Uncategorized

رواية ذئاب لا ترحم الفصل الثالث 3 بقلم إسراء أشرف

 رواية ذئاب لا ترحم الفصل الثالث 3 بقلم إسراء أشرف

رواية ذئاب لا ترحم الفصل الثالث 3 بقلم إسراء أشرف

رواية ذئاب لا ترحم الفصل الثالث 3 بقلم إسراء أشرف

_جاء المساء كانت الساعة تدق السابعة مساءً 
-فريدة: صعدت إلي الغرفة التي تجلس بها حياة أقتربت منها وجدتها نائمة فحزنت علي حالها وحاولت ايقاظها بحنان قائله حياة قومي ياحبيبتي 
-حياة: ماما لسه بدري سيبيني أنام شوية كمان بالله عليكي 
-فريدة: حزنت بشدة فحياة تظنها والدتها التي توقظها فأردفت مكملة يلا بلاش كسل عشان خاطر ماما فريدة 
-حياة: تذكرت أنها ليست بمنزلها وأن أسرتها توفت فأعتدلت قائله أنا أسفة بجد خير يا ماما 
-فريدة: عيزاكي تاخدي شاور وتلبسي الفستان دا وتنزلي تحت بسرعة 
-حياة: خير في حاجة حصلت 
-فريدة: مفيش حاجة ياحبيبتي لما تجهزي وتنزلي هتعرفي كل حاجة يلا خمس دقايق وتكوني تحت ثم قبلت رأسها بحنان 
_في الأسفل بعدما نزلت فريدة أخذت ياسر بعيدا لتتحدث معه 
-فريدة: قولي ياحبيبي واثق من قرارك دا جواز مش لعب عيال 
-ياسر: واثق جداً يا أمي أنا بحب حياة من أول يوم عرفتها فيه بس ما قدرتش أعترفلها بحبي لأنها عامله زي الشويش عطية وملهاش غير في السليم ويمكن اللي حصل تدبير من ربنا عشان يجمعنا سوى أنا بجد بحبها وبتمني هي تقبل وتحبني زي ما بحبها 
-فريدة: ربنا يسعدك يابني وبصراحة أنا حبيتها جداً هي جميلة وطيبة ربنا يفرحكم 
-حياة: سمعت حديثهم وكانت في غاية السعادة ولكن لم تعلمهم بسماعها لهم وأكملت نزول ثم قالت أنا جهزت زي ما حضرتك طلبتي 
-فريدة: أقتربت منها ثم قرصتها من ودنها قائله ايه حضرتك دي مش قولت أنا ماما 
-حياة: أسفة خلاص حرمت يا ماما 
-ياسر: حياة أنا لقيت الحل اللي هيحميكي من عمك وابنه ويارب يعجبك 
-حياة: قول يا ياسر 
-ياسر: تقبلي تتجوزيني يا حياة 
-حياة: ياسر دي تضحية كبيرة منك وأنا مقبلش عشان أحمي نفسي أضيع مستقبلك 
-ياسر: حياة مفيش الكلام دا أنا بحبك بجد
-حياة: بس أنا لسه معرفكش وكمان دا جواز يعني أنا محتاجة وقت 
-فريدة: يابنتي ياسر بيحبك وأنا واثقة أنه هيسعدك 
-ياسر: طيب مش أنتِ مشكلتك أن لسه مش واخده عليا 
-حياة: بصراحة اه 
-ياسر: خلاص ياستي نكتب الكتاب علي الورق وعلاقتنا تستمر كأصدقاء لحد ما نتعرف أكتر وناخد علي بعض ايه رأيك 
-فريدة: فكرة حلوة ولا ايه يا حياة 
-حياة: موافقة 
-ياسر: بس الاتفاق دا بنا أحنا بس محدش غيرنا يعرفة يلا بقا المأذون والشهود بره 
_بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير مبارك عليكم 
-ياسر: الله يبارك فيك 
-سامي: مبروك ياباشا 
-ياسر: الله يبارك فيك ياصديقي 
-محسن: مبروك يا أبو نسب 
-ياسر: الله يبارك فيك ياحبيبي 
_علي الجانب الأخر 
-فريدة: مبروك ياحياة 
-حياة: الله يبارك فيكي ياماما 
-هالة: مبروك ياحياة بتمنالك السعادة 
-فريدة: أعرفك يا حياة دي هالة بنتي أخت ياسر بس متجوزة 
-حياة: تشرفت بيكي 
-هالة: الشرف ليا ياحبيبتي رغم أن زعلانة أعرف قبلها بساعة 
-فريدة: معلش أكيد ياسر بلغك بوفاة أهل حياة عشان كدا عملنا كتب كتاب من غير ما نعرف حد وإن شاء الله بعد فترة كدا نعمل حفلة كبيرة ليهم 
-حياة: أنا أسفة جداً بس أتمني ما كونش سبب لزعلك من ياسر 
-هالة: مفيش زعل ياقلبي ياسر أخويا الكبير وأبويا كمان وبجد عرف يختار 
-حياة: تسلمي بجد دا من ذوقك 
-ياسر: بتتكلموا في ايه من غيري 
-هالة: أبداً بتعرف بزوجة أخي الغالي 
-ياسر: طيب وأتعرفتي 
-هالة: اه وبقينا أصحاب كمان ولا عندك مانع يا حياة 
-حياة: أبداً دا شرف ليا 
-ياسر: طيب أنا بقول تقضي الأسبوع دا معانا أنتِ وجوزك وبنتك 
-هالة: مفيش مانع بس أخد رأي محسن الأول 
-محسن: وأنا موافق حد يرفض يقعد مع ياسر 
-هالة: تمام يبقا أسبوع مع أحلي ماما وأحلي أخ في الدنيا وكمان زوجة أخي الغالية 
⚡(سامي) شاب مكافح فهو مساعد لياسر في العمل عنده28عام صديق لياسر من سنين بيحبه جداً ومع الأحداث هنعرف أكتر.
⚡(محسن) مهندس بترول 32عام تزوج من هالة أخت ياسر منذ خمس سنوات شخص خلوق ويحب ياسر وعائلته التي تعد عائلة له أيضاً منذ وفاة والدته ثم والده ومع الأحداث هنعرف أكتر.
⚡(هالة) الأخت الأصغر لياسر 28عام بتحب ياسر جداً تملك قلب طيب وبشرة بيضاء وعيون بنية اللون ولديها طفلة عمرها 4أعوام تسمي سارة ومع الأحداث هنعرف أكتر.
_شعر ياسر بالحزن لرؤيته حياة بتلك الحالة لفقدانها أسرتها 
-ياسر: حياة أنتِ كويسة واقفة لوحدك بعيد ليه
-حياة: مفيش أنا الحمد لله بس محتاجة أروح بيت بابا دلوقتي لازم أجيب حاجات مهمة من هناك 
-ياسر: طيب نأجلها لبكرا الصبح 
-حياة: عشان خاطري أنا خايفة عمي يروح قبلي وهيقلب الدنيا هناك والورق دا مهم  
-ياسر: طيب يلا 
_أنا هستأذن الكل هاخد مراتي ونخرج شوية مش هنتأخر عليكم وهنكمل السهرة مع بعض لما نرجع إن شاء الله 
-ياسر: فتح باب السيارة لحياة قائلاً أركبي ثم صعد هو الأخر وأنطلق بالسيارة علي الشقة التي كانت تعيش فيها حياة مع أسرتها بعدما أعطته حياة عنوان الشقة
-حياة: كانت تنظر من النافذة طوال الطريق وشردت إلي الذكريات 
(فلاش باك) 
-دنيا: حياااة 
-حياة: نعم 
-دنيا: أنتِ هتنامي 
-حياة: احنا التلاتة علي السرير هنكون هنلعب ياذكوة 
-دنيا: طيب يلا نرغي شوية 
-ميادة: اه يلا يا حياة 
-حياة: مفيش مانع حابين نتكلم في ايه 
-ميادة: أي حاجة عارفين أنا نفسي في ايه 
-حياة: ايه ياحبيبتي 
-ميادة: نفسي أتجوز 
-دنيا: هههههه أنتِ دايماً كدا أصلاً همك علي الجواز 
-ميادة: لازم أتجوز قبل يوم 30 في الشهر 
-حياة: شكلك أتهبلتي ههههه وبعدين ملحوقة علي الجواز قوي كدا ليه كتك وكسه 
-ميادة: نفسي أخرج وأتفسح وألبس وأدلع وأعمل كل حاجة بدل الحبسة السودة دي وتحكمات بابا وماما 
-حياة: الجواز مش كدا خالص ياحبيبتي الجواز يعني أستقرار ومسؤولية يعني واحد يحط همة علي همك يوم عليه ويوم عليكي تسندوا بعض وتعيشوا علي الوحشة قبل الحلوة الجواز يعني يوم ضحك ويوم حزن وممكن عشرة حزن مش حياة ورديه بشكل دائم زي ما فاكرة الجواز يعني حاجات كتير ولو اتكلمت مش هبطل بصراحة 
-ميادة: لا ياختي ما أنا هتجوز جوازة حلوة عشان أعيش وأعوض كل لحظة عيشتها هنا
-دنيا: يارب تتجوزي ونخلص منك أما حياة مش هخليها تتجوز عشان مقدرش أعيش من غيرها 
-حياة: حبيبتي والله ولا أنا أقدر أعيش من غيركم 
-ميادة: تفتكروا هنعيش لحد ما نتجوز ونعيش حياتنا ونحقق كل اللي نفسنا فيه 
-حياة: إن شاء الله ياقلبي يلا بقا كفاية رغي وناموا عشان عندي شغل الصبح 
-ياسر: حياااااة 
-حياة: عادت للواقع قائله نعم في حاجة 
-ياسر: بقالي ساعة بنادي وصلنا ثم لاحظ دموعها فأردف قائلاً أنتِ كويسة 
-حياة: الحمد لله يلا نطلع 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!