Uncategorized

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم منة الله وائل

         رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم منة الله وائل

كان يتكئ على أسنانه بغضب مكتوم قائلا :
معلش يافريده اطلعي نامي دلوقتي
فريده وهي تضربه على صدره بيدها قائله :
انت انسان اناني مش بتفكر غير في نفسك وانا طظ فيا مش مهم افهم والا مفهمش، مفهمني ان الجواز دا عشان مصلحتي وانت اصلا عامله لمصلحتك اكيد عاوز الصحافه تكتب عنك، راجل الأعمال كامل عز الدين المشهور الوسيم اللي كل البنات بتحبه اتجوز طالبه وقال ايه نشأ بينهم قصة حب، هي فين قصة الحب دي كله كذب في كذب ذيك بظبط مستنقع حقير
انفجر كامل غاضبا ثم قال بصفعها على وجهها بشده قائلا :
اخرسييييي، اياكي تنطقي بكلمه تاني، انا كداب يا فريده واناني والمستنقع اللي انا فيه حقير؟
انا متجوزة عشان الصحابه تكتب عني؟
مكنتش متخيل انك تشوفني كدا ابدا
كنت فاكرك حاسه بيا زي ماانا حاسس بيكي
ثم امسك يدها ووضعها على قلبه قائلا :
اول مره احس انه بيوجعني اوي كدا، انا حسيت اني حقير اوي قدامك احساس عمري ما حسيته ولأول مره في حياتي، مش عشان انا كامل عز الدين المشهور الوسيم اللي بيحب الصحافه تكتب عنه والبنات بتحبه لا، عشان انا عمري ماجرحت حد كدا
انا كرهت نفسي اول
ثم تركها وذهب الي غرفة المكتب
نظرت فريده التي كانت تسقط على الأرض ووجهها يملئه الدماء من شدة الضربه، كانت تنظر له وهو يرحل والدموع تملئ عينيها ثم اتكئت على يديها وصعدت الي غرفتها التي غور ان دخلتها ظلت تبكي بشده
……………..
في مكتب كامل…
كان يجلس على مكتبه وكان شاردا
ينتبه شعور مؤلم للغايه، كان يريد البكاء ولكنه لم يستطيع فهو لم يبكي يوما ما منذ وفاة والده، كيف لها انرت٥خر به هكذا؟
كيف لها أن تقوم باتهامه هكذا؟، فهو لم يعشق احد مثلها هكذا
ظل هكذا لمده نصف ساعه يفكر الي انه قرر اخيرا الصعود إليها والاطمئنان عليها
كم ان ذلك القلب يظلم صاحبه فقد يؤلمنا من نحبه ويكسر قلوبنا ولكن لا نستطيع الإبتعاد عنه او كسره.
بقلمي منه وائل
**************************
في سيارة محمد
كانوا صامتين طوال الطريق ولم يتحدث أحدا منهم
كان كل منهم يفكر في شئ لم يعرفه الاخر
قطع الصمت صوت محمد وهو يقول :
تفتكري الخُطه دي هتنچح؟
التفتت له كريمه ثم قالت بلا مباله :
والا ماتنچحش
نظر لها محمد باستغراب ثم قال :
ليه هتجولي أجده؟، مالك يا كريمه فيكي حاچه؟، في حاچه تعباكي؟
نظرت له كريمه ثم ابتسمت وقالت :
لاه يا حبيبي ماتجلجش عليا اني بس محتاچه انام هبابه، هنام شويه واول مانبجا في مصر صحيني ماشي؟
نظر لها محمد بقلق ثم نظر الي الطريق وفي داخله خوف لم يعتاد على معشوقته ان تكون هكذا وكان يدعو الله أن يكون كل شئ على مايرام
بقلمي منه وائل
**************************
في منزل كامل
صعد كامل الي غرفة فريده وقف أمام الباب وظل ينظر له وكان متردد في الدخول ولكن حسم امره وقرر الدخول
دخل كامل الي الغرفه وكان يبحث عنها بعينيه ولكن لم يجدها بالغرفه
أين هي؟، أين ذهبت نظر كامل الي الفرانده (البلكونه) وجدها مفتوحه وكانت تنام فريده عليها ومن سوء حظها كان الجوء ممطر بغزاره وابتلت ملابسها
اسرع كامل إليها وقام بحملها ووضعها على الفراش ثم أغلق الفرانده وذهب لها وجدها تتحدث بكلام غير مفهوم وجسدها يرتعش
كان ينظر لها بقلق وخوف
وكان لا يعلم ماذا يفعل فقام بإخراج بعض الملابس النظيفه من خزانتها
ثم نظر لها وقال بصوت منخفض:
انا اسف يا فريده بس لازم اعمل كدا
ثم قام بخلع جميع ملابسها وقام بتنشيف جميع أنحاء جسدها، ثم البسها الملابس الأخرى وقام بتغطيتها وجلس بجانبها يتحسس جبينها وحدها ساخنه
فذهب وقام بإحضار بعض الادويه ووعاء به بعض الماء وقماشه
وقام باعطائها الدواء ووضع القماشه في الماء ثم وضعها على رأسها
، كان ينظر لها بلهفه وخوف شديدان، ثم قام باقتراب اذنه من شفناها ليستمع ماذا تقول، كانت تقول اسمه ما ان سمع اسمه علي شفتاها التي يعشقها دق قلبه بشده وظل يتحسس وجهها وشفتاها بيديه ثم هبط الي وجهها وقام بتقبيل كل انش في وجهها ثم نطر الي شفتاها وقام بتقبيلها، كان يقبلها بكل عشق جارف لديه، لم يشعر بذاته وهو يحتضنها بتملك، ولكن في ذلك الوقت تحرك عقله وذكره بكلمها، انها تريد زواجهم فقط صوري فابتعد عنها فورا ثم قام بوضع الغطاء عليها وخرج من الغرفه وهو متعرق للغايه حتى ذهب إلى غرفته والقي بجسده الملئ بالتعب والإرهاق في حوض الاستحمام
بقلمي منه وائل
**************************
في الصباح في منزل كامل (منزل العائله)
كانت تجلس ميرفت على المائده تتناول الافطار، وكانت تجلس بجانبها بسمه وتضع الطعام في فمها
بسمه بعند قائله :
والله ماهسيبك غير اما تاكلي كل الطبق دا
ميرفت بعتراض قائله:
يلبسونه حرام عليكي مش هقدر اكل كل دا انا بطني اتملت هاتي الدوا بقا
بسمه بانزعاج قائله :
لا لا ماليش دعوه هتاكلي يعني هتاكلي
ميرفت وهي تحاول اقناعها قائله :
طيب انا هاكل دي بس عشان مازعليش مني
بسمه وهي تنظر إلى هاتفها قائله :
طيب يا حبيبتي انا هديكي الدوا بقا واتكل على الله
ميرفت بتساؤل قائله :
رايحه فين يا حبيبتي؟
بسمه وهي تعطيها الدواء قائله :
عندي امتحان يا ميمي انتي نسيتي والا ايه امتحان الماچستير
ميرفت وهي تدعو لها قائله :
ربنا معاكي يا حبيبتي ويصلح حالك، خالي بالك من نفسك
بسمه وهي ترتدي حقيبتها قائله :
حاضر يا حبيبتي وانتي خالي التليفون جنبك دايما عشان ابقا اطمن عليكي
ابتسمت لها ميرفت ثم قالت :
حاضر يا حبيبتي
خرجت بسمه من المنزل وركبت السياره ولكن كانت هناك عين تراقبها جيدا وتتحدث في الهاتف :
الو ايوا يا قمر امشي من بيت عاصم النهارده، اه هنفذ النهارده يلا سلام
ثم انطلق بسيارته ورائها
بقلمي منه وائل
**************************
في منزل عاصم
كان يجلس على الاريكه يفكر فيما سيفعل مع ذلك الرجل الذي سيقوم باختطاف بسمه اليوم
عاصم بتساؤل وفي نبرة صوته القلق :
طيب هو ممكن ياخدها على فين؟ تعرفي مكان معين ممكن ياخدها فيه؟
قمر بتأكيد قائله :
يا عاصم بيه هو مش هيقدر يسافر بيها او يروح حته بيها النهارده غير بيته وانا قولت لحضرتك اني اعرف مكانه اكيد بعد اما تخرج من الامتحان هياخدها على هناك
هب عاصم واقفا ثم اخذ هاتفه وسلاحه الخاص ثم قال لها :
قومي معايا يا قمر بسرعه
قمر بتساؤل قائله :
هنروح فين يا عاصم بيه؟
عاصم بنفاذ صبر قائلا :
قومي يا قمر يلا
قمر وهي تجري ورائه قائله :
حاضر جايه اهو
بقلمي منه وائل
**************************
في منزل كامل
كان يقف في غرفة التدريب خلصته (الچيم) ينظر حوله ثم وقف على جهاز المشي وضغط على ازراره الي أعلى سرعه وظل يجري سريعا ويتذكر حديث فريده ليلة امس ثم تذكر عندما وجدها تجلس في الفرانده وسماع اسمه يخرج من بين شفتيها وماكان سيفعله كان يتذكر ويغمض عينيه يحاول نسيان كل ذلك
تن تن
الخادمه بتساؤل :
افندم عاوزين مين؟
محمد بتساؤل قائلا :
هي ديه فيلة كامل بيه عز الدين؟
نظرت لهم الخادمه من الأسفل الي الأعلى ثم قالت :
ايوا هي
محمد وهو ينظر لها باستغراب قائلا :
طب هو موچود؟
الخادمه :
ايوا أقوله مين؟
محمد بابتسامه قائلا :
جوليلي محمد ابو ستك فريده
نظرت له الخادمه ثم اذنت لهم بالدخول وذهبت الي غرفة الترمين لكي تبلغ كامل
الخادمه باحترام قائله :
مستر كامل في ناس برا بيقولوا انهم والد ووالدة فريده هانم
نظر لها كامل ثم أغلق الجهاز وهبط من عليه وقام بتنشيف وجهه من العرق ثم قال :
روحي قدملهم حاجه يشربوها وبلاغيهم اني نازل انا وفريده
الخادمه بطاعه قائله :
تحت امرك يا كامل بيه
…………………
في غرفة فريده :
كانت نائمه على الفراش مسترخيه ولكن ضوء النافذه ايقظها ففتحت عينيها ببطء وجدت نفسها نائمه على الفراش وبجانبها ادويه كثيره
فريده بتعب قائله :
اااه يا دماغي هو ايه اللي حصل؟
وعندما كانت تعتدل في جلستها وجدت الباب يفتح وكامل يدخل الي الغرفه، نظر لها كامل ثم اخرج ملابس من خزنتها وقال :
البسي الهدوم دي اهلك تحت
نظرت له فريده وكانت تريد أن تتحدث اليه ولكن كانت متردده
فريده بتوتر قائله :
ك.. كامل
نظر لها كامل بتساؤل
فريده بخوف قائله :
هو… هو ايه اللي حصل امبارح، وانا ازاي غيرت هدومي
نظر لها كامل ثم جلس أمامها وقال :
امبارح كنتي نايمه في البلكونه والمطوع غرقتك دخلتك ونيمتك و.. وخليت الشغاله تغيرلك
نظرت له فريده بتوتر ثم قالت :
طب… طب احنا رايحين فين؟
كامل بجنود يحاول اصطناعه :
مش رايحين قولتلك في اول كلامي اهلك تحت
أنهى حديثه ثم تركها ورحل
نظرت فريده الي مكانه الفارغ ثم قالت :
هو ماله بقا بيكلم ببرود ليه كدا؟
، ماانا برضو غلطانه يعني هو بيساعدني وانا اقوله الكلام الوحش دا
طب بيتصالح ازاي دا؟
مش عارفه بقا ربنا يستر
……………….
كامل وهو يرحب بوالد ووالدك فريده قائلا :
اهلا اهلا نورتنا والله ياعمي
ابتسم له محمد ثم قال :
دا نورك ياكامل بيه
قال كامل معترضا:
بيه ايه بس يا عمي مايصحش انا اسمي كامل بس ويعني يكون من كرم أخلاقك لو اعتبرتني زي ابنك
ابتسم له محمد بود ثم قال له :
دا يبجا شرف ليا انك تكون ابني يا ولدي
ابتسم له كامل ثم اقترب منه وقال :
طبعا انتوا عارفين هتعملوا ايه؟
نظر محمد الي كريمه ثم قال :
اني حطتلها الكيس الأحمر في خلجتها
كامل بتوضيح قائلا
حلو اوي اول ما فريده تتعصب وتقول انا مش عاوزه ارجعلكم تاني الست كريمه هتسحب السكينه وتقوم ضربها في الكيس يقوم مفرقع تقعي ناخد على المستشفى وهناك بقا هنتصرف وساعتها فريده هتندم على اللي هي عملته وان شاء الله هتسامحكم
كريمه بتساؤل قائله :
بس انت عرفت منين يا ولدي انها ممكن تخاف عليا؟
نظر لها كامل ثم قال :
بصي ياأمي كل إنسان مننا جواه رحمه بيتخلق بيها يااما الدنيا بتمحيها منه يااما هو بيزودها طول ماهو عايش وفريده رحمتها بتوسع اكتر واكتر وبعدين اي انسان مننا بيحس بالغريزه ناحية امه وابوه وأكيد هي هتحس بخوف اول لما تشوفك في الحاله دي
محمد بفخر قائلا:
وه أجده الواحد يرفع راسه وسط الخلج، چوز بتي هيجول كلام زين
نظر كامل الي الدرج وجد فريده تهبط من عليه فقال لهم سريعا ليحثهم على الصمت قائلا:
طب بس خلاص عشان هي نازله
محمد بسعاده قائلا :
وه وه ماشاءالله زينة البنات يابتي
نظرت له فريده بتوتر ثم كده يدها له لتصافحه، فقام محمد بسحبها الي حضنه قائلا :
اتوحشتك جوي يابتي
كانت تحاول الافلات من يده ولكن لم تستطيع، فقامت كريمه بسحبها هي الأخرى واحتضنتها وقامت بتقبيلها عدة قبلات متفرقه
كريمه بسعاده قائله:
زينة العرايس يابتي والله
فريده بضيق قائله :
ورتهم القسيمه يا كامل؟، مش هما جايين عشان كدا؟
صدم كامل من طريقتها تلك، أليس بها ذرة حب لوالديها ولو برهه
محمد باحراج قائلا :
لاه يابتي احنا ما چاينش عشان أجده وبس احنا چاين نستسمحوكي على كل السنين اللي فاتت دي، حجك علينا يابتي
كانت تستمع لهم وتنظر الي كامل الذي يتظاهر بالبرود، فنظرت الي والدتها وقالت :
تعرفي انا ممكن اسامحك في حاله واحده بس
ثم اقتربت منها فريده والدموع في عينيها قائله :
انك تعوضيني عن الخوف اللي شوفته طول حياتي وانا لوحدي، او
تعوضيني عن التعب اللي كنت بتعبه ومحدش كان بيحس بيا غير بالصدفه، أو تعوضيني عن حضن اتحرمت منه وكنت بشوفه في ناس تانيه على أنه اكله انا محرومه منها وهو حضن بسيط
هتعرفي تعوضيني عن كل دا؟
نظرت لها كريمه ثم انهارت في البكاء، كانت لم تستطيع قول شئ سوي النهوض والذهاب الي المطبخ وانت بسكين ثم قالت وهي تضعه على يديها :
معاكي يا حج يابتي اني السبب في كل حاچه حصلتلك، اني السبب في الحياه اللي انتي عشتها دي عشان أجده اني هريحك يابتي واكون خلصت ذنبي اللي عشت عمري كله بعاني منه
اتسعت عين كامل ومحمد بصدمه شديده فاقترب منها محمد قائلا بخوف:
لاه لاه يا كريمه اعجلي بلاش تعملي اجده
ابتسمت له كريمه قائلا :
لاه يا محمد كفايا عليا جوي أجده
اني تعبت جوي وتعبت اللي حوليا بكفياني
فريده ببكاء قائله :
لا بلاش تعملي كدا عشان خاطري
كريمه بجنان قائله:
هريحك يابتي لاني غلطت في حجك جوي
فريده بصراخ قائله:
لاااااااااااااا لاااا عشان خاطري لا..
وضعت كريمه السكينه على يدها ونظرت لهم بابتسامه ألم ثم قامت بقطع شريان يدها
فريده بصراخ يهز القلوب قائله :
لاااااااااا ياأمي لاااااااااااااا مامااااااااااا
جرت فريده سريعا على والدتها وارتمت بين احضانها وهي غارقه في دمائها بينما ذهب كامل وأمر الحراس بتجهيز السياره سريعا وجلس محمد بجانب فريده منصدما لم يتفوه بأي كلمه
“احيانا لا نشعر بالاشياء الغاليه التي بيدينا الا عندما تذهب منا، وقتها نشعر بالندم، ولكن لا ينفع الندم بعد فوات الأوان” ????
بقلمي منه وائل
**************************
في منزل كامل (منزل العيله)
كانت تجلس ميرفت في الحديقه وتقرأ بعض المجالات فجأت لها الخادمه قائله :
ميرفت هانم في واحده اسمها موزموزيل ساره رؤف عاوزه حضرتك
(ها فاكرينها ????)
ألقت ميرفت المجله من يديها سريعا ثم قالت :
ودي عاوزه اي دي تاني، طيب دخليها
دخلت ساره الي الحديقه وكان في يديها طفل عمره اربع سنوات
ساره باستفزاز قائله :
اذيك يا خالتو
نظرت لها ميرفت باءشمئزاز ثم قالت :
انتي عاوزه ايه يا ساره؟ ايه اللي رجعك تاني يا ساره ايه لحقتي تدمري ابني؟
ضحكت ساره بسخريه ثم وضعت يدها على رأس ذلك الطفل ثم قالت:
هههههههههههه ادمره؟
مين قال الكلام دا بس يا خالتو؟
ميرفت باستغراب قائله :. انتي اللي قولتي كدا بنفسك لما جيتي المره اللي فاتت
جلست ساره أمامها ثم قالت وهي تعبث في شعرات ذلك الطفل :
هو في ست برضو بتدمر ابو ابنها؟
اتسعت عين ميرفت بصدمه ثم قالت :
ايييييه؟
بقلمي منه وائل
**************************
في المدرسه
انتهت الحصه وخرجت الفتيات الي الحديقه لاستنشاق بعض الهواء النقي
فيفيان بتساؤل قائله :
هي فريده مجتش ليه النهارده؟
ميشيل بتفكير قائله :
يمكن مسيو كامل منعها انها تيجي؟
فيفيان بنفي قائله :
لا هو اتفق مع موزموزيل ميرت انه هيجبها كل يوم وتمشي اخر النهار
اميره باقتراح قائله :
يمكن في ظروف منعتها تيجي نبقا نكلمها نطمن عليها
هزت فيفيان راسها بالموافقه
نظرت كرستين الي سور المدرسه فضحكت قائله :
و ادي يا ستي المعجب بتاع كل يوم اهو
نظرت فيفيان الي ما أشارت له كرستين وجدت شاب يقف تمام السور وينظر الي فيفيان بحب وإعجاب
فهو مالك محل الهدايه الذي يكون امام المدرسه، فهو في تلك الفتره الاخيره كل يوم في ذلك الميعاد يقف وينتظرها تخرج لكي يتأمل جمالها
فيفيان بضيق قائله :
اووووف هو كل يوم مش هيهدي الا لما اقول لميس ماري عليه
اعترضت الفتيات سريعا ثم قالت اميره :
انتي هبله يا فيفيان بقا في حد يلاقي حد يحبه ويقوم رافس النعمه برجله
فيفيان بانزعاج قائله:
انا ماليش في الكلام دا وانتوا عارفين كدا كويس انا عاوزه اتخرج من المدرسه وادخل الجامعه الملحقه بالمدرسه واتخرج واشتغل واحقق كياني
نظروا لها الفتيات ثم تركوها ورحلوا
اميره وهي تضربها هاي كتفيها قائله :
خالي الكيان ينفعك ياام كيان، قال أحقق كياني قال
فيفيان بتساؤل قائله :
الله هو انا قولت حاجه غلط؟
ثم نظرت الي السور وجدته ينظر لها ويبتسم
فيفيان وهي تلوح بيدها في الهواء دليل على عدم الاهتمام قائله :
ياعم روح بقا هي نقصاك
بقلمي منه وائل
**************************
أمام الجامعه
كان يقف عاصم أمام الجامعه ويبدو عليه القلق والتوتر الشديدين وينظر حوله يمينا ويسارا
عاصم بتساؤل قائلا :
أنهى عربيه فيهم بقا؟
قمر بعدك معرفه قائله :
معرفش يا عاصم بيه والله أصله لما كان بيقابلني كان بيجي كل مره بعربيه شكل
عاصم بتوتر قائلا :
وبسمه معرفش اذا كانت خرجت والا لسه وتليفونها مشغول معرفش بتكلم مين دي
وأثناء ما كان يبحث بعينيه عن السياره وجدها تخرج من الباب وتتحدث في الهاتف فاستنشق الصعداء براحه وكان سيفتح الباب ليذهب لها ولكن وجد شئ غريب يحدث أمامه
بسمه وهي تتحدث في الهاتف قائله :
والله انت لسه خارجه من الامتحان اهو مش بقيلي خمس دقايق اروح بس واخد دش واكل وبعدين نراجع زي ما انتي عايزه اصل يعني انتي خلصتي وروحتي على طول فملحقتش اشوفك يلا سلام دلوقتي واكلمك بعدين
كانت تنظر حولها يمين ويسار تبحث عن صديقتها مريم ولكن وجدت سياره تقف أمامها وخرج رجل منها مختبئ الوجه ووضع شئ على فمها ووضع في السياره سريعا
عاصم بصراخ قائلا :
بسمااااااااه
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد