دي…إلا في حاله لو جرالها حاجه….وفعلا روحنا حطيناه في خزنه في بنك وكان ليه نسختين انا معايا مفتاح وهي معاها مفتاح….عشان نكون متأكدين اننا فالامان…
بعدها سافرت مايا تاني….كانت فالفتره دي متغيره علي طول خايفه في رهبه عندها كأنها متهدده بحاجه في حاجه كانت مش مظبوطه…واختفت اسبوع مش قادر اوصلها .لحد ما فيوم كلمتني من مطار مصر…وقالتلي انا جيت مصر ومش راجعه تاني…
سالتها ليه وهي فين وايه اللي حصل..
قالتلي بالنص…..انا هربت وجيت هنا باعجوبه…لدرجه اني استغربت اني اعرف اهرب بسهوله كده….وانها عرفت مين هو عز الدين بالظبط وبيشتغل ايه 
ومع مين…ومعاها كل المعلومات عنه…
وادتني معاد اني اقابلها تاني يوم…..
وبعدها معرفتش اوصلها…مكنتش قايله لاهلها خفت اني اقلقهم عليها بس انا مكنتش ساكت كنت بدور في كل مكان بس مكنش ليها اثر …وبعدها ب3 ايام…لقيت حد بيكلمني وبيهددني….وباعتلي صوره مايا مقتوله وبيقولي متحاولش تفتش تاني….عشان الدور عليك. ..عدي الوقت كنت خلاص قررت اني اروح ابلغ واقدم السي دي…عرفت ساعتها من جماعه صحابي ان في قضيه شاغله البلد…عن بنت جاسوسه…ساعتها انا كنت واثق انها مايا……قدرت اوصل لمعلومات انها هي فعلا وقتها اتحولت قضيتي من طار ابويا لطار مايا واثبات انها مش جاسوسه….لحد ما لمار جات. وظهرت وساعتها اتطمنت ان احتمال الحقيقه تتعرف…..وبما انكم وصلتو لصوره المفتاح ده معناه انكم عرفتو عموما….المفتاح التاني معايا….وتقدرو تروحو معايا وتاخدو السي دي وتعرفو بلاوي اكتر بكتير
..وتثبتو ان مايا مكنتش جاسوسه مايا حبتني وحبت بلدها رغم انها كانت مختلفه فالرأي عن قوانين وحجات كتير إلا انها كانت بتعشق مصر…
صدقني يافندم…مش كل اللي رافض النظام كارهه البلد….في كتير كارهين لاكن بيعشقو التراب بتاع البلد.. .واغلبهم….عندهم استعداد يدافعو عن مصر وعندهم حماس محدش يتخيله.
رامي….هي دي كل حكايه مايا…..وانا اللي كنت ببلغ باي حاجه تتعرف عشان تقدرو تتصرفو…
حاتم…..يعني مايا طول الوقت ده كانت بريئه….ابتسم بسخريه…..وكلم نفسه…
اتفقتو فالشبهه وشكلكم اتفقتو فالوجع.والظلم????
…………………………………..
اما في ڤيلا انس كان كل من
ياسين ورحمه وياسمين….في زهول????
كارمن كانت باصه فالارض وماسكه في ايد انس وجسمها متلج وخايفه من رد فعل اهله…اما انس كان واقف بكل ثبات وهدوء ماسك ايد كارمن عشان يطمنها
ياسين…..مراتك..
رحمه…مراتك ازاي مش فاهمه
ياسمين…………????????????????
انس……ايوه مراتي ومش من كتير من ساعتين بالكتير…
ياسين…بهدوء….وعقل طيب ممكن نفهم.
رحمه….نفهم ايه بيقولك مراته واتجوزها من غير ما يقولنا 
ياسين….رحممممه استني نسمعه…
انس…..هقولكم كل حاجه بس ممكن قبل ما افهمكم اي حاجه تطلع الاوضه ترتاح عشان هي تعبانه جدااااا.
رحمه….استني هنا اوضه ايه اللي تطلعها وترتاح فين …
انس…امي من فضلك عارف ان اللي بقوله صعب…بس بقي امر واقع ومش معناه اني بحطكم في امر واقع لا ده امر اتفرض علينا احنا الاتنين ولو مكنش حصل برده كنت هتجوزها لاكن كلن هيكون بعلمكم وكنتو هتيجو معايا بنفسكم تطلبوهالي  
رحمه…..طب وايه اللي منعك وليه مقولتش واحنا كنا جينا معاك.
انس…حضرتك لو ادتيني فرصه بسيطه هشرحلكم كل حاجه..
ياسين…رحمه ممكن تسكتي شويه لحد ما نفهم…
انس….طيب ممكن بعد اذنك يا بابا كارمن تطلع فوق..
ياسين….بابتسامه حنونه….انتي اسمك كارمن.
هزت كارمن راسها بخوف وهي مش بصاله.
ياسين…اسمك حلو علي فكره..
رحمه بصت لجوزها…
ياسين…طلعها يا انس…واحنا مستنينك هنا..
كارمن…بصوت واطي …لا مش هطلع خليني معاك ارجوك..
انس….هز راسه حاضر…متخافيش.
نده انس عالشغاله…تطلع شنطه كارمن 
انس…..اتفضلو اعدو كارمن هتفضل معانا..
ياسين….تنورنا..طبعا
انس…..انا هحكيلكم كل حاجه…من يوم ما بدأت حكايتي مع كارمن لحد اللحظه اللي انا بتكلم معاكم فيها دي…
ابتدا كارمن يحكي….من اول مره شافها في القسم في مكتب دياب…وبدايه معرفته بيها وقضيه لمار…وكل تفصيله حصلت لكارمن وكل حاجه اتعرضتلها من ظلم لضرب لاهانه من والدها….
كانت كارمن باصه فالارض..ودموعها نازله بصمت…
اما اهله كان واضح عليهم التأثر ووالدته..عنيها كانت مدمعه…بالرغم انها اتصدمت وده طبيعي لاي ام يدخل عليها ابنها يقولها انه اتجوز لاكن هي طيبه وحنينه وكل همها تفرح بانس…
لاكن لما عرفت الحقيقه حست بالحزن علي حال كارمن اللي كان واضح عليها انها صغيره علي كل اللي شافته ده…
اما ياسمين…كانت متأثره بكلام انس…ودموع كارمن اللي بتنزل في صمت لدرجه انها دموعها نزلت..
انس…….بس دي كل حكايتي مع كارمن….والاهم من كل ده….اني حبيتها حبيتها بجد ومعنديش استعداد اخسرها ولا عندي استعداد اشوف حد بيأذيها…ولو اخر يوم في عمري هقضل معاها وبحميها…
ياسين….بفخر…..راجل يا انس…انا خلفت راجل… يمكن اكون اتاخدت لما قولت انك متجوز ويمكن اكون ابان اني كنت هادي بس حبيت اسمع عشان لو مسمعتش حاجه مش عجباني ساعتها عصبيتي يكون ليها سبب…بس اللي سمعته ده..صعب حد يتحمله وفنفس الوقت مبسوط بموقفك اوي….ومبسوط بوجودك يا كارمن وسطنا…ومن انهرده انا عندي 3 ولاد مش اتنين..
نزلت دموع كارمن بوجع..
رحمه…متزعلش مني يا انس…بس زي ما ياسين قال انا اتاخدت واتصدمت…بس قلبي وجعني لما عرفت السبب…وقامت اعدت جمب كارمن…متزعليش مني انا ام…وطول عمري نفسي افرح بانس وهو كان مش راضي…ويوم ما يتجوز بتجوز بالطريقه دي اتصدمت….بس حقك عليا..سامحيني…ممكن اخدك في حضني.
هزت…كارمن راسها وحضنتها وهي دموعها نازله…
ياسمين…وهي بتمسح دموعها….انا بقي ياكارمن. مش قادره اقولك انا مبسوطه اد ايه…اخيرا هيكون في حد هنا فالبيت معايا…لا وبنت كمان ده انا ربنا راضي عليا انه بعتلي اخت قمر زيك كده…
بصت كارمن لانس…بفرحه.
هزلها انس..راسه وغمزلها بابتسامه..
ياسمين…راحت خدتها في حضنها…
ياسين….ان شاء الله الدنيا تهدي ونعملكم اكبر فرح في مصر كلها..
انس…هيحصل بس مش قبل ما ارجع لها حقها..
انس…عموما مش وقته الكلام ده…انا مبسوط…انكم فهمتوني وقادرين تقدرو الموقف ومزعلتوش مني…كده هقدر اخرج وانا سايبها في امان معاكم …
ياسمين…ده انت تخرج وتحط في بطنك بطيخه كمان.
انس…لا ياشيخه الوقت اخرج ما انتي كنتي علي طول تكلميني انت فين جاي امته زهقت.
ياسمين…لا ده كان زمان الوقت في حد يأعد معايا خلاص.
انس…ااااه من لقي احبابه نسي اصحابه يعني.
ياسمين…بالظظظظظبط…ده لسه كمان يا كارمن هعرفك علي اخت دياب ريناد وهنبقي تلاته عليهم 
ياسين….حزب يعني يبقي الله يرحمك يا انس…
انس…????????شكلي اتسرعت لما جبتها هنا…
فضلو كلهم يضحكو وبسرعه حست كارمن انها في امان وسط اهلها وحبيبها حست بارتياح كبير لتقبلهم ليها.
انس…انا هستأذن بقي عشان اروح القسم.
رحمه…طب مش تطلع كارمن 
انس…اطلع ايه ..انا بقيت ضيف هنا هي وياسمين اندمجو خلاص وانا طلعت منها..
رحمه….صراحه اه يلا بقي اتكل علي الله.
انس…حتي انتي يا امي ماشي ياستي….
وراح باس ايدها هي ووالده….ربنا يخليكو ليا.
ياسن…ويخليك لينا 
رحمه…ويخليك لينا ياحبيبي يلا روح علي شغلكم…واطمن عليها..كارمن بقت بنتي…صح يا كارمن..
كارمن ..بابتسامه صح
انس…ربنا يخليكو ليا…يلا سلام هخلص وارجع.
المل…سلام…
خدت ياسمين كارمن وطلعو عالاوضه وهما مبسوطين…وطلعت معاهم رحمه….
………………..
وصلو الرجاله علي حدود الاردن….عملو كل الاسعافات للمار ودياب….فضلو هناك   3 ايام…
رجعو جزء من الرجاله معاهم التلاته اللي مانو محتجزين ومعاهم عز الدين….فضل معاهم يوسف وكام ظابط…وفاليوم الرابع….بعد ما صحتهم رجعت كتير عن الاول….اخيرا…..قرروا العوده…الي ارض مصر????????????????
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد